Avautumista miehen siskosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Akvamariini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Akvamariini"

Vieras
Plääh, tekee vain mieli avautua mieltä painavasta aiheesta vaikkei se millään tavalla ajankohtainen olekaan.
Miehen sisko on mielestäni hyvin itsekeskeinen ämmä. Taustatiedoksi siis että olemme nuoria opiskelijoita (lapsettomia tietenkin), olleet vajaat kolme vuotta yhdessä, ja tämä sisko on muutaman vuoden miestä nuorempi, vielä teini. Lisäksi hän on usealapsisen perheen nuorimmainen ja ainoa tyttö, mikä saattaa olla syy siihen, että hän on aina saanut vanhemmiltaan kaiken minkä on halunnut. Tiedän etten ole ainoa joka on tätä mieltä.

Mieltäni painaa erityisesti se, kuinka hän yli kaksi vuotta sitten eli suhteemme alkupuolella oli todella mustasukkainen veljestään. Sisarukset olivat olleet hyvin läheisissä väleissä, harrastaneet ja viettäneet paljon vapaa-aikaa yhdessä, jakaneet kuulumisensa päivittäin vaikka veli/poikaystäväni oli jo muuttanut pois kotoaan jne. Ymmärrän sinänsä tietty, että on luonnollista olla mustis kun hänen veljensä löysikin itselleen toisen tärkeän naisihmisen. Mutta sitä käytöstä!

Aluksi hän oli mukava, mutta muuttui kuukaudessa-parissa vihamieliseksi, kun huomasi etten ollutkaan ihan pikainen säätö. Hän ei ilmeisesti pitänyt minua lainkaan sopivana tyttöystävänä veljelleen. Oli vaihe, jolloin aina ollessani kylässä anoppilassa (jossa tuolloin lukioikäinen sisko siis asui) hän ei puhunut minulle sanaakaan eikä sietänyt olla samassa huoneessa, kiukutteli ja paiskoi ovia. Silloin jos puhuikin, usein vain vittuili ja tiuski. Kerran poikaystäväni kanssa vietimme romanttista kahdenkeskistä iltaa kännykät äänettömällä, ja kun tällä välin sisko oli yrittänyt soittaa useita kertoja, jälkeenpäin kumppanini sai dramaattiset haukut: "Mä luulin että sä oot kuollu ku et vastannu!!!" aivan kuin aikuinen mies ei saisi olla hetkeäkään tavoittamattomissa. Sisko ei millään tuntunut sietävän veljensä muuta elämää. Välillä hän omi veljensä pois luotani, vaikka tämä oli luvannut olla minun seurassani.

Mutta mikä ylivoimaisesti eniten minua loukkasi, oli tapa jolla sisko oli toistuvasti ja paljon haukkunut minua ihan suoraan veljelleen ja vaatinut tätä jättämään minut. Ilmeisesti olin hänen mielestään (ja ehkä oikeastikin, mutta ei silti mielestäni oikeuta haukkumaan) liian pukeutumis- ja meikkaustaidoton, itsetunto-ongelmainen harmaavarpunen. Hän oli myös suurieleisesti spekuloinut veljelleen minun olevan lesbo, joten poikaystävältäni olisi suorastaan "jalo" teko jättää minut ja äkkiä!
Sain nämä keskustelut selville - iip, älkää tuomitko - lukemalla salaa mieheni Facebookia paljon, paljon myöhemmin, yli vuoden sen jälkeen kuin nämä keskustelut oli käyty.
Ja lisää loukkasi se, että mieheni taas oli temperamenttisen pikkusiskonsa edessä sellainen vässykkä, ettei koskaan ollut edes käskenyt tämän lopettaa jatkuvaa mustamaalaamista. Itse asiassa päinvastoin. Oli itsekin esim. juoruillut riidoistamme siskolleen (eivät minusta kuulu kenellekään suhteen ulkopuoliselle), joka oli saanut tietysti pönkitystä mielipiteelleen että olin paska tyttöystävä, ja jopa pari kertaa (kai suutuspäissään jonkin riitamme jälkeen) sanonut suoraan siskolleen että aikoo pian heivata minut. Siskon kommentti oli ollut: "Hyvä".
Varmasti samoja keskusteluja, joiden sisältöä en voi tietää, on käyty myös fb:n ulkopuolella vielä enemmän!

Onneksi mies ei koskaan toteuttanut jättämisuhkauksiaan. Ja onneksi minä en tiennyt niistä silloin, olisin varmaan järkyttynyt ja suuttunut niin että olisin itse lähtenyt suhteesta (ja hemmoteltu sisko olisi taas saanut tahtonsa läpi).
Olemme edelleen yhdessä, onnellisia ja rakastamme toisiamme päivä päivältä enemmän. Suunnittelemme yhteistä tulevaisuutta.

Silti nousee verenpaine kun ajattelen koko kyseistä siskoa, vaikka tapahtuneesta tosiaan on jo niin kauan. Ulkoisesti en pidä vihaa ja pystyn juttelemaan tekohymy naamallani kyseisen siskon kanssa aina jos joudumme tekemisiin. Hän ei tänä päivänäkään tiedä, että olen lukenut hänen ja veljensä fb-keskusteluja, eikä siis luultavasti lainkaan tiedosta kuinka paljon salaa häntä inhoan.
Poikaystäväni kyllä tietää hyvin - otin asian puheeksi heti samana iltana kun olin lukenut keskusteluja. Asiaa on puitu paljon, ja hän on itkenyt ja rukoillut anteeksi, ettei ole uskaltanut torjua siskonsa mustasukkaisuutta. Silti hän ei pyynnöistäni huolimatta ole koskaan jälkeenpäinkään siskonsa käytöstä tämän kanssa puheeksi.

Asiaa vaikeuttaa tietysti se, että tapahtuneesta on jo kauan ja olisi omituista nostaa se nyt esille. Toinen vaikeus on se, että sisko lienee aikuistunut tällä aikavälillä, ja on nykyään ihan vilpittömän ystävällisen tuntuinen silloin harvoin jos näemme. Minä, pitkävihaisena ja itsekin mustasukkaisena ihmistyyppinä, olen silti yhä käärmeissäni ja katkera. En ole koskaan saanut häneltä anteeksipyyntöä, koska hän ei tiedä minun tietävän millainen hän on ollut. Enkä olisi koskaan saanut kummaltakaan tietää miten minua on loukattu, jos en olisi itse lähtenyt sitä selvittämään.

Sisko ja veli ovat siitä ajasta jo etääntyneet niin, ettei minun onneksi tarvitse enää juuri lainkaan sietää kyseisen siskon seuraa. Hän asuu nyt vielä kauempana eivätä sisarukset juuri pidä yhteyttä. Olen siksi saanut jo kuitenkin suloisimman kostoni mitä voin kuvitella: tuosta siskosta ei enää koskaan, ikinä, tule mieheni elämän ykkösnaista, koska se olen minä.

Jos kävisi niiiiiin hassu sattuma, että kyseinen henkilö jopa lukisi tätä palstaa - epätodennäköistä, mutta joskus totuus on tarua ihmeempää - niin hän luultavasti tunnistaisi itsensä välittömästi. Tiedän että kirjoitin aika tunnistettavasti. Siinä tapauksessa terveiset että pysy siellä missä olet äläkä tuppaudu enää tähän elämään. Ei tarvitse ikinä ottaa yhteyttä. :)

Tulipas pitkä teksti, huoh... Ai miksikö tästä avaudun? Halusin vain purkaa ainaista katkeruuttani, ja myös kuulla teiltä muilta palstalaisilta mielipiteitä aiheeseen, onko samanlaisia kokemuksia, olenko minä tässä se ainoa lapsellinen ja katkera ämmä jne.
Kiitos jos jaksoitte lukea ja anteeksi jos vain hukkasin aikaanne!

Höh. Ikävämpi juttu jos mies on siskon tossun alla. tosin itsekään et vaikuta kypsältä jos kostaa haluat toiselle sen että on yrittänyt ängetä sisarensa elämään ja pitää sinut pois.

Ei onneksi tuollaisia kokemuksia. Miehellä on yksi sisko joka on ihan huumorintajuinen tyyppi ja hyvä äiti ja mielestäni tulemme juttuun. Ainoa huono puoli on mittaamaton rahanahneus, perintöä vanhemmilta, mutta ei sellaisenaan haittaa elämääni.

Ei ole ihan samanlaista kokemusta mutta samantyyppinen entisen miehen kanssa ja siihen liittyi hänen läheistä sukuaan. Eniten siinä mustamaalaamis-jutussa kai loukkasi se seläntakana yksityisten asioiden vatvominen, minun leimaamiseni ja se ettei mies pitänyt mun puolia vaan oli mielistelevä vässykkä!

Että tiedän tavallaan miltä susta tuntuu ja toivottavasti eivät pysty sun elämää tuhoamaan niinkuin mulle kävi :( Siitä ei nimittäin yli pääse, en ainakaan minä ole kokonaan päässyt vaikka tapauksista on jo vuosia aikaa.

Surullista että tahdot tuhota yhden pisimmistä suhteista mitä mihelläsi on koskaan ollut. Suhde sisaruksiin on tärkeä ja korvaamaton. On ihana, että miehelläsi on ollut sisko jonka kanssa jakaa ilot ja surut, ilman sisko miehesi voisi olla paljon kylmempi. Amerikkalaistutkimuksen mukaan ihmiset, joilla on sisko, ovat mukavampia ihmisiä.

Hienoa jos itse et ole teininä ollut draama queen tai sortunut muihin ylilyönteihin. Miehesi sisko on erilainen ihminen ja tosiaan varmasti vuosien myötä kasvanut aikuiseksi.

Anoppini käyttäytyi vähän tohon malliin kuin miehesi sisko. Mieheni kuitenkin lattoi rajat äidilleen.

Mä ajattelen, että sä todennäköisesti projisoit vihaa, jonka pitäsi kohdistua mieheesi, miehesi siskoon. Totta on, että miehesi sisko käyttäytyi väärin. Totta on myös se, että miehesi on yhtälailla syyllinen kuin siskonsa. Eräässä mielessä miehesi on vastuussa enemmän kuin siskonsa. Sisko oli teini, joka todennäköisesti oli lellitty ja ei vielä osannut (ja jolle ei ollut opetettu käyttäytymään oikein) käsitellä mustasukkaisuutta vaan purki sen suhun. Miehesi taas oli aikuinen ja hänellä oli lojaliteettivelvollisuus sua kohtaan, siskollahan ei sellaista ollut. Miehesi itse oma-aloitteisesti puhui riidoistanne ja mahdollisesta erosta. Miehesi ei tässä ollut vain heikko ressukka, joka ei uskalla sanoa ei, vaan aktiivinen osallistuja.

Sä oot myös aikuinen ja sun pitäisi kyetä käyttäytymään siten, eli joko puhumaan siskon kanssa suoraan tai sitten käsittelemään asia itse. Tuollainen katkeroituminen ei ole tervettä. Käsittele asiat miehesi kanssa ja tarvittaessa siskon kanssa.

On sairasta haluta, että mieheltä puuttuu elämästä tärkeä nainen. Sun miehesi elämään mahtuu muitakin naisia (sisko, äiti jne) kuin sä. Sääli, jos sä et anna niin tapahtua.

Mä tiedän, ettei ole helppoa antaa anteeksi. En itsekään saanut anteeksi pyyntöä anopiltani. En kuitenkaan halunnut kantaa katkeruutta ja tuhota mieheni suhdetta äitiinsä. Se, miten hänen äitinsä minua kohteli, oli vain yksi puoli asiasta. Iso osa oli kuitenkin äiti-poika suhde, joka on tärkeä. Sitä en halunnut tuhota. Asiat voi käsitellä itsenä ja kumppaninsa kanssa ja mahdollisesti "kolmannen" osapuolenkin kanssa.

Toivon, että et ota seuravaa henkilökohtaisesti ja näin ollen pyrit objektiivisesti peilaamaan tilannetta eri näkökulmasta. Seuraavana muutama kysymys, joihin vastatessasi yritä olla mahdollisimman rehellinen. Anna ajatuksen juosta. Siirry seuraavaan, kun et varmasti saa edellistä enää mitään irti. Mukavia tutkiskeluhetkiä.

Kärsitkö mahdollisesti jostakin traumoista; kenties koulukiusattu tai se henkilö joka tunnettiin aina "jonkun kaverina"? Olisiko aika pohtia omaa käyttäytymistä? Omistushalua tai mustasukkaisuutta? Suhtaudutko terveesti miehesi ystäviin vai koetko heidätkin uhkana? Onko miehelläsi yhtäkään aktiivista ihmissuhdetta työpaikan ja kodin ulkopuolella? Mikä tähän tilanteeseen on johtanut? Miten tilanne voisi parantua ulkopuolisen silmin? Mitä voit tehdä asian hyväksi?

Toivottavasti tämä auttaa käsittelemään aihetta uudesta perspektiivistä.

Sisko on ollut varmasti ilkeä ja itsekäs, mutta hän oli tuolloin hyvin nuori teinityttö. Ei kannata vihoitella ja kantaa kaunaa. Jos sinusta tuntuu, et asia on edelleen vaikea ja et voi antaa anteeksi, puhu miehellesi! Hän voi järjestää jonkun sovittelun teidän väleillenne näiden vuosien jälkeen? Ei varmaan tekisi pahaa ainakaan ?

oot kyllä ihan super säälittävä. Kuka täs on mustasukkainen, niin sä. Vatvot vanhoja asioita.. Toivot etäisiä välejä omaan siskoonsa.
Selität ettei mikään oikeuta siskoa haukkumaan sua, mut sulla on se oikeus?
Pitkävihaisuus on kyllä järkyttävä lyonteenpiirre.

[QUOTE="Akvamariini";28733927]Tiedän että kirjoitin aika tunnistettavasti. Siinä tapauksessa terveiset että pysy siellä missä olet äläkä tuppaudu enää tähän elämään. Ei tarvitse ikinä ottaa yhteyttä. :)

[/QUOTE]

Luin ihan mielenkiinnolla tekstiäsi, mutta tämä kohta lopussa teki harvinaisen selväksi, että sinä olet se mustasukkainen ja omistushaluinen!! Eihän noin sano aikuinen ihminen toisen sisarukselle?!?! :o Minusta on vain ihana asia jos sisaruksilla on aikuisiälläkin hyvät ja lämpimät välit! Joten hieman miettisin sinuna sitä, että oletkohan jäänyt roikkumaan johonkin vanhaan? Unohda ja päästä irti tuollaisista ajatuksista, elämäsikin on ilman katkeruutta ihanempaa. Ja miehesi sisko on aikuistunut vuosien varrella, niin tiedä vaikka tekin saisitte välinne hyviksi =)

Ole onnellinen miehesi kanssa ja sekös siskoa ärsyttää, että se tuntuu hyvältä ;) Mulla samankaltainen tilanne. Tosin me jo peheellisiä, miehen sisko vanhapiika. Kateellinen ja katkera akka. Meillä mies jo hyvä aika sitten tehnyt selväksi ettei sisko enää kuulu hänen ydin perheeseen, mutta monenlaista ongelmaa on ollut :/

Jatkoa vielä: mun miehen sisko on nyt jo 30, edelleen Draama queen joka käyttää useita suvun ihmisiä törkeästi hyväkseen (mm. rahallisesti) eli välttämättä muutosta ei ole luvassa vaikka kuinka tämän siskon aikuisuutta odottaisi.

Jos miehesi sisko on käyttäytynyt huonosti, hän nyt korjaa satoa siitä etääntynein välein veljeensä. Sinuna en niin vatvoisi asiaa, toisia ihmisiä ei voi muuttaa. Miehesikin varmaan arvostaisi enemmän sitä, että jättäisit asian omaan arvoonsa.

Ihmiset voivat sen sijaan muuttua ajan myötä. Munkin miehen sisko käyttäytyi alkuun ärsyttävästi (hänellä oli mm. mielipide siitä, miten mun pitäisi omia rahojani käyttää), mutta on nyttemmin niitä ihmisiä joita arvostan enemmän. Ollaan jaettu paljon asioita, ja meidän lapset on erittäin hyviä kavereita keskenään.

1102419.jpg

Kasva aikuiseksi. Muistelet jotain jeesuksenaikaisia teinin angstaamisia katkeruus sydämessäsi. No huh huh, voi miesparkaasi.

Tavallaan ymmärrän sua mut voisit kasvaa jo yli tuosta :)
Mun miehen siskot on aina pitänyt etäisyyttä musta. En tiedä miksi. Esim. meidän häissä kun menin heidän luokseen hymyillen niin kukaan ei aloittanut minkäänlaista keskustelua! Siinä vaan oltiin hiljaa ja kaikki katsoi vaan mua ilmeettöminä... Siis morsianta, haloo! Mut ihan sama mulle mitä aattelee musta :) Enhän mä niiden kanssa ole liitossa. Mutta vaikka kuinka käyttäytyisivät mua kohtaan niin en ikinä katkais heidän suhdetta mieheeni! Onhan mies kuitenkin heidän veli ja minä olen tullut vasta aikuisiällä heidän elämäänsä.

Minullakaan miehen sisko ei minusta pitänyt ja anoppi taustalla säestämässä teki kyllä elämän vaikeaksi aina tavatessamme. Tosin käytös oli asiallista ja piikit saattoivat yllättää kesken kaiken, jolloin oli vaikea miettiä miten niihin pitäisi juuri siinä tilanteessa suhtautua. Olen herkkä suuttumaan, joten jonkun kerran lähdin talosta ovet paukkuen ja siitä taas tuli uutta juttua kuinka olen hankala ihminen.

Myrkytin oman mieleni niin kuin ap muistamalla kaiken pahan. Ei kannata! Mieluummin laiha sopu kuin lihava riita. Asoiita voi järjestellä niin, että mies menee yksin sisarelleen tai anoppilaan ja muutenkin antaa miehelle tilaa olla sukulaisissaan. Pois jäämisestä syntyy pienempi poru kuin jos menisi mukaan, joten ensi kakisteluiden jälkeen sisar oli vain tyytyväinen saadessaan tavata rauhassa veljeään. Enkä koe jääväni mistään paitsi.

Ap, keskity itsesi kehittämiseen ihmisenä. Ja hanki jostain itsellesi hyvä itsetunto.

Tuo kisa ykkösnaisen paikasta kuullostaa lähinnä omituiselta. Entä sitten kun teillä on lapsia, kisaatko miehesi huomiosta siiloinkin?

"Minä, pitkävihaisena ja itsekin mustasukkaisena ihmistyyppinä, olen silti yhä käärmeissäni ja katkera.

Olen siksi saanut jo kuitenkin suloisimman kostoni mitä voin kuvitella: tuosta siskosta ei enää koskaan, ikinä, tule mieheni elämän ykkösnaista, koska se olen minä."

Kuulostaa kamalalta... Sun asenne siis! Pikkuisen omistushaluisuutta on liikenteessä :-) Luultavasti sun mies vässykkä myös sun kanssa, kärsii hiljaa itsekseen sun komennossa.

Mitä opimme tästä: salakuuntelu ja -katselu johtaa AINA siihen, että itsellä on vittumainen olo. Jos olisit jättänyt ne fb-viestit lukematta, eipä olisi tarvinnut kärvistellä vuosikaupalla. Lopputulokseenhan se ei vaikuttanut millään tavalla: olette miehen kanssa yhdessä, siskosta riippumatta.

Sisko on nyt teini, ja nyt puhutaan parin-kolmen vuoden takaisista jutuista. Kuinka vanha sisko silloin oli? 15?

Älä nyt oikeasti viitsi välittää jostain vanhoista jutuista teinin angst-ajoilta.

Yhteistyössä