Keittiöpsykologit: miksi miehen sisko puhuu & käyttäytyy näin..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja doralee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ensinnäkin miehesi saattaa kaikkien noiden vuosienkin jälkeen haluta pitää erilaista pokerinaamaa sinun läsnäollessasi, kuin siskonsa kanssa kahden. Joten et voi varmaksi sanoa, etteikö sisko olisi miehelle ihan yhtä rakas, kuin mies siskolle.

Toisekseen, se että tämä sisko hokee olevansa veljensä puolella, juontaa todennäkösesti juurensa juuri siihen, että olet yrittänyt kaveerata hänen kanssaan. Hän ei halua olla kaverisi, koska ennemmin tai myöhemmin siitä koituisi harmia, kun teille tulisi jotain kinaa miehen kanssa tai pahimmassa tapauksessa ero.

Jos itse et ole sisaruksiesi kanssa läheinen, voi tuo toki tuntua sinusta hassulta. Veri on monelle kuitenkin vettä sakeampaa.

Tuota niin, tietenkin mies rakastaa siskoaan, miten se tähän liittyy?

Mutta mieheni ei halua omistaa siskoaan, ei pommita siskon tapaamia miehiä jutuillaan eikä laita siskonsa kuvien alle sydämiä fb:ssa jne.. Miehellä on muitakin läheisiä (vaimo, omat lapset, paljon ystäviä) jne., mutta sisko on ollut sinkku jo vuosia ja välistä aika yksinäinen, joten sekin ero on.

Kai se on pakko kysyä suoraan, kun seuraavan kerran tällaista juttua tulee.

Siskon käytös on mielestäni ns. normaalia käytöstä ihmiseltä, joka haluaa tietoisesti tai tiedostamatta osoittaa sulle "paikkasi". En tiedä onko siihen tarvetta, mutta sisko kokee asian niin. Mikäli aihetta ei aidosti ole, kertoo siskon käytös vain hänen omasta epävarmuudestaan.

Me ollaan oltu 7 vuotta yhdessä joista 5 vuotta naimisissa, ja normaalia lapsiperhearkea eletään. Tavallisia arkisia kinoja on joskus, ei suurempia. Rakastetaan toisiamme, ei ongelmia. Siksi nuo jutut tuntuu oudolta. Ehkä olisi helpompi ymmärtää, jos vaikka haukkuisin miestäni tai jotain muuta.

Seuraavan kerran jos se alkaa jauhamaan jotain ed.mainittua niin ohjaisin siskon varmaan jonnekki hoitoon. Suhteen alkuvaiheessa voisin moisen ymmärtää mutta en enää.

Mutta mitä sillä paikan osoittamisella "haetaan"? Mun on tosi vaikea ymmärtää sitä. Sisko on aina sisko, vaimo on vaimo, ei niiden tartte kilpailla vaan molemmille on tilaa jne..

Tuota niin, tietenkin mies rakastaa siskoaan, miten se tähän liittyy?

Mutta mieheni ei halua omistaa siskoaan, ei pommita siskon tapaamia miehiä jutuillaan eikä laita siskonsa kuvien alle sydämiä fb:ssa jne.. Miehellä on muitakin läheisiä (vaimo, omat lapset, paljon ystäviä) jne., mutta sisko on ollut sinkku jo vuosia ja välistä aika yksinäinen, joten sekin ero on.

Kai se on pakko kysyä suoraan, kun seuraavan kerran tällaista juttua tulee.

Kysy vaan ja saat melko varmasti aikaan melkoisen primitiivi reaktion... Aitoja syitä et kuule, mutta miksi edes niitä kaipaat? Tiedät ne itsekkin tuon ylläolevan viestisi perusteella.

Suosittelen, että jätä siskon rauhaan puheinensa. Sinua ne haittaavat vain, mikäli annat niiden haitata. Olet kuitenkin tällä hetkellä niin paljon siskoa "vahvemmalla" miehesi elämässä.

Mutta mitä sillä paikan osoittamisella "haetaan"? Mun on tosi vaikea ymmärtää sitä. Sisko on aina sisko, vaimo on vaimo, ei niiden tartte kilpailla vaan molemmille on tilaa jne..

No juuri sitä oman "paikkansa" vahvistamista ja korostamista. Tottakai sisko on sisko ja vaimo on vaimo. Yleensä kuitenkin vaimosta tulee myös miehen paras ystävä ja ehkä se on mitä sisko oli ennen?

Mä oon varmaan hirveä sisko, kun sanon veljenvaimolle monesti, että pikkuveli on mulle todella tärkeä. Tällä viestitän tukea heidän perheelleen. Veli ei hirveästi välitä tunteista puhumisesta ja käly toimii viestinviejänä.

Mä oon varmaan hirveä sisko, kun sanon veljenvaimolle monesti, että pikkuveli on mulle todella tärkeä. Tällä viestitän tukea heidän perheelleen. Veli ei hirveästi välitä tunteista puhumisesta ja käly toimii viestinviejänä.

Mun mielestä on vaan hienoa, kun sisarukset on toisilleen läheisiä. Itse asiassa kun aiemmin sisko puhui veljestään kuvailemaani tyyliin, niin vastailin aina, että ihanaa kun teillä on tuollaiset välit ja on mukavaa muutenkin kuulua teidän sukuun jne...

Mutta oudolta alkoi tuntua siinä vaiheessa, kun vähintään joka toisella kerralla kun tapaamme tai ollaan yhteydessä jollain muulla tavalla (esim. fb keskustelu, sisko kysyy toisinaan kummilapsen kuulumisia sitä kautta) tulee tuo esiin.

Mä olen ennen ollut siinä käsityksessä, että myös sille "uudelle" suvun jäsenelle pyritään olla mukavia. Siis että MIELUUMMIN niin päin, että sisko sanoo vaikka veljensä vaimolle, että sä oot kiva tyyppi ja hyvä veljelle tms.. eikä niin päin, että mun veli on muuten täydellinen, saat olla siihen tyytyväinen (näinkin on sisko mulle sanonut, ihan tosissaan), mä oon muuten aina veljeni puolella jne..

Ehkä kuvitelmani ihmissuhteista on sitten jotenkin outoja.

Sovi tapaaminen vaikka johonkin rauhalliseen kahvilaan tämän miehen siskon kanssa, tarjoa hänelle kahvit ja pullat. Istutte ilman ulkopuolisia häiriötekijöitä siinä ja kysyt suoraan. Ei tietenkään mitenkään hyökkäävästi, vaan aloitat puheen sanomnalla miten on kiva kun tykkää veljestään selvästi kovin paljon ja muuta positiivista ensin alustukseksi. Sitten sanot miten sinua on jo kauan vaivannut yksi asia josta halusisin puhua jne... Siitä se lähtee.

Analyysiini vuosien keittiöpsykoilun pohjalta on, että
A) sisko on TODELLLA kiintynyt veljeensä
B) Siskolla ei ole tarpeeksi omaa elämää ja on siksi ehkä hiukan liian riippuvainen tunnetasolla omaan veljeensä
C) Sisko ei pidä sinua veljensä arvoisena (tuskin kukaan nainen hänen mielestään on), ja siksi tähdentää sinulle koko ajan sitä, kuinka kiitollinen sinun tulee olla siitä, että hänen veljensä jaksaa sinua.

Siis oikeasti suurin ongelma tuossa on se, että siskolla ei ole mitään omaa elämää, jolloin hänellä on liikaa aikaa ja energiaa ja tunteita veljeen "tuhlattavaksi". Eli helpoin ratkaisu ongelmaan on, että etsit tuolle veljen siskolle jonkun ukonkutjakkeen vällyjen väliin, niin eiköhän ala mimmillä pyörimään muut asiat mielessä.

Rakastaa varmaan veljeään paljon ja on mustasukkainen. Kuulostaa nimittäin ihan multa ja mä olen todella mustasukkainen veljestäni ja vihaan hänen vaimoaan yli kaiken.