Avautumista miehen siskosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Akvamariini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä oli vastaava tilanne miehen teini-ikäisen kummitytön kanssa. Olin itse tuolloin 31 ja mies 33. Ajattelin asian niin, että lapsihan tuo vasta on ja varmasti harmittaa, kun läheisiä ovat. Ja minun kanssa vietetty aika oli kyllä varmasti tältä kummitytöltä pois. Kaikki muuttui täysin, kun tyttö löysi poikaystävän itselleen. Siitä lähtien ei ole ollut mitään ongelmaa. Nyt tämä miehen kummityttö on meidän vuoden ikäisen tyttären kummi :)

Meillä oli vastaava tilanne miehen teini-ikäisen kummitytön kanssa. Olin itse tuolloin 31 ja mies 33. Ajattelin asian niin, että lapsihan tuo vasta on ja varmasti harmittaa, kun läheisiä ovat. Ja minun kanssa vietetty aika oli kyllä varmasti tältä kummitytöltä pois. Kaikki muuttui täysin, kun tyttö löysi poikaystävän itselleen. Siitä lähtien ei ole ollut mitään ongelmaa. Nyt tämä miehen kummityttö on meidän vuoden ikäisen tyttären kummi :)

Oi ihanasti lopulta meni. :) Asioilla on tapana järjestyä.

Taisi ap hävitä kun tuhka tuuleen...

Mä kyllä ymmärrän ap:ta. Mulle kävi niin, että anoppi kohteli yhdessä vaiheessa törkeästi ja "omi" miestäni. Mies vietti vanhempiensa kanssa paljon aikaa yksin ja mun kanssa, joten siitä ei ollut kyse, että en olisi halunnut heillä olevan sijaa miehen elämässä, vaan mua suututti se, että en päässyt miehen kanssa edes ravintolaan syömään ilman että anoppi soitti. Jos mies oli sopinut mun kanssa tekemistä tai menoa, anoppi halusi mukaan, koitti saada miestä siirtämään meidän menoja tai vähintään soitti. Nykyään käyttäytyy jo mukavasti, mutta mua hiertää edelleen; kaikkia niitä tekemisiä ja sanomisia on vaan vaikea unohtaa.

Vaikeinta on se, että oikeasti olisi pitänyt aikoinaan olla vihainen miehelle; hänen olisi pitänyt vetää raja siihen mitä sukulaiset saa tehdä. Itselle vaan on helpompi olla vihainen sille "ulkopuoliselle". Ehkä ap sun tilanteessa helpottaa kun sisäistät, että sisko oli silloin ajattelematon teini, joka ei osannut käsitellä asiaa aikuisen tavoin. Sitten pitää päästä vielä yli siitä, että mies oli onneton vässykkä ;)

Nuorissa siskoissa on se hyvä puoli, että ne sentään kasvavat aikuiseksi... Noita on kumminkin aikuisversioinakin, kokemusta on kolmen miehen kohdalla sekä takertuvista siskoista, että anopeista ja jopa apeista!

[QUOTE="Akvamariini";28733927]Plääh, tekee vain mieli avautua mieltä painavasta aiheesta vaikkei se millään tavalla ajankohtainen olekaan.
Miehen sisko on mielestäni hyvin itsekeskeinen ämmä. Taustatiedoksi siis että olemme nuoria opiskelijoita (lapsettomia tietenkin), olleet vajaat kolme vuotta yhdessä, ja tämä sisko on muutaman vuoden miestä nuorempi, vielä teini. Lisäksi hän on usealapsisen perheen nuorimmainen ja ainoa tyttö, mikä saattaa olla syy siihen, että hän on aina saanut vanhemmiltaan kaiken minkä on halunnut. Tiedän etten ole ainoa joka on tätä mieltä.

Mieltäni painaa erityisesti se, kuinka hän yli kaksi vuotta sitten eli suhteemme alkupuolella oli todella mustasukkainen veljestään. Sisarukset olivat olleet hyvin läheisissä väleissä, harrastaneet ja viettäneet paljon vapaa-aikaa yhdessä, jakaneet kuulumisensa päivittäin vaikka veli/poikaystäväni oli jo muuttanut pois kotoaan jne. Ymmärrän sinänsä tietty, että on luonnollista olla mustis kun hänen veljensä löysikin itselleen toisen tärkeän naisihmisen. Mutta sitä käytöstä!

Aluksi hän oli mukava, mutta muuttui kuukaudessa-parissa vihamieliseksi, kun huomasi etten ollutkaan ihan pikainen säätö. Hän ei ilmeisesti pitänyt minua lainkaan sopivana tyttöystävänä veljelleen. Oli vaihe, jolloin aina ollessani kylässä anoppilassa (jossa tuolloin lukioikäinen sisko siis asui) hän ei puhunut minulle sanaakaan eikä sietänyt olla samassa huoneessa, kiukutteli ja paiskoi ovia. Silloin jos puhuikin, usein vain vittuili ja tiuski. Kerran poikaystäväni kanssa vietimme romanttista kahdenkeskistä iltaa kännykät äänettömällä, ja kun tällä välin sisko oli yrittänyt soittaa useita kertoja, jälkeenpäin kumppanini sai dramaattiset haukut: "Mä luulin että sä oot kuollu ku et vastannu!!!" aivan kuin aikuinen mies ei saisi olla hetkeäkään tavoittamattomissa. Sisko ei millään tuntunut sietävän veljensä muuta elämää. Välillä hän omi veljensä pois luotani, vaikka tämä oli luvannut olla minun seurassani.

Mutta mikä ylivoimaisesti eniten minua loukkasi, oli tapa jolla sisko oli toistuvasti ja paljon haukkunut minua ihan suoraan veljelleen ja vaatinut tätä jättämään minut. Ilmeisesti olin hänen mielestään (ja ehkä oikeastikin, mutta ei silti mielestäni oikeuta haukkumaan) liian pukeutumis- ja meikkaustaidoton, itsetunto-ongelmainen harmaavarpunen. Hän oli myös suurieleisesti spekuloinut veljelleen minun olevan lesbo, joten poikaystävältäni olisi suorastaan "jalo" teko jättää minut ja äkkiä!
Sain nämä keskustelut selville - iip, älkää tuomitko - lukemalla salaa mieheni Facebookia paljon, paljon myöhemmin, yli vuoden sen jälkeen kuin nämä keskustelut oli käyty.
Ja lisää loukkasi se, että mieheni taas oli temperamenttisen pikkusiskonsa edessä sellainen vässykkä, ettei koskaan ollut edes käskenyt tämän lopettaa jatkuvaa mustamaalaamista. Itse asiassa päinvastoin. Oli itsekin esim. juoruillut riidoistamme siskolleen (eivät minusta kuulu kenellekään suhteen ulkopuoliselle), joka oli saanut tietysti pönkitystä mielipiteelleen että olin paska tyttöystävä, ja jopa pari kertaa (kai suutuspäissään jonkin riitamme jälkeen) sanonut suoraan siskolleen että aikoo pian heivata minut. Siskon kommentti oli ollut: "Hyvä".
Varmasti samoja keskusteluja, joiden sisältöä en voi tietää, on käyty myös fb:n ulkopuolella vielä enemmän!

Onneksi mies ei koskaan toteuttanut jättämisuhkauksiaan. Ja onneksi minä en tiennyt niistä silloin, olisin varmaan järkyttynyt ja suuttunut niin että olisin itse lähtenyt suhteesta (ja hemmoteltu sisko olisi taas saanut tahtonsa läpi).
Olemme edelleen yhdessä, onnellisia ja rakastamme toisiamme päivä päivältä enemmän. Suunnittelemme yhteistä tulevaisuutta.

Silti nousee verenpaine kun ajattelen koko kyseistä siskoa, vaikka tapahtuneesta tosiaan on jo niin kauan. Ulkoisesti en pidä vihaa ja pystyn juttelemaan tekohymy naamallani kyseisen siskon kanssa aina jos joudumme tekemisiin. Hän ei tänä päivänäkään tiedä, että olen lukenut hänen ja veljensä fb-keskusteluja, eikä siis luultavasti lainkaan tiedosta kuinka paljon salaa häntä inhoan.
Poikaystäväni kyllä tietää hyvin - otin asian puheeksi heti samana iltana kun olin lukenut keskusteluja. Asiaa on puitu paljon, ja hän on itkenyt ja rukoillut anteeksi, ettei ole uskaltanut torjua siskonsa mustasukkaisuutta. Silti hän ei pyynnöistäni huolimatta ole koskaan jälkeenpäinkään siskonsa käytöstä tämän kanssa puheeksi.

Asiaa vaikeuttaa tietysti se, että tapahtuneesta on jo kauan ja olisi omituista nostaa se nyt esille. Toinen vaikeus on se, että sisko lienee aikuistunut tällä aikavälillä, ja on nykyään ihan vilpittömän ystävällisen tuntuinen silloin harvoin jos näemme. Minä, pitkävihaisena ja itsekin mustasukkaisena ihmistyyppinä, olen silti yhä käärmeissäni ja katkera. En ole koskaan saanut häneltä anteeksipyyntöä, koska hän ei tiedä minun tietävän millainen hän on ollut. Enkä olisi koskaan saanut kummaltakaan tietää miten minua on loukattu, jos en olisi itse lähtenyt sitä selvittämään.

Sisko ja veli ovat siitä ajasta jo etääntyneet niin, ettei minun onneksi tarvitse enää juuri lainkaan sietää kyseisen siskon seuraa. Hän asuu nyt vielä kauempana eivätä sisarukset juuri pidä yhteyttä. Olen siksi saanut jo kuitenkin suloisimman kostoni mitä voin kuvitella: tuosta siskosta ei enää koskaan, ikinä, tule mieheni elämän ykkösnaista, koska se olen minä.

Jos kävisi niiiiiin hassu sattuma, että kyseinen henkilö jopa lukisi tätä palstaa - epätodennäköistä, mutta joskus totuus on tarua ihmeempää - niin hän luultavasti tunnistaisi itsensä välittömästi. Tiedän että kirjoitin aika tunnistettavasti. Siinä tapauksessa terveiset että pysy siellä missä olet äläkä tuppaudu enää tähän elämään. Ei tarvitse ikinä ottaa yhteyttä. :)

Tulipas pitkä teksti, huoh... Ai miksikö tästä avaudun? Halusin vain purkaa ainaista katkeruuttani, ja myös kuulla teiltä muilta palstalaisilta mielipiteitä aiheeseen, onko samanlaisia kokemuksia, olenko minä tässä se ainoa lapsellinen ja katkera ämmä jne.
Kiitos jos jaksoitte lukea ja anteeksi jos vain hukkasin aikaanne![/QUOTE]

Tuota miksi sä haluat olla miehen kanssa joka ei puolusta sua? miten pystyt arvostamaan miestä joka on niin tossu?

sisko on toiminut todella, ikävästi ja erikoisesti(äidin mustasukkaisuuden ois viel jotenki tajunnu), mutta ap rehellisesti kumpi loukkasi enempi sen siskon käytös vai se että mies ei pistänyt vastaan? veikkaan jälkimmäistä! taidat olla vihainen miehellesi,mutta olet ottanut tuon siskon vihan kohteeksi ja siirtänyt vihan miestä kohtaan hänen siskoon, koska se on helpompi kohde.

kaikkihan tajuaa että miehesi tässä on eniten väärin tehnyt.

ai niin ap, kannattaisi päästää irti vihasta koska sä satutat sillä vain ITSEÄSI!

ps. miksi sä et ota suoraan puheeksi asiaa tuon siskon kanssa? ensi kerralla kun näette. sanot että tiedät mitä hän on sanonut ja asia vaivaa edelleen sinua!

ps miks muuten annat siskon mielipiteen vaikuttaa ittees? onko sillä jotain väliä?

Mä ajattelen, että sä todennäköisesti projisoit vihaa, jonka pitäsi kohdistua mieheesi, miehesi siskoon. Totta on, että miehesi sisko käyttäytyi väärin. Totta on myös se, että miehesi on yhtälailla syyllinen kuin siskonsa. Eräässä mielessä miehesi on vastuussa enemmän kuin siskonsa. Sisko oli teini, joka todennäköisesti oli lellitty ja ei vielä osannut (ja jolle ei ollut opetettu käyttäytymään oikein) käsitellä mustasukkaisuutta vaan purki sen suhun. Miehesi taas oli aikuinen ja hänellä oli lojaliteettivelvollisuus sua kohtaan, siskollahan ei sellaista ollut. Miehesi itse oma-aloitteisesti puhui riidoistanne ja mahdollisesta erosta. Miehesi ei tässä ollut vain heikko ressukka, joka ei uskalla sanoa ei, vaan aktiivinen osallistuja.
Tämä piti ihan erikseen lainata. Puhut varmaan totta ja tavallaan tiedän sen itsekin - eivät miehen siskon haukut yksinään satuttaisi, jos mies ei olisi tietoisesti hyväksynyt niitä ja mennyt muutaman kerran itsekin mukaan. Mutta omalle rakkaalle on ehkä paljon vaikeampi olla pitkään ja katkerasti vihainen, kun muuten elämämme on jokseenkin täydellistä. Ehkä minun on helpompi yhä uudestaan ja uudestaan demonisoida tuota kaukaisempana pysyttelevää siskoa, jonka voin nähdä pahansuopana mustamaalaajana, rakastua omaan vihaani ja pitää itseäni parempana ihmisenä, joka on hänen yläpuolellaan. Mene ja tiedä. Psykologian asiantuntijoita paikalla?

Kieltämättä, jos joskus näen mieheni juttelevan siskonsa kanssa vaikka feisbuukissa, piru iskee ja alan tivata, puhuvatko he minusta. Sillä tavalla luottamus ei ehkä ole korjaantunut.
Olen pettynyt poikaystävääni, paitsi siksi ettei hän silloin ollut puolellani, myös siksi ettei hän vielä nytkään - vaikka sitä haluaisin ja olen tehnyt sen selväksi - ole ottanut asiaa puheeksi siskon kanssa eikä ole tiedustellut, onko tämä pahoillaan, onko vielä minusta samaa mieltä tai haluaisiko jopa pyytää anteeksi. Kuulemma tekee sen kun tulee "sopiva tilaisuus", mitä se sitten tarkoittaakaan. Sisimmässäni uskon ettei sitä tilaisuutta ehkä koskaan tule. Se pitäisi tehdä rohkeasti, mutta mies ehkä pelkää siskonsa suuttumista vieläkin.

Joku tyrmistyi siitä, että miten voi olla mustasukkainen miehen siskosta. Hänkin oli minusta, miksen minä voi olla hänestä?
Joku myös ihmetteli, olenko joskus mustasukkainen omista lapsistanikin. Mielestäni yhteiset lapset ovat täysin eri asia kuin ulkopuolinen henkilö, joka yrittää tuhota suhteen, koska haluaa omia sen toisen puoliskon.

Tiedän ettei tämä voi olla ikuista. Mitä sitten, jos vaikka tulevaisuudessa sekä meillä että hänellä on jälkikasvua, ja lapset ihmettelevät, miksei mennä käymään serkkujen luona? "Siksi kun äiti ja täti ovat olleet vähän huonoissa väleissä 15 vuotta"...?

Todellakin osaan avautumisen taidon. Laveasti kirjoittaminen on minulle mieluisin ja helpoin tie ilmaista itseäni. Tämä aihe on kuin herhiläispesä pääni sisällä, ja minulla on siitä myös paljon mietteitä vuodatettavaksi. Onko tämä paha?

Mutta tuota. Minussa ei ole sen paremmin sosiaalista taitoa, ns. pokkaa kuin varsinaista palavaa haluakaan tarttua itse vaikeaan aiheeseen vastakkain kälyn kanssa. En tiedä tekisinkö sitä vaikka voisinkin. Mielestäni en tee väärin, jos edellytän, että mieheni on se joka tarttuu härän sarviin.

Välillä mietin pitäisikö antaa olla. Sitten totean, etten pysty hautaamaan aihetta unholaan ennen kuin kaikki on käännetty auki, selitetty ja olen saanut anteeksipyynnön. Pakolla unohdettuna asia jäisi mätänemään ja myrkyttämään lisää vielä pitkän ajan päähän, niinkuin se on tehnyt tähänkin asti. Sovintoon taas tuskin päästäisiin ilman vaikeaa välivaihetta, joka sisältää itkua, raivoamista, hammasten kiristelyä ja kaikkea sellaista, minkä välttäisi jos vain pysyisi aina hiljaa.

Olikohan muuta tähän viestiin? Ei ainakaan just nyt tule mieleen.

"Now I'm older and I feel like I could let some of this anger fade
But it seems the surface I am scratching is the bed that I have made"
~ Staind - Fade

Ymmärrän sinua toisaalta. Toisaalta tuo on tapahtunut 15 (?) vuotta sitten. Myös minusta puhui mieheni sisko pahaa n. 15 vuotta sitten, kun aloin mieheni kanssa seurustella (epäili, että aloin seurustella mieheni kanssa sen vuoksi, että saisin hänen miehensä :D ). Hän teki myös joitakin ikäviä asioita, joista olin hänelle todella vihainen pitkään. Vähitellen kuitenkin vuosien saatossa lähennyimme. Meillä ja hänellä lapsia ja olemme nykyään erittäin läheisiä. Hän on yksi parhaimpia ystäviäni. Voi miten paljon olisin vienyt omilta lapsiltani sekä tietysti itseltäni, mikäli olisin jäänyt katkeruuteen rypemään.

Et vielä osaa ajatella asiaa lasten kannalta, koska sinulla ei lapsia ole. Voin vain sanoa, että itseäsi sinä pahiten satutat tuolla katkeruudella. Se syö sinua kokoajan sisältäpäin, huomaamatta. Suosittelen nyt tosiaan käymään läpi tuon ikävän "välivaiheen" ja nostamaan kissan pöydälle. Siitä voi seurata ainoastaan jotain parempaa, näin uskon :)

Niin ja itse uskon niin, että vaikka miehesi ottaisi asian siskon kanssa puheeksi, helpottaisiko se sinun oloasi? Minä ainakin uskon, että kyllä sinun on saatava itse päästää vähän höyryjä päästäsi, jotta SINÄ saisit hieman tuota katkeruutta ulos.

Yhteistyössä