Auton valoilla viestiminen?

2005 ajoin kortin ja silloin opetettiin kiittämään jos ohitustilanteessa edellä ajava ensin antaa merkin että voi ohittaa.
Jos merkkiä ei anneta ja ohitat omasta halustasi, niin ei tarvitse kiitellä.

Kun olet kiittänyt on tietä antaneella, eli taaksesi jääneellä tapana väläyttää pitkiä valoja ja sanoa sillä tavalla ole hyvä. :)

Jos autoilija selkeesti väistää ja antaa tietä ohitukseen (esim rekka, pakettiauto tai muu hitaasti kulkeva) niin oon ohituksen jälkeen ihan vaan heilauttanut kättä kiitokseksi, siis taustapeiliä vasten.

Jos autoilija selkeesti väistää ja antaa tietä ohitukseen (esim rekka, pakettiauto tai muu hitaasti kulkeva) niin oon ohituksen jälkeen ihan vaan heilauttanut kättä kiitokseksi, siis taustapeiliä vasten.

Tätä minulle autokoulussa ohjeistettiin, että merkinantovälineitä ei saa käyttää muuhun kuin niille tarkoitettuihin tehtäviin, ja jos haluaa kiittää, niin käden heilautusta voi käyttää. Ihmeen paljon eri variaatioita täälläkin. Kiinnostaa että mikä on oikein.

Olipa säännöt merkinantolaitteiden käynnöstä millaiset hyvänsä, en usko että yksikään poliisi sakottaa ketään kohteliaasta käytöksestä liikenteessä... tuota ystävällismielistä käytöstä muita tielläliikkujia kohtaan kun ei kuitenkaan liiaksi asti liikenteessä näy. Enemmänkin kansainvälisiä käsimerkkejä ja "minä olen maailman napa"-tyyppistä menoa. Sitä paitsi se, että rekka näyttää vilkulla, että ohittaminen on turvallista tai ei ole turvallista lisää kyllä liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta eikä päinvastoin.

2005 ajoin kortin ja silloin opetettiin kiittämään jos ohitustilanteessa edellä ajava ensin antaa merkin että voi ohittaa.
Jos merkkiä ei anneta ja ohitat omasta halustasi, niin ei tarvitse kiitellä.

Kun olet kiittänyt on tietä antaneella, eli taaksesi jääneellä tapana väläyttää pitkiä valoja ja sanoa sillä tavalla ole hyvä. :)

Taakse jäänyt voi myös pitkillä sanoa et haista vittu,mikäli ohitustilanne ei ole aivan mennyt nappiin.

Mun äitini oli hyvin otettu ku häntä vastaan tuleva vilkutti valoja "hirvivaarasta"..seuraavista varoituksista hymy nous isän sanojen mukaan kattoon asti.

..äiti ajeli pitkät päällä vastaan tulevia,siitä pitkien väläytykset..

[QUOTE="vieras";22887671]Taakse jäänyt voi myös pitkillä sanoa et haista vittu,mikäli ohitustilanne ei ole aivan mennyt nappiin.[/QUOTE]

Tässä on ehkä se syy, miksi liikenteessä on niin paljon aggressioita ja törttöilyä. Sama kun yrittäisi riidellä ja sopia vieraan ihmisen kanssa pelkästään silmiä räpsyttämällä. Yksi ele - niin monta merkitystä kuin viestin vastaanottaja vain haluaa siitä tulkita.

[QUOTE="vieras";22887671]Taakse jäänyt voi myös pitkillä sanoa et haista vittu,mikäli ohitustilanne ei ole aivan mennyt nappiin.[/QUOTE]

Samaten voi kiittää siitä että on saanut tilaisuuden tarkastaa jarrujensa toiminnan kun joku puolisokea pappa on kääntynyt kolmion takaa eteesi satasen tiellä.

Saksassa paljon matkustaneena, sielä on rekoilla tapana kiittää siitä että joku antaa heille pitkässä mäessä tilaa näyttämällä ensin vilkkua vasemmalle ja sitten oikealle.. siis silloin kun on jo sinun edessäsi.
Pitkiä mä vilkutan jos edessä on joko hirvieläimiä tai jotain muuta huomattavaa (no kerran esim. kolme koiraa). mutta tosissaan vilautan useamman kerran. Kerran vilautan jos valot on parkeilla tai muuten väärin, ehkä esim pitkät päällä vastaan tullessa.
Hätävilkkuja käytän oikeastaan ainoastaan saksassa, jossa sillä ilmoitetaan takana tuleville siitä että edessä on STAU eli liikenne on ihan pysähtynyt, tämä yleensä tulee todella yllättäen, onneksi ihmiset käyttävät hätävilkkuja siellä.
Torvi onkin sitten asia erikseen.

Yhteistyössä