Auton valoilla viestiminen?

[QUOTE="vieras";22887222]Meille taas opetettiin, et pitkät pistetään päälle ku lähetään pimeellä ohittamaan.[/QUOTE]

No toki pimeällä laitetaan pitkät päälle kun on lähdetty liikkeelle, mutta ei se mikään merkki ole. Ja kun siis edellinen ei edes puhunut mitään pimeästä.

Kyllä meille autokoulussa 15v sitten ihan opettamalla opetettiin, että pitäisi väläyttää pitkiä valoja ennen kuin lähtee ohittamaan edellä ajavaa. Tosin ikinä en tätä tapaa ole oppinut, joten ei auttanut opetus =)

[QUOTE="vieras";22887235]No toki pimeällä laitetaan pitkät päälle kun on lähdetty liikkeelle, mutta ei se mikään merkki ole. Ja kun siis edellinen ei edes puhunut mitään pimeästä.[/QUOTE]

No on se siinä mielessä merkki et jos takanaolija pistää pitkät päälle, et se on ohittamaan lähdössä. Ei siis vielä ole lähtenyt auton takaa ohittamaan.

[QUOTE="vieras";22887235]No toki pimeällä laitetaan pitkät päälle kun on lähdetty liikkeelle, mutta ei se mikään merkki ole. Ja kun siis edellinen ei edes puhunut mitään pimeästä.[/QUOTE]

Joo en, samaan olen törmännyt sekä valoisalla että pimeällä. Pimeällähän sen huomaa vaan helpommin.

Mä olen käynyt autokoulun 6 vuotta sitten eli siitä ei kauhean kauan ole, ja silloin ei ainakaan opetettu näistä mitään : /

Poronhoitoalueella on tapana varoittaa poroista välkyttelemällä pitkiä.

Eiköhän ympäri Suomen tuolla tavalla varooteta hirvistä.

Mä olen kuullut sellaasesta, että valoja räpsyttämällä varootettiin tutkasta. Harmi vain kun varootus tehtiin siviiliautolla ajaville poliiseille. :D

Parhaimmillaanhan noissa merkinantovilkutuksissa voi ensin edessä ajava näyttää vilkkua oikealle ("Ohi pääsee"), takaa tuleva näyttää pitkiä ("Täältä tullaan"), vilkuttaa vasemmalle (Kaistan vaihto), ohittaa, vilkuttaa oikealle (Kaistan vaihto), palaa omalle kaistalle ja näyttää vilkkua taas vasemmalle ("Kiitos"). Sitten ohitettu vilauttaa vielä pitkiä takana ("Olepa hyvä vaan").

Tiedä sitten, kuinka paljon noiden morsetusten aikana on ehditty kiinnittää huomiota muuhun liikenteeseen...

[QUOTE="vieras";22887250]No on se siinä mielessä merkki et jos takanaolija pistää pitkät päälle, et se on ohittamaan lähdössä. Ei siis vielä ole lähtenyt auton takaa ohittamaan.[/QUOTE]

Ei kyllä se on ihan puhtaasti v***uilua että mitäs löhnit siinä edessä, kovempaa kiitos :)r

[QUOTE="vieras";22887250]No on se siinä mielessä merkki et jos takanaolija pistää pitkät päälle, et se on ohittamaan lähdössä. Ei siis vielä ole lähtenyt auton takaa ohittamaan.[/QUOTE]

Ne kyllä laitetaan ihan siinä vaiheessa ku ne ei enää häikäse sitä eellä menevää,jos n esiis siinä tilantees päälle räväyttää.

Tyhmyyden merkki se on,jos ne perässä päälle laitat.Vilkulla viestitään ku lähtään ohittaan.

Faktahan on se, että merkinantolaitteita ei lain mukaan saa käytää mihinkään muuhun kuin niiden alkuperäiseen tarkoitukseen. Eli äänitorvea saa käyttää vain jos on vaaratilanne, suuntamerkkiä kun käännytään tai ohitetaan....ja sitä rataa. Eli senpä takia täälläkin on sen sata eri versiota merkkien näyttämisestä, koska niitä ei opeteta autokoulussa, vaan opit ovat siirtyneet "isältä pojalle".

Mun autokouluaikaan noita ei opetettu eli v. -95. Mutta olen myöhemmin oppinut tuon kiitosvilkun ja pitkillä vilkuttelun vastaantulevalle, kun edessä on jotain huomioitavaa (esim. hirviä, kolari tms).

Mä ajoin syksyllä 2-vaiheen ja kyllä siellä opetettiin et kun on lähdössä ohi väläytetään nopeasti pitkiä valoja jotta ohitettava tietää että auto lähtee ohitse.
Noista muista vilkutuksista ei ollut puhetta. mut kyllä minäkin tulkitsen ohittamisen jälkeisen vilkutuksen kiitokseksi.

Ennen ohitukseen lähtöä _VÄLÄYTETÄÄN_ pitkiä, sitten vilkku, ohi ja pitkät päälle vasta kun ollaan toisen auton _vierellä_, ettei häikäise missään vaiheessa. Ja ohitettava auto vaihtaa pitkät pois vasta toisen auton palatessa kaistalle.

Mulle opetettiin autokoulussa syksyllä myös kiitos ja hirvi/porovaroitukset...

Yhteistyössä