Autokoulu ja ahdistus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lilith

Aktiivinen jäsen
12.08.2011
1 315
0
36
Kylläpä ihminen saa itsensä järjestettyä epämiellyttäviin tilanteisiin.

Olen siis 25v ja aloitin autokoulun muutama kuukausi sitten. Tähän asti olen keskittynyt lähnnä pelkäämään liikenteessä, sekä itseäni että niitä kaikkia muita. Yhdessä vaiheessa oli jopa kausi, jolloin en suostunut istumaan autossa ollenkaan pitkillä matkoilla. Mieheni on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ainoa ihminen, jonka kyydissä uskallan olla ja vaikka nukkuakin.

Noh, meillä on alle 2v lapsi ja toinen tulossa (laskettu aika on lokakuussa). Olen hoitovapaalla ja jäämässä kotiin todennäköisesti vielä tämän toisenkin kanssa muutamaksi vuodeksi.

Autokoulun aloituksesta on ollut muutaman kerran miehen kanssa puhetta aiemminkin, mutta se on aina jäänyt siihen, etten ole uskaltanut. Saatuani tietää, että olen raskaana, päätin, että kahden lapsen kanssa minä tarvitsen sen kortin. Ihan arkea helpottamaan, jotta en jumitu kotiin tai kotipihaan vaan pääsen kätevämmin liikkeelle. Ilmoittauduin autokouluun siltä istumalta, sillä miehen mielestä se oli taloudellisestikin mahdollista.

Noh, tilanne on nyt se, että olen käynyt autokoulumaksuun sisältyvät 17 ajotuntia lähes loppuun. Rahaa on tähän mennessä mennyt noin 2000 euroa, jota varten on hankittu rahoitus. Lyhennämme siis tätä summaa x euroa kuussa. Kaksi ajokertaa ja rata ovat vielä käymättä, jotka tuohon summaan sisältyvät.

Pelko ei juurikaan ole laantunut, mutta olen jotenkuten kai edistynyt kuitenkin - tiedostin, että ylimääräisiä ajotunteja varmaan muutaman silti tarvitsee. Opettaja pudotti viime kerran jälkeen yllärin - käski varautua vähintään kymmeneen ylimääräiseen tuntiin! Ne tekevät yhteensä melkein 800 euroa, ja näin ollen ajokorttini tulee maksamaan yli kolme tonnia.. mikäli selviän tälläkään määrällä.

Nyt sitten ollaan tilanteessa, jossa minä olisin valmis luovuttamaan. Ihan jo tuon järkyttävän summan takia ja siksikin, etten ole lainkaan varma kestääkö taloutemme oikeasti. Tai onko se kortti mielestäni edes sen arvoinen. Jo käytettyä rahaahan ei tietenkään enää saa takaisin, olenhan käyttänyt opettajan aikaa jne palveluita, joista tuo maksu koostuu.

Mies taas on sitä mieltä, että tässä vaiheessa se kortti hommataan, maksoi mitä maksoi. Minä en osaa päättää mitä mieltä olisin.

Mistä tietää milloin on aika luovuttaa? Opettajahan tuskin koskaan tulee sanomaan, että nyt kuule olisi parempi antaa olla - siitähän hänelle maksetaan, että minä tunnun olevan toivoton tapaus.

Ootko koskaan yrittäny hoitaa tota pelkoa? Miksi sä pelkäät? Jotenkin ajattelen että jos nyt jätät kesken ni seuraavaa yritystä ei välttämättä tule ja sun pelot ei ainakaan vähene.

Et sinä välttämättä mitään kymmentä lisäajotuntia tarvitse. Ehkä voitte jostain vielä nipistää, että saatte rahat riittämään? Mielestäni olisi järkevää jatkaa autokoulu nyt loppuun asti ja hankkia se kortti taskuun, varsinkin kun olet jo noin pitkällä! On siitä varmasti sinulle hyötyä jatkossa.

Pelkäämiseen auttaa kokemuksen karttuminen. Varmaan olisi hyödyllistä myös pohtia pelon syitä ja käsitellä niitä. Ei jokaista nipsausta liikenteessä voi jaksaa pelätä loputtomiin, vaan itseluottamus kehittyy koko ajan huomaamatta; näin uskon ainakin puolisoni kohdalla, hän on myös epävarma liikenteessä ja minä olen se rauhoitteleva osapuoli.

Kyllähän tuo on iso raha laittaa hukkaan , jos kesken lopetat. Vaikka muutama ajotunti tulisikin lisää, niin sitten ennemmin tuo kuin maksaa pari tonnia tyhjästä.
Mistä tuo sinun pelko kumpuaa? onko joskus sattunut jotain? Kun sen kortin joskus saat, niin voit harjoitella hiljaisilla teillä ja isoilla parkkipaikoilla lisää, että saat ajovarmuutta. Kyllä sitä niin uskomattomat tapaukset ovat kortteja saaneet, että tuskin pahimmasta päästä olet.
Ja kyllä se kortti kannattaa, en minä ainakaan pärjäisi ilman.
Meillä tulee esikoinen pian 17v ja syksyllä saisi aloittaa kortin ajamisen,mutta valitettavasti näillä nykyhinnoilla ei ole siihen varaa. Ajateltiin kotiopetusta, mutta eilen luin just uutisista, että senkin hinta on peräti 1600e, joten taisi jäädä kortti saamatta, kun ei saannut edes kesätöitä, että olisi voinut itse vähän osallistua.

Ootko koskaan yrittäny hoitaa tota pelkoa? Miksi sä pelkäät? Jotenkin ajattelen että jos nyt jätät kesken ni seuraavaa yritystä ei välttämättä tule ja sun pelot ei ainakaan vähene.

Tuota mä itsekin mietin. Jos nyt keskeytän, on tosi epätodennäköistä, että saan itseni menemään sinne enää uudelleen.

Kävin aikoinaan muiden asioiden takia terapiassa, jossa oli kyllä puhetta tästäkin pelosta, mutta se hautautui oikeastaan muiden juttujen alle silloin. Itse itseäni analysoineena sanoisin, että mä pelkään eniten sitä, etten osaa toimia oikein. Pelkään tehdä virheitä liikenteessä, pelkään, että ajan jonkun yli tai kolarin. Pelkään myös niitä muita siellä, mutta enemmän itseäni.

Muuten en oikeastaan osaa eritellä sitä pelkoa - se vaan on. Opettajakin sanoi tuossa viime tunnin jälkeen, että mä teen siitä ajamisesta vaikeampaa kuin se on. Osittain ymmärrän mitä hän tarkoitti, mutta en todellakaan tiedä mitä mä voisin tehdä sille asialle.

Liikennesäännöt yms. alkavat vaikuttaa tässä vaiheessa jo suht yksinkertaisilta ja helposti muistettavilta, mutta se että osaisin havainnoida ne oikeat asiat, ennakoida tilanteet ja ylipäätään uskaltaa luottaa itseeni ja niihin havaintoihini on kyllä älyttömän hankalaa.

Jospa sijoittaisinkin autokoulurahat psykiatrille - ehkä mä olen väärässä puljussa tässä hetkellä :D

Onko sulla jotain huonoja kokemuksia tuon pelon takana? Mikä ajamisessa on se vaikein osuus? Kymmenen tuntia kuulostaa niin paljolta että olisiko mahdollista että harjoittelisit miehesi kanssa auton käsittelyä omassa pihassa?

[QUOTE="vieras";28507638]Pelkäämiseen auttaa kokemuksen karttuminen. Varmaan olisi hyödyllistä myös pohtia pelon syitä ja käsitellä niitä. Ei jokaista nipsausta liikenteessä voi jaksaa pelätä loputtomiin, vaan itseluottamus kehittyy koko ajan huomaamatta; näin uskon ainakin puolisoni kohdalla, hän on myös epävarma liikenteessä ja minä olen se rauhoitteleva osapuoli.[/QUOTE]

Mieheni ajaa työkseen rekkaa ja sanoo aina tuota samaa; että itseluottamus kasvaa vain ajaessa. Minä en vaan ihan ymmärrä miten sen inssin voi päästä läpi, jos on kovin epävarma ajamisestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja älä anna periksi vielä;28507654:
Onko sulla jotain huonoja kokemuksia tuon pelon takana? Mikä ajamisessa on se vaikein osuus? Kymmenen tuntia kuulostaa niin paljolta että olisiko mahdollista että harjoittelisit miehesi kanssa auton käsittelyä omassa pihassa?

Ei mulle ole koskaan mitään liikenteessä sattunut, joten sieltä se pelko ei ainakaan kumpua. Olen yrittänyt miettiä missä vaiheessa se pelkääminen alkoi, mutta en jotenkin saa kiinni siitä ajatuksesta. En siis muista, että mikään yksittäinen tapahtuma olisi tähän johtanut.

Mä olen jonkun verran harjoitellutkin, istunut autossa vaihtamassa vaihteita katsomatta vaihdekeppiin jne. :) Asumme pk-seudulla ja täällä on kovin vähän sellaisia paikkoja, joihin uskaltaisi lähteä ihan ajamaan, siinä on kuitenkin käsittääkseni miehen kortti panoksena, jos jotain sattuu.

Yritin viimeksi kysyä opettajalta, että mikä tässä hänen mielestään on se suurin ongelma. Se kymmenen tuntia kun kuulosti omasta mielestänikin paljolta. Ilmeisesti se on havainnointi ja kokonaisuus - en ainakaan saanut mitään yksiselittäistä vastausta kysymykseeni. Seuraavalle ajokerralle konkreettinen tavoite olisi ajaa niin, että opettaja ei enää neuvo... Jännittää niin, etten tiedä miten päin olisin!

Edellisellä oli hyvä ehdotus, jospa harjoittelisitte auton käyttöä kotipihalla tai jossain syrjäisellä alueella? Siis jos auton hallinnassa on vielä petrattavaa.

Kyllä minäkin joskus mietin, että olisi kamalaa jos liikenteessä sattuisi jotakin, mutta ihan oikeasti tällaisia juttuja ei vaan saa miettiä koko ajan. Se on turhan väsyttävää. Rattiin täytyy vain uskaltaa. Eikä sun tarvitse mennä vaikeimman kautta, vaan voit aluksi ajella vain tuttuja reittejä, jos se helpottaa. Jos et tiedä mitä pitäisi tehdä, hidasta ja pysähdy.

Jos ajat rauhallisesti, tarkkailet normaalisti muuta liikennettä (nyt keväällä varsinkin mopot, mopoautot ja vikkelät pyöräilijät), kaiken pitäisi mennä ihan hyvin. Pienet kämmit liikenteessä eivät haittaa, korkeintaan joku ehkä tööttää, mutta mitä sitten? Ajamalla opit ajamaan kuten muutkin.

Minä en vaan ihan ymmärrä miten sen inssin voi päästä läpi, jos on kovin epävarma ajamisestaan.
Kyllä sen vaan voi päästä läpi epävarmanakin (niinhän tekee suurin osa!): otat tilanteet varman päälle ja kääntelet päätäsi kuin pöllö niin että vieressä istuva inssikin sen huomaa. ;)

Paras osuus alkaa vasta siitä kortin saamisesta! Sitten voit rauhassa opetella ajamaan ja totutella toimimaan liikenteessä. Se on paljon mukavampaa, kun ei ole ketään vieressä tarkkailemassa.

Mieheni ajaa työkseen rekkaa ja sanoo aina tuota samaa; että itseluottamus kasvaa vain ajaessa. Minä en vaan ihan ymmärrä miten sen inssin voi päästä läpi, jos on kovin epävarma ajamisestaan.

Miehesi on aivan oikeassa. Ja lisätunneillahan on tavoitteena saada sut läpi inssistä. Vain ajaminen tuo sitä kokemusta ja itseluottamusta. Mä en päässy ekasta inssistä kun pelkäsin niin hirveästi. Mutta kortin sain ja hyvä kuski tullu minusta. Miettikää silti oisko joku paikka missä voisit harjoitella autokoulun ulkopuolella.

Miehesi on aivan oikeassa. Ja lisätunneillahan on tavoitteena saada sut läpi inssistä. Vain ajaminen tuo sitä kokemusta ja itseluottamusta. Mä en päässy ekasta inssistä kun pelkäsin niin hirveästi. Mutta kortin sain ja hyvä kuski tullu minusta. Miettikää silti oisko joku paikka missä voisit harjoitella autokoulun ulkopuolella.

Mies juuri eilen tunnusti, että se kävi kirjallisissa kolme kertaa :)
Mulla olisi ne perjantaina. Täytyy toivoa, että pääsisin niistä läpi niin voisin keskittyä ajotunteihin.

Täytyy vielä kysyä, josko se uskaltaisi viedä mut johonkin harjoittelemaan.

Mä pelkään autolla ajoa aivan sairaasti. Olen ajanut kymmeniä tuhansia kilometrejä, sairastunut samalla paniikkihäiriöön ja elänyt koko ajan sen pelon kanssa, että taas huomenna pitää ajaa autoa. Pelko ei vähene vaan pahenee koko ajan. Nyt olen ollut 8 kk ajamatta autoa ja pikku hiljaa alkaa elämä olla taas mallillaan, ei tarvii pelätä mitään. Mulle se ajelu ei vaan sopinut (ja ajoin säännöllisesti vuosikausia). Ja saa paljon enemmän liikuntaa, kun ei mene joka paikkaan autolla :)

Siellä inssissä ei todellakaan tarvitse tehdä kaikkea kirjan mukaan. Ne päästää sieltä sellasia ihmisiä läpi että HUHHUH. Mutta toisaalta, siksihän on vielä kakkosvaihe ja muuta sen jälkeen ettei inssissä tarvitse olla mikään täydellinen.

Olisikohan teillä mahdollisuus käydä jossain ajamassa vaikka miehesi kanssa? Siis ei tietenkään julkisilla teillä saa ajaa ilman korttia mutta jos jonkun paikan keksisitte. En sitten tiedä auttaako se mutta mulla ainakin se toi vähän rentoutta hommaan kun sai ihan rauhassa olla ilman sitä opettajan 'hiillostusta'... :D Mulla se opettajan läsnäolo laittoi panikoimaan jostain syystä.

Ja eihän opettaja nyt etukäteen voi sanoa että tarviit kymmenen tuntia vielä, voihan se olla että parin tunnin jälkeen sun ajo olisikin parantunut ja voisit mennä inssiin. Jos sulla se osaaminen riippuu lähinnä mielestä niin sen voi saada kuntoon nopeastikin.:)

Mies juuri eilen tunnusti, että se kävi kirjallisissa kolme kertaa :)
Mulla olisi ne perjantaina. Täytyy toivoa, että pääsisin niistä läpi niin voisin keskittyä ajotunteihin.

Täytyy vielä kysyä, josko se uskaltaisi viedä mut johonkin harjoittelemaan.

Ja mä pelkäsin kirjallisiakin nii että melkeen parku pääs siinä tuolissa...:whistle: ne sentään selvitin ekalla kerralla. Kirjalliset ei oikeasti oo nii paha läpästä.

Mun autolla ajopelko johtuu vain ja ainoastaan järjettömästä kuolemanpelosta. Ennen kuin osaan käsitellä tuon kuolemanpelon, en usko, että voin astua autonrattiin :(

[QUOTE="mie";28507754]Mä pelkään autolla ajoa aivan sairaasti. Olen ajanut kymmeniä tuhansia kilometrejä, sairastunut samalla paniikkihäiriöön ja elänyt koko ajan sen pelon kanssa, että taas huomenna pitää ajaa autoa. Pelko ei vähene vaan pahenee koko ajan. Nyt olen ollut 8 kk ajamatta autoa ja pikku hiljaa alkaa elämä olla taas mallillaan, ei tarvii pelätä mitään. Mulle se ajelu ei vaan sopinut (ja ajoin säännöllisesti vuosikausia). Ja saa paljon enemmän liikuntaa, kun ei mene joka paikkaan autolla :)[/QUOTE]

Mä olen sairastanut paniikkihäiriötä, mutta sitä ei ollut enää vuosiin. Nytkään autoon mennessä olo ei ole samanlainen kuin paniikkihäiriön aikaan oli (muistakin asioista). Olen miettinyt myös tuota, että voiko olla vain niin, että toisille ihmisille ei sovi autolla ajaminen.. Ja mistä sen sitten tietää sattuuko itse olemaan sellainen. Toisaalta mä en ehkä osaa edes nähdä sitä omaa edistymistäni - olen taipuvainen ajattelemaan vain niitä vikoja itsessäni.

[QUOTE="vieras";28507783]Naiset+auto=.....[/QUOTE]

Yllättävän kauan meni ennen ensimmäistä tällaista kommenttia! Mä odottelin niitä "ehkä parempi ettet aja ollenkaan" -kommentteja jo alkuunsa. :D

Tajuan kyllä miksi pelkäät autolla ajamista, itselläkin samaa vaivaa ollut. Tuntuneet autot aina paljon vaarallisemmilta verrattuna vaikka lentokoneisiin...

Tosin kannattaa sinulla tuo ajokortti hankkia. Realistisesti ajateltuna, vaikka ei se tilannetta hirveästi muuta, että itse istuu ratin takana niin tuntuu se ainakin paremmalta kun itse voi tilanteeseen vaikuttaa.
Kyllä se ope oikeasti tarvittaessa nevoo vaikka etukäteen sanookin ettei neuvoisi. :D
Kaikki hermoilee vähintään inssissä.

Mä itse kärsin samoista peloista ja ahdistuksista ja kortin saamisen jälkeen en ajanut autoa ennen kakkosvaihetta kuin kerran. Sitten mulla jäi se kakkosvaiheen todistuksen vieminen poliisilaitokselle kun en autoa tarvinnut, ja lopulta kun sen sain sinne vietyä niin mulle sanottiin, että toin sen puolitoista viikkoa myöhässä ja edessa on siis inssi ja kirjalliset uudestaan. Tosi kiva. Nyt mulle on vielä diagnosoitu vaikea-asteinen paniikkihäiriö ja en tiedä, miten inssin suoritan, kun en voi edes ottaa sitä paniikkihäiriöön määrättyä rauhoittavaa (joo, syön myös SSRI-lääkkeitä siihen mutta ne eivät yksinään auta) ennen inssiä, koska se on kolmiolääke. Haluaisin vaan unohtaa koko asian ja oon itelleni tosi vihainen, kun jätin sen typerän paperin viemättä ajoissa poliisille ja kun jo ajattelin kaiken olevan hoidossa, niin vielä tämäkin. Enkä mä nyt ole taas melkein vuoteen ajanut autoa (viimeksi se kakkosvaihe), että kai niitä ajotuntejakin on pakko ottaa siihen lisäksi. Eikä ole rahaakaan tähän rumbaan. Toisaalta en kehtaa enää keskenkään jättää. :(

^ Tuotakin mä pelkään. Että jos en uskallakaan ajaa, vaikka kortin saisinkin. Se(kin) on oikeastaan sama kuin heittäisi ne rahansa roskiin. Pakko kai se on tässä kohtaa yrittää.. Nuo kaksi viimeistä ajotuntia vaikuttaa sinällään jatkoon paljon, että näen vähän itsekin kykenenkö minkäänlaiseen itsenäiseen suorittamiseen siellä autossa. Ymmärrän toki senkin, että ei sinne inssiin ole mitään järkeä mennä, jos ei yhtään näytä eikä tunnu siltä, että siitä voisi päästä läpi.

[QUOTE="vieras";28507900]Kyllä naiset osaa olla avuttomia luusereita. :O[/QUOTE]

Niin, ehkä parempi, että ajokortteja myönnettäisiin vain miehille. Ei tarvitsisi ikinä tapella kumpi ajaa kotiin :whistle:

Yhteistyössä