Aurinkovauvat *56*

• Viestiketjun aloittaja Kiiruska*
  • Ensimmäinen viesti
Rosanna
Hieman tutkailin asiaa ja kyllä, hormonikorvaushoito voidaan toteuttaa jaksottaisena hoitona jossa estrogeeni ja progesteroni vuorottelevat ja raskaus on mahdollinen.
Ihan samoja mömmöjä käytetään sekä korvaushoidossa että lapsettomuuden hoidossa:)

Sellaista yhdistelmäkorvaushoitoa tässä varmaan kannattaa alkaa yrittää saada itselleen... sehän mun kaiken järjen mukaan pitäisi saada sentään. Siihen mulla on lääkärin lausunto ja diagnoosikin!!

mapsu
Täällähän käydään aktiivista keskustelua!
Kertokaapas viisammat mistä lienee johtuu kun viimeiset menkat kestivät vain noin vuorokauden (verinen vuoto) tämän jälkeen päivän tauko ja sitten rusehtavaa vuotoa muutaman päivän. Olemme olleet siis noin 6kk ilman ehläisyä ja koko ajan kierto 26 pv alkaen ruskealla vuodolla ja sitten kolme päivää kuukautiset. Onko kyseessä mahd keltarauhashormonin puute?? Mistä olette hankkineet tietoa asiaan liittyen kun olette perillä hormooninpuutoksista ja muista?

Seleena
Hei te kaikki aurinkoiset! Aina välillä täällä mietitte, että lukeeko ketjuanne joku takahaamuilija - niin tässä ilmoittautuu yksi!

Luen tätä vähän väliä, mutta olosuhteista johtuen en ole paljoa kirjoitellut! Kävin täällä joskus alkuvuodesta ilmoittautumassa (nikkiä en muista, mutta olkoon tästäetiäpäin Seleena :), kun on niin paljon yhtäläisyyksiä teihin. Kävin kertomassa, että olin raskautunut luomusti noin puolen vuoden yrityksen jälkeen. Ikäväksemme tuo raskaus meni kesken huhtikuussa, ja nyt on uusi yritys päällä.

Olen oppinut kirjoituksistanne paljon, erityisesti sinulle Rosanna kiitos noista hormonitarinoista! Itse olen niistä erityisen kiinnostunut siki, kun sairastan kilpirauhausen vajaatoimintaa ja hormonit ovat välillä aivan sekaisin. Ja olen kyllä omassa mielessäni pähkinyt asiaa ja myös selvitellyt hormoniarvoihin liittyen, että tällä vajauksella oli suuri osuus myös tossa km:ssä. Tuohon edeltävään keskusteluun liittyen kommentoisinkin, että ainakaan yleislääkärit eivät tuosta sairaudesta juuri tiedä. Esim. tällä kertaa lääkäri kommentoi, että ei vajaus aiheuttanut km:ää vaan et olisi tullut ollenkaan raskaaksi. Vaikka arvot olivat selkeästi vinossa raskausajan suositeltuihin arvoihin nähden...

Rosanna
mapsu: näin "itseoppineena" maallikkona tuntuisi että vähäinen vuodon määrä ois siksi, että kohdun limakalvo olisi ollut ohut (ei paljon mistä vuotaa), siis se ei olisi alkukierrosta kasvanut tarpeeksi? Eikös tuhruvuoto ennen kuukautisia kerro sitten vastaavasti keltarauhasen vajaatoiminnasta? Mutta enpä menisi vannomaan... Yleensä kyllä tuhruvuotoa pidetään nimenomaan keltarauhasesta johtuvana, mutta jos siihen yhdistyy niukka "varsinainen" vuotokin...?

Tietoa mä hankin googlettamalla sopivilla hakusanoilla ja sitten vaan tsekkaamaan mitä tietoa löytyy.

Tervetuloa Seleena:)
Hyvä että jotakuta on kiinnostanut nää mun jutut, kun nämä on olleet niin omaa napaa ja ihan jotain muuta kuin mitä muilla on täällä mielessä...
Minun käsitys on että noista kilpirauhasjutuista tietävät kunnolla vain alan spesialistit. Yleis- ja muihin sairauksiin erikoistuneet eivät näytä tietävän maallikkoa enemmän. Siis, jo ihan maalaisjärkikin sanoo, että kilpirauhasen vajaatoiminnan täytyy vaikuttaa myös raskauteen. Oletko käynyt kenelläkään ihan tähän erikoistuneella lääkärillä? Suosittelen kyllä ehdottomasti.

Seleena
Kiitos Rosanna, mielelläni tulenkin tänne aina välillä kirjoittelemaan kun on tilaisuus.

Olen käynyt aikoinaan erikoislääkärillä, kun tuo todettiin. Ja olen itse asiassa saanutkin lapsia ihanuuksia tästä taudista huolimatta. ELi tämä puhkesikin ekan raskauden seurauksena. Mutta nyt kun on ikää ja on iskenyt tämä käsittämätön seniorivauvakuume :), niin MINÄ HÖLMÖ en tajunnut heti selvittää noita oikeita arvoja. Nyt kun olen oikein alan itseoppinut (kiitos nykyaika! kiitos netti!), niin tiedän tasan mitkä ovat suositellut arvot raskauden aikana. Nyt juuri kävin uusintaverikokeissa, joiden tulokset saan perjantaina. ELi lyhyesti tämä menee niin, että kilpirauhashormoni- eli tyroksiinilääkitystä suositellaan nostettavaksi 30%:lla heti kun saa tietää tulleensa raskaaksi. Ja tuo tieto mulla olisi pitänyt olla pari kuukautta sitten :( Eli kun ei lääkitystä nostettu heti, ehti mennä nopeasti vajaatoiminnan puolelle. Neuvolakaan ei tätä kiirettä valitettavasti tajunnut. Sain siis ne raskauden aikaisen verikokeen tulokset vasta tuon KM:n jälkeen, joten en älynnyt reagoida.

siiriz
Joo, aion alkaa tosissani testailla. MInullahan on jo pieni laboratiorio koossa. Laitan vain sitten vessan oveen kyltin "HIljaisuus, testaus käynnissä" ;) Ei kun mun pitää nyt tosissani yrittää sitoutua asiaan, koska saatan unohtaa testin joka toinen päivä, testaan eri aikaan päivästä jne.
Tosin nyt hieman mietiyttää, mihin me mahtuisimme isompana perheenä. Mietittiin uutta asuntoa, mutta tajusin, miten paljon pelkkiä korkoja joutuisimme asunnosta maksamaan ja olenkin luopumassa ajatuksesta. Mies vain ei ole...

Rosanna
Mitäs me laborantit;) Mullekin tuli tänään ne testit. Mies kysyi että mitä paketteja nuo on ja minä "nämä on nyt sitä mun testausarsenaalia":))
Sen Clearbluen ohjeet oli melkein kuin hävittäjälentokoneen kokoamisohjeet:))
Saatiin sentään kotiin miehen testin tulokset (kun pyysin, muuten ei ois saatu!!). Ne on ihan ok, ei mitkään superhyvät, mutta normaalit kuitenkin. Sehän siitä vielä ois puuttunut että ois vastusta silläkin puolen. Sitten vois käydä jo toivottomaksi;)

Seleenalle: Aika hullua on että itse pitäisi olla kaikista terveysasioistaan valveutunut ja perillä, vaikka nimenomaan lääkäreiden tehtävähän se olisi. Kyllä tämä netti on loistava apuväline. Ilman tätä me oltais montaa tietoa vailla ja ihan vaihtelevantasoisten lekureiden armoilla:/
Jotenkin tuntuu niin pahalta tuo sun menetyksesi, kun sille luultavasti ois voitu tehdä tosiaan jotain. Mutta sun syytäs se ei kyllä ole, vaan niiden joiden olisi pitänyt tietää:/
Kannattaa siis itse kaivaa kaikki tieto esille ja vaatia että omat näkökannat huomioidaan ja tutkitaan sekä tehdään se mitä pitää.

Itse koetan ens viikolla ottaa asiaksi metsästää se lääkäri joka määräis mulle sen jaksottaisen korvaushoidon. Enkä anna periksi, vaan nimenomaan sen on oltava sellainen jossa raskauden mahdollisuus tulee maksimoitua.

Seleena
Kerrottekos minulle, uudelle ovistestaajalle .. että kuinka kauan se viiva näkyy. Minulla sellainen tarina, että hankin tuon km:n jälkeen tikkuja. Hormonit siis täysin sekaisin. Sitten kokeilin muutamana päivänä ja tuli negaa. Sattumalta yhtenä päivänä tulikin selkeä viiva tikkuun! Mutta en ollut testaillut tuota edeltävinä päivinä. Eli olenko varmasti bongannut oviksen vai voiko olla niin, että se LH oli vain ylhäällä oviksen JÄLKEEN ja siis myöhästyin. Kutsuin kyllä miehen kotiin, joten tuosta testistä noin puolen päivän jälkeen kyllä oli touhut päällä..

Seleena
Joo kyllä se näin on, että näissä terveysasioissakin vaan pitää ottaa ensisijaisesti oma järki ja asioiden selvityskyky käyttöön! En minä tuosta nyt sinänsä itseäni syytä, harmittaa vaan vahvasti, kun en tajunnut sitä, että ne arvot voi pudota niin nopeasti.. Mutta nyt kun tiedän ja jos vielä niin onnellisesti kävisi, että uudestaan raskaudun, niin lääkitys nousee kyllä heti ja pistän nuo lääkäritkin nettiin vähän opiskelmaan, jos eivät tajua. Tämäkin on muuten ihan totta, että kun aikanaan tuo vajis diagnisointiin, niin minä itse ehdotin kilpirauhasrvojen testaamista lääkärille! Se oli suunnilleen laittamassa mua vainoharhaisten listalle kaikkine kummallisine oireineni. Sitten kyllä muuttui ääni kellossa, kun tulokset tuli ja soittivat minut sillä sekunnilla hakemaan tuon korvaushormonin reseptin.

Rosanna
Mä en sitä "täydellisen vahvaa" viivaa ole onnistunut vielä saamaan, joten en ole "ammmattilainen". Käsittääkseni kuitenkin se viiva ainakin on jo haaleampi seuraavana päivänä tai jopa muutaman tunnin päästäkin. Tuo lh-huippu on kai kuitenkin aika lyhyt. Ne, joilla testi toimii, ovat kuvanneet, että päivä päivältä se viiva vahvistuu ja sitten kun se lh-huippu on, tulee se selkeä viiva. Ja sitten taas alkaa haalenemaan siitä eteenpäin.
Eli oviksen jälkeen käsittääkseni ei voi enää tulla vahvaa viivaa, vaan nimenomaan vahva viiva on sen 24 - 48 tuntia ennen ovista.

On se kumma, että noi lääkärit ei joskus ota oireita vakavasti. Ihan niin kuin sinne nyt huvikseen mentäis valittamaan kaikkea mahdollista... No, oisko näin, että se pieni joukko jotka oikeasti noin tekee, vie uskottavuuden oikeiltakin potilailta. Tosin noin ei saisi olla!

Seleena
Ok, no mutta jos tuo pitää paikkansa, niin sittenhän hyvin mahdollista, että se ovis tosiaan tuli bongattua. Ensi viikolla muuten pitäisi nyt tuon edellisen epämääräisen kierron jälkeen olla sitten jännäyspäivät edessä. Ainakin tuosta oletetusta oviksesta laskettuna, muuten oli tosiaan sen verran sekaisin kaikki, ettei pysty varmasti sanomaan.

Kun nyt lääkärejä on tullut mollattua, niin on minulla yksi onnellinen ja hyvä kokemuskin. Tämä oli sisätautilääkäri eli juuri tuonkin sairauden asiantuntija. Ja näin jälkikäteen ajatellen hän varmaankin pelasti toisen raskauteni sillä, että olimme juuri yhteistuumin laskemassa päivittäistä annostustani, koska arvot olivat juuri tehdyssä mittauksessa toiseen suuntaan vinksallaan - niin kun lähes sattumalta mainitsin, että olin juuri tehnyt positiivisen raskaustestin, sanoi heti, että eipäs lasketakaan!

Rosanna
Hups! Meinasin kirjoittaa Risanna (no vähän sellaistahan tää on)

Seleena: Toivottavasti ajoitus onnistui, ainakin kuulostaa siltä:)

On kyllä melkoista tiedettä koettaa selvittää mitä kierrossa aina kulloinkin tapahtuu:/ Itsekin vielä pohdin sitä viime kiertoa että mitä siinä oikein tapahtui. Hassuinta on se, että ovistikut näytti vahvimman viivan juuri sinä päivänä kun oltiin siellä lääkärillä. Mutta folli oli vain 15 mm, joten jos ovis oiskin ollut jo päivän tai kaksi siitä, se ois ollut vasta korkeintaan 19 mm (ehkä liian pieni ollakseen hyvä) ja me pupuiltu ihan väärään aikaan! Tätä pohdin siis siksi kun menkat tuli jo 13 pv tuon lääkärissäkäynnin jälkeen. Tätä teoriaa tukee se, että edellisessä kierrossa menkat tuli nimenomaan 13 pv siitä suht. vahvasta viivasta.

Tuossa on siis 3 mahdollisuutta, joko a) ovis olikin odotettua aiemmin tai b) ovista ei ollut lainkaan tai c) keltarauhanen ei toiminut kunnolla ja luteaalivaihe jäi lyhyeksi. Hohhoijaa, otapa selvää sitten...

Tai siis, eihän tuo a ole mahdoton, itseasiassa mä alan pitää sitä todennäköisimpänä vaihtoehtona...

Rosanna
Minä se täällä taas. Tutkailin tuota kirjanpitoani ovistikutuksesta (juu, mulla on sellainenkin), niin ne vahvimmat viivat olikin lekurissakäyntipäivänä ja sitä seuraavana. Eli se fsh-testi otettiin tosiaan just silloin kun arvo on korkeimmillaan.

Sain muuten oikeasti siis diagnoosin: N97 Infertilitas feminae anovulatorie. Eli lääkärinhän täytyi olla täysin varma etten ovuloi ja että olen 100 % hedelmätön.

Rosanna
Aurinkoista heinäkuuta kaikille!
Loma täälläkin alussa, mulla kp 6, joten testailuun vielä hiven aikaa. Vähän jännittää oikeastaan mitä tässä kierrossa tapahtuu... toivottavasti jotain normaalia sentään.
Mapsulla on ajan suhteen hyvällä mallilla:)

Taas ihan sivullinen..
Otan "osaa" keskusteluun, kun olette pohtineet tuota ovistikutusta. Niin sanottu normaali, oppikirjamainen ovis näkyy ovishuippuna n. kahden päivän ajan, useimmilla yhden päivän ajan. 15 mm folli on vielä epäkypsä, samoin 17mm (jos ovulaatio olisi tapahtunut 12-24 h sisään siitä Rosannan vahvimmasta viivasta) eli on hyvin mahdollista, että sellaisessa tilanteessa munarakkula olisi tyhjä. Lisäksi lh huippuja tulee muutamia päiviä ennen varsinaista ovulaatiosta kertovaa lh-huippua, tällöin viivat eivät vain muutu tarpeeksi tummiksi testeissä. Ovulaatiossa sitten useimmiten testiviiva on kyllä huomattavasti tummempi kuin kontrolliviiva.
Nämä tiedot siis ihan siltä pohjalta miten olen itse tikuttanut (vuosia sitten varsinainen mega-tikuttaja) ja miten homma on ultrassa ja verikokeessa sitten vahvistettu.
Plussaonnea kaikille :)

Kiiruska*
HEI SANNA, ja sylillinen onnea ja iso hali, toki Sinut muistetaan täällä, minä omalta kohdaltani olen jo toivoni hettänyt, mutta silti täällä aktiivisesti taustailen ja välillä innostun kommentoimaankin, tosin nyt olen ollut välillä lomalla, ja oli paljon tullut tekstiä silläaikaa, joten hetki meni niitä läpi kahlatessa. Toivon sydämestäni, että teillä menee hyvin jatkossa kaikki, ja olisihan se kiva lukea välillä Sinunkin kuulumisia.

Kiiruska*
Hei sitten muillekin tasapuoleisesti, en viitsinyt tuohon samaan syssyyn kommentoida muille, kun tuo Sannan uutinen oli niin sykähdyttävä jo itsessään...
Milenkiintoisia asioita olette täällä pohtineet...
Digitaaliset ovistestit, vai niin, maailma sen kuin menee eteenpäin, ei vanha tahdo enää jaksaa pysyä perässä...
Mites Fatiman ja Inkun jännäyspäivien kanssa? Jokos on tullut jotain uusia uutisia meille kerrottavaksi? Hih, minäkö utelias, pois se minusta?

Rosannalle taas olisi paljonkin sanottavaa, mutta mistä alkaisin...?
Hoidot ovat tosiaan arvokkaita, ainakin jos ivf-hoitoa ajatellaan yksityisellä puolella, mutta tosiaan kelastahan jotain saattaa tulla takaisin, mutta ne on usein kelan harkinnan varaisia juttuaja, itse sain korvausta kaikista hoidoista, tosin me kävimme ilmeisesti Suomen kalleimmalla klinikalla, mutta sitä valintaa en kadu, hoito oli hyvää ja asiantuntevaa, ja varmasti myös lääketieteellisesti laadukasta. Uskon kyllä, että myös kunnallisella puolella saa hyvää hoitoa, mutta niissä on sitten ne ikärajat ja jonot, että niihin meillä ei ollut mahdollisuutta enää edes yrittää ikäni takia, kun olin tutkimustenteko hetkellä jo täyttämässä pian 39 vuotta, ja mieheni on minusta vielä muutaman vuoden vanhempi, tosin nämä ikärajat taitavat koskea vain naisia. Niin Sinuna vaihtaisin vielä kerran klinikkaa, jos vain mahdollista, väestöliittohan on vain "puoliksi yksityinen", olen Inkun kanssa samaa mieltä, että rahalla kyllä hoitoa saa... Meillekin ehdotettiin vielä hoitojen jatkamista, mutta en itse koe enää niitä jaksavani, kun tosiaan tuloksista ei ole mitään takeita... Ongelmana oli juuri tuo munasolujen laatu, mikä ilmeisesti johtuu iästä, niitä kyllä tuli jokahoidossa kerättyä runsaasti, mutta selittämätön kato tuli aina vastaan, ja siirettäväksi saatiin kaikkina kertoina se vaivaiset kaksi, eikä mitään pakkaseen, siis laatu-ongelmia?? Lääkkeisiin menee yleensä senverran, että jo yksi hoitokierros vie vuosittaisen lääkekaton täyteen, mikä on reilu 600 €/kalenterivuosi, loput sitten tulee takaisin kelasta kuitteja vastaan, ja tämä koskee kaikkia muitakin lääkkeitä kuluvan kalenterivuoden aikana, ja ainakin minä hyödynsin tämän kaikkiin mahdollisiin migreeni ja allergialääkkeisiin yms. No sekin on nyt mennyttä aikaa, ja lääkkeet makavat sen mitä ne sitten maksavatkaan...
Vaihdevuosioireita ei minulla ole vielä laisinkaan, täti tulee ja menee ihan aikataulussaan ja säännöllisenä ilman mitään yllätyksiä. Näin se vain elämä rullaa eteenpäin, päivä kerrallaan, ja vaikka itselleni ei mitään kuulukaan, on mielenkiintoista lukea ja seurailla Teidän muiden erilaisia kuuulumisia täällä.
Mukavaa heinäkuuta kaikille, näin se aika kuluu, jo ollaan keskikesä ohitettu, ja Inkunkin Toivo jo iso poika, hurjaa joko hänet pitäisi hoitoon viedä, eihän sitä mitenkään raaskisi vielä? Hoitovapaa on kyllä viisas keksintö, vaikka taloudellinen puoli onkin sitten ihan toinen asia, mutta kyllähän sitä vähemmälläkin pärjää...

Rosanna
Alkuperäinen kirjoittaja Taas ihan sivullinen..:
15 mm folli on vielä epäkypsä, samoin 17mm (jos ovulaatio olisi tapahtunut 12-24 h sisään siitä Rosannan vahvimmasta viivasta) eli on hyvin mahdollista, että sellaisessa tilanteessa munarakkula olisi tyhjä.
Se vahvin viiva olikin sitten seur. pvä, joten 19 mm on mahdollista. Toki realisti minussa pitää todennäköisimpänä juuri tuota että munarakkula oli tyhjä. Mutta saahan sitä optimistisemminkin spekuloida.

Kiiruskalle sen verran, että kyllä mulla alkaa olla kypsynyt se ajatus etten enää yritä hoitoihin mihinkään. Mun mahikset on hoidoilla aika lailla samat kuin ilman hoitoja , paljon halvempaa ja henkisesti helpompaa vain näin.

Ja juu, munasolujen laatu johtuu iästä. Mulla on vielä se korkea fsh, joka kertoo vastaavasti munasolujen määrän vähäisyydestä.

Fatiman ja Inkun jännäyspäiviä kaipailen minäkin...

Siiriz
En ehtinyt aivan kaikkia viestejä lukea... mutta kirjoitanpa tähän väliin. Rakko on niiiin täynnä, kun täytyy pidättää, että voi TESTATA. Mulla on kyllä rakko tottunut liian tiheisiin käynteihin. En kyllä usko, että mitään ovulaatiota tällä imetyksen määrällä voi ollakaan. Tiedä, raskinko haaskata digitikkuja sittenkään... Ehkä yritän ensin tuota imetyksen lopetusta. Touhtuaanpa reippaasti petipuolella tytöt!

Siiriz
No niin nyt on testattu kaikkien taiteen sääntöjen mukaan ja viivaa en saanut. Hyvä sinänsä, koska mies lähti oluelle. Soitti kyllä hetki sitten ja kysyi, että tuliko viivaa vai ei. Sanoin, että ei ja juo rauhassa olutta niin paljon kuin sielu sietää. En sitten raskinut käyttää noita digitestejä, koska tosiaan imetys on sitä luokkaa, että todennäköisesti en edes ovuloi. Ja jos nyt tulen raskaaksi, niin eipä haittaa vaikka 30 euron testi menisi kankkulankaivoon. Täytynee ensin yrittää vierottaa tuo meidän neiti, mutta en kyllä tiedä, miten se tapahtuu... Mikään yhden imetyskerran vähentäminen päivässä ei onnistu, kun en tiedä, minkä jättäisin pois ja miten ihmeessä lapsi ymmärtää, että nyt saa tissiä ja nyt ei. Anteeksi, kun näitä imetysongelmiani tässä puran. Mutta liittyväthän ne vauvahaaveisiin siinä mielessä, että ehkäisevät tehokkaasti ovulaatiota...
Kiva, että ollaan saatu muutama uusi keskustelija. Mites, ihan vain sivullinen, tuottiko se megatikuttelu tulosta?

Rosanna
Aloitinpa sitten testailemaan (vasta kp 8). Fertestin tein aamupissistä kuten se pitääkin ja se näytti tasavahvoja viivoja! Sen vuoksi tein samasta näytteestä Mammaksin testin, joka näytti vain erittäin haaleaa viivaa.
Just joo, eipä taida mitään kovin normaalia tässä kierrossa tapahtua. Luultavasti mun vaihdevuosijuttujen vuoksi tuo Fertest näytti plussaa? Mutta kaiken järjen mukaan Mammaksin testinkin ois pitänyt näyttää... Voihan kakka tätä kaikkea... Ei mitään ovistakaan kaiken järjen mukaan voi vielä olla tuloillaan, vastahan mä pääsin lauantaina tädistä eroon. Grrrrr....

Juu, nuo digitestit on kyllä sen verran kalliita ettei niitä ihan huvikseen viitsi käyttää. Ja sulla Siiriz kun noin varmasti tiedät tilanteen, on ihan järkevää säästää niitä. Mä kyllä nyt harkitsen sen käyttämistä nyt että sais jotain tolkkua tähän hommaan. Ei tainnutkaan olla yhtään hyvä idea tämä monen testin käyttäminen. Sitä mä vähän kyllä pelkäsinkin, että sen sijaan että miettii yhden testin viivojen vahvuutta, menee pää pyörälle kun koettaa pohtia monen testin tuloksia:/

Hyvin muuten nuo miehetkin oppii näitä testi- ym. juttuja:) Meilläkin mies eilen leikillään yritti "vongata" kun ei (heti) uni tullut, perusteli että eikös niitä simppoja pidä olla tarjolla koko ajan. Mä sanoin että nyt on vasta 7:s päivä ja muutenkin suositus on vain joka toinen päivä;)

Inkku-64
Heipat lomalta! Ja tervetuloa Seleena! Reissaamme nyt pitkin ja poikin Suomea, joten en pääse säännöllisesti koneelle. Ihan sormet tutajaa vieroitusoireista :)

Kp 4/28-32, joten tuntemukset raskaudettomuudesta olivat oikeita. Jokainen raskaushan voi olla erilainen, mutta jos edes vähän samoja oireita olisi kuin viimeksi, niin varmasti osaan arvata tilanteen. Uskoisin, että ovis oli, vaikken tikuttanutkaan. Taisi olla edellinen kierto, jossa en tuntenut minkäänlaisia oviskipuja, joten ehkä alan olla "ammattilainen" tässäkin.

Kiva, että teillä on miehet kiinnostuneita tikutuksesta. Siinä on puolensa, vaikka sen kertominen, että NYT ON OVIS, saattaa vähän vähentää innostusta. Näin ainakin meillä kävi. Mutta yhteinen projektihan tämä on, joten hyvä kun molemmat tietävät "vastuunsa".

Hyvää kesän ja loman jatkoa (joilla se on)!

Yhteistyössä