Aurinkovauvat *56*

• Viestiketjun aloittaja Kiiruska*
  • Ensimmäinen viesti
Rosanna
Jos jotakuta kiinnostaa, niin tässä teoretisointia aiheesta POF (ennenaikaiset vaihdevuodet) ja FSH. Olen lueskellut aiheesta paljon ja aika mielenkiintoista on...

Siis FSH:ta säätelee inhibiini B, eli jos inhibiini on ylhäällä, laskee fsh vastaavasti. Useissa autoimmuunisairauksissa (mm. kilpirauhasen vajaatoiminta, keliakia, munuaissairaudet, diabetes) inhibiini on alhaalla. Ja POF:n sanotaan usein aiheuttavan nimenomaan jokin autoimmuunisairaus. Useissa autoimmuunisairauksissa hoitona (inhibiinin nostamiseen) käytetään kortikosteroideja (=kortisonia).
Jossain artikkelissa (jota lainasin tuolla edellisellä sivulla) sitten kuitenkin sanotaan: "kortikosteroidihoito ei lisää raskausmahdollisuutta vaikka teoreettisesti
ajatus tuntuukin kiehtovalta."

Jotenkin ristiriitaista, kun moni autoimmuunisairaus nimenomaan aiheuttaa POF:ia ja näitä sairauksia sitten nimenomaan hoidetaan noilla kortikosteroideilla!!

Siiriz
Juhannus oli meillä herttainen, kirkas, kaunis ja suloinen... lalalaa. Ilona nukkuu elämänsä ekoja päikkäreitä omassa pinnasängyssä. On tähän mennessä nukkunut aina partsulla vaunuissa tai sitten rattaissa. Aivan alkuaikaa lukuunottamatta tietenkin. Olisi kiva, jos oppisi tuon tavan vakituisesti, niin mieskin saisi sitten hengähtää päivän aikana, kun jää koti-isukiksi.
MItä uutta vauvahaaverintamalta? Ei mitään. Mies pyysi mittaamaan sen tarkan viivan, ettei tule turhaa rehkittyä ;) Eli odottelen tässä postista niitä digitaalisia testejä. Tosin eihän tässä vielä tarvitse alkaa mittailu-urakkaa, mutta voisi lukea käyttöohjeet.

Haidi75
Pitkästä aikaa tännekkin:)
Toisaalla olen hyppinyt kirjoittamassa, aika välillä palata ns. kotiketjuunkin...mitäs tänne, luin kyllä pitkät litanniat kirjoituksia ja nyt en sit enää muistakkaan mitään!!!
No Sannan muistan...SUURET ONNITTELUT...mitäs minä silloin joskus sanoin, taisit olla liian hätäinen:) vaikka tottahan se on, että vauvakuumeessa minuuttikin on joskus liian pitkä aika:))))))

Minullahan on munikset olleet uinumassa jo monta kk ja nyt sitten Primoluteilla saatiin kierto käyntiin, joten "tätiä" tässä kestitän parasta aikaa. Mennään näin nyt jokunen kuukausi, jos ei luomutärppiä tule, sitten ensi keväänä otetaan taas Clomit jne. käyttöön ja aletaan uusi avusteinen tahkoomiskierros!

Kerrohan Siiriz sitten kokemuksia tuosta digi-testeistä...mulla kokemusta vaan noista perinteisistä. Kerran apteekissa tuota digi-testiä hipelöin, mutta jätin siihen hyllyyn kuitenkin. Ensin pitää ostaa se itse digi-mittari ja siihen sitten vielä niitä liuskoja erikseen, kalliiksi tulee jos pidempään pitää tikutella. Ihan mielenkiinnosta kuitenkin hoitoalaa opiskelevana, kuulisin tuosta digitestistä kommenttia.

Koitan taas ehtiä palailemaan juttuun...reilut 3viikkoo on vielä lomaa ja sit sitä taas mennään tukkaputkella työharjotteluun ja takas kouluun, eli ei taaskaan oo sit aikaa palstailla kun pikapikaa.

Haidi75
Aivan oikein...mittari sisältyy testiin, mutta niitä liuskoja joutuu ostamaan aina uusia, eli periaatteessa sama kun käyttäs perinteisiä tikkuja, vai kuinka?
Se mitä apteekissa katsoin, siinä oli 7 liuskaa mukana, eli ei riitä kovin pitkäksi aikaa tikutteluun. tuohon digi-testiin on kait omanlaisensa liuskat ja oletan niiden olevan kalliimpia kun tavalliset???

Siiriz
Joo, näin on eli 30 euroa per laaki eli 7 testiä. Jospa se ovis tulis parin päivän sisällä ja säästys seuraavaan vuoteen ;) nuo testit. No, ei kun mä haluan kokeilla noita digitestejä ihan mielenkiinnosta ja myös siksi, että en tosiaankaan ole koskaan saanut kunnon viivoja ns. tavallisiin testeihin. En edes niinä kiertoina, kun olen raskautunut. Ja voihan tämän ottaa eräänlaisena harrastuksena, ikään kuin viininmaisteluna ;) ja kun noin kallistakin on, niin panee minuunkin vipinää, pärkules. Ei päänsärkyjä iltaisin...

Inkku-64
Jussin jälkeen alkaa toisilla arki ja toisilla LOMA!Nyt te tietysti ihmettelette, että mitä se minuun, äitiyslomalaiseen, vaikuttaa, mutta vaikuttaapa vaan. Mies on tehnyt koko kevään niin tajuttomasti töitä, että nyt tuntuu juhlalta, kun hän on kotona. Tietysti voi olla, että neljän viikon päästä hihkun yhtä innolla töiden alkamista :-D Periaatteessa mulla alkaakin työt 1.8., mutta jään heti kesälomalle ja sen jälkeen hoitovapaalle 15.9. Mutta kiva saada kunnon palkka tässä välillä, sillä ei sitten alkavalla kodinhoidontuella paljon juhlita. Mutta en valita, en! Tosin jos sitten kohta alkaisi uusi äitiysloma, niin tulotkin kohenevat. Lapsi tuo leivän taloon...

Olen aina ostanut kaikki testit apteekista, on ne sitten olleet raskaus- tai ovistestejä. Mä oon nii-in epäluuloinen kaikkia halpatestejä kohtaan ja kuvittelen, että se on jotenkin varmempaa kun oikein apoteekista ostaa. No, meitä on moneen junaan. Digitesteistä en ole koskaan kuullutkaan ja toivon totisesti, etten joudu käyttämäänkään. En siis minkäänlaista testiä. No kattellaan kauanko oon tätä mieltä.

Eilen iski illalla kauhea pahoinvointi ja mies jo kyseli, että oisko se uusi vauva. Onneksi tajusin vähän ajan päästä, että liika valkosipulihan tuo :) Mutta hetken minäkin mietin, että mitä jos.

Nyt on kp 27/28-32. Testin teen (tarvittaessa) kp 30, koska lähdemme silloin reissuun ja haluan tietää epätodennäköisestä raskaudesta ennen sitä. Ainakin edellisillä plussakerroilla Apteekin raskaustesti on ollut selvää kauraa siinä vaiheessa. Mutta oikeesti ei oo mitään jännitettävää, sillä tn. myöhästyimme oviksesta ja minkäänlaisia oireita ei ole.

Rosanna etsii tietoa ja uskon, että tälläkin ketjulla on monta "haamuseurailijaa" jotka ovat erittäin kiinnostuneita aikaisista vaihdevuosista. Hyvä, että menkat ovat kuitenkin olleet nyt ajallaan, samoin kuin Haidillakin on homma saatu käyntiin. Nyt vain toivotaan menestystä tällä elämänsaralla kaikille sitä haluaville!

Rosanna
Huomenia!
Joo, mulla on ollut tässä kauhea tiedonhaku päällä niin etten ole tännekään jaaritellut mitään.
Nyt sen verran että täti tuli kylään monta päivää sovittua aiemmin! Eli joko mä en ovuloinut tuossa viime kierrossa sitten lopulta lainkaan, tai keltarauhanen ei toiminut kuten piti. Kun ei tuossa ole edes siitä lääkärireissusta kuin 13 vrk eikä se follikkeli ollut silloin vielä siinä mallissa, että ovulaatio ois voinut tapahtua. Siitä mun kuvittelemastani oviksesta ois vain 8 vrk. Eilen illalla olikin sellaista vihlovaa kipua vasemman munasarjan tienoilla. Mutta eikö pitäisi olla niin, että jos keltarauhanen ei toimi, tulee tuhruvuotoa? Tää täti ainakin tuli ihan kunnolla ja kerralla, samoin viimeksikin. Joskus aiemmin tuota tuhrua on tullut, muttei nyt näissä menkoissa viime aikoina.

Olen tosiaan lukenut paljon aiheesta POF. Eräässä englatilaisella lapsettomuusklinikalla tehdyssä tutkimuksessa sanottiin, ettei kyse ole munasolujen laadusta, vaan määrästä. He olivat sitä mieltä ettei korkean fsh:n vuoksi saisi kieltää keneltäkään hoitoja, jos vain heillä kuukautiskierto toimii. Heidän potilasaineistossaan kerättyjen munasolujen hedelmöittymisprosentti ei korkealla fsh:lla ollut yhtään huonompi kuin muillakaan, munasoluja vain saatiin vähemmän. Heidän tutkimusten mukaan minun ikäisillä ja minun fsh-arvoilla IVF-hoidoissa: 3 kierron kumulatiivinen synnytykseen johtaneiden raskauksien % oli 32,9 % ja ensimmäisessä kierrossa raskaus% 13,1 %. Ensimmäisestä munasolujen keräyksestä raskaus% 21,7%. Noihin on siis laskettu nekin, joilta ei munasoluja saatu kerättyä sillä kertaa. Nuoremmilla tulokset olivat vielä parempia.
Niin, en tiedä mitä noista pitäisi päätellä... Tämä POF tuntuu olevan aikamoinen mysteeri tutkijoillekin, saati sitten minulle;)
Aika paljon kuitenkin pohditaan ja tutkitaan sen yhteyttä nimenomaan autoimmuunisairauksiin.

Täällä monet on jo lomatunnelmissa... Minullakin alkaisi tämän viikon jälkeen, sais vain töissä rutistettua pöydän suht. tyhjäksi. Kyllähän tämä lapsi/ lapsettomuusasia lomallakin varmasti on tapetilla. Nyt on kuitenkin käsillä ne viimeiset hetket, jolloin se teoreettinen mahdollisuus on vielä olemassa ja uskoa ja intoa vielä.

Inkku-64
Mä oon käsittänyt, että jos ovista ei tapahdu, niin kierto venyy eikä lyhene. Mutta saatan olla väärässäkin. Hyvä juttu ainakin, että menkat tuli, eivätkä jääneet syyttä pois. Mullakin tuli viime yönä kuuma aalto, joka aina edeltää tädin vierailua. Joten tänä iltana tai huomenissa odottelen alkavaksi.

Piti tänään tehdä pihahommia, mutta satelee koko ajan. Nyt voi vain surffata netissä. Ei voi tehdä sisähommia, kun ei oo henkisesti valmistautunut sellaiseen :-D

Siiriz
No niin, paketti tupsashti postista. Eli näitä samojahan myydään apteekissa, kalliimmalla hinnalla vain. Ilmeisesti postimyynnissä olevat ovat halvempia siksi, että kulutkin ovat pienemmät (ei apteekkivuokria, palkkakustannuksia jne.). Ja eikö postimyynnissä myytävät Acon-testit ole käytössä hedelmöityshoidoissa olevillakin, sehän on kai se "virallisin" testi. Itse olen tilannut hinnan vuoksi kaikki testit postista. Nyt mulla on noita Aconin liuskatestejä, mutta tässä kierrossa käytän tätä digitestiä, niin tulee hieman vaihtelua tähän elämään ;) Ja onhan se niin ylevää digitaalisesti pissaansa arvioida ;) Inhoan käyttöohjeiden lukemista, mutta kaipa tästä on lähdettävä, kun Ilonakin on nukkumassa ja illalla en kuitenkaan jaksa.

Rosanna
Juups, taitaa olla niin, ettei keltarauhanen toiminut sitten kunnolla? Nämä menkathan oli ihan odotettavissa limakalvon paksuuden ja lääkärin lausuman mukaan. Vähän on nyt hutera olo ajatellen tätä kiertoa, tuleeko ovista, jos tulee, löydänkö sitä. Kierron pituutta ei taas voi tietää... Mutta yritetään nyt vielä vaikkei toivoa juuri olekaan...

"Ja onhan se niin ylevää digitaalisesti pissaansa arvioida ;)"
:)))
Taidan minäkin liittyä digitaaliseen kerhoon ja tilata noita. Mulla on jäljellä mammaksi:n liuskoja ja sitten ajattelin vielä tilata Fertestin liuskoja, ne kun käsittääkseni tehdään aamusta. Aion aloittaa tässä kierrossa tehostetun oviksen bongaamisen, mittaan myös lämmöt aamusta ja iltapäivällä. Nyt on yritettävä kun vielä jotain voi tehdä... Ja tuo on pientä rahanmenoa verrattuna mitä ne hoidot ois maksaneet, jos niihin ois päässyt. Aika hassua toisaalta että ensin se lekuri puhui kuinka he voivat tehdä ihmeitä ja että yksikin saatu munasolu riittää. Mutta kun fsh on yli 15, niin sitten niitä ihmeitä ei enää voidakaan tehdä...

"Ei voi tehdä sisähommia, kun ei oo henkisesti valmistautunut sellaiseen :-D "
Niinpä:))

Haidi75
Rosanna, mistä tilaat noita Fertestejä? Itse niillä aikanani tikuttelin ja ihan prismasta ja paikallisesta s-marketista niitä ostin. Saako niitä siis tilattuakin? Meidän s-market nimittäin lopetti niiden myynnin...en kait yksinäni ostanut niitä tarpeeksi ja kaupan ei kannattanut niitä enää pitää myynnissä:)) lähimpään prismaan on matkaa reilut 30km, että mielelläni minäkin niitä tilaisin, kun noihin tikkuihin tykästyin.

Rosanna
Verkkoapteekissa näkyy ainakin olevan. Sieltä on ihan helppo ja nopea tilata.

On muuten oudontuntoiset menkat (tietenkin kun oikein tarkkailee, niin kaikki tuntuu oudolta). Siis eilen oli niitä kipuja vas. alavatsalla, joita ei yleensä ennen menkkoja ole. Ja nyt menkkakipuja ei taas ole kun yleensä on... ja vuoto näyttää laantuvan...

Rosanna
Vielä: Olen ylihysteerinen ja kuvittelen että sunnuntaina tapahtui jotain. Ajeltiin nimittäin silloin kymmeniä kilometrejä maastoautolla kuoppaisia metsäautoteitä. Mulla tuntui koko ajan jotenkin herkälle ja pahalle alavatsassa se höykkyytys.
Just niin... mun mielikuvitus lähti kovaan lentoon;)

Siiriz
Anna vaan mielikuvitukselle siivet, Rosanna. Itse uskon vakaasti myös psyykkisten puolten vaikutukseen raskauden suhteen. Eli kun mieli on valmis, niin kehokin paremmin. Toivotaan, että ruumis/keho on antautuvainen raskaudelle ja sielu/mieli myös.
Luin käyttöohjeet (melkein). Toinen puoli jäi lukematta. Laitoin kännykään muistuksen viiden päivän ajaksi klo 18: älä käy pissalla neljään tuntiin (yleensä käyn tiheästi ja testatessa pitäisi pidättää se 4 tuntia). Laitoin lisäksi muistuksen 21.45, että muista testaus klo 22. Eli kyllä on tämä typy nyt valmistautunut ihan kellon ja digitestin kanssa ;) Tulispa äkkiä se ovisaika!!!! Täytyy muista sitten myös harrastaa seksiä kaiken tuon testauksen lomassa. Hm, pitäsköhän laittaa kännykkään vielä viiden päivän ajaksi kello 22.15 muistutus: HARRASTA SEKSIÄ. Toivottavasti miehellä ei ole työmatkoja tuolloin. Hyvät yöt!

Rosanna
Huomenta!

Tuskin tuossa autoajelussa oikeasti mitään tapahtui, mitä ois voinut: keltarauhanen poksahtaa?
Olenkohan minä tartuttanut Siiriz tätä testailuintoa sinullekin;) No, eihän se sentään terveydelle vaarallista ole, vain mahdollisuuksien maksimointia:))
Paitsi, sehän se oiskin kun testailis niin kauheasti, ettei enää tosiaan jäisi aikaa seksille ollenkaan;) Mulla saattaa mennä jo melkein siihen:)) Jos vielä lisäis muutaman testin arsenaaliin ja kaikkea muuta kivaa;) No, ei vaiteskaan, "kohtuus" kaikessa;)
Melko pitkä aika noissa digitesteissä oltava pissimättä.

Mäkin tilasin nyt sitten eilen sekä digitestin että Fertestin tikut. Ajatus on että aamulla Fertest ja iltapäivällä/ illalla Mammaksin testi. Ja sitten siinä vaiheessa jos jompikumpi niistä alkaa näyttää tummempaa viivaa, käytän myös digitestiä varmuudeksi. On sen verran kallis ja liuskoja vain 7, joten niitä ei viitsi haaskata. Olenkohan ymmärtänyt oikein, ettei noita liuskoja saa erikseen, ilman itse testilaitetta? En ainakaan ole nähnyt netissä niitä myynnissä erikseen.

Eilen vitsailtiin miehen kanssa näistä testauksista kun kerroin suunnitelmistani. Todettiin että ultrakin ois hyvä omistaa, sais itse aina katsoa mikä siellä munasarjoissa on tilanne;)

Yleensäkin puhuttiin niistä hoidoista. Se lääkäri nimittäin puhui ristiriitaisesti kun puhui siitä että on aikaa hoitaa ennen kun täytän 40 v. ja kela-korvaus saadaan kun ei ilmoiteta että fsh on yli 15 ja just nää että ihmeitä voidaan tehdä ja yksikin munasolu riittää. Sitten sanoi ettei yli 15:n fsh:lla ole mahiksia, vaan hoidot on vain rahanmenoa. Sitten kun soitti sen tuloksen, puhui vain hormonikorvaushoidoista ja luovutettujen munasolujen käytöstä. Eli suoraan ei kuitenkaan sanonut ettei me voida mitenkään päästä hoitoihin. Mies olisi ehkä valmis niihin, itse en niin tiedä kun tiedän kuinka pienet mahdollisuudet ovat, kuinka rankkoja ja kalliita hoidot ovat. Mutta hankin edelleen tietoa, sulattelen tätä ja elokuulla sitten kun klinikkka palaa toimintaan, voi soittaa sinne ja kysellä tarkemmin.

Inkku-64
Mä kyllä kuvittelen, että rahalla saa ja hevosella pääsee eli jos maksaa hoidot itse, saa ne KELAsta huolimatta. Mutta toki siihen pitää olla henkisesti valmistautunut ja erityisesti epäonnistumisiin. Rankat hoidot ovat varmasti ihan siedettäviä, jos voisi olla varma plussasta, mutta valitettavasti niin ei ole kenenkään kohdalla.

Ja siitä Rosannan automatkasta on tietysti vaikea sanoa tapahtuiko jotain vai ei yhtään mitään. Ymmärrän toki, että mietit kaikkea tuollaista. Sitten jos plussa iskee, niin sitten vasta onkin mietittävää kaikissa maailman asioissa ruoasta jumppaan. Jotenkin ihan "pelottaa" raskausaika, sillä rypäleraskauden jälkeen olin tosi hermona puolet toisesta raskaudesta. Jos kolmas plussa tulisi, toivon todella rennompaa mieltä.

Siiriz aikoo nyt sitten tosissaan testailla. Kuulostaa ihan kokopäivähommalta :)

Meillä alkaa tänään pihan laatoitus ja sitä on tehtävä, vaikka sataa karmeesti. Onneksi minulla on vauva, jota on pakko hoitaa sisällä :)

Rosanna
Yksi "teoria" on alkanut itää mielessäni luettuani tästä POF:sta.

Kun noissa ivf:n hormonikuureissa tulee normaalisti paljon munasoluja, korkealla fsh:lla näin ei käy, uskon että se johtuu siitä, etteivät ne jotenkin kestä sitä kaikkea "käsittelyä". Ts. alan epäillä että näissä tapauksissa olisi järkevämpää pyrkiä siihen että kypsyisi se normaali yksi munasolu, eli tuettaisiin sitä normaalia kiertoa (oikea hormonitasapaino oikeaan aikaan kiertoa) ja luomuraskautumista ilman IVF:ää.

Tämä mun "hieno teoriani" tukee tätä tunnetta etten välttämättä haluaisi niihin hoitoihin. Kyllähän niitä varmasti jossain tehtäisiin kun rahaa riittää... Mutta onko se millään tasolla järkevää, on toinen asia.

Inkku-64
Muistankohan ihan väärin, että Krisse oli käynyt tai oli menossa hoitoihin ulkomaille, oliko se Viroon... (Sorry Krisse, jos sotken asioita). Jos POF-teoriasi pitää paikkaansa, niin ainakin inssi voisi olla paikallaan. Tosin jos/kun ongelma ei ole siittiöiden laadussa, niin inssistä ei taida olla paljoakaan hyötyä.

Tärkeintä on nyt kuitenkin se, että itse olet sinut sen kanssa, mitä aiottekin tehdä. Ja tämä kesä antaa varmasti tarpeeksi aikaa siihen.

Rosanna
Juu, Krisse tai joku muu taisi olla menossa Viroon kun raskautuikin luomusti.

Inssi varmaan ois pienenä apuna asiassa, muttei mitenkään välttämätön. Ajattelin kuitenkin esim. sitä että huolehdittaisiin että hormoniarvot on oikeaan aikaan kiertoa oikeat; mm. estrogeeni ja progesteroni ja ultrattaisiin jotta tiedetään missä kulloinkin mennään. Useinhan näissä tapauksissa muuten ovat raskautuneet sen jälkeen kun ovat saaneet estrogeenihoitoa... ehkä mun pitäis hakea se korvaushoito joltain gyneltä? Mutta sitten sen pitäis tajuta myös se, että mä haluaisin kuitenkin yrittää raskautua ja osata määrätä hoidon sen mukaan. Nämä kaksi lekurikokemusta on olleet nyt sellaisia, että se ennenaikaiset vaihdevuodet -diagnoosinsa jälkeen lapsen saamisesta eivät enää puhu mitään antaen ymmärtää että nyt sitten vain vanhuutta odottamaan...
Laitoin sähköpostia sille vl:n lekurille menemään jossa kyselen mm. saadanko me hoitoja jos haluttaisiin ja vähän muutakin kyssäriä.

Rosanna
Sainpa vastauksen (eri lekurilta).
Oli kaikin puolin sävyltään erittäin ikävä. Luin oman viestini moneen kertaan, että oliko siinä aihetta tuollaiseen vastaukseen... No, omalle tekstilleen voi olla sokea...
Kuitenkin vastauksen perimmäinen viesti oli: no way, emme halua teitä tänne.

Nielen kiukunkyyneleeni ja sisuunnun entistä enemmän...

Haidi75
Rosanna, sisu se on mikä näissä hommissa kantaa yllättävän pitkälle...nimimerkillä kokemusta on...jä lekurit osaa olla tosi ääliöitä, hyvä on että suoraan sanoovat elämän realiteetit, mutta moni lekuri ei viitsi alkaa töihin, vaikka vielä mitä mahdollisuuksia olisi, tämän olen omalla tielläni huomannut monesti.
Esim. juuri edellisellä gynekäynnillä...meidän sairaalaan oli tullut uusi lääkäri kyssistä joka antoi minulle toivoa monen asian suhteen, kun taas nää omat entiset lääkärit ovat vaan kintaalla viitanneet.
Sisu se on mikä aikanaan sai lyömään nyrkkiä pöytään kun lekurit vaan hohhailivat, eikä mitään tapahtunut...jos ei olis sitä sisua löytynyt, nuolisin näppejäni vieläkin, nyt monta vuotta myöhemmin.
Vastoinkäymiset vetää välillä aina maton jalkojen alta, mutta ans' olla kun se sisu saa vallan ja sehän aina sen saa, niin sit tapahtuu, välillä nopeemmin, välillä hitaammin.
Itsellä ainakin näin tapahtuu, mitä enemmän potkii päähän, sitä enemmän sisu kasvaa!!!

Rosanna
Kiitoksia tuesta ja ymmärryksestä:)
Mieskin luki nuo viestit ja oli sitä mieltä että sen vastauksen sävy oli suorastaan v....lua. En viitsi tarkemmin kertoa, mutta ei ne asiat olleet siinä ne, jotka siltä tuntui, vaan tosiaan se sävy. Eikä sittenkään edes suoraan vastannut siihen että saataisiinko hoitoja.
No, anyway...
Tajuanhan minä itse realiteetit kuitenkin, osaan myös hakea tietoa ja tulkitakin. Tiedän tietysti ettei tässä nyt kovin vahvoilla olla ja että tavallaan tämä on osa eräänlaista kieltämisprosessiakin (ei ole todellisuudentaju hämärtynyt kuitenkaan). Mutta toisaalta, ensimmäisen kerran elämässäni uskallan kyseenalaistaa lääkäreitä ja jopa vaatia jotain. Yleensä en ole edes lääkäriin mennyt, vaikka aihetta olisi ollut ja jos mennyt, sittenkin tyytynyt siihen etten ole saanut juurikaan apua.

Nyt kun taas olen tutkinut lisää asioita (netistä löytyy englanniksi paljon tutkimustietoa kun muistaa lähdekritiikin), alan olla sillä kannalla, että yritän tosiaaan löytää lekurin, joka tajuaisi yhdistää mun (Kelan korvaaman) hormonikorvaushoidon niin, että se toteutetaan oikeanlaisella estrogeenilla ja tuetaan oikeanlaisella progesteronilla, jotka palvelisivat myös tätä hiipuvaa vauvahaavettakin. Tämä ei nimittäin käsittääkseni ole mahdoton yhdistelmä, vaan päinvastoin. Pitää vielä tutkia asiaa enemmän. Aika moni nainen on nimittäin tullut raskaaksi juuri nimenomaan hormonikorvaushoidoilla ja aika usealle alkaa vielä vanhanakin menopaussissa kuukautiset joita ei aikoihin ole ollut!
Sehän se oiskin kun Kelan korvaamalla vaihdevuosien hormonikorvaushoidoilla voisi raskautua;)

Yhteistyössä