Aurinkovauvat *56*

• Viestiketjun aloittaja Kiiruska*
  • Ensimmäinen viesti
Rosanna
Minäkään en ilkeilykommentilla viitannut tähän sivulliseen, vaan noin yleensä, koska sellaisiakin löytyy, jotka tosiaan vain tarkoituksellisesti käyvät härkkimässä eri ketjuissa.

Minä alan olla sillä kannalla noiden testien suhteen, että joillakin ne toimii juuri niin kuin pitää, mutta aika monella ei. Itsellä ainakin näyttää siltä, ettei niiden varaan voi mitään laskea. Tietenkin pitäisi testata useampia merkkejä, että tietäisi paremmin.

Kiiruska*
Hei taas tännekin, onpas täällä vilkas "keskustelu" käynnissä", juu jännä olisi tietää kuinka paljon "taustalla" pyörii ihmisiä? Mutta sitä me tuskin koskaan saamme tietää...
Minulle ei edelleenkään kuulu tai enää mitään vauvahaaveisiiin liittyvää, että toivotan Teille kaikille oikein mukavaa juhannusta ja lämmintä ja rentouttavaa kesää!

siiriz
Astianpesukone tyhjennetty ja eteisen kaappi siivottu, nyt palkkioksi nettailua. Mun mies sanois varmaan, että ei siinä tikut auta, vaan naida sitä pitää. Minusta taas on surullista se, että ihmiset luottaisivat täysin noihin tikkuihin ja jättäisivät naimatta siksi, että tänään ei ole se päivä. Kun juuri se päivä voi olla se oikea, vaikka tikku näyttäisi mitä. Pitäisi olla kemisti ja lääkäri ja tikuttaa kaksi kertaa päivässä vähintään, että tulisi varmuus siitä, että on tikuttanut oikein ja ovulaatiota ei todellakaan ole. Eli kuka näitä lukee ja ei saa tikkuu viivaa, niin neuvoni on, että naikaa siitä huolimatta ;) Olen Rosannan kanssa samaa mieltä, että tikkujen varaan ei voi mitään laskea.

sivullinen*
Olisi pitänyt kirjoittaa tarkemmin. Eli tarkoitin, että jos testit ovat itselle sopivat ja muutenkin kaikki natsaa niin testiin tulee kyllä 99,9% varmuudella se plussa, jos vahva ovulaatio tapahtuu. Testin pitää sitten vain olla itselle toimiva.

Tuolla, että ilman plussaakin ovis voi tapahtua, tarkoitin lähinnä sitä, että silloin on mahdollisesti testannut itselle sopimattomilla testeillä, väärään aikaan, liian laimeasta virtsasta jne jne. Tokihan kaikki on elämässä mahdollista eikä tikkujen varaan kannata laskea tietenkään kaikkea.

Koskapa kuitenkin esim. inseminaatiota ja pasit ajoitetaan tikkujen mukaan, toki kontrolliultraa avuksi käyttäen, ovat tikut luotettavia. Jos haluaa hyviä tikkuja, joiden tulos on huomattavasti varmempi kuin ns. halpa-liuskojen (jotka nekin toimivat monilla hyvin), kannattaa ostaa Clearbluen tikkuja (saattaavat olla nimellä ClearPlan, klinikat suosittelevat näitä) tai digitaalinen mittari.

Ja tikkuja varmempi menetelmä on luonnollisesti ultra + verikoe, lämmöt taas ovat oviksen kannalta se huonoin menetelmä. Meni syteen tai saveen niin ainahan sitä seksiä kannattaa harrastaa, elämä kun on ihmeitä ja yllätyksiä täynnä.

Rosanna
Mä sitten osaan tehdä tästäkin asiasta "tilastotiedettä";) Kun nuo ovistestit vaikuttaa menneen p....lleen, niin vertailinpa sitten huvikseni lämpöjä;)
Samanlainen lämpökäyrä tuli kuin viime kierrossa (ei nyt just asteilleen, mutta kuitenkin). Lämmönpudotus 0,3 asteella oli nyt siis sunnuntaina, siitä 0,3 asteen nousu maanantaina ja tänään vielä 0,1 lisää ylöspäin (sunnuntaita ennen vaihtelua oli vain 0,1 astetta suuntaansa). Eli siitä päätellen jos ovis on ollut, se ois ollut jossain sunnuntai-illan ja maanantai-iltapäivän välillä? Täsmäisi myös lääkärin sanomisiin siitä että viikonlopun aikaan ois odotettavissa.

No joo, kuten sanoin: tilastotieteeksi menee ja aika hakemalla haetuksi sellaiseksi;)
Pitää tässä nyt vielä spekuloida kun vielä ehtii ennen FSH-tulosta:)
Sen jälkeen saattaakin olla enää turha spekuloida mitään...

Siiriz
Pitäisi taas painua pehkuihin eikä istua täällä. Mutta kun nämä illat ovat minulle sitä oikeaa aikaa olleet aina, silloin oikein herään henkiin. Ilona on nukkunut tosi hienosti viime aikoina yöt putkeen. Minulla on siis kp 28 ja tänään ajattelin, että voisihan se olla ihan kiva saada vauva ;)... Toisaalta olisi kiva päästä siihen koulutukseenkin, johon hain. Mutta ehkä nyt painun pehkuihin. Pidän peukkuja Rosannan FSH-tulokselle ;)

fatima*
Tuun tänne lietsomaan omaa hysteriaani.....pakkailen tässä kesälomareissutavaroita, huomenna ois tarkotus lähteä sukuloimaan. Ja sitten ajatukset karkaa välillä taivaan tuuliin....kuukautiset PÄIVÄN myöhässä!! Heh ja tiedän toki, että varsinkin tässä tilanteessa (synnytys ja imetys), tuo nyt ei kerro yhtään mitään ja sen vuoksi en ala edes testailemaan. Ja mahaa kipristelee niin että täti ois vaikka tulossa. Mutta niin se kipristeli noin vuosi sitten... : ) Ihan hauska nähdä mitä tuleman pitää, oon täällä välillä hiukset pystyssä pelkästä kauhusta ja välillä hymy huulilla; "isompi auto pitää laittaa ja sisarusrattaat ostaa ja ehkä isompi asunto..." Jännä tilanne, kun kävi miten kävi, niin se on hyvä asia, nyt kun ois vielä liian aikaista, mutta toisaalta iän ottaen huomioon ei yhtään liian aikaista.....

Heh, eli palailen asiaan ja kerron sitten kävikö täti vai haikara meillä kylässä!

Rosanna
Jännä juttu, fatima... koskaanhan ei tiedä. Eikös kaikki kiva satu yleensä silloin kun sitä vähiten odottaa:))
Käyhän kertomassa pian, äläkä pidä hulluja jännityksessä;)

Noiden mun "epätieteellisten tutkimusten" perusteella minun jännäyspäivä ois sitten 1.7. ellei tietenkään se fsh-tulos kumoa tuota. Eli samaan aikaan ois tuo kuin Inkullakin.
Lähimpiä jännitettäviä fatiman lisäksi tässä on sitten ainakin Siiriz.

Selvästi kaipaan elämääni jännitettävää;)

Rosanna
Nyt sitten se lääkäri soitti tuloksen: FSH oli 20, joten voin lopettaa spekuloinnit oviksista ja jännäyspäivistä... Ei siis todellakaan ollut laskemassa, vaan nousemassa edelleen...

Huh, mikä tunnemylly vajaassa vuodessa ja tähän vaiheeseen kun on tultu, kestää varmasti aikansa sulatella tätä kaikkea. Nyt en kykene ajattelemaan juuri mitään...

Inkku-64
Lämpimiä halauksia Rosannalle! Onko se nyt sitten kerrasta poikki eli ei mitään jatkotestejä yms. ole tiedossa? Näin maallikosta tuntuu tuo 5 yksikköä (15 <> 20) olevan vähän, mutta kertoo ilmeisesti lääkärille paljonkin. Jännä kuitenkin, että se gyne näki kypsymässä olevan muniksen. Voin vain lähetellä myötätuntoisia ajatuksia.

Rosanna
Kyllä se on kerrasta poikki, mahdollisuutena olisi enää vain luovutettujen munasolujen käyttö, jota en missään tapauksessa halua.

Tuo lääkäri sanoi, että kokemus on osoittanut, ettei yli 15 arvolla hoidot tehoa enää. Ja mitä olen itse lueskellut, eipä tahdo tehota edes jos se on yli 10. Myös Kela pitää tuota 15 rajana eli ei korvaa jos fsh on yli 15. Käytännössä alle 40-vuotiaalla korvaa, kun hoitava taho ei kerro sitä Kelalle. Yli 40-vuotiaista taas on pakko täyttää kaavake Kelalle, jossa myös tuo fsh kysytään ja silloin korvausta ei tule.

Kypsyyhän niitä munarakkuloita kai näilläkin arvoilla, mutta munasoluja niissä ei enää ole tai sitten ne eivät kypsy loppuun saakka niin kuin pitäisi. Näin olen ainakin ymmärtänyt mitä olen aiheesta lueskellut.

Inkku-64
Tietysti on vaikeaa löytää tässä tilanteessa hyviä puolia, mutta ainakin on se, että tiedät nyt keskittyä muihin juttuihin. Vaikka varmasti on vaikeaa hyväksyä tilannetta, niin onhan se selittämätönkin lapsettomuus tosi kurjaa. Onneksi on kesä ja kaikenlaista touhua loman yms. muodossa.

Rosanna
Kun tämä korkean fsh:n vaikutus ja hoitojen tehoamattomuus on mulle ja ehkä muillekin vähän epäselvää, koetin etsiä aiheesta tietoa... Tässä jotain:

Kun munasarjojen inhibiinieritys (Kuukautiskierron alkuvaiheessa munarakkulasolut tuottavat inhibiini B:tä ja estrogeenia) laskee, alkaa aivolisäkkeen FSH-taso kohota. Tällöin munarakkulan kasvuvauhti aluksi kiihtyy, mutta ovulaatio tapahtuu pienempikokoisesta follikkelista. Näin kierron alkuvaihe jää lyhyemmäksi. Huonosta munarakkulasta tulee huono keltarauhanen, joten luteaali-insuffisienssi ja sen myötä
tiputteluvuodot lisääntyvät.

POF (=ennenaikaiset vaihdevuodet) diagnoosin tekohetkellä todetaan vaginaalisessa ultraäänitutkimuksessa follikkeleita jopa 60 %:lla, mutta tällä ei ole ennusteellista merkitystä raskausmahdollisuutta ajatellen. Myöskään laparoskopia tai ovariobiopsia ei tuo lisävalaistusta hoitoon tai ennusteeseen. 5-10 % tulee spontaanisti raskaaksi diagnoosin tekohetken jälkeen eikä tätä voida millään hoidolla parantaa. kortikosteroidihoito ei lisää raskausmahdollisuutta vaikka teoreettisesti
ajatus tuntuukin kiehtovalta. Infertiliteettiä voidaan hoitaa tuloksellisesti lahjamunasolujen avulla.

Siiriz
Sikäli kuin näin maallikkona ymmärrän, niin aika ikäviä uutisia sait, Rosanna. Olen todella pahoillani puolestasi. Toisaalta sitten takerruin tuohon lauseeseen, että 5-10 % tulee diagnoosin tekohetken jälkeen raskaaksi. Eli toivoa ei tarvitse täysin heittää, ainahan voi kuulua tuohon 5-10 % joukkoon. Onko tuo ennenaikaiset vaihdevuodet suvuttain menevä juttu tai onko siihen olemassa joku selitys?
Fatimalle pidän peukkuja!!! Olispa ihana kun joku tässä ketjussa raskautuisi ;) Minulla on nyt kp 29, mutta raskauden jälkeen nämä kierrot ovat venyneet pidemmiksi kuin aiemmin, joten en epäile mitään. Tosin vähän aikaa sitten näin muutamana yönä hyvin eroottisia unia, aivan kuten viime raskaudessakin. Sanoinkin miehelleni, että kyllä nyt taisi tärpätä, kun seksi tunkee unissa ja ikkunoissa.

Kiiruska*
Tsemppihalit Rosannalle, niin *minkäköhän ikkunan se jumala mahtaa avata*, kas kun en ole mitään huomannut minäkään... Toisaalta, Sinä säästyt nyt siltä turhalta hoitorumbalta jonka minä kävin läpi, meillähän oli niissä kahdessa kolmesta hoidoissa nuo kelan paperit täytettävänä, mutta saimme niistä korvaukset kuitenkin, kun toinen munatorvi on minulla (ehkä) tukossa, mutta tämä epävarmuustekijä jätettiin merkitsemättä, jotta kela ei takerru siihen kohtaan JOS sittenkin pellittää, ja toinen toimii, mutta silti summasummarum, syy selittämätön ja yritystä jo yli kolme vuotta, no juu ei tätä enää voi yritykeksi sanoa, toivonsa menettänee höpinää vain... Nytkin odotan sukulaistätiä mukaan juhannuksen jälkimaininkeihin kuokkavieraaksi mökille, hänen tuloansa kun ei vaan voi estää, tai siis minä en ainakan osaa niitä loitsuja...
Voi kun jännät paikat siellä fatimallakin, jokushan syntynyt vauva tasaa tietä seuraajalleen, ja toinen raskaus alkaakin yllättävän helposti, kenties tässä nyt on sellainen "hormoonihäiriö" kyseessä, tai sitten ei, luoja yksin tietää, ja sehän ei kerro.
Kaikesta huolimatta mukavaa keskikesän juhlaa kaikille tutuille ja tuntemattomille!

Inkku-64
Kerran jo kirjoitin, mutta meni tuhkana tuuleen...

Eikös tuo nelikymppisten "onnistumisprosentti" ole kohtuullisen alhainen muutenkin. Muistanko ihan väärin niin noin 30 % luokkaa? En halua olla mikään yltiöoptimisti, mutta joku aina osuu kuitenkin siihen 5-10 % sakkiinkin.

Rosanna
Kiitokset kaikille myötäelämisestä:)
Olihan tämä tulos tietysti odotettavissa. Mutta kun kaikki tuntui nyt kaikin puolin paremmalta kuin silloin talvella (kierto alkoi toimia, limakalvot tuntuivat paremmalta jne.), jotenkin alkoi uskoa että olisi tullut sellainen ajanjakso, että tuo arvo olisikin laskenut. Oikeasti tääkin kuuluu vain vaihdevuosiin, että kesällä on parempaa kuin talvella, luultavasti syksyllä taas mennään huonompaan suuntaan.
Näitä hormonikorvaushoitoja tosiaan tuokin lääkäri sitten päätyi suosittelemaan, mutta ei vaan innosta vuosia popsia jotain mömmöjä nyt kun mineistä pääsi.
Tulkoon vaan osteoporoosi sun muut, ihan sama....

Kyllähän meidän tapauksessa tuo ihmeen sattuminen on erittäin epätodennäköistä. Nuo prosentit pätevät ehkä vähän nuoremmille, joilla fsh ei ole kovin paljon kohonnut, eikä näin pysyvästi.

Niin, nämä varhaiset vaihdevuodet voivat olla "perinnöllisiä" kai sillä tavalla ainakin että joko munasoluja alunperinkin on ollut vähän tai sitten ne kypsyvät normaalia pikaisempaan tahtiin loppuun. Muita syitä sitten ainakin on kaikenlaiset autoimmuunisairaudet, esim. kilpirauhasen vajaatoiminta.

??
Rosanna, mistä lähteestä olet löytänyt tiedon, että jotkin autoimmuunisairaudet voisivat aikaistaa vaihdevuosia? Itse en ole sellaiseen törmännyt. Pakko vielä kysyä, että minkä ikäinen olet ts tulivatko vaihdevuodet todella aikaisin? Itse olen 30, minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja toinenkin autoimmuunisairaus eikä koskaan ole ollut puhetta että vaihdevuodet voisivat koittaa aikaisemmin. Fsh mitattu ja se oli 6. Ihan ok siis ja kuulemma sopiva ikähaarukkaankin.

?? jatkaa
No niin, löysinhän minäkin sellaista tietoa, että ERÄÄT autoimmuunisairaudet saattavat vaikuttaa asiaan. Harmi, ettei missään sanottu mitkä sairauksista vaikuttaisivat pahemmin kuin muut. Kilpirauhasen vajaatoiminnasta sanottiin, että se hoitamattomana aiheuttaa usein samankaltaisia oireita mutta ainakaan noissa lähteissä ei sanottu että se olisi yksi noista mahdollisesti vaikuttavista sairauksista. Ehkä jätän kuitenkin itse tuon asian miettimisen myöhemmäksi, ikääkin vielä aika vähän, arvo oli kunnossa ja kierto ok, jossa ovulointikin todettu.

Rosanna
Olen jo sentään 39, että en ihan nuori enää.

Näistä autoimmuunisairauksien vaikutuksesta vaihdevuosien aikaistumiseen puhutaan aika monessakin paikassa. Käsittääkseni kuitenkin hoidettuna vajaatoiminta ei aiheuta ennenaikaisia vaihdevuosia. Kannattaa käydä kilpirauhasfoorumilla (ellet ole käynyt), siellä minusta puhutaan tästä myös.

Tästä linkistä löysin mm. tuon tiedon.

http://www.gynekologiyhdistys.fi/materiaalia/SykliNoII2004.pdf

Siellä sanotaan:
Yhdellä naisella sadasta munasarjan toiminta hiipuu ennenaikaisesti ennen neljääkymmentä ikävuotta. Kyseessä on munasarjan follikkeleitten toimintahäiriö tai kiihtynyt atresia on kuluttanut follikkelit loppuun ennenaikaisesti.Munarakkuloita on
toisaalta voinut olla synnynnäisesti tavanomaista vähemmän ja tämä johtaa ennenaikaiseen toiminnan hiipumiseen. Taustalta voi löytyä geneettinen syy kuten Turnerin oireyhtymä, FSH reseptorimutaatio, estrogeenisynteesin entsyymidefekti, infektion jälkitila, aikaisempi säde- tai sytostaattihoito mutta usein etiologia jää
avoimeksi ja puhutaan idiopaattisesta tilanteesta.
Autoimmuunimekanismit selittävät osan näistä tapauksista. Autoimmuunitaustan puolesta puhuu se, että POF, premature ovarian failure, potilailla on 0-50 %:lla samanaikaisesti autoimmuunisairauksia. Yleisempiä näistä
ovat hypotyreoosi (27 %), Addisonintauti (2,5 %) ja diabetes mellitus (2,5 %) Kim et
al 1997. Myastenia gravis, Crohnin tauti, pernisiöösi anemia, SLE, reuma ja vitiligo
saattavat edeltää munasarjatoiminnan hiipumista tai voi kehittyä myöhemmin.

Tämä ketju kaipaisi todella raskautumisuutisia!!

?? taas :)
Kiitos Rosanna linkistä. Uskoisin myös, että hoidettuna kilpirauhasen vajaatoiminta ei haittaa, siinä kun elimistö toimii ihan kuin ilman vajaatoimintaakin. Nykyään kovin monilla on joku autoimmuunisairaus (esim keliakia) ja vaihdevuodet alkavat varmaan aikaistumaan yhä suuremmalla määrällä naisia.
Kyllähän sä vielä ihan nuori olet tuohon arvoon verrattunna ja musta on tosi ikävää lukea, että "tuomio" oli tuollainen. Ainahan joku siihen raskautuvaan 5-10% kuuluu, joskus varmaan joku folli kehittyy loppuun asti, mutta ehkä jossain vaiheessa on itselle helpompaa jos suuntaa ajatukset muualle. Ehkäisyä ei kyllä varmaan tarvitse miettiä, jos jotain positiivista hakee :)
Kovasti tsemppiä ja voimia tulevaisuuteen! Kestää varmasti aikansa ennen kuin tuon asian kanssa on sinut.

Kiiruska*
Iltaa vielä tännekin, sen verran tuosta ajasta, ennenkuin asiat ovat ikäänkuin itselle sinut, on tietenkin yksilöllinen juttu, mutta minulla kului varmaan liki vuosi viimeisestä hoitoyrityksestä (niitä meille tehtiin 1,5 vuoden aikan kolme) ennenkuin koin olevani "puhtailla" tunneskaalan kanssa, toki vieläkin joskus harmistus nostaa päätään, mutta nyt on jo helpompi elää asioiden kanssa, eikä toistan vauvauutiset, tai vastaantulevat pallomahat enää satuta, joten ei siinä oikein muu auta kuin antaa ajan kulua, ja vielä lisää aikaa, ja vertaistuki on kanssa aika hyvä tunteiden purkukeino. Toki olemme kaikki yksilöitä, ja käsittelemme asioita eritavalla, mutta minä olen aina jotenkin kuvitellut, että olisi helpompi hyväksyä väistämätön, jos sille olisi jokin selitys ja syy? No totuus on tuolla jossain, ja kaikkea me emme saa koskaan tietää...
Minä selittelen itselleni jo asioita varsin korkealla iälläni, ehkä minua ei enää ole tarkoitettu pikkulapsen äidiksi, ja olenhan jo yhden murkkuikäisen äiti, joten yrittäkäämme olla tyytyväisiä siitä, mitä meillä jo on, ja kyllähän ihan oikeasti jokaisen elämässä on varmasti myös paljon hyvää! ...
... Kun vain näemme sen metsän puilta ...

Yhteistyössä