Aurallinen migreeni ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **Johanna*'
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

**Johanna*'

Vieras
Onko kenelläkään kokemusta aurallisesta migreenistä raskauden aikana?
Itselläni äityy juuri raskauden ja kuukautisten aikana. Aurattoman migreenin kohtauksethan yleensä harvenevat raskauden aikana, mutta aurallisen kohtaukset lisääntyvät.
Itse kuulun vielä siihen sakkiin, joka saa kaikki muut fyysiset oireet, paitsi päänsäryn.
Kokemuksianne?

Mulla migreeni yleensä kerran vuodessa, ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana mulla oli kuitenkin kolme todella pahaa migreeniä - siis pahempia kuin koskaan ennen. Helvetillisen päänsäryn, puutumisten, näkö- ja puhevaikeuksien lisäksi kauhea pahoinvointi ja oksennus lensi 5-6 krt päivässä. Kokemus oli järkyttävä (panadolilla mentiin tietenkin), mutta lohdutukseksi voin kertoa, että tuohon loppuivat (ainakin toistaiseksi).

Mulla auraton migreeni joka on ollut raskausaikana ihan hirveä. Kahdesta lapsesta kärsin siitä 3-4 päivää viikossa aina kuudennelle kuulle asti. Panadolista ei mitään tehoa. Nyt tämän odotuksen kohdalla (rv21) marssin heti eka kohtauksen jälkeen neurologille ja sain estolääkkeeksi Triptylin. Mutta koska olen vainoharhainen, en uskaltaltanut aloittaa ko lääkitystä koska tuoteselosteessa varoiteltiin ettei raskausaikana saa syödä sitä. Soitin kyllä siitä teratologiseen tietopalveluun ja he sanoivat että sitä saa aivan huoleti syödä koska annos on niin pieni ja siitä ei tule sikiölle vaurioita. Enpä aloittanut. Sen sijaan huomasin että panadol + primberan yhdessä (pahoinvointilääke) tehoaa minulle hyvin.

Minulla ei ihan virallisesti edes ole mitään migreeniä. Olen koko elämäni aikana saanut alle 10 migreenityyppistä kohtausta - lukuunottamatta raskausaikaa. Molemmissa raskauksissani nuo auralliset kohtaukset ovat pikku hiljaa yleistyneet, tässä toisessa niitä on tullut ihan ennätyspaljon. Alkuraskaudessa taisi olla pari kertaa kuussa, viimeisellä kolmanneksella on ollut pahimmillaan esim. 10 kohtausta viikossa!! Joskus ollut yksi aamulla ja toinen jo illalla. Nyt aivan loppusuoralla (rv 38+) tuntuvat onneksi taas harventuneen.
Mutta tosi tuskaista oli välillä, vaikka minullakaan ei juuri tuota päänsärkyvaihetta edes tule. En muiden oireiden (näkökenttäpuutos, sahalaitakuviot, kummallinen olo, väsymys, totaalinen uupumus, käden puutuminen jne.) uskaltanut juuri kotoa lähteä saati autolla ajaa. Neuvolalääkäri konsultoi neurologiakin oireistani, mutta kuulemma ovat hyvänlaatuisia, hormonitasapainon muutosten aiheuttamia. Ja niihän se menee, että auraton migreeni yleensä helpottaa, aurallinen pahenee raskauden aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Huppiainen:
Minulla ei ihan virallisesti edes ole mitään migreeniä. Olen koko elämäni aikana saanut alle 10 migreenityyppistä kohtausta - lukuunottamatta raskausaikaa. Molemmissa raskauksissani nuo auralliset kohtaukset ovat pikku hiljaa yleistyneet, tässä toisessa niitä on tullut ihan ennätyspaljon. Alkuraskaudessa taisi olla pari kertaa kuussa, viimeisellä kolmanneksella on ollut pahimmillaan esim. 10 kohtausta viikossa!! Joskus ollut yksi aamulla ja toinen jo illalla. Nyt aivan loppusuoralla (rv 38+) tuntuvat onneksi taas harventuneen.
Mutta tosi tuskaista oli välillä, vaikka minullakaan ei juuri tuota päänsärkyvaihetta edes tule. En muiden oireiden (näkökenttäpuutos, sahalaitakuviot, kummallinen olo, väsymys, totaalinen uupumus, käden puutuminen jne.) uskaltanut juuri kotoa lähteä saati autolla ajaa. Neuvolalääkäri konsultoi neurologiakin oireistani, mutta kuulemma ovat hyvänlaatuisia, hormonitasapainon muutosten aiheuttamia. Ja niihän se menee, että auraton migreeni yleensä helpottaa, aurallinen pahenee raskauden aikana.

Oletteko pystyneet käymään töissä migreenistä huolimatta, hammasta purren, vai joutuneet sairaslomalle? Miten neuvolassa on suhtauduttu, onko pidetty turhanvalittajana ("ai sulla on pääkipua, kokeile kylmää käärettä"), oletteko saaneet lähetteen äitipolille tai neurologille? Mitä hoitona, estolääkettä, tulehduskipulääkettä, lepoa?

Minua jo mahd. tuleva raskausaika pelottaa. E-pillereiden aikana pahimmillaan aurallinen kohtaus joka päivä. Raskausaikanahan hormonipitoisuudet ovat pillereihin verrattuna moninkertaiset. Toisaalta, jos auraton helpottaisi edes..

Minulla ei ole ollut raskausaikana yhtään migreenikohtausta ainakaan vielä (rv 23). Mulla on todettu aurallinen migreeni, johon ei liity päänsärkyä, mutta kohtauksia on ollut muutenkin tosi harvoin, eikä yhtään sen jälkeen kun vaihdoin tavalliset E-pillerit minipillereihin. Hormonivaihtelut saattavat tosiaan altistaa kohtauksille - minullakin pahimmat kohtaukset tulivat niissä vaiheissa, kun vaihtelin eri pillerimerkistä toiseen ja pillereistä laastariin. Mutta raskaus ei ole onneksi tilannetta pahentanut.

Minulla kans aurallinen migreeni...

1.raskaudessa kärsin 3 migreeniä. Minulla migreeni on pahin mahdollinen; oksentelua, kamala päänsärky, mitää ei voi tehdä kaikki äänet ja valot saavat "hulluksi" kivusta. En voi liikkua en siis tehdä yhtää mitää.

2. raskaudessa kärsinyt 2migreeniä, tähän mennessä rv 32 nyt meneillään.
migreenit olleet yhtä pahoja kuin aina.

minulle neuvolalääkäri sanoi, että jos migreenejä tulee useampi kuin 4 pienin väliajoin, niin estolääkitys aloitetaan. Ilman raskautta olen kärsinyt samanlaisista migreeneistä ja suunnilleen saman verran. Minun kohdallani ei voi sanoa, että tilanne olisi pahentunutraskauden myötä...

Ja tosiaan tuo ainoa kipulääke on minulla on ollut panacod, josta ei ole apua muuten. muuten olen käyttänyt maxalt rabitab-lääkettä migreeninhoitoon. Se on kohtauslääke. Pakkausselosteesta luin, että voidään käyttää migreeninhoitoon raskausajallakin, jos ollaan 100% varmoja siitä, että kyseessä oikea migreeni?

Ja tosiaan tuo ainoa kipulääke on minulla on ollut panacod, josta ei ole apua muuten. muuten olen käyttänyt maxalt rabitab-lääkettä migreeninhoitoon. Se on kohtauslääke. Pakkausselosteesta luin, että voidään käyttää migreeninhoitoon raskausajallakin, jos ollaan 100% varmoja siitä, että kyseessä oikea migreeni?
[/quote]

Tämän tekstin kopioin Pharmacasta eli ei Maxaltiakaan saa ottaa raskausaikana (en ainakaan itse ottaisi, jos sen jollakin tavalla voisin välttää esim. jäämällä sairaslomalle ja kärsimällä):

Käyttö raskauden aikana. Ritsatriptaanin turvallisuutta raskauden aikana ei ole osoitettu ihmisillä. Eläinkokeissa ei ole todettu terapeuttisen tason ylittävillä annoksilla haitallisia vaikutuksia alkion tai sikiön kehitykseen, tiineyden kulkuun, synnytykseen tai syntymän jälkeiseen kehitykseen.

Koska eläimillä tehdyt tutkimukset vaikutuksista lisääntymiseen ja sikiön kehitykseen eivät aina ennusta lääkkeen vaikutusta ihmiseen, Maxalt Rapitab -valmistetta tulisi käyttää raskauden aikana vain, jos se on selvästi tarpeen.

Missä vaiheessa raskautta teillä on ollut migreenikohtaksia? Oliko ihan alussa, jolloin hormoonitasot alkoivat muuttua vai satunnaisesti pitkin raskautta?

Mulla on saldo nyt (rv 11+6) kolme kohtausta.
Kaksi alkuraskaudessa ennen testiä ja eilen tuli yksi. Mulla on joskus täysin säryttömänä kohtaukset, mutta nyt on särkyä ja aika kovaa sellaista.
Vieläkin särkee vasen puoli päätä, kohtauksesta nyt jotain 10 tuntia.
Oli puhetta neuvolalääkärillä, että jos kohtaukset lähtee käsistä, niin mietitään estolääkitystä.

Kiitos Johanna. Itse vasta yritän raskautta. Lopetin hormonaalisenehkäisyn lisääntyneiden migreenien takia. (lopettaminen helpotti) Nyt (luomuna 4kuukautta,ja kp 14) auralliset migreenit ovat tehneet comebackin, mikä pisti miettimään kuinka tulla niiden kanssa toimeen, jos niitä on myös mahdollisen raskauden aikana.

Mulla kolme raskautta, joissa jokaisessa migreeni jatkui kuten ennenkin, eli 2-4 kohtausta/kk, kesto 1-4 pvä. Ainoa lääke joka auttaa, on Imigran, joko tablettina tai ruiskeena. 1. raskaudessa yritin kärvistellä ilman, mutta siitä seuraa ainoastaan neljäksi päiväksi venähtävä kohtaus, jonka aikana en voi tehdä muuta kuin maata pimeässä ja kylmässä huoneessa, oksentaa ja yrittää nukkua. Minulla migreeni on välillä auratonkin, mutta yleensä tulee esioireet. Olen kokeillut kaiken akupunktiosta estolääkitykseen, mutta mistään ei ole apua. Jokainen lapseni on siis kyllästetty Imigranilla niin odotus- kuin imetysaikanakin ja lääkkeen ohjeissa lukeekin, että käyttö on täysin turvallista (mutta kannattaa konsultoida lääkäriä). Itseltäni kolme neurologia aluksi kielsi käytön (tämä esikoista odottaessani), mutta sittemmin ne lääkkeiden ohjeet ovat muutettu. Omalla kohdallani imetysaikana migreenit pahenivat ja mukaan tuli toispuoleisia halvauksia, mutta näihin auttoi paljon säännöllinen hieronta. Epäsäännölliset ja katkonaiset yöunet eivät tee migreenikölle hyvää : ) kuten ei myöskään huono imetysasento. Tsemppiä sinulle yritykseen ja odotukseen!

Ei Imigraninkaan käyttö raskausaikana ole "tuosta vain". Harvasta lääkkeestä kyllä luvataankaan, että käyttö on turvallista raskauden aikana. Pharmacan teksti Imigranista:

Raskaus ja imetys

Sumatriptaanin markkinoillaolon ajalta on kertynyt aineistoa sen käytöstä yli 1000 naisella ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana. Vaikkakaan tietoa ei ole riittävästi lopullisten johtopäätösten tekoon, eivät tiedot viittaa siihen, että äidin riski synnyttää vammainen lapsi olisi kasvanut. Kokemusta sumatriptaanin käytöstä toisen ja kolmannen raskauskolmanneksen aikana on rajoitetusti.

Eläinkokeiden tulokset eivät osoita suoraa teratogeenista vaikutusta tai vahingollista vaikutusta peri- ja postnataaliseen kehitykseen.

Lääkkeellä saattaa kuitenkin olla vaikutusta sikiön elinkelpoisuuteen kaniineilla (ks. Prekliiniset tiedot turvallisuudesta). Sumatriptaanin käyttöä tulisi harkita vain, jos äidille koituva hyöty on suurempi kuin sikiölle mahdollisesti aiheutuva riski.

On osoitettu, että subkutaanisen annon jälkeen sumatriptaania erittyy äidinmaitoon. Lapsen altistus voidaan minimoida välttämällä rintaruokintaa 12 tunnin ajan hoidon jälkeen, jona aikana erittynyt maito tulisi hävittää.

Mun kohtausten määrä senkun kasvaa. Nyt saldo on jo 5, maanantaina ja eilen tuli taas kohtaukset. Soitin sitten lääkärille ja nyt mennään jatkotutkimuksiin. Oireet ovat kuitenkin muuttuneet, särky lisääntyy koko ajan, tunnottomuus ja puutuminen ovat uusia oireita. Ahdistaa, kun ei koskaan tiedä, että millaisessa paikassa ja tilanteessa kohtaus alkaa.
Muuten raskaus sujuu hyvin ja olen siitä ihan mielettömän iloinen. Jos migreenikohtaukset ovat hinta onnistuneesta raskaudesta, niin maksan mielelläni.

Johanna

Jos kohtauksia tulee peräkkäisinä päivinä, se on kyllä yksi ja sama kohtaus. Vai kuinka lyhyitä ja pieniä kohtauksesi on? Itse kärin nyt neljättä päivää migreenikohtaukseksi. Öisin helpottaa kun nukkuu, mutta neljäs päivä menossa kun en sängystä ylös pääse. Panacod auttoi sen verran etten oksenna. Ei auta muu kuin maata. Estolääkitystä en halua aloittaa. Panacod auttaa jonkin verran ja sillä pärjään "hengissä".

Kestääkö sulla siis auravaihekin 2-5 päivää??

Mulla kohtaus alkaa puutumisella ja kirkkaat valot häiritsee, himmeätkin valot alkavat näyttää äärimmäisen kirkkailta, sitten vasen silmä alkaa tykyttää, ja tulee auraoireet. Auraoireen siirtyminen näkökentän ulkopuolelle kestää noin 30 minuuttia jonka jälkeen vasen puoli päästä alkaa kiristää ja tykyttää. Muutaman tunnin päästä saa nukuttua, ja aamulla on jäljellä kipu, joka tuntuu kun esim. yskii.
Näin kävi siis sunnuntaina n. klo 21 alkaen, ja sama homma alusta eilen n. klo 22 alkaen. Koen siis että nämä olivat kaksi erillistä kohtausta. Toki voin tätä kysyä myös neurologilta kun sellaisen luokse olen nyt menossa.
Pystytkö sinä kohtauksesta huolimatta katselemaan myös tietokoneen näyttöä?
Koska itse en pysty edes avaamaan silmiäni kohtauksen aikana. Millä raskausviikolla olet? Onko migreenisi pahentunut raskauden aikana, vai onko sinulla kohtauksia yhtä tiheään muulloinkin?
Anteeksi nyt tämä kysymysten määrä, mutta aihe kiinnostaa nyt kovasti, kun itse elää kohtauksien kanssa.
Mulla on muuten nyt tosi usein myös elohiiri silmässä, en tiedä, että liittyykö migreeniin, mutta jotenkin on sellainen olo, että liittyy.
No, neurologi varmaan osaa kertoa paremmin.

Johanna

P.s. ja ne kohtaukset oli siis sunnuntaina ja maanantaina, eikä "maanantaina ja eilen", niinkuin tuohon edelliseen kirjoitin... ;)

Tsemppiä sinulle Johanna! Kirjoittele kuulumisiasi tänne palstalle (kohtalotoveri täällä tulossa?), mutta jätä muuten nämä tietokonetouhut. Lepää, ulkoile, syö hyvin, yritä olla stressaamatta, jää sairaslomalle herkästi! Oliko sulla muuten kohtauksia e-pillereiden aikana tai ennen raskautta?

=) a6r0j3

Mä teen päätetyötä ja hengaan sitten työhön liittymättömillä sivuilla tässä työn lomassa. Että en nyt ihan kauheen vähiin voi tätä tietokonehommailua jättää. =)
Mutta kotona harvemmin enää surffailen.

Kiitos tsempistä, yritän tehdä juuri noita mainitsemiasi asioita. Ja varsinkin lepo on tärkeää sen olen huomannut. Eilenkään ei tullut kohtausta, kun menin nukkumaan jo ennen yhdeksää. :)

Johanna

Ai sinä, Johanna, olet niitä kaikista tunnollisimpia migreenikkoja, jotka sairastavat kotona vapaa-ajalla :) Mutta leikki leikkinä: migreeni on tosi kurja vaiva, jota ei voi ymmärtää, ellei sitä itse ole kokenut. Usein vähätellään ja pidetään sitä "päänsärkynä". Ja erityisesti raskausaikana migreeni on kurja juttu, kun lääkehoitomahdollisuudetkin ovat rajoitetut.

Mulla on hormonaalisesta aurallisesta migreenistä aika lailla kokemusta (e-pillereiden aikana kohtauksia useita viikossa eli en voi enkä saa pillereitä käyttää), omaa raskautta vasta yritän, mutta migreeni ja siis sen pahenemisen pelko on yksi tekijä, joka on raskauden yritystä kohdallani aikaisemmin siirtänyt.

Ymmärrän hyvin, että pahenemisen pelko voi siirtää vauvahaaveita tuonnemmaksi. Mutta kahden lapsen äitinä voin kertoa, että kyllä ne lapset ovat sen kärsimisen arvoisia. Kun nyt olen tätä asiaa tutkinut, niin ilmeisesti rankin vaihe on juuri tämä alku, kun hormonitaso nousee koko ajan.
Mä olen ollut siinä mielessä onnekas, että mulle on tullut kohtaus vain kaksi kertaa töissä. Mun kohtaukset ajoittuu useinmiten iltaan, syytä tähän en tiedä. Olen miettinyt näitä laukaisevia tekijöitä: stressi, kirkkaat valot, hormonit, ruoka-aineet, hajut, punaviini, epäsäännöllinen vuorokausirytmi yms. Voiko se olla niin, että kohtauksen laukeamiseen tarvitaan kaksi tai useampia tekijöitä? Että pelkästään hormonitason nousu ei vaikuta laukaisevasti. Ts. että tarkoilla elintavoilla voisi estää kohtauksia tulemasta?
Migreeni on niin salaperäinen tauti vielä toistaiseksi.
Mutta joo, ei ole ainakaan vielä kuulunut kutsua neurologille, vaikka lähete laitettiin kiireellisenä. Odotellaan ja toivotaan, että kohtaukset pysyy kurissa sillä aikaa.

Johanna 12+5

Alkuperäinen kirjoittaja Hormones:
Minulla ei ole ollut raskausaikana yhtään migreenikohtausta ainakaan vielä (rv 23). Mulla on todettu aurallinen migreeni, johon ei liity päänsärkyä, mutta kohtauksia on ollut muutenkin tosi harvoin, eikä yhtään sen jälkeen kun vaihdoin tavalliset E-pillerit minipillereihin. Hormonivaihtelut saattavat tosiaan altistaa kohtauksille - minullakin pahimmat kohtaukset tulivat niissä vaiheissa, kun vaihtelin eri pillerimerkistä toiseen ja pillereistä laastariin. Mutta raskaus ei ole onneksi tilannetta pahentanut.

Juhuu... pitikin mennä kehumaan. Olen joutunut ottamaan kahtena päivänä Panadolia päänsärkyyn, joka äityi eilen yllättävän pahaksi. Nyt rv 35. Luulin säryn johtuvan kireistä hartioista ja liikunnan puutteesta. Tänään ei enää ole päätä särkenyt, mutta sain kohtauksen, johon liittyi alkuun näköhäiriöitä ja sitten puhekyvyn katoaminen vähäksi aikaa. Olin selailemassa lehteä ja tekstit alkoivat hyppiä, jonka jälkeen aloin kaivata kummasti pimeään huonetta. Hetken lepäämisen ja Panadol ensiavun jälkeen menin tv:n ääreen, olo meni tosi oudoksi, enkä pystynyt sanomaan miehelle että kaikki ei ole kunnossa. Suusta tuli vaan siansaksaa. Vaikka miten yritin en pystynyt sanomaan yhtään selvää sanaa. Sitten siihen päälle vilunväristykset ja ripuli. Että tämmösiä mulla nämä kohtaukset. Ei siis päänsärkyä, mutta muuten pönttö olo. Pelottavaa. Mutta toisaalta helpottaa nopeasti siinä vaiheessa kun huomaa olon muuttuvan jälleen normaaliksi. Kesti kokonaisuudessaan reilun tunnin. Että tämmöstäkin voi olla... Toivotaan, että loppuraskaus ei pahenna, viimeksi kun tällainen outo kohtaus oli yli 2v. sitten.

Yhteistyössä