Aurallinen migreeni ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **Johanna*'
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Neuvolassa suosittelivat Miranaxia koviin migreenikohtauksiin. Lääkäri sanoi että voin surutta syödä sitä raskausviikolle 32 asti.

Pakkausselosteessa sanotaan kuitenkin ettei suositella raskausaikana, joten soitin vielä omalle gynekologilleni joka sanoi että Miranaxia voi syödä. Joten sitä käytän nyt ja kohatukset loppuivat. Aiemmin käytin Panacodia joka ei kuitenkaan auttanut.

Hei, joku tuolla aiemmin kirjoitti, ettei ollut saanut apua akupunktiosta, minulla se auttoi ja pärjäsin raskausajan tosi hyvin. kolme kertaa kävin ottamassa 5 kerran kuurin akupunktiota, suosittelen ainakin kokeilemaan.

Kärsin aurallisesta migreenistä joka alkanut mukavasti murkkuna ja esiintynyt kerran kuussa hormonien vaihteluiden myötä... Nyt rv33 ja tähän asti koko raskauden aikana ei ollut yhden ainutta kohtausta, ennen kuin.... Alkoi keskiviikkona oli pois torstain, palasi perjantaina, säästi lauantain ja kahta pahempana takaisin sunnuntaina. Nyt jälkimainingeissa kuoleman väsyneenä, mieli tylsänä ja täysin saamattomana. Toivotaan ettei koko loppu raskaus mene kärsiessä! Joku joskus sanonut, että loppuraskauden migreenit voivat olla merkki lähestyvästä synnytyksestä. En sitten tiedä tuon lausuman totuuspohjaa. Tsemppiä kaikille kanssakärsijöille ja vähättelijöille luu kurkkuun!

Heippa.

Kirjoitan taas kun raskaus etenee, ja kohtauksia on taas tullut. Kaksi viikkoa sitten oli neljän kohtauksen putki kolmessa päivässä (ja lasken nämä erillisiksi kohtauksiksi, kun auravaiheen väli oli yli 10 tuntia joka kerralla), viime keskiviikkona yksi. Tuskin on kyse lähenevästä synnytyksestä, mutta uskoisin, että hormoneissa on tapahtunut jotain muutosta. Katsellaan.

Johanna 27+3

Tervehdys,

Minulla suhteellisen usein paha migreeni ennen raskautta (noin 1 kerta viikossa vähintään). Nyt (rv 12+4) heti raskauden alettua migreeni on jokapäiväistä, todella rajua ja saattaa alkaa aamulla ja jatkua iltamyöhään asti, ellei seuraavaan aamuun. Valoherkkyys pahentunut huomattavasti, sahalaidat sokeuttavat (eheh, no ei nyt aivan mutta melkein :) ) ja makaan pimeässä huoneessa huivi tiukalla päässä ja aurinkolasit päässä.
Elikkä minulla ainakin pahentunut ja roimasti migreeni raskaana.

Päivitän taas.
Eli viime yönä heräsin n. klo 01.40 siihen, että kohtaus oli jo meneillään. Auravaihe oli ehkä ensimmäisellä kolmanneksella. Särky oli kohtalaista ja sain nukahdettua pian uudelleen. Aamulla pää oli arka ja yskiessä vasen puoli todella kipeä. Päivän aikana edelleen jomottaa otsasta ja vasen puoli sattuu heti kun teen äkkinäisempiä liikkeitä.
Ja nyt siis rv 32+3

Niin ja neurologilla tuli käytyä, ja hän tahtoo,
että mun pääkoppani kuvataan jahka vauva on syntynyt.
Mutta mitään lääkehoitoa en saanut, vain käskyn levätä.

Nyt varmaan viedään jo viimeisiä kohtauksia?
Eli eilen yksi kpl, normaali auravaihe, todella valonarat silmät,
särky kohtalaista, ei mitään puutumisia tms.
Väsymystä ei siinä määrin kuin yleensä. Sanoisin jopa, että "helppo" kohtaus.

Johanna 36+3

Kohtaukset tulevat ryppäinä edelleen, tänään yksi,
panadolilla kurissa, mutta todella voimaton olo, oikea käsi ja oikea puoli päästä
meni tunnottomaksi vähäksi aikaa. Mä niin toivon, että tämä olis ollut jo viimeinen.
Tuli jo hetkeksi vähän hätääntynyt olo tuon tunnottomuuden kanssa.

J

ai joku muukin painii samojen asioiden kanssa. Minulla on auraton migreeni joka kestää noin 20 tuntia ja jossain vaiheessa se menee oksenteluksi. Oksennusvaiheen aikana en voi olla töissä vaan olen sairaslomalla. Ennen raskautta söin zomig-lääkettä mutta nyt alkuraskaudessa en halua syödä mitään. En ota kontolleni lapsen vammaa tai mahdollisia myöhempiä oppimisvaikeuksia. Kärsin sitten vaikka itse vaikka raskasta se onkin. Nyt viikkoja on vasta 8 ja kauhulla odottelen loppukautta. Mutta silloin on helpompi olla pois töistä kun porukat tietävät minun olevan raskaana ja tietävät ettei siihen vaivaan voi ottaa lääkettä.

Säännöllinen elämänrytmi ja liikunta vähentävät migreenikohtauksia. VArsinkin pururadalla sauvakävely auttaa mutta asfaltilla tehty sauvakävely pahentaa. VEnyttely on kaiken a ja o

Itselläni (olen myös raskaana rv 25) aurallisia migreenejä aiheuttaa hormonien lisäksi ruoka. Tutkittiin veritestein pahat ruoka-aineet, kun asuin Jenkeissä. Ihme, että Suomessa ei vielä tutkita tällaista. Mulla tietyt ruuat aiheuttavat 2-3 pv kuluttua niiden syömisestä tosi pahaa migreeniä. Ekassa raskaudessa en vielä tiennyt tätä ja elin puolet raskausajasta todella pahassa migreeniputekssa. Mistä hemskatista olisin voinut tietää, että kolme päivä sitten terveelliseksi luulemani lohi aiheuttaakin minulle migreeniä??! Tai vielä terveelisemmäksi kuvittelemani pinaatti??!

Migreeniruuat vaihtelevat eri ihmisillä, mutta omiani ovat juuri muutamat kalat, suklaa (kaakao), maitotuotteet, pinaatti, vanilja, hasselpähkinä jne. Näitä välttämällä olen ollut kuin uusi ihminen, myös raskausaikana. Kerran rv 15 (suunnilleen) vetelin yhden Fasun Sinisen levyn ja kahden päivän kuluttua makailinkin yhdessä elämäni hirveimmistä migreeneistä...

Luin jostain ledhestä hyvän keinon migreeniruokien löytämiseen: pitäisi syödä pari viikkoa vain sellaisia ruoka-aineita, joita ei ole koskaan ennen syönyt tai syö korkeintaan kerran vuodessa. Siis ei pastaa tai risiä tai perunaa vaan spelttiä ja bataattia ja hirssiä. Ei sikaa, nautaa tai kanaa vaan lammasta, strutsia tai vaikka alligattoria. Ei porkkanaa ja kukkakaalia vaan jotai eksoottisempia vihanneksia jne jne.

Kun on kaksi viikkoa syönyt näitä, voi lisätä yhden 'vanhan' ruuan kerrallaan ruokavalioon, odottelee kolme päivää ja jos migreeniä tulee, tietää, että se on siitä ruuasta kiinni. Ruokia lisätään ruokavalioon aina 3pv välein, jotta pysytän kärryillä siitä, mikä aiheuttaa migreeniä ja mikä ei. Jos jokin ruoka-aine tuo migreenin, se pitää jättää pois, ainakin puoleksi vodeksi. Sitten sitä voi taas käyttää, mutta vain pieniä annoksia silloin tällöin.

Itselläni tämä toimii, toivottavasti myös muilla. Kannattaa ainakin kokeilla!!!

Tsemppiä loppuraskauteen, migreenitöntä oloa!!!

Hei syömämigreeni ja kiitos vinkistä.

Tosi mielenkiintoista lukea tätä ruokajuttua, olen toki kuullut, että mm. punaviini aiheuttaisi migreeniä toisille, mutta en että esim. lohi tai pinaatti olisi laukaiseva tekijä. Omalla kohdallani migreeni on kyllä puhtaasti hormonaalista, kohtauksia esiintyy vain kuukautisten alkamisajankohdan aikoihin tai raskaana ollessa. Ja kohtaukset alkoivat siis n. 5-6 vuotta sitten. Tämän jälkeen olen ollut neljä kertaa raskaana, kakkosen jälkeen kaksi keskenmenoa ja nyt tämä raskaus rv:llä 37. Kakkosen jälkeen kohtauksia on tullut vain raskaana ollessa, ei siis edes kuukautisten aikana. Joten uskoisin, että tämä vaiva saattaa taas hävitä jahka hormonitasapainoni on normaali.
Mutta, mutta, koskaanhan ei tiedä, joten olen menossa sinne magneettikuvaukseen synnytyksen jälkeen, voin silloin mainita tästä ruoka-asiasta. En lähde juuri nyt kokeilemaan mitään ruokavaliojuttuja, edessä on kuitenkin imetys, ja pienen vauvan hoitaminen, mikä on jo itsessään toisinaan melkoista rumbaa. Luotan vakaasti ja ehkä vähän hölmöstikin siihen, että kohtaukset loppuvat synnytyksen jälkeen.

Mutta tosi mukavaa keskustella muiden migreeniodottajien kanssa, ja varsinkin aurallisesta migreenistä kärsivän, meitä kun ei vissiin ole ihan kauhean paljon.

Tsemppiä myös sinulle!

Johanna

Tuo syömämigreenin juttu oli kyllä mielenkiintoinen. Osan tiesin mutta en ole koskaan ajatellut tuota 3 päivän viivettä. Sen olen huomannut että valkoiset ruoat eli pulla ja sämpylä liikaa syötynä laukaisee päänsäryn. (2-3 kpl) Sitten migreenin tullessa päälle ärsyttää jotkin ruoka-aineet suunnattomasti.

Säännöllisellä ruokailulla olen saanut pidettyä hieman migreeniä aisoissa. TEkeeköhän ne suomessa tuollaisia testejä? Enpä ole ennen kuullut.

Kerronpa minäkin oman migreenikertomukseni raskausajaltani vuosi sitten, esikoinen nyt puolivuotias. Migreenihistoria: 25 v migreenialalla, aurallinen migreeni alkoi esimurrkuiässä 10-vuotiaana (kohtauksia yleensä 1 kk välein, viime vuosina 2 kk välein), opiskeluaikana settiin tulivat myös aurattomat migreenit, jotka muutaman vuoden ajan vyyhteytyneitä ja viikossa 1-3 särkypäivää. E-pillereiden aikana auratonta särkyä koko ajan ja monta kertaa viikossa aurallinen kohtaus, minipillereiden aikana vain auratonta särkyä. Eli pelkäsin todella raskausaikaa migreenien kanssa. Hyvin kuitenkin meni! Ensimmäinen aurallinen kohtaus tuli jo 1 vko ennen pos. testiä (ensimmäinen raskausoire siis, sama oli myös pari kk aikaisemmin tuulimunaraskaudessa), sen jälkeen ensimmäisen kolmanneksen ajan kohtauksia tuli aluksi 10 pv välein muutama, sitten pari muutaman viikon välein, sitten toinen kolmannes ilman ongelmia ja viimeisellä kolmanneksella yksi aurallinen kohtaus. Kohtaukset olivat minulle ihan perussettiä: alkoivat sahalaidoilla, parissa auravaiheessa yläraajan puutumista, puolen tunnin kuluttua toispuoleinen kova päänsärky ja kokonaiskesto 4-6 h. Lääkitsin ainoastaan parasetamolilla ja ehkä se hieman lievitti särkyä. Auratonta päänsärkyäkin oli raskausaikana selvästi vähemmän kuin aikaisemmin, alle 10 särkypäivää koko raskausaikana, tähänkin otin parasetamolia (pore tai zapp) tarpeen mukaan. Nyt imetysaikana on ollut jonkin verran auratonta särkyä, mutta parasetamolilla ja ibuprofeenilla olen pärjännyt ja tilanne senkin suhteen raskautta edeltävää aikaa parempi. Aurallisia kohtauksia ei sen loppuraskauden kohtauksen jälkeen ole vielä ollut.

Yhteistyössä