Itselläni (olen myös raskaana rv 25) aurallisia migreenejä aiheuttaa hormonien lisäksi ruoka. Tutkittiin veritestein pahat ruoka-aineet, kun asuin Jenkeissä. Ihme, että Suomessa ei vielä tutkita tällaista. Mulla tietyt ruuat aiheuttavat 2-3 pv kuluttua niiden syömisestä tosi pahaa migreeniä. Ekassa raskaudessa en vielä tiennyt tätä ja elin puolet raskausajasta todella pahassa migreeniputekssa. Mistä hemskatista olisin voinut tietää, että kolme päivä sitten terveelliseksi luulemani lohi aiheuttaakin minulle migreeniä??! Tai vielä terveelisemmäksi kuvittelemani pinaatti??!
Migreeniruuat vaihtelevat eri ihmisillä, mutta omiani ovat juuri muutamat kalat, suklaa (kaakao), maitotuotteet, pinaatti, vanilja, hasselpähkinä jne. Näitä välttämällä olen ollut kuin uusi ihminen, myös raskausaikana. Kerran rv 15 (suunnilleen) vetelin yhden Fasun Sinisen levyn ja kahden päivän kuluttua makailinkin yhdessä elämäni hirveimmistä migreeneistä...
Luin jostain ledhestä hyvän keinon migreeniruokien löytämiseen: pitäisi syödä pari viikkoa vain sellaisia ruoka-aineita, joita ei ole koskaan ennen syönyt tai syö korkeintaan kerran vuodessa. Siis ei pastaa tai risiä tai perunaa vaan spelttiä ja bataattia ja hirssiä. Ei sikaa, nautaa tai kanaa vaan lammasta, strutsia tai vaikka alligattoria. Ei porkkanaa ja kukkakaalia vaan jotai eksoottisempia vihanneksia jne jne.
Kun on kaksi viikkoa syönyt näitä, voi lisätä yhden 'vanhan' ruuan kerrallaan ruokavalioon, odottelee kolme päivää ja jos migreeniä tulee, tietää, että se on siitä ruuasta kiinni. Ruokia lisätään ruokavalioon aina 3pv välein, jotta pysytän kärryillä siitä, mikä aiheuttaa migreeniä ja mikä ei. Jos jokin ruoka-aine tuo migreenin, se pitää jättää pois, ainakin puoleksi vodeksi. Sitten sitä voi taas käyttää, mutta vain pieniä annoksia silloin tällöin.
Itselläni tämä toimii, toivottavasti myös muilla. Kannattaa ainakin kokeilla!!!
Tsemppiä loppuraskauteen, migreenitöntä oloa!!!