ASUNTOLAINASTA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asunto haaveissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asunto haaveissa

Vieras
Miten olette saaneet asuntolainaa?
Millaisilla tuloilla?
Meillä mies on vakituisissa töissä ollut vuoden ja minä jään nyt äitiyslomalle.
Millaiset mahdollisuudet on saada laina ja minkäkokoinen?
Miehen tuntipalkka on vajaat 10e, iltavuorossa 11.
Oma talo kuumottaa mutta onko mahdollista saada lainaa?

Saatiin asuntolinaa sillai että varattiin pankista aika ja tehtiin siellä sellanen talousarvio eli siinä katsotaan maksukykyä ja mitä menoja on kuukaudessa muuten vakuutuksiin,vaatteisiin,vapaa-aikaan yms...
Että helpointa on kun soitat pankkiin ajan ja menette neuvottelemaan.
Koska kaikissa pankeissa on vähän erinlailla.
Me saatiin lainaa ja itselläni ei ole ammttia vielä, kotiäitinä olin ollut siihen mennessä 3-vuotta kun lainaa haettiin,miehellä vakityö.

Nordeasta on meidän laina ja tosiaan talousarviota käytiin ensin tekemässä. Mies vakiduunissa, minulla oli lainanottohetkellä määräaikainen (vuoden) työsuhde, josta jäin äitiyslomalle. Työllistyminen omalla alallani on kuitenkin erittäin todennäköistä (opettaja).
Palkat on meillä molemmilla ihan ok, mutta ei mitään kovin kummoista. Takaajat piti olla, koska meillä ei ollut mitään pantattavaa omaisuutta.

Me ollaan saatu helposti laina kahdestakin pankista, sp ja nordea. Varattu aika ja katottu maksukykyä sun muuta peliä ja pensseliä... Ei ole takaajia meillä, miehellä vakityö ja itte kotona lasten kanssa jne.

Minkälaisilla ajoilla olette lainan ottaneet? Uskaltaako joku vaikka harmaana kertoa paljon maksatte kuukudessa sitä pois?
Tein laskelmia tuolla nordeassa ja laskin 700e kuukausilyhennyksellä ja sillä ei kovin kummoista lainaa saa jos haluaa vähän lyhyemmän lainajan..
Uskaltaako ottaa esim. 25 vuotta? 30 vuotta?

Mitä ne sinun miehesi nettokuukausitulot ovat? Tuo tuntipalkka ei nyt kauheasti kerro, tai sen ettei palkka vaikuta kovin suurelta. Oliko kyseessä netto- vaiko bruttotuntipalkka. Onko sinulla itselläsi vakituinen työpaikka, mitkä ovat omat tulosi.

Kyllä mielestäni pitkänkin lainan voi ottaa. Me otimme 250.000 euroa lainaa 25 vuoden maksuajalla, lyhennys + korot ovat 1250 euroa kuussa. Muistakaa kuitenkin että asumisesta on omistusasunnossakin muitakin kuluja kuin tuo laina. Meillä nettotulot ovat n. 4750 euroa.

En minä noin isoa lainaa ajatellut, ehkä 150 000 olisi yläraja, mieluummin vähemmän.
Mies tekee poikkeuksetta 10-26 tuntista päivää, eli ei nyt oikein osaa sanoa mitkä ne oikeat tulot on. 2000 kuukaudessa on nyt tullut, joskus enemmänkin, mutta huomioidaanko pankissa tuota ylityömäärää edes?
Kun se virallinen työaikahan on 8h.
Minulla ei ole vaikutuista työtä, olen kotiäitinä ollut!

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:
En minä noin isoa lainaa ajatellut, ehkä 150 000 olisi yläraja, mieluummin vähemmän.
Mies tekee poikkeuksetta 10-26 tuntista päivää, eli ei nyt oikein osaa sanoa mitkä ne oikeat tulot on. 2000 kuukaudessa on nyt tullut, joskus enemmänkin, mutta huomioidaanko pankissa tuota ylityömäärää edes?
Kun se virallinen työaikahan on 8h.
Minulla ei ole vaikutuista työtä, olen kotiäitinä ollut!

Niin edelleen, onko tuo 2000 euroa käteen vai siitä vielä verot pois? Uskoisin, että pankissa huomioidaan myös ylityöt, jos voitte osoittaa, että nämä ovat säännöllisiä tuloja kuitenkin.

Mutta 150.000 euron laina, jopa 30 vuoden maksuajalla, on lähes 800 euroa, 4,75 % korolla, ja korot ovat jopa nousemassa.

Kannattaa varmaan käydä neuvottelemassa pankissa, minkä suuruinen laina olisi teille mahdollinen. Ja sen jälkeen katsoa, olisiko sopivaa asuntoa tarjolla.

Asumme pääkaupunkiseudulla, meillä lähes koko asunnon hinta lainaa, ja asunto on vain paritaloneliö. Eli suuruudestaan huolimatta, ei ole mikään hulppea laina. Täällä itseasiassa ihmisillä on jopa suurempia lainoja.

Yhteistyössä