Arvomaailmakysymyksiä. Miten toimisit jos...

"Kiki"
En antaisi lapseni mennä:

Alkoholistin tai narkkarin kotiin
Natsiaatteen kannattajan, todella rasistisen vanhemman kotiin
Väkivaltaisen, puolisoaan tai lapsiaan hakkaavan vanhemman kotiin

Muita selkeitä vastauksia en osaa antaa, ja nuokin kolme jo siinä tapauksessa, että epäilisin perhettä ko. asioista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26856397:
Nuo lapset ovat siinä iässä, etteivät pääse tutustumaan ilman aikuisen jelppiä; siis mietin juuri kyläilyjä puolin ja toisin. Voisin kutsua heidän lapsen meille, mutten päästäisi omaani sinne.

Juurikin uskonto ja uskonnollisuus liittyy asiaan, ehkä sen enempää ei tarvitse kertoa.
Lapset voisivat olla kavereita, tosin en tiedä miten uskonnollinen perhe suhtautuisi näihin pikku ateisteihin.
 
Lapset voisivat olla kavereita, tosin en tiedä miten uskonnollinen perhe suhtautuisi näihin pikku ateisteihin.
Meidän pikku ateistilapsiin suhtaudutaan ihan hyvin. Tosin toisen naapurin ateistilapsi sai kuulla vanhempiensa joutuvan helvettiin, lapsi voisi vielä pelastua, tiedätte kyllä miten.

Enimmäkseen perhe jakaa siunauksia ja jumalan hyvyyttä, mutta välillä lipsuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26859718:
Meidän pikku ateistilapsiin suhtaudutaan ihan hyvin. Tosin toisen naapurin ateistilapsi sai kuulla vanhempiensa joutuvan helvettiin, lapsi voisi vielä pelastua, tiedätte kyllä miten.

Enimmäkseen perhe jakaa siunauksia ja jumalan hyvyyttä, mutta välillä lipsuu.
Meil noi niin paatuneita, että yleensä ovat aika kovakouraisia väittelevien uskovaisten kanssa, VAIKKA mie oon pyrkinyt kasvattamaan heitä suvaitsevaisuuteen ja harmoniseen rinnakkaiseloon jo imeväisiästä alkaen. He ottais toivotukset helvettiin passituksesta coolisti, aivan samoin kuin kuuntelisivat toivotuksia Mikämikämaahan lähtemisestä.
 
"Rouva"
[QUOTE="vieras";26856431]Eikö aapee suvaitsevaisena ihmisenä sittenkään suvaitse erilaisia ihmisiä? Ajattele miten ahdasmielinen lapsestasi tulee kun et anna hänen tutustua erilaisiin ihmisiin.[/QUOTE]

Sinä olet valitettavasti ymmärtänyt väärin koko suvaitsevaisuuskeskustelun ja väärentänyt asioita, jälleen kerran.

Sitä paitsi onko edes täysin "suvaitsevaisia" ihmisiä olemassa ja mitä se tarkoittaa? En usko, että on. Kuten Lilii totesi, kaikkea ei tarvitse suvaita. :)

Aika hankala tilanne teillä, Lilii. Mitä luulet tämän perheen ajattelevan siitä, jos lapsenne leikkivät yhdessä? Vai pitävätkö kaikkia muita kuin heidän uskoaan edustavia "syntisinä"? Jos lapselle aletaan puhua helvettiin joutumisesta ym. en kyllä päästäisi lastani sellaiseen kotiin. Toisaalta jos tämä naapurin lapsi saa luvan tulla teille, niin mikäs siinä. Ja toisaalta ne kaverisuhteet syntyvät pikku hiljaa itsestään.

Meidän entisen asuinpaikan naapuriin muutti perhe, jossa oli kaksi noin samanikäistä lasta kuin oma lapseni. Tien yli sitten alkoivat toisilleen hymyillä ja huudella jotakin, kiinnostusta tutustumiseen siis oli, ja lapseni oli hirveän innoissaan, kun ihan naapuriin oli muuttanut lapsia, joista voisi saada kavereita. Kun näiden lasten äiti sitten huomasi nämä lasten huutelut ja leikittelyt, hän nappasi lapsensa pihalta, vei sisään ja sulki oven mennessään.

Sittemmin näin perheen lähtevän tuon tuosta läheiseen kokoontumispaikkaan "pyhävaatteissa" verkkaisin askelin, isä edellä salkku kädessä, ja ymmärsin, mistä oli kyse. Surku kävi myös heidän lapsiaan, kun tuntui siltä, etteivät vapaasti saa leikkiä kenen kanssa haluavat.

Jokainen on vapaa uskomaan, mihin haluaa, mutta en siedä tai "vieraan" mieliksi, EN SUVAITSE sellaista, että omaa uskoa aletaan tuputtaa muille tai pelotella vaikkapa helvettiin joutumisesta. Jos kanssakäyminen voi olla tällaisten uskonlahkojen edustajien kanssa sellaista, ettei keskusteluihin ja varsinkaan lasten leikkeihin ja jutusteluihin sekoiteta uskonasioita, se on mielestäni ok.
Muuten ei, tuputtamista EN SUVAITSE.

Terv. tästä lähtien eräs suvaitsematon ;)
 
"Rouva"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26859718:
Meidän pikku ateistilapsiin suhtaudutaan ihan hyvin. Tosin toisen naapurin ateistilapsi sai kuulla vanhempiensa joutuvan helvettiin, lapsi voisi vielä pelastua, tiedätte kyllä miten.

Enimmäkseen perhe jakaa siunauksia ja jumalan hyvyyttä, mutta välillä lipsuu.
Okei, tässä kerroitkin jo heidän suhtautumisestaan. Hhmm.. en ole kyllä ihan varma, mitä tekisin. Mut ainakaan en lastani heidän kotiinsa päästäisi, mut jos se toisinpäin voi toimia, niin mikä ettei.
 
Kiitos kaikille kommenteista! Olen yhä kahden vaiheilla, mutta ehkäpä kutsun lapsen meille kylään kuitenkin ja toivon, ettei vastakutsuja juurikaan tule. :saint:

Meil noi niin paatuneita, että yleensä ovat aika kovakouraisia väittelevien uskovaisten kanssa, VAIKKA mie oon pyrkinyt kasvattamaan heitä suvaitsevaisuuteen ja harmoniseen rinnakkaiseloon jo imeväisiästä alkaen. He ottais toivotukset helvettiin passituksesta coolisti, aivan samoin kuin kuuntelisivat toivotuksia Mikämikämaahan lähtemisestä.
Toivon samanlaista lujuutta omille lapsilleni. Vielä tämä nuorin tuntuu kuitenkin olevan melko maailman tuulten vietävissä... Mikämikämaahan lähtisi riemuiten (taannoin juuri totesi, ettei ole Peter Pan käynyt meidän ikkunan takana; hän tietää, koska kuulemma valvoi koko yön odotrtamassa!)
 
"vieras"
Mites ap suhtautuisi tilanteeseen jos naapuri olisi muslimiperhe, joka puhuisi uskostaan lapsille. 70 neitsyttä Paratiisissa odottamassa saattaisi kiinnostaa nuoria miehiä...
 
[QUOTE="vieras";26860684]Mites ap suhtautuisi tilanteeseen jos naapuri olisi muslimiperhe, joka puhuisi uskostaan lapsille. 70 neitsyttä Paratiisissa odottamassa saattaisi kiinnostaa nuoria miehiä...[/QUOTE]

Riippuu siitä uhkailisiko ja pelottelisiko naapuri minun lapsiani.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26860743:
Riippuu siitä uhkailisiko ja pelottelisiko naapuri minun lapsiani.
Kaikki uskonnot perustuvat uhkailuun ja lupauksiin, kuten muutkin tavat yrittää hallita ihmisiä, joten vastaatko kysymykseeni?
 
[QUOTE="vieras";26860784]Kaikki uskonnot perustuvat uhkailuun ja lupauksiin, kuten muutkin tavat yrittää hallita ihmisiä, joten vastaatko kysymykseeni?[/QUOTE]

Uskonto sinänsä ei ole ongelma, kuten varmaan ketjusta olet huomannut. Minua vaivaa se, pelotellaanko pieniä lapsia. Ihan sama minulle onko pelottelija hindu tai muslimi. Get it?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26860743:
Riippuu siitä uhkailisiko ja pelottelisiko naapuri minun lapsiani.
Juuri näin. Mun lapsillani on ollut muslimikavereita eikä yhdenkään kaverin vanhemmat koskaan pelotelleet tai uhkailleet lapsiani.
 
Seurailisin miten lapset keskenään tulevat toimeen. Pyytäisin meille leikkimään. Antaisin periaatteessa mahdollisuuden kyläilyyn toisinkin päin, mutta olisin varpaillani... Ainakin alussa seurailisin miten tilanne kehittyy. Mikäli näyttää siltä, että rajoja aletaan ylittämään (tässä tapauksessa siis omia arvoja, uskomuksia ja uskontoa aletaan pakkotuputtaa ja lasta pelottelemaan), niin saattaisin vähän jalkaa löydä lattiaan.

Meidän perheelleemme ei muuten ole vähään aikaan helvettiinmenolippua jaeltukaan. :D Tai siis lapsille.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26860795:
Uskonto sinänsä ei ole ongelma, kuten varmaan ketjusta olet huomannut. Minua vaivaa se, pelotellaanko pieniä lapsia. Ihan sama minulle onko pelottelija hindu tai muslimi. Get it?
Kuten jo aiemmin sanoin: KAIKKI uskonnot perustuvat pelotteluun.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26860802:
Juuri näin. Mun lapsillani on ollut muslimikavereita eikä yhdenkään kaverin vanhemmat koskaan pelotelleet tai uhkailleet lapsiani.
Tämän otannan perusteella teet sen johtopäätöksen, ettei kukaan muslimi pelottele lapsia eikä muitakaan...
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";26860846]Tämän otannan perusteella teet sen johtopäätöksen, ettei kukaan muslimi pelottele lapsia eikä muitakaan...[/QUOTE]
En tee, mutta en tässä ketjussa tehnyt myöskään sellaista johtopäätöstä, että kaikki uskovaiset pelottelisivat. Kuten aiemmin jo kirjoitin, itse antaisin lapseni leikkiä ap:n kuvaaman perheen lapsen kanssa ja puuttuisin asiaan vasta sitten, JOS nämä kaverin vanhemmat pelottelisivat tai uhkailisivat lastani. Sitäpaitsi mulle on aivan sama, millä asialla lastani uhkaillaan tai pelotellaan, kaverisuhde menisi katkolle heti, jos mitä tahansa uhkailua tai pelottelua tapahtuisi.
 
[QUOTE="vieras";26860846]Tämän otannan perusteella teet sen johtopäätöksen, ettei kukaan muslimi pelottele lapsia eikä muitakaan...[/QUOTE]

Sinä teet sellaisen johtopäätöksen, koska haluat todistaa väitteesi olevan kumoamaton. Toki uskonto perustuu lupauksiin, velvoitteisiin, riitteihin, odotuksiin, vaatimuksiin, jopa pelotteisiin. Mutta sitten kun mennään käytännön tasolle, on hiukan eri asia puhua kokonaisesta uskonnosta ja sen sisällöstä kuin siitä, että naapurin setä tulee lapsen eteen ja maalaa näkymän helvetistä tämän vanhempien ateismin vuoksi esimerkiksi.
 

Yhteistyössä