Arvomaailmakysymyksiä. Miten toimisit jos...

...taloyhtiön pihapiirissä asuisi yksi lapsesi ikäinen lapsi, joka käy samaa päiväkotia jne. Lapset ovat noin 4-5-vuotiaita. Teoriassa olisivat oivallinen kaveripari, joilla olisi kiva ja helppo kyläilymatka ym. Mutta entä jos toisen perheen arvomaailma ja elämäntapa poikkeaisivat huomattavan paljon omastasi, jopa siten, että pidät heidän valintojaan ja tapojaan haitallisina.

Miten paljon koettaisit saada lapsia ystävystymään?
 
Jos lapsilla synkkää niin kyllähän nuo ystävystyvät ilman aikuisten apua. Toisaalta jos ovat samassa pihapiirissä ja päiväkodissa eivätkä ole vielä ystävystyneet niin tuskin ystävystyvätkään.

Mielestäni lapset saavat itse solmia ystävyssuhteet ja vanhemmilla ei juuri sananvaltaa.
 
Riippuu ihan miten se arvomaailma eroaisi omastamme. Minkään natsiperheen tai toisaalta kovin uskonnollisen (jossa sitä uskoa tuputetaan vieraillekin) perheen lasten kanssa ei meidän lasten tarttis kaveerata.
Mutta mahdoton vastata kun ei tiedä tarkemmin.
 
Nuo lapset ovat siinä iässä, etteivät pääse tutustumaan ilman aikuisen jelppiä; siis mietin juuri kyläilyjä puolin ja toisin. Voisin kutsua heidän lapsen meille, mutten päästäisi omaani sinne.

Juurikin uskonto ja uskonnollisuus liittyy asiaan, ehkä sen enempää ei tarvitse kertoa.
 
"vieras"
Eikö aapee suvaitsevaisena ihmisenä sittenkään suvaitse erilaisia ihmisiä? Ajattele miten ahdasmielinen lapsestasi tulee kun et anna hänen tutustua erilaisiin ihmisiin.
 
[QUOTE="vieras";26856431]Eikö aapee suvaitsevaisena ihmisenä sittenkään suvaitse erilaisia ihmisiä? Ajattele miten ahdasmielinen lapsestasi tulee kun et anna hänen tutustua erilaisiin ihmisiin.[/QUOTE]

Sinä olet ainoa, joka minuun suvaitsevainen-leimaa lyö.


P.S. Suvaitsevainenkaan ei suinkaan suvaitse kaikkea.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26856397:
Nuo lapset ovat siinä iässä, etteivät pääse tutustumaan ilman aikuisen jelppiä; siis mietin juuri kyläilyjä puolin ja toisin. Voisin kutsua heidän lapsen meille, mutten päästäisi omaani sinne.

Juurikin uskonto ja uskonnollisuus liittyy asiaan, ehkä sen enempää ei tarvitse kertoa.
Mikähän uskonto voisi olla noin paha etten omaa lastani päästäisi kylään??? Omituinen olet, mutta kyllähän lapset tutustuvat päiväkodissa, jos kemiat pelaa ja jossain vaiheessa sitten kyllä kyläilevät ilman lupaasikin.
 
Mikähän uskonto voisi olla noin paha etten omaa lastani päästäisi kylään??? Omituinen olet, mutta kyllähän lapset tutustuvat päiväkodissa, jos kemiat pelaa ja jossain vaiheessa sitten kyllä kyläilevät ilman lupaasikin.
Näinhän se on. Lapsethan sinänsä ovat keskenään vallan normaaleja (ei tunnistaisi päällepäin minunkaan lapsistani, että ovat tällaisen omituisen ja ahdasmielisen henkilön lapsia), me aikuiset sitten oikukkaita omine ajatuksinemme.

Uskonto on ihan kotimainen, mutta hyvin voimakas.
 
jos sun lapset vierailee lestaperheessä niin ei ne siitä pilalle mene, mun kotiseudulla niitä oli paljon ja ihan hyvin tultiin juttuun

vaikka ei ne tavallisia kuolevaisia kovin paljoa arvosta
Eivät, vaan helvettiin kertovat meidän joutuvan. Ja paljon muuta sellaista, mitä en toivo lasteni kuulevan. Myönnän ahdasmielisyyteni.

Kyse ei tosiaan ole mistään normaaleista tapakristityistä.Lestojakaan eivät ole, vaan jokin lahko ehkä kyseessä.


Aloitukseeni kuulisin vielä mielelläni kommentteja. Voitteko edes kuvitella sellaista perhettä, johon ette päästäisi lastanne kylään? Entä sellaista, jonka kanssa ette toivo aktiivista kyläilykulttuuria syntyvän?
 
"alma"
Uskovaisuus olisi minulle ihan ok, jos se tarkottaisi esim. ruokarukouksia ja kuvaraamattua. Mutta en mä sitä hyväksyisi, että naapurin vanhemmat vaikkapa kertoisivat lapselleni hänen vanhempiensa joutuvan helvettiin. Siinä tapauksesss lapset voisivat kyllä leikkiä hiekkalaatikolla, mutta tuskin päästäisin omaani kyläilemään. Koittaisin kyllä keskustella näiden naapureiden kanssa asiasta, jos lapset keskenään viihtyisivät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26856514:
Aloitukseeni kuulisin vielä mielelläni kommentteja. Voitteko edes kuvitella sellaista perhettä, johon ette päästäisi lastanne kylään? Entä sellaista, jonka kanssa ette toivo aktiivista kyläilykulttuuria syntyvän?
Ei tartte kuvitella, on niitä vuosien varrella ollut. Sekä sellaisia, joiden luo en lastani ikimaailmassa päästäisi, että sellaisia joiden luo ollaan voitu mennä pitkähköin hampain siten, että minä oon mukana.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26856514:
Voitteko edes kuvitella sellaista perhettä, johon ette päästäisi lastanne kylään?
Perhe jossa 10 vuotiaat naperot pelaa Call of Duty nuuska huulessa tai vanhemmat harrastaa irstasta Mummeliisaseksiä lasten nähden. Tällaisiin verrattuna uskovaiset perheet ovat täysin vaarattomia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;26856546:
Kyllä mä myönnän, että mielelläni 'ohjailen' lasteni kaveripiiriä jo sieltä hiekkalaatikko-iästä lähtien. Tokihan en voi vaikuttaa lapsieni ystävyyssuhteisiin sen kummemmin, mutta totta vie aion edes yrittää ohjailla. :)
Niin minäkin, samalla tavoin. Tietysti soisin, että lapseni ystävystyisivät sellaisten lasten kanssa, jotka koen hyväksi ja turvalliseksi seutraksi, ja joiden perheen arvot koen sellaisiksi, että ne tukevat omien lasteni kasvua ja minun tapaani kasvattaa (jos siis enemmänkin ovat tekemisissä).

no prosenttijengiläisten tai muiden huumeveikkojen kotiin en omiani päästäisi
No, ihan "normiperhe" kyseessä kai näihin verrattuna. Vaikka lasten silmissä helvetti ja vankilahan voivat tuntua yhtä pahoilta asioilta.
 
"kolmen äiti"
[QUOTE="vieras";26856431]Eikö aapee suvaitsevaisena ihmisenä sittenkään suvaitse erilaisia ihmisiä? Ajattele miten ahdasmielinen lapsestasi tulee kun et anna hänen tutustua erilaisiin ihmisiin.[/QUOTE]

No en ole alkuperäinen, mutta esimerkki omista lapsistani ja kavereista - 10 v saa pelata kotonaan luvan kanssa ihan mitä vain K18-pelejä... no, meillä eivät saa eivätkä meidän lapset juurikaan heillä kyläile, ihan siitä samasta syystä. Vaikka meidn lapset eivät siellä pelaisikaan (kun on kielletty), niin ainakin katosvat vierestä, ja sitäkään en hyväksy. Eli jos olen suvaitsematon niin kyllä, sitten olen.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26856434:
P.S. Suvaitsevainenkaan ei suinkaan suvaitse kaikkea.
Juu, suvaitsevaiset suvaitsevat vain samanlaisia ihmisiä kuin itse ovat, eli ovat täsmälleen yhtä ahdasmielisiä/suvaitsevaisia kuin muut...
 

Yhteistyössä