Arvomaailmakysymyksiä. Miten toimisit jos...

Keittiönoita
Mun on vaikea kuvitella mitään sellaista lahkoa, jonka vaikutus olisi niin suuri (siis kaverin vanhempien vaikutus), ettenkö olisi sitä vaikutusta pystynyt kotona kumoamaan. Joten en näe mitään syytä, miksei lapseni saisi kaveerata toisen kanssa. Lapselle voi ihan hyvin kertoa, että kaverin uskontoon tuollaiset helvettiin joutumiset kuuluvat, mutta meidän uskontoomme eivät kuulu ja sen vuoksi oman lapsen ei tarvitse pelätä helvettiin joutumista, vaikka kaveri tai kaverin vanhemmat sanoisivat mitä. Mikäli kaverin vanhemmat alkaisivat tehdä selkeästi jotain käännytystyötä, niin mä alkaisin tehdä samaa tähän kaveriin.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26856514:
Aloitukseeni kuulisin vielä mielelläni kommentteja. Voitteko edes kuvitella sellaista perhettä, johon ette päästäisi lastanne kylään? Entä sellaista, jonka kanssa ette toivo aktiivista kyläilykulttuuria syntyvän?
Sellaiset perheet, joista lapselle voi olla jotain vahinkoa. Esim vanhemmat niin ympäripäissään tai aineissa, että lasten turvallisuudesta ei pystytä huolehtimaan. Perheet, joissa vanhemmat ostavat ja tarjoavat alaikäisille tupakkaa ja alkoholia. Perheet, joissa esiintyy perheväkivaltaa vieraiden lastenkin ollessa paikalla. Perheet, joissa ravaa sellaista porukkaa, että on vain ajan kysymys, milloin paikalle saapuu virkavaltakin. Perheet, joissa esiintyy lasten hyväksikäyttöä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26856644:
Mun on vaikea kuvitella mitään sellaista lahkoa, jonka vaikutus olisi niin suuri (siis kaverin vanhempien vaikutus), ettenkö olisi sitä vaikutusta pystynyt kotona kumoamaan. Joten en näe mitään syytä, miksei lapseni saisi kaveerata toisen kanssa. Lapselle voi ihan hyvin kertoa, että kaverin uskontoon tuollaiset helvettiin joutumiset kuuluvat, mutta meidän uskontoomme eivät kuulu ja sen vuoksi oman lapsen ei tarvitse pelätä helvettiin joutumista, vaikka kaveri tai kaverin vanhemmat sanoisivat mitä. Mikäli kaverin vanhemmat alkaisivat tehdä selkeästi jotain käännytystyötä, niin mä alkaisin tehdä samaa tähän kaveriin.
Paha. :D

Vakavasti: en ikinä tekisi noin. Et kai sinäkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26856697:
Sellaiset perheet, joista lapselle voi olla jotain vahinkoa. Esim vanhemmat niin ympäripäissään tai aineissa, että lasten turvallisuudesta ei pystytä huolehtimaan. Perheet, joissa vanhemmat ostavat ja tarjoavat alaikäisille tupakkaa ja alkoholia. Perheet, joissa esiintyy perheväkivaltaa vieraiden lastenkin ollessa paikalla. Perheet, joissa ravaa sellaista porukkaa, että on vain ajan kysymys, milloin paikalle saapuu virkavaltakin. Perheet, joissa esiintyy lasten hyväksikäyttöä.
Eli mikään arvomaailma ei hetkauttaisi? Sinä olet tosiaan suvis.
Minä olen paininut tämän asian kanssa nyt jo usean kuukauden...
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26856700:
Paha. :D

Vakavasti: en ikinä tekisi noin. Et kai sinäkään.
En, mutta voisin mä niille vanhemmille kuitenkin sanoa, että jos heillä on tapana alkaa käännyttää lastensa kavereita, niin mähän voin varmaan alkaa tekemään samaa heidän lapseensa. Luultavasti siinä vaiheessa joko vanhemmat lopettaisivat käännyttämisen tai kieltäisivät lastaan olemasta enää mun lapseni kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: Draumsyn
"Maisa"
Meillä oli hiukan vaikea tilanne kun lapsen paras kaveri kertoi kahvipöydässä juhlissa ettei pikkusiskosta enää tarvitse huolehtia kun viranomaiset haki sen pois. En tiedä miksi ja mitä pitäisi tehdä, kyseessä on kuitenkin lapseni paras kaveri. En tiennyt mistään tämänlaisista vaikeuksista.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26856706:
Eli mikään arvomaailma ei hetkauttaisi? Sinä olet tosiaan suvis.
Minä olen paininut tämän asian kanssa nyt jo usean kuukauden...
Mun on hyvin vaikea keksiä sellaista arvomaailmaa, mikä hetkauttaisi niin paljon, etten antaisi lasten ystävystyä. Siis kunhan se vanhempien arvomaailma ei johda mihinkään vahingontekoon tai rikolliseen toimintaan. Varmasti kieltäisin leikit sitten, jos kaverin vanhemmat esim yllyttäisivät lapsia näpistämään kaupasta tms.
 
Saraldo
Jos olisi kyse niin voimakkaasti uskonnollisesta perheestä, että yrittäisi meidänkin lasta käännyttää tai paheksuisi meitä sen vuoksi, että ollaan vaan tavallisia tapakristittyjä, niin en ainakaan päästäisi lasta sinne leikkimään. Meille saisi tulla, mutta mitään telkkua en kiinni pistäisi sen vuoksi. Mun tytöllä on paljon muslimikavereita pihapiirissä ja heidän kanssaan ei ole koskaan tullut mitään ongelmia. Tosin he eivät tule meille leikkimään, kun meillä on koira. Mutta siis kukaan ei paheksu meitä eikä kukaan tuputa meille islamia.
 
[QUOTE="Maisa";26856731]Meillä oli hiukan vaikea tilanne kun lapsen paras kaveri kertoi kahvipöydässä juhlissa ettei pikkusiskosta enää tarvitse huolehtia kun viranomaiset haki sen pois. En tiedä miksi ja mitä pitäisi tehdä, kyseessä on kuitenkin lapseni paras kaveri. En tiennyt mistään tämänlaisista vaikeuksista.[/QUOTE]

Hmm. Tosiaan hankalia tilanteita. Tietysti kutsumalla lasta teille, pystyt tarkkailemaan itse tilannetta... Ja kehtaisiko kysyä suoraan vanhemmilta, olisi kyllä pakko. Ääh. Ajatus ei oikein kulje enää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26856747:
Mun on hyvin vaikea keksiä sellaista arvomaailmaa, mikä hetkauttaisi niin paljon, etten antaisi lasten ystävystyä. ---
En siis ole estämässä mitään, mutta ainakin pienten lasten äidit tietävät/muistavat, että ilman vanhempien suoraa aktiivisuutta 4-vuotiaat eivät tapaa kavereita vapaa-aikanaan...
 
[QUOTE="JenniC";26856764]Ei kai se ole sinun tehtäväsi hankkia lapsellesi kavereita. Eiköhän niitä tarhasta tarpeeksi tule.[/QUOTE]

Vielä kerran: ei ne 4-5-vuotiaat liiku paikasta toiseen ilman aikuisen apua. Tarhassa kaikki ovat kavereita, vapaa-ajalla valikoidaan.
 
Vaari Varoittaja
Jos naapurisi on rasisti-persu niin ole varovainen. Ne opettavat taatusti natsi-ideologiaa lapsellesi salaa. Ennen pitkää huomaat lapsesi tekevän Hitler Jugend -tervehdyksiä ja kulkevan sotilaallisesti. Öisin lapsesi alkaa pukeutumaan Klu Klux Klanin valkoiseen huppuun, samalla julistaen rotuoppia ja homovastaisuutta. Hänestä tulee ennen pitkään kouluampuja - valkoinen teurastaja - kuten hän itse itseään kutsuu. Lapsesi joutuessa sähkötuoliin myös sinusta tulee maahanmuuttajien vainon - Jihadin kohde. Muslimipilapiirtäjän vaino ei tule olemaan mitään verrattuna siihen verilöylyyn, joka sinua sitten odottaa.

Ja kaikki vain siksi, että PERSU asuu naapurissasi. Varo ja muuta äkkiä pois sieltä.
 
"JenniC"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26856783:
Vielä kerran: ei ne 4-5-vuotiaat liiku paikasta toiseen ilman aikuisen apua. Tarhassa kaikki ovat kavereita, vapaa-ajalla valikoidaan.
Lähistöllä ei ole tarhasta yhtään lasta? Ei kai se naapuri ole ainut nuori lapsi siellä. Kaverisynttärit pystyyn niin eiköhän se siitä rakennu. Ette kai kuitenkaan asu maalla missä naapuri asuu 10 kilsan päässä.

Jos ei muuta niin voihan se kaveruus olla jotain muutakin kuin kyläilyä.
 
[QUOTE="JenniC";26856813]Lähistöllä ei ole tarhasta yhtään lasta? Ei kai se naapuri ole ainut nuori lapsi siellä. Kaverisynttärit pystyyn niin eiköhän se siitä rakennu. Ette kai kuitenkaan asu maalla missä naapuri asuu 10 kilsan päässä.

Jos ei muuta niin voihan se kaveruus olla jotain muutakin kuin kyläilyä.[/QUOTE]

Onhan se noinkin. :)
On tällä alueella muitakin lapsia, toki.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26856776:
En siis ole estämässä mitään, mutta ainakin pienten lasten äidit tietävät/muistavat, että ilman vanhempien suoraa aktiivisuutta 4-vuotiaat eivät tapaa kavereita vapaa-aikanaan...
Nyt mun pitää vähän miettiä, mitä sä tarkalleen otaen tarkoitat. Hmm...siis tarkoitatko sitä, että pitäisikö sun alkaa ehdottamaan omalle lapsellesi, että kutsutaanpa "Minna" meille leikkimään tai että mentäisiinkö hakemaan "Minnaa" ulos? Jos näin, niin mä ehkä vaihtaisin "Minnan" johonkin toiseen potentiaaliseen kaveriin. Mutta jos lapsi itse kysyy, voisiko "Minna" tulla meille tai saanko mennä hakemaan "Minnaa" ulos, niin vastaisin, että joo.
 
"Vieras"
Jos kyseessä olisi uskonnon tuputtaminen, niin vanhempana varmasti sanoisin toiselle vanhemmalle, että jos ja kun lapsemme leikkivät yhdessä, niin en halua puheita helvetistä ym uskontoon liittyvää tai leikit loppuu just siihen. Itse en sinällänsään kokisi suureksi ongelmaksi jonkin pihamme asukkaan uskontoa. Tällä hetkellä omassa pihassa,me asuu perhe joiden pojat eivät tule meille koska ovat niiiiiin likaisia etten halua heitä nuohoomaan kotiimme. Julmaa, tiedän. Mutta rajansa kaikella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26856845:
Nyt mun pitää vähän miettiä, mitä sä tarkalleen otaen tarkoitat. Hmm...siis tarkoitatko sitä, että pitäisikö sun alkaa ehdottamaan omalle lapsellesi, että kutsutaanpa "Minna" meille leikkimään tai että mentäisiinkö hakemaan "Minnaa" ulos? Jos näin, niin mä ehkä vaihtaisin "Minnan" johonkin toiseen potentiaaliseen kaveriin. Mutta jos lapsi itse kysyy, voisiko "Minna" tulla meille tai saanko mennä hakemaan "Minnaa" ulos, niin vastaisin, että joo.
Niin, siis nuorimmalla lapsellani ei ole sellaista lähikaveria, jonka luona voisi kyläillä/joka kävisi meillä kylässä. Tämä lähin lapsi olisi tietysti "helppo" kun asuu niin samassa pihassa - vastaavaa kaveria ei ole näköpiirissä, vaan pitää lähteä sitten viemään jne. Nimenomaan mietin tuota, että kutsuisiko kylään ja aktivoisi ystävyyttä. Lapset viihtyvät oikein hyvin yhdessä, ei siinä mitään.
 
"vieras"
Mä olen varmaan sellainen tällä palstalla kiihkouskovaiseksi leimattu. Olen silti antanut lasteni leikkiä ja kyläillä sekä lestadiolaisperheessä että jehovan todistajaperheessä ja tukenutkin näitä ystävyyssuhteita. Itse ei siis olla kumpaakaan noista.
Muslimit menis kans, samoin esim. sateenkaariperheen lapset olis tervetulleita meille vaikka homouteen suhtaudun itse negatiivissävytteisesti. En kuitenkaan toisi sitä lapsille, en omille enkä muiden lapsille esille.

Alkoholisti/narkkariperheeseen ei mun lapset menis kylään, meille vois toki tulla. Paitsi jos lapset olis jo isoja koululaisia ja kodin huonot tavat vaikuttais siirtyneen lapsiinkin(ei aineiden käyttäjiä mun kattoni alle).

Varmaan jos jossain mun lapsille kerrottais et ne tai muut on menossa helvettiin (ja tää ei olis mikään ennakkoluuloinen kuvitelma vaan ihan oikeasti lapsen suusta kuultu) niin harkitsisin pitkään ystävyyssuhteita, sellaisen asian sanominen lapselle ei ole minusta kenenkään asia, eikä kuulu kristinuskoon ollenkaan, siis lapsen pelotteleminen helvettiin joutumisella.

Mutta ei kannata kuvitella et ne uskovaiset olis kaikki jotain suu vaahdossa lapsia helvetillä pelottelevia tai käännyttäviä. Toki uskon asiat voi meillä tulla esille arjessa, tyyliin iltarukous tai lapset puhuu pyhäkoulusta,mutta varmaan lapsen on hyvä oppia et ihmisillä on erilaisia vakaumuksia ja uskovat ei pure;)
 
  • Tykkää
Reactions: Draumsyn
mistä muuten Lilii tiedät että sen toisen perheen vanhemmat aloittaisivat heti pyhäkoulun kun sun lapsi astuu niiden ovesta sisään?
Koska lähipiirissä on vanhempia lapsia, jotka ovat olleet tekemisissä ko perheen lasten kanssa. Puhuvat hyvin vahvasti näistä asioista aikuistenkin läsnäollessa. En osaa/kehtaa ottaa asiaa puheeksi, en tiedä mitä sanoisin. En halua hankaloittaa välejä, kun lapset kuitenkin viettänevät vielä 15v samoissa ympyröissä. Mutta ehkäpä en kannusta enempään.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26856877:
Niin, siis nuorimmalla lapsellani ei ole sellaista lähikaveria, jonka luona voisi kyläillä/joka kävisi meillä kylässä. Tämä lähin lapsi olisi tietysti "helppo" kun asuu niin samassa pihassa - vastaavaa kaveria ei ole näköpiirissä, vaan pitää lähteä sitten viemään jne. Nimenomaan mietin tuota, että kutsuisiko kylään ja aktivoisi ystävyyttä. Lapset viihtyvät oikein hyvin yhdessä, ei siinä mitään.
Kyllä mä tuossa tapauksessa voisin aktivoidakin. Jos ongelmia arvomaailmaerojen suhteen sitten ihan oikeasti syntyy, niin katsoisin tilannetta uudelleen. Toki sun täytyy varautua siihen, että joudut ehkä silloin tällöin oikaisemaan lapsesi saamaa väärää tietoa. Mutta kyllähän lapset muutenkin kavereilleen kaikenlaista soopaa puhuvat, joten jouduthan sä ottamaan kantaa joskus niihinkin.
 
"..."
Minäkin mietin, että mistä Lilli tietää, että siellä kotona vieraalle lapsella aletaan paasaamaan helvetistä?

Minä leikin lapsena lestadiolaisperheen lasten kanssa, ei siellä kotona heidän vanhemmat helvetillä pelotelleet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26856783:
Vielä kerran: ei ne 4-5-vuotiaat liiku paikasta toiseen ilman aikuisen apua. Tarhassa kaikki ovat kavereita, vapaa-ajalla valikoidaan.
Näinhän se on, meidän pihalla asuu kaksi tytön kanssa hyvin leikkivää tyttöä. Tulevat siis aikuisen valvonnassa aika hyvin juttuun, siis tarkoitan aikuisen valvontaa sillä, että myös minä olen paikalla. Toisen näistä tytöistä huolin oikein mielelläni oman tyttöni kaveriksi ja voin todellakin huoletta esim päästää heille kotiinkin leikkimään. Toisen kaverin kanssa taas saa olla vähän varpaisillaan, leikit toki sujuvat pihalla, mutta tytön vanhempien kasvatyylin vuoksi en päästäisi omaani heille.
 

Yhteistyössä