Ärsyttääkö teitäkin nirsot ihmiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mut on kotona opetettu kaikkea maistamaan. Pidän sitä rikkautena. Mulla oli nuoruudessa ystävä, jonka kotona ainoa mauste oli suola. Kun mentiin yhdessä hakeen grilliltä ranskalaisia, niin hän halus vaan vähän suolaa, mä kaikilla mausteilla. Oli aika hankalaa ottaa annos puokkiin :)

Toinen nuoruudesta asti ollut ystävä on tosi nirso, mutta aikuisena oppinut maistelemaan ruokia ja laajentanut ruokavaliotaan. Mutta on niin ärsyttävää, kun maito pitää olla valion sinistä, ei käy valion sininen luomumaito saati rasvaton :D Omenapaistos oli ihan liikaa, hän ei USKALLA maistaa, kamoon se on kauraa ja omenaa :) Siinä tilanteessa kun nirsoilija nenä rutussa kattoo kieroon sun ruokias, etenkin ite leipomia tai tekemiä, sappi kiehuu, mutta usein jälkikäteen naurattaa.

Senkun nirsot nirsoilevat, jääpä meille muille enemmän herkkuja ;)

No ei, mutta ehkä sitten jos he alkaisivat esittää jotain erityisvaatimuksia tarjoamaani ruokaa kohtaan. Itse olen joskus nirso, mutta jätän syömättä kaikessa hiljaisuudessa. Tää nirsoilu johtuu siitä, että mulla on välillä ollut hyvinkin ortorektisia kausia ruoan suhteen ja olen pidättäytynyt kaikesta epäterveellisestä...eli makeasta ja muusta mössöstä. En myöskään syö lihaa joten jo se tekee mut nirsoksi joidenkin silmissä.

No ei, mutta ehkä sitten jos he alkaisivat esittää jotain erityisvaatimuksia tarjoamaani ruokaa kohtaan. Itse olen joskus nirso, mutta jätän syömättä kaikessa hiljaisuudessa. Tää nirsoilu johtuu siitä, että mulla on välillä ollut hyvinkin ortorektisia kausia ruoan suhteen ja olen pidättäytynyt kaikesta epäterveellisestä...eli makeasta ja muusta mössöstä. En myöskään syö lihaa joten jo se tekee mut nirsoksi joidenkin silmissä.

Niin, mulla on pari kaveria, jotka eivät syö lihaa. Mua ei ärsytä se ollenkaan, jos asia ilmoitetaan minulle ajoissa. Esim yks uus tuttava oli tulossa kylään, tein kinkkupiirakkaa ja siinä kahvipöydässä käy ilmi, että hän ei syö lihaa :/Olin vielä jahkaillut kasvis- ja kinkkupiirakan välillä. Yks kaveri syö kalaa, toinen voi syödä broileria... Muutamat taas ei syö sianlihaa. Se on aika sumplimista, mutta ei ongelma esim synttäreitä järjestäessä.

Minulla on eräs nirso kaveri :D
Hän ensin hehkuttaa terveellisen ja etenkin itsetehdyn luomuruuan puolesta ja yökki kunnolla meillä kerran kun sattui kylään ruoka aikaa (makaroonilaatikkoa) jolloin tarjosinkin hänelle mehua josta sain siitäkin kuulla kuinka ei nyt tiedä voiko juoda kun oli mehukattia :D
eikä itse tehtyä luomumehua.
No ihmettelin aina kun kaveri meille tuli mutta ei minua pyytänyt heille,
sattui sitten niin kerran hän pyytikin minut heille,
heillä olikin niin hienoa luomuruokaa kuin saarioisten pitsaa :D
Hän sitten kamalan puolustuspuheen piti siinä kuinka mies nyt oli sen ostanut ja hänen on "pakko" koittaa syödä kun on niin nälkä :D (niin meillähän häntä kammotti minun itse tekemäni makaroonilaatikko :D
Menin olkkariin istumaan kaikessa rauhassa niin vaan keittiöstä kuuluu iloinen puheensorina
"annatko sieltä kaapista vielä niitä pirkan suolakurkkuja"

Hän sitten keitti minulle kahvit ja kutsui keittiöön, niin vaan oli euroshopperin 2 eri lajia keksejä pöydässä ja niin vain hänellekin ne maistui vaikka eipä olleet luomua ;)
Kummasti ei näkynyt missään niitä paljon itse kehumia hienoaja luomuaineista leivottuja pullia tai pipareita ;)

Tällainen teennäinen tekopyhyys minua ärsyttää todella paljon, kehutaan että syödään vain sitä ja tätä mutta tehdäänkin kolmatta.
Eli kylässä pitäsi sitten olla kalliit luomu tarjottavat mutta itsekään ei niitä nähtävästi raaski ostella hintavuuden takia :D

voidaankohan olla enempää eri linjoilla ? :D kun mä en "tajua", miten voi sanoa, että ei tykkää jostain,jos ei ole koskaan sitä maistanutkaan.
en minäkään pidä kookoksenmausta, mutta eräässä kiinalaisessa kastikkeessa se maistuu vain ja ainoastaan hyvältä.:p

Mä en taas tajua miten joku ei voi tajuta, että jotkut ei vain pidä joistakin mauista vaikka mikä olis. Kyllä mäkin olen maistanut aasialaasta ruokaa jossa on kookosta ja ei, en pitänyt. Mä en siedä edes sitä hajua.

Mä en tykkää parsakaalista joten en syö ruokaa jossa sitä on tai sitten jätän ne syömättä. Yleensä en kuitenkaan ota koko ruokaa koska se maku on siinä kuitenkin ja vaikia saada kaikki pahat osat pois.

Tuli mieleen yksi kaveri joka pelkää rasvaa ja sokeria ihan mielettömästi. Ei meinaa edes maistaa ruokaa tai leivonnaista jos epäilee sen olevan liian makea tai rasvainen. Haluaa etukäteen tietää kastikkeesta millaista kermaa siihen on käytetty, leivonnaisista kaapii pääliset pois samalla kun huokailee kuinka hyvää se olisi mutta ei vaan voi syödä sitä. Hokee myös muille kuinka epäterveellisiä ja lihottavia nuo tarjolla olevat ruuat ovat.

Lempivieras kaikkiin juhliin. :xmas: Ja tosissaan painoindeksinsä on varmasti alipainon puolella eli ei sen puoleen ihan hirveästi tarvisi aina kieltäytyä kaikista kylässä tarjotuista leivonnaisista, varsinkaan jos oikeasti vielä tykkäisi niistä.

(siis ihan eri homma kuin se että vaan jättäisi noita makeampia/rasvaisempia tarjottavia ottamatta tai ottaisi vain pienet palat)

suunnattomasti ärsyttää noijotka jappaa: no mikset voi syödä.. syö nyt..pitää se kaikkia maistaa..jos on sanonut kohteliaasti että ei kiitos, niin MIKSI pitää tehdä siitä numero että varmasti kaikki pöydässä olevat lapset kiinnittävät huomion että joku ei syö..Ja mitähän se kaikkiruokasille kuuluu jos en jotain ruokaa syö saatpahan syödä enemmän ja siks toisekseen enpä ole kyselly sulta että hyi miten voit syödä tuota yöks yms....

[QUOTE="aapee";23207233]Nyt kun jotkut ovat sanoneet, että kirjaimellisesti muka oksentavat, jos suussa on jotakin pahaa ruokaa, niin eikö se ole silloin jo sairaus? Esim. aistiyliherkkyys tai mitä niitä nyt onkaan.

Mä en ole koskaan maistanut mitään niin pahaa ruoka-ainetta, että voisin kuvitellakaan oksentavani vaan sen maun takia. Ja olen todella maistellut paljon kaikenlaista.[/QUOTE]

En mä tiedä mitä se on mut mullakin on pari sellasta makua mitkä oksettaa edelleen vaik niitä yrittäny syödä kakarasta asti. En sanois niitä sinällään pahaksi mut sellasiksi että yrjö tulee suuhun. Esim kardemumma on lähettäny pöntölle joskus. Mua se itteeniki häirii enkä edes tiedä miksi se niin on.

Mä olen nirso, olen aina ollut ja varmaan tulen aina olemaankin. Jo lapsena kieltäydyin syömästä tiettyjä ruokia ja valehtelin mm. koulussa, että olin allerginen sille ja sille ruoka-aineelle. Lapsena se nirsous aiheutti mulle ongelmia, kun jossain tarjottiin ruokaa mitä en syönyt. Jonkun viikonloppuleirin jälkeen mulla oli yleensä kiljuva nälkä, kun olin elänyt aamu- ja iltapaloilla.

Aikuisenakin se jonkun verran harmittaa, mutta ei niin hirveästi. Jos meitä pyydetään varta vasten jonnekin syömään ja kysytään, että onko jotain rajoituksia, niin yleensä vaan mainitsen aineet mistä en pidä. Ei niitä kuitenkaan niin hirveän montaa ole, etteikö sitä ruokaa voisi tehdä. Ja jos siinä kastikkeessa on vaikka sieniä, niin saahan ne sieltä nypittyä pois. Kyllä, mä nimenomaan teen sitä, että nypin ne nätisti lautasen reunalle :).

Eniten harmittaa se, että maailma on pullollaan ruokia ja ruoka-aineita, jotka näyttävät ja tuoksuvat hyviltä, mutta en ennakkoluuloiltani kykene niitä maistamaan. Kynnys on vaan niin suuri. Mulla on mies, joka syö kalaa lukuunottamatta melkein mitä vaan. Ja tyttö, joka ei ole imenyt multa tuota nirsoilua vaan syö melko monipuolisesti. Hän tietää, ettei äiti tykkää kaikesta ja tietää myös sen, että mua harmittaa se etten tykkää niistä. Muistan aina kehua miten ylpeä olen hänestä, kun hän syö niin reippaasti kasviksensa ynnä muut.

Mun ystävät ovat jo tottuneet nirsoiluuni ja jos he pitävät jotkut juhlat, he eivät todellakaan tee tarjoiluja sen mukaan, mikä mulle kelpaa. Vaan mä sieltä sitten poimin ne, mitä kykenen syömään. Mun takia ei koskaan tarvitse järjestää mitään erikoista. Ainoastaan jos joku tekee vain meitä varten jotain, silloin mainitsen noista pahimmista aineista.

Ja koskaan milloinkaan en sano mistään ruuasta yök! Voin sanoa, etten pidä jostain ruuasta tai mausta, mutta musta ruuasta ei saa koskaan sanoa yök tai että se on oksettavaa (ellei se sitten ole jotain tyyliin pässikiveksiä muulinpaskan päällä).

Ja ne ruoat kyllä syön jotka eivät ehkä mun makuuni ole mut menevät alas. Meil ei tehä numeroa siitä mitä vieraat syövät, jos joku jättää ni sitten jättää. Onneksi niitäkään kailottajia ei oo aikuistuttavissa. Yksi tyyppi on joka on aika rajoitteinen mut hänkin osaa olla fiksusti ja tarvittaessa luovia saadakseen vatsan täyteen jollei oo pöydässä jsu niitä hänen ruokiaan.Itse jätän hiljaa vaan lautaselle sen mikä ei mene alas edes yrittämällä ja samaa opetan pojallekin. Ettei tarvi ääneen mölistä mitään hyihyi.

[QUOTE="jes";23210652]suunnattomasti ärsyttää noijotka jappaa: no mikset voi syödä.. syö nyt..pitää se kaikkia maistaa..jos on sanonut kohteliaasti että ei kiitos, niin MIKSI pitää tehdä siitä numero että varmasti kaikki pöydässä olevat lapset kiinnittävät huomion että joku ei syö..Ja mitähän se kaikkiruokasille kuuluu jos en jotain ruokaa syö saatpahan syödä enemmän ja siks toisekseen enpä ole kyselly sulta että hyi miten voit syödä tuota yöks yms....[/QUOTE]

No juu, tuollainen inttäminen on yhtä tyhmää kuin se yököttely. Mua ei tippaakaan ärsytä kasvissyöjät, vegaanit, allergikot eikä sekään jos vaan jättää jotain lautasen reunalle tai jättää ottamatta.
Mutta se yököttely, nirppistely ja sitten ennakkoluuloisuus ärsyttää, esim. juuri veljeni joka ei syö mitään kasviksia, vaikka osaa ei tietenkään ole koskaan maistanutkaan.

Mua ärsyttää. Ihan rasittavaa kuulla "En mä tota voi syödä!" Siis jostain ihan tavallisesta ruuasta. Ja puhun siis nyt aikuisista, en lapsista. Ja katotaan epäilyttävästi tarjottavia. Ei ihme että monet lapsetkin on niin nirsoja kun aikuiset näyttää esimerkkiä.

Itse voin syödä kaikkea. En suoranaisesti pidä kaikista ruuista mutta mikään ei ole sellaista etten missään nimessä voisi syödä.

ymmärrän sen jos ihminen ei jostakin ruoka-aineesta pidä ja kieltäytyy kohteliaasti syömästä kyseistä ruokaa jos tarjotaan.

itse en voi sietää kalaa, en tiedä mistä johtuu, en vain ole oppinut sitä syömään, pelkkä kalakeiton haju saa aikaan sen, että ei ole yhtään nälkä.
olen yrittänyt opetella syömään kalaruokia, mutta ei vain onnistu, tai no tonnikalaa olen jo hiukan oppinut tässä viiden vuoden aikana syömään, muut kalaruoat ei edelleenkään maistu.

Ei siinä mitään jos jostain ei tykkää, en minäkään tykkää, mutta sen epämielyttävän ruoka-aineen voi jättää siihen lautasen reunalle (jos siis on kyse valmiista annoksesta) ja antaa olla, eikä siitä tarvitse tehdä mitään numeroa. En minä siitä loukkaannu, jos kaveri ei halua syödä oliiveja salaatista tai syö leipänsä ilman päälysteitä. Se ärsyttää että joku tekee hirveän numeron miksi ei voi syödä jotain. Vielä ärsyttävämpää on se, että joku arvostelee sitä mitä minä syön "hyi, miten sä voit syödä noita"- tyyliin. Keskity vain ihan siihen omaan lautaseesi, kiitos. Kaikkein ärsyttävintä on kuitenkin se, että tullaan ihmettelemään 3- vuotiaan lapseni syömisiä. Yhdessäkin kahvilassa tuli myyjä oikein erikseen ihmettelemään, että ihanko todella teidän lapsi syö tuon vuohenjuustopiirakan, siis eihän lapset uollaisesta yleensä tykkää. Joo kiitos vain, tule ihmeessä toistekin kertomaan lapselleni ettei hänen tule tykätä jostain.

Todellakin ärsyttää. Siskolleni en viitsi edes tehdä enää mitään ruokaa kun melkeen kaikki on hänen mielestään kamalaa. Ihan perusruuat, kuten tonnikala, tai sitten jotkut vihannekset kuten punajuuri. Ei kaikesta tarvi tykätä mutta ei tartte myöskään huutaa suureen ääneen kuinka hirveetä jokin on. Hänelle ei myöskään kelpaa kun tietyt colamerkit.

Yhteistyössä