Ärsyttää!!!! (pienten lasten hoitoonviennistä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koulutettu kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en henkilökohtaisesti kiinnittäisi niin paljoa siihen huomiota, että onko lapsi alle kolmevuotiaana hoidossa vai ei vaan siihen, että jos se lapsi tosiaan kulkee siellä hoidossa 7.30-16.30 ja tuohon päälle vielä matkaan menevät ajat sun muut ja tämän kaiken lisäksi vanhemmat tarvitsevat iltaisin vielä sitä kuuluisaakin kuuluisaa "omaa aikaa" ja lähtevät esim. kolmena päivänä viikossa( siis arkena ja jopa viikonloppuisin) salille, jumppaan, ratsastaan ym... niin herää vain kysymys, että milloin ovat lapsiensa kanssa???

Kyllä ns. työäiti on yhtä hyvä kuin kotiäiti, jos pyhittää (siis ja nyt puhutaan pienistä lapsista) vapaa-aikansa lapsiensa kanssa yhdessäoloon eikä siihen, että vielä pitäisi saada jatkuvasti sitä omaakin aikaa...

Niin ja itse olen ollut kotona neljä vuotta ja nyt palannut työelämään ja pyhitän kyllä lähes kaiken vapaa-aikani lasten kanssa olemiseen,enkä vain oman ajan haalimiseen iltaisin. Työssä käyminen on minun omaa aikaani =).

Tätä peesailen. =)

Jännältä tuntuu kun monet näkevät vaihtoehtoina kotiäitiyden tai juuri tuolla lailla kuvaamasi työäitiyden missä lapsia ei juuri kerkeä näkemään. Myös työäiti pystyy viettämään aikaa lastensa kanssa iltaisin ja vapaalla eikä suinkaa kanikki lapset ole edes kokopäivää hoidossa.

Meilläkin tällä viikolla lapset olivat seuraavasti:

ma: kotona
ti: hoidossa 7:30-16
ke: hoidossa 9-15
to:kotona
pe. tyttö kotona, poju hoidossa 8.30-15

Näin kevyelti laskien siis poju 3,5v oli tällä viikolla hoidossa 21h ja tyttö reilu 2v 14,5h. Varmasti löytyy niitä kenen mielestä tuo on liikaa, mutta itse näkisin että tälläkin viikolla lapset ovat saaneet ihan mukavasti viettää aikaa vanhempien kanssa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Tulee vain aina sellainen mieleen, että jos se hoito kerran on niin kamalaa ja kotihoito "se ainoa oikea" ratkaisu ihmisen hyvän kasvun ja kehityksen kannalta, niin miten voi olla olemassa niin paljon tuota vähän varttuneempaa väkeä, joka vetää kaksi käsin pilleriä naamaan masennukseen ym.? Eikö heillä pitäisi olla kaikki hyvin, koska ovat kasvaneet kotona 3v asti (tai todnäk kouluikään asti)?

Miten vankiloissa voi olla niin paljon vankeja, jotka ovat takuulla kotona kasvaneita, koska sielläkin on sen ikäistä porukkaa paljon, jotka olivat lapsia aikana jolloin hoitojärjestelmää ei ollut? Eikö se kotona kasvaminen olekaan se olennaisin asia?

Vai VOISIKO lapsen kasvattamisessa olla jotain muutakin olennaista ja selvästi tärkeämpää ja merkityksellisempää kuin se, onko hoidossa vai ei?? Veikkaan, että jos vankilassa asiaa tutkittaisiin, syrjäytyneillä on todennäköisesti enemmän kotihoito- kuin hoitopaikkataustaa lapsuudestaan.

Aika rajua tekstiä vaikka olen kyllä kanssasi samaa mieltä että pienen lapsen paikka olisi paras kotona. Me ihmiset kuitenkin olemme kovasti maallisen mammonan perään...se oma talo ja auto pitää olla ja nehän kuluttavat rahaa siinä määrin että kotihoidontuesta niitä ei maksella. On totta, että raha ei ole syy jos on valmis asustelemaan vuokralla, ilman autoa jne niin kotihoidontuella kyllä pärjää halutessaan.

Kyllä isienkin arvot ovat ihan vinksallaan kun eivät jää lasten kanssa kotiin äidin kanssa? Koko perhe koossa koko ajan. Isäkin tekee (äidin hyväksynnällä todnäk) valinnan, että mieluummin juoksee rahan perässä kuin on kotona lasten kanssa 24/7. Kyllä perhe PYSTYY tähän jos vain HALUAA :laugh:

Lasta ei myöskään kannata viedä mummolaan tai mihinkään muuallekaan, koska koti on lapsen paras paikka. Kenenkään muun syli ei kelpaa kuin äidin (tai isän). Kaikki muut aikuiset ovat pelottavia ja tuovat turvattomuuden tunteen lapselle.

Sekin on parempi, että mies painaa pitkää päivää illat ja yöt läpeensä, jotta vain äiti ja lapset voivat olla yhdessä koko ajan. Isä-lapsisuhteesta viis.

Sori, oli ihan pakko :ashamed: :laugh:

Ei oo meikäläisestä kotiäitin rooliin. Tylsääkin tylsempää tiskiluutun vääntöä ja mies invalidisoituu idiootin tavoille, äidin niskaan kaatuu kaikki ja lopulta kukaan ei tee yhtään mitään eikä palikkakaan liiku, ellei äiti ole kotona. Rahaa ei ole, ja en itse ainakaan viitsi mieheltä pumpata massia, vaikka kuinka olisi lasten ostoksista kyse. Ja kotiäidit, ne muuttuu niin tylsän näköisiksikin, tukka roikkuu ja meikit happanee kaappiin. Asuina aina ne samat tuulipuvut ja pipot korvilla. Ei ole meikästä niihin hommiin.

Tietysti huono omatuntohan siitä hoitoon viemisestä tulee, tottakai. Aina on näitä ap kaltaisia ahdasmielisiä pissipäitä arvostelemassa. Aplta voiskin kysyä, mitä tekee työkseen, vai onko ollut koskaan edes palkkatyössä? Usea kotihoidon nimeen vannova pelkää töihin menoa ja haasteita, ja naamio koko jutun tällaiseksi arvosteluksi. Itse rakastan työtäni ja haluan olla kehityksessä mukana. Rakastan eniten silti ja aina lapsiani, joista kaikista on tullut muuten todella oma-alotteisia ja reippaita koulua käyviä nuoria ihmisiä, vaikka olenkin heidät aikaisella hoitoon viemisellä koittanut pilata. Toista se on jotkut äidin helmoissa hyysätyt/passatut....

"Usea kotihoidon nimeen vannova pelkää töihin menoa ja haasteita, ja naamio koko jutun tällaiseksi arvosteluksi."

Niinpä. Korostetaan arvovalintaa, vaikka mitään todellista valintatilannetta ei ole ollutkaan. Jos on työpaikka, se ei ole hyvä työpaikka, palkka surkea (ei kannata mennä töihin) tai työssäkäynti ei yleensäkään kiinnosta pätkääkään. Voi myös olla, että huoli raha-asioista kiristää pinnaa niin, että pitää syyttää tavallisia (ei rikkaita tai ökyilijöitä) työssäkäyviä ihmisiä rahanahneiksi materialisteiksi. Ehkä se maailmankuva siitä taas avartuu kun hurmosmamma palaa mammalandista tavalliseen elämään :laugh:

Kyllä isienkin arvot ovat ihan vinksallaan kun eivät jää lasten kanssa kotiin äidin kanssa? Koko perhe koossa koko ajan. Isäkin tekee (äidin hyväksynnällä todnäk) valinnan, että mieluummin juoksee rahan perässä kuin on kotona lasten kanssa 24/7. Kyllä perhe PYSTYY tähän jos vain HALUAA :laugh:

Lasta ei myöskään kannata viedä mummolaan tai mihinkään muuallekaan, koska koti on lapsen paras paikka. Kenenkään muun syli ei kelpaa kuin äidin (tai isän). Kaikki muut aikuiset ovat pelottavia ja tuovat turvattomuuden tunteen lapselle.

Sekin on parempi, että mies painaa pitkää päivää illat ja yöt läpeensä, jotta vain äiti ja lapset voivat olla yhdessä koko ajan. Isä-lapsisuhteesta viis.

Sori, oli ihan pakko :ashamed: :laugh:

Onneks meillä on näin, vanhin koulussa ja molemmat vanhemmat kotona lasten kanssa työkkärin rahoilla, ja sit sossusta loput. Mut mehän ajatellaan vain lasten parasta... Vuokralla asutaan...

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Juuri näin! Ja muuten mielenkiintoista, miten juuri päiväkodissa työskentelevät useinkin kannattavat pienten lasten kotihoitoa. Näin myös kaikki irl tuntemani alalla työskentelevät tuttavat...

Ja mun tuttavapiirissä on taas niin, että joka ikisen mun lto:n, lastenhoitajan, opettajan ja lastenkodissa työskentelevän (ts. joka ikisen tuntemani ammattikasvattajan) omat lapset ovat aloittaneet päivähoidon varhain, suunnilleen 1 v synttäreiden tienoilla.

Onpa jännä juttu, jos oikeasti näin! Nimittäin minun tuttavapiirissäni aivan päin vastoin; ovat kotona jo ihan siksi, että tuntuisi hassulta vaihtaa oma toisten lapsiin. Ja sitä omaahan ei samaan pk-ryhmään saa laittaa.

Ne on varmaan näitä kuuluisia rahanahneita äitejä joille materia merkitsee enemmän kuin oma lapsi, ts. sellaisia jotka eivät millään lyhennä asunto- ja opintolainaa vain yhden ihmisen tuloilla tai pelkällä kotihoidontuella (muutama heistä on yksinhuoltaja) :'(

Oman lapsen hoitamisesta kun ei makseta, muiden lasten hoitamisesta saa palkkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja blondi:
--- kun ei tarvii miettii et voidaanko nyt ihan oikeesti ostaa kaupasta myös juustoa leivän päälle.

näin juuri! Kyllä siitä PERHEEN rahapulasta kärsii koko PERHE, myös lapset. Jos vaihtoehto on että rahat riittää ja lapsi saa joskus uusia lelujakin, niin sitten hoitoon vieminen on parempi vaihtoehto kuin se että ollaan väkisin kotona kun niin kuuluu tehdä, irtisanotaan vakuutukset, jännitetään tulipaloa, ja pöllitään vaatteet uffin lootasta

Noo, ne uudet lelut ei niin kauhean tärkeitä ihan oikestikaan ole. Ei vaan ole. Muuten en sitten taas ihan ymmärrä, miten ei olisi varaa ostaa juustoa leivän päälle. Senkin uhalla, että tulee "pikkuisen" ;) toistoa sanon, että elämä on valintoja. Meillä on aina ihan varmasti sitä juustoa.

hienoa jos teillä on rahaa ja sä voit olla varma että miehen palkka yksistään riittää jatkossakin, myös yllättäviin menoihin.

Siis teillä käydään "pahan päivän varalle" töissä? Onhan aivan totta, että joku suurempi yllättävä meno on paha tikki tällaisessa tilanteessa. En kuitenkaan pelkästään siksi laittaisi rakasta lastani muiden hoitoon, että keräisin kassaa pahan päivän varalle. Aika kauan saisin kuitenkin kerätäkin, jos se paha päivä olisi ottaakseen isonkin summan. Mitähän muuten mahdat moisella edes tarkoittaa? Sairaanhoitokuluissa on maksukatto jne.

Kyllä meillä töissäkäynnin yhtenä positiivisena puolena on myös tuo pahaanpäivään varautuminen, eli ei mene heti talous nurin jos joku "välttämätön" kodinkone sanoo sopimuksensa irti tai täytyy vaikka yllättäin lähteä naapurimaahan pikkuveikan hautajaisiin (hankkia myös sinne vaatteet). Samoin on mahdollista laittaa jotain säästöön jokakuukausi ja näin vaikka pidemmällä tähtäimellä tehdä isompia hankintoja.

Eli olen kyllä valmis laittamaan lapseni mm. näistä syistä silloin tällöin päiväkotiin leikkimään kavereiden kanssa, varsinkin kun nuo vielä sattuvat viihtymäänkin siellä.

ollaan myös koettu tärkeäksi että lapset saavat edes jonkinlaisen suhteen muodostettua isovanhempiin, setiin täteihin ja serkkuihin. Osana arkipäiväähän nämä ihmiset eivät tule varmaan koskaan olemaan, mutta edes niin että lapset saavat lomillaan tavata heitä. Kuitenkaan matkustaminen ei ole ilmaista ja jos ihan kädestä suuhun elettäisiin ei meidän mukulat olisi todellakaan montaa kertaa sukulaisia nähneet.

Myös koiran koen meille tärkeäksi, ehkä siksi että olen liki aina koiran kanssa elänyt. Varsinkin esikoisen kohdalla tämä korostuu ja koska koiran hankkiminen ja pitäminen ei ole ilmaista niin valinta tämäkin. Lapsi on välillä hoidossa ja saa sitten vapaa-ajan nauttia koiran seurasta. =)

Juu, olen varmasti itsekäs ja sellaisena pysyn. Pystyn osa-aika työtä tekemällä tarjoamaan lapsilleni enemmän mitä kotiäitinä pystyisin ja koska vaihtelu virkistää on tuo ihan hyvä juttu koko perheelle.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Joku laittaa 2v ja 3,5veen välillä hoitoon, että saa laatuaikaa koiran kanssa..
Kyllähän meitä tosiaan moneksi on, mutta silti mulla meni yli ja kovaa.

No, onneksi meitä on erilaisia. =)

Kyllä meillä lapset ovat hoidossa jotta

a) saavat sielä tarvitsemaansa kuntoutusta ja virikkeitä sekä

b) näin mahdollistetaan työssäkäynnillä sellainen elintaso minkä haluamme. siihen nyt sitten sattuu kuulumaan esim. nuo vierailut sukulaisten luona ja vaikka se koira perheenjäsenenä.

Joku muu sitten valitsisi toisin, mutta se ei onneksi ole minun huoleni. ;)

joka inhimillistetään tuolle tasolle, että omat LAPSET on marssijärjestyksessä koiran jälkeen.

Onneksi sinun ei tarvitse. (en kylläkään ymmärrä miten koira on tässä inhimillistetty, lemmikkieläin tuo meillä on siinä kuin olisi mikä tahansa muukin)

Huomasit varmaan muuten että yksi iso syy koiran ottamiselle oli juuri se että tästä on iloa/hyötyä lapsille. :whistle: Mitä se sitten sanookaan marssijärjestyksestä.

*miettii mistä kaikesta voisi taas omia vanhempiaan syyttää kun meillä oli lapsuudenkodissa koirien lisäksi muitakin lemmikeitä*

No, jopas on taas tästä aiheesta saatu pitkä ketju. Minusta pikkusen pahempia rikoksia tässäkin maassa tapahtuu lapsille, ko hoitoon vienti. Jos ihan oikeasti on huolestunu lasten hyvinvoinnista tässä maassa, niin kehoitan kyllä suuntaamaan sen energiansa ja tarmonsa muualle, ko tähän ketjuun ja niiden äitien suuntaan, jotka itse perheensä elättää.

Jaahans, taas tämä kestosuosikkiaihe putkahti sitten pintaan :D . Enpä jaksa tässä sanaista arkkuani sen kummemmin aukoa, kuin toteamalla, että miulla ois kyllä pää räjähtänyt, jos oisin ollut päivääkään kauemmin kuin 1 v 5 kk kotona. Piste. :saint:

Jos ap olet tuota mieltä asiasta, niin silloin myös varmasti toimit tämän asian suhteen omallatavallasi oikein ja ne äidit, jotka vie lapsensa hoitoon, on heidän valintansa.
Miksi lähteä tuomitsemaan tälläisestä asiasta ja varmasti jokainen tekee ne valintansa, oikeat valinnat.

Jos jokainen äiti olisi kotona siihen 3v asti, niin olisitko tyytyväinen? Tämä työn teko ei ei varmaan keltään ole pois ja saavat päiväkoditkin pitää ovensa auki(ja saavat tehdä työtään).

En tuomitse niinkään kuin haluan herättää keskustelua. Toivoisin ihan aidosti, että pehmeämmät arvot nousisivat nyt, että se ainainen raha ja kulutus joskus unohtuisi. Minua oikeasti surettavat lapset, jotka maksavat tätä yhteiskuntaa. Ja älkääpä nyt kukaan ottako itseenne, en todella tarkoita yksittäin ketään teistä.

Mutta minäpä tarkoitan nyt tasan tarkkaan sinua ap: olet mustavalkoinen, ilkeä ja ajattelematon. Onko sinusta mukavaa syyllistää äitejä, joista monet saattavat jo etukäteen itkeä sitä, että on "pakko" palata työhön lapsen ollessa alle kolmivuotias? Ikään kuin ihmisillä ei olisi jo tarpeeksi paha olla valintojensa kanssa. Pitääkö tosiaan potkia lisää? Aina kun ne valinnat eivät tosiaankaan ole niitä "valitse kahdesta hyvästä tai yhdestä hyvästä ja yhdestä huonosta vaihtoehdosta"... :(

Kiitoksia sanoistasi ;) Näinhän se on, että jos yhtään kärkevämmin pielipiteitään ilmaisee, aina joku "syyllistyy". Eihän nykyään saisi hmm... kehua vaikkapa äidinmaidon ominaisuuksia ja imetyksen etuja, kun siitä sitten äidit, jotka eivät voi imettää, "syyllistyvät" ja pahoittavat mielensä.

Olen jo lukuisia kertoja maininnut tämän: En ole sitä mieltä, että aivan kaikkien on mahdollista jäädä kotiin lapsia hoitamaan. Olen kuitenkin sitä mieltä, että suurimmalle osalle on ja suurelle osalle siis niistäkin, jotka nyt käyvät "pakon edessä" töissä. Pahoittelen, jos tämä tuo jollekin pahan mielen.

Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Ei oo meikäläisestä kotiäitin rooliin. Tylsääkin tylsempää tiskiluutun vääntöä ja mies invalidisoituu idiootin tavoille, äidin niskaan kaatuu kaikki ja lopulta kukaan ei tee yhtään mitään eikä palikkakaan liiku, ellei äiti ole kotona. Rahaa ei ole, ja en itse ainakaan viitsi mieheltä pumpata massia, vaikka kuinka olisi lasten ostoksista kyse. Ja kotiäidit, ne muuttuu niin tylsän näköisiksikin, tukka roikkuu ja meikit happanee kaappiin. Asuina aina ne samat tuulipuvut ja pipot korvilla. Ei ole meikästä niihin hommiin.

Tietysti huono omatuntohan siitä hoitoon viemisestä tulee, tottakai. Aina on näitä ap kaltaisia ahdasmielisiä pissipäitä arvostelemassa. Aplta voiskin kysyä, mitä tekee työkseen, vai onko ollut koskaan edes palkkatyössä? Usea kotihoidon nimeen vannova pelkää töihin menoa ja haasteita, ja naamio koko jutun tällaiseksi arvosteluksi. Itse rakastan työtäni ja haluan olla kehityksessä mukana. Rakastan eniten silti ja aina lapsiani, joista kaikista on tullut muuten todella oma-alotteisia ja reippaita koulua käyviä nuoria ihmisiä, vaikka olenkin heidät aikaisella hoitoon viemisellä koittanut pilata. Toista se on jotkut äidin helmoissa hyysätyt/passatut....

Jos luit ketjun, huomasit varmaan, että olen jo aiemmin vastannut. Mutta kyllä siis, olen ollut töissä ja edelleen pitää paikkansa, että olen korkeasti koulutettu, työ siis myös on...sanotaan nyt näin, että vähintäänkin haastavaa. Ja em. tuon / toin esille vain ja ainoastaan siksi, että nuo mainitsemasi yleistykset nyt jäisivät tästä ketjusta. Syy kotonaolooni siis ei suinkaan ole mainitsemasi.

"Usea kotihoidon nimeen vannova pelkää töihin menoa ja haasteita, ja naamio koko jutun tällaiseksi arvosteluksi."

Niinpä. Korostetaan arvovalintaa, vaikka mitään todellista valintatilannetta ei ole ollutkaan. Jos on työpaikka, se ei ole hyvä työpaikka, palkka surkea (ei kannata mennä töihin) tai työssäkäynti ei yleensäkään kiinnosta pätkääkään. Voi myös olla, että huoli raha-asioista kiristää pinnaa niin, että pitää syyttää tavallisia (ei rikkaita tai ökyilijöitä) työssäkäyviä ihmisiä rahanahneiksi materialisteiksi. Ehkä se maailmankuva siitä taas avartuu kun hurmosmamma palaa mammalandista tavalliseen elämään :laugh:

Minulle tulee noista hymiöistänne ja tavastanne muka laskea leikkiä aina jotenkin mieleen, että olette siellä tosissaan loukattuina ja ärsytettyinä. Eikö voi pysyä asialinjalla?

Äläpäs yleistä. Moni päiväkodissa kasvanut ei osaa tikkua laittaa ristiin, jos ei joku ohjeista. KUn päiväkodissa kerrotaan mitä tehdään ja milloin.

Ja toisaalta jotkut kotilapsetkin voivat olla niin, mutta mietipä, että itse hoidat lapsia kotona, niin takuulla yrität tehdä hommasta mahdollisimman helpon itsellesi ja se tiskirätin vääntäminen todella kyllästyttää, joten lapset opetat mieluusti itsekin sen väänntämään, elämään normaalia elämää, siivoamaan omat pas.kansa.

Kyllä se on niin, että yhden palkansaajan perheissä ei ole varaa palkata siivoajia, mutta kahden palkansaajan perheissä on normaali eläminen ulkoistettu, joku muu usein siivoaa heidän pask.at ja lapset elävät kuin prinsessat ja prinssit, samoin koko perhe, yhtä laskettelureissua ja laatuaikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Joku laittaa 2v ja 3,5veen välillä hoitoon, että saa laatuaikaa koiran kanssa..
Kyllähän meitä tosiaan moneksi on, mutta silti mulla meni yli ja kovaa.

No, onneksi meitä on erilaisia. =)

Kyllä meillä lapset ovat hoidossa jotta

a) saavat sielä tarvitsemaansa kuntoutusta ja virikkeitä sekä

b) näin mahdollistetaan työssäkäynnillä sellainen elintaso minkä haluamme. siihen nyt sitten sattuu kuulumaan esim. nuo vierailut sukulaisten luona ja vaikka se koira perheenjäsenenä.

Joku muu sitten valitsisi toisin, mutta se ei onneksi ole minun huoleni. ;)

Tähän voin rehellisesti sanoa, etten tiedä kylliksi erityislasten kuntoutuksesta kommentoidakseni sitä juuri. Aiemmassa viestistäsi jäi kiinnostamaan kyllä, miten päiväkodissa lapsi oppisi kävelemään jotenkin nopeammin? Siis oikeasti kiinnostaa, jos jaksat kertoa.

Äläpäs yleistä. Moni päiväkodissa kasvanut ei osaa tikkua laittaa ristiin, jos ei joku ohjeista. KUn päiväkodissa kerrotaan mitä tehdään ja milloin.

Ja toisaalta jotkut kotilapsetkin voivat olla niin, mutta mietipä, että itse hoidat lapsia kotona, niin takuulla yrität tehdä hommasta mahdollisimman helpon itsellesi ja se tiskirätin vääntäminen todella kyllästyttää, joten lapset opetat mieluusti itsekin sen väänntämään, elämään normaalia elämää, siivoamaan omat pas.kansa.

Kyllä se on niin, että yhden palkansaajan perheissä ei ole varaa palkata siivoajia, mutta kahden palkansaajan perheissä on normaali eläminen ulkoistettu, joku muu usein siivoaa heidän pask.at ja lapset elävät kuin prinsessat ja prinssit, samoin koko perhe, yhtä laskettelureissua ja laatuaikaa.

Enkä nyt väitä, että kaikissa perheissä on näin, mutta jos joku väittää, että kotiäidin lapset eivät osaa tehdä mitään, niin kyllä minä väitän, että asia on useimmiten toisinpäin. Enemmän on rahaa työssäkäyvillä ja heillä kaikki normaali elämä on useammin ulkoistettu kuin kotiäitiperheissä.

Alkuperäinen kirjoittaja koulutettu kotiäiti:
Juttuhan on niin, että alle 3-vuotiaan paikka on kotona. Alle 2-vuotiaan paikka on ehdottomasti kotona. Minua ärsyttää äärettömästi se, että pieniä lapsia viedään päivohoitoon ja ratkaisua perustellaan pakolla: että ei oltaisi "haluttu" viedä, mutta on "ihan pakko" rahatilanteen takia. Ei kuulkaas ole! Elämä on valintoja. Jos nyt sitten valitsette alle vuosikkaan hoitoonviennin, niin ottakaa siitä edes vastuu älkääkä paetko pakkojen taakse. Kiitos!

:laugh: kaikkia sitä palstoille mahtuu kuules kaikki tavallaan minä vien pojan 5v. ja tyttäreni sitten kun hän täyttää 10kk hoitoon ja se ei ole sinulta pois eipä poikakaan ole yhtään kärsiny päinvastoin ja jollainhan sinunkin on kaiketi paremmuutesi todistettava ja kyllä minä otan vastuun koko hommasta :D

Ihan sen takia, että pk ei voinut kauniista aikomuksistaan huolimatta tarjota lapselleni tarvittavaa ja kuntoutusta edistävää päivähoitoa.

Hoitotahon suosituksesta ja omasta halustamme lapsi jäi kotihoitoon kuntoutumaan, lapsella on kotona selkeä ja lapsen voimavaroja tukeva struktuuri ja äiti jolla on pedagogoinen koulutus+ paras tieto ja motivaatio lapsensa kuntoutukseen.

Minäkin mielenkiinnosta kysyn, mitä kuntoutusta 2,5 ja 3,5veet saa pk:ssa, ja laadullisesti miten se on toteutettu?
En veetuile, mutta kysyn koska oikeasti kiinnostaa.
Omalla lapsellani on keskivaikea kielenhäiriö ja keskittymisvaikeus.

Mikä IHME siinä toisten ihmisten tekemissä valinnoissa ahdistaa niin paljon et pitää aloittaa hirveä kulopuhe kotihoidon tärkeydestä? Aina on tällä palstalla kotiäidit tai uraäidit haukkumassa toisiaan...
Itellä ei tuu mieleenikään haukkua tai arvostella toisten ihmisten valintoja, hoitaako lapset kotona vai lähteekö töihin, jokainen itse parhaaksi (ja perheensä parhaaksi) näkee mitä tehdä elämässään.

Yhteistyössä