Olen ap:n kanssa ERITTÄIN SAMAA MIELTÄ! :heart:
Pidän pienen lapsen viemistä päiväkotihoitoon Erittäin Suuren Itsekkyyden muotona. Usein syyksi kerrotaan jotain: "Pakko saada rahaa, kun on niin paljon asuntolainaa". Voin kertoa, että se lainanmaksu ei siitä sen kummemmaksi muutu, vaikka sen (väh.) kaksi vuotta lasten kanssa toinen vanhemmista kotona olisikin. Ne vuodet eletään sitten vain olemassa olevien tulojen mukaan, ja sillä siisti. Kukaan ei estä äitiä ottamasta satunnaisesti vastaan jtn helppoa työtä, luultavastikaan tästä vaihtoehdosta ei kukaan ketjun harmaista ole kiinnostunut. Kauppojen siivousta, pitopalvelutyötä ja hotellivuoteiden petaamista kuulkaa löytyy ihan niin paljon kuin vain haluaa tehdä.
Nykyajan henki vaan on se, että kaikille pitäisi olla vm. 2009 oleva omakotitalo mielellään arvostetulta alueelta, kaksi autoa ja merkkivaatteet, harrastukset 7 krt/vko eri kaupungeissa tai eri kaupunginosissa ja mahd. paljon henkilökohtaisia menoja kullekin perheenjäsenelle iltaisin... Pöyristyttää ajatuskin, mistä kaikesta tämmösestä paskasta nykyajan perheenäidit ja -isät haaveilee. Että on "pakko" olla jotain. On "pakko" tulla joksikin. On pakko.
Ei ole pakko. Olen niin iloinen, että joku vielä rohkenee tehdä näitä avauksia tästä aiheesta! Näistä ketjuista saa niin paljon ajateltavaa omaan elämäänsä. Minä nautin nyt näistä vuosista aikatauluttomana sekä itsemääräämisoikeudestani päivittäisen ohjelman suhteen kolmen pienen muksuni kanssa, enkä murehdi juurikaan muusta. Olen nyt kotona muksujen kanssa neljättä vuotta, lapsista vanhin menee vuoden päästä esikouluun. Voin vakuuttaa, itseään voi toteuttaa ja henkilökohtaista elämää ylläpitää myös kotiäiti-vuosien aikana. En ole vielä sellaista päivää nähnyt, etteikö hyvällä suunnittelulla joka kk rahat riittäisi siihen elämään, mikä meille juuri nyt on Tärkeää.