Ärsyttää!!!! (pienten lasten hoitoonviennistä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koulutettu kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä kuopus on mennyt päivähoitoon 1v1kk ikäisenä ja esikoinen 1v6kk ikäisenä. Hoitosopimus 10pv/kk (isä vuorotöissä). Nyt lapset 8v ja 3v. Lainat on maksettava ja leipä pöytään saatava. Kädestä suuhun eläminen ei ole meidän juttu. Silti uskallan vannoa, että lapset ovat onnellisia ja jopa! tasapainoisia ; ). Molemmat ovat sosiaalisia ja iloisia suomalaisia muksuja. En koe huonoa omaatuntoa, vaikka olen lapset "joutunut" aikaisin viemään päiväkotiin. Tässä ketjussa paistaa vain taas tämä mustavalkoisuus ja itsensä asettaminen ylemmäksi, aika räikeästi. Noh, annetaanpa kaikkien kukkien kukkia! Niin minä teen.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin...:
Hyvät äidit! kyllähän meistä jokainen tietää että, pienten kuuluu olla kotona, ei tarvitse edes maalaisjärkeä käyttää tämän tiedostaakseen. Kyse onkin siitä, että haluaako olla?? elämä on valintoja täynnä.

Tämäkin kuulostanee radikaalilta, mutta jos ei halua, miksi haluaa lapsia välttämättä?

Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Olenko minä huono äiti kun lapset on ollu aina mummulla hoidossa kun olen töissä? Ja on jouduttu olemaan siellä öitäkin kun ollu sellaiset tuurit.

Ei minulla ole ollenkaan tarkoitus arvottaa kenenkään äitiyttä, en todella ole mikään sitä arvottamaan. Ratkaisuja ja valintoja vain pohdin. Mummula on varmaan päiväkotia kivempi paikka, yleensä :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Huoh!! Taas tälläinen keskustelu. Mulla loppuu tammikuussa vanhempainvapaa ja ajatuskin vauvan viemisestä vielä hoitoon on kurja!! Eilen illalla otin ruutupaperin nenän eteen ja aloin laskemaan. Vaikka väännän mitenpäin niitä lukuja niin eurot ei yksinkertaisesti riitä.. ei sitten millään. Ja listasta oli tasan tarkkaan karsittu kaikki ylimääräinen pois... ei yhtään vaatetta kenellekkään, ei lääkkeitä... ei mitään muuta kuin pakolliset laskut ja muut menot!!! Ruokakuluista pitäisi nyt olevaan tilanteeseen verrattuna karsia 50%. No se saattaisi jotenkin onnistua, tai sitä tässä parhaillaan treenataan. Tilanne on siis mahdoton. Jos hajoaa jääkaappi.. ollaan kusessa!! Jos hajoaa auto.. ollaan kusessa jne. Mihinkään yllättävään rahareikään ei ole rahaa!!!! Vaihtoehtona on siis palata omaan työhön ja viedä lapsi tarhaan tai keksiä toinen työ jossa voin sumplia vuorot niin että lasta ei tarvitse viedä hoitoon. No valinta ei ole vaikea... on etsittävä toinen työ. Tällä haluan nyt vaan kertoa sen, että kaikilla ei vaan ole rahallisesti mahdollista jäädä kotiin. On siis ihan turhaa ja väärin arvostella niitä jotka lapsensa tarhaan vie.

Tietenkin on taloudellisesti erilaisia elämäntilanteita. Valinnoilla tarkoitan sitä, että omistusasunto ja asuntolaina on valinta. Auto on valinta. Kaksi autoa on valinta. Asuinpaikka on valinta jne.jne. Jostain pitää luopua, että jotakin saa. Itse haluaisin ehkä omakotitalon, mieluusti auton. Mutta nyt ei ole varaa. Valitsen lasteni kotihoidon ennemmin. Toivottavasti löydät uuden joustavan työn :)

Tämä on aivan totta, olen samaa mieltä. Elämä on valintoja täynnä. Me olemme valinneet sen omistusasunnon ja velan. Ja jopa ne kaksi autoakin. Nämä valinnat on kuitenkin tehty jo kauan ennen lapsen syntymää. Ja myönnän ettei meidän valinta tässä tilanteessa ole niistä luopuminen. On keksittävä joku toinen ratkaisu. En kuitenkaan aio vakituisesta työstäni luopua. Se saa odottaa minua siellä, kunnes olen valmis lapseni hoitoon viemään. Minulla on yksi työpaikka mielessä, jossa olen aikaisemmin tehnyt vuoroja myös toisen työni ohessa. Tuolta ajattelin mennä kysymään jos voisin tehdä edes 4-6vuoroa/kk sekin riittäisi jo siihen että toimeen tultaisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Otan täyden vastuun lapsistani muutenkin, joten tottakai otan vastuun myös siitä, että vien lapseni hoitoon. Meillä ei edes olisi ollut pakko, mutta HALUSIN mennä töihin, koska en ole kotona viihtyvää tyyppiä (tämähän on joillekin todella käsittämätön asia ) en kyllä ymmärrä mikä siinä on niin käsittämätöntä. Rakastan lapsiani ja siksi haluan heille parasta, joka ei TODELLAKAAN olisi ollut se, että ERITTÄIN kiukkuinen äiti huutaa päivittäin ja tappelee miehen kanssa ja lapset elää sellaisessa ympäristössä. Olisi lasten TODELLA mukavaa 3v sellaisen äidin kanssa. Minusta on erittäin fiksua tuntea omat rajansa ja oma jaksamisensa. Tehdä valinnat niiden pohjalta eikä muiden mielipiteiden. Minulle on ihan sama mitä joku kotiäiti ajattelee minun ratkaisustani kunhan MEIDÄN PERHEELLÄ ON HYVÄ OLLA! Piste!

Niin. Puhuinkin aloitusviestissäni siitä, kuinka ärsyttää, kun hoitoonvientiä perustellaan pakolla. Sinä et perustele sitä pakolla, vaan reilusti kerrot, että halusit tehdä sen ratkaisun. Olen kyllä sitäkin mieltä, että asenne ratkaisee paljon ja kotona viihtyvyyttään voi toki parantaa. ihmetyttää ylipäätään, jos jotenkin haluaa tavata pieniä lapsiaan vain muutaman tunnin iltaisin..?

Haluaisin kuulla tämän kotona viihtyvyyden parantamisen? Siis miten kotona viihtyvyyttä voi parantaa jos ihminen on hirveän sosiaalinen ja kaipaa paljon puuhastelua ja aikuiskontakteja. Siinä ei kyllä kaksi kertaa päivässä puistokäynnit riitä ja muiden äitien vaipanvaihtojutut! Jos viikon kohokohta on joku kerho tai kaupassa käynti niin minulle se ei riitä ja koen elämäni täysin turhaksi (ihan jos suoraa sanon ) On se kyllä lapsiltakin pois jos äiti kokee itsensä täysin arvottomaksi! Voin olla ainoa ihminen joka näin kotiäitinä koki, mutta niin vaan kävi!

Olenko minä huono äiti kun lapset on ollu aina mummulla hoidossa kun olen töissä? Ja on jouduttu olemaan siellä öitäkin kun ollu sellaiset tuurit.

Ei minulla ole ollenkaan tarkoitus arvottaa kenenkään äitiyttä, en todella ole mikään sitä arvottamaan. Ratkaisuja ja valintoja vain pohdin. Mummula on varmaan päiväkotia kivempi paikka, yleensä :)

Onhan sinulla tarkoitus arvottaa muiden valintoja. Sehän on koko tämän viestiketjun ydin. Miksi muuten täällä avautuisit asiasta? Kyllä sun aloitus oli sen verran provo, että ei se ollut mikään asiallisen keskustelun avauskaan.

Anna-Leena Härkönen kirjoitti aivan loistavan kolumnin aiheesta työssäkäyvien äitien morkkaus. Harmi kun ei ole tässä käsillä.

Otan täyden vastuun lapsistani muutenkin, joten tottakai otan vastuun myös siitä, että vien lapseni hoitoon. Meillä ei edes olisi ollut pakko, mutta HALUSIN mennä töihin, koska en ole kotona viihtyvää tyyppiä (tämähän on joillekin todella käsittämätön asia ) en kyllä ymmärrä mikä siinä on niin käsittämätöntä. Rakastan lapsiani ja siksi haluan heille parasta, joka ei TODELLAKAAN olisi ollut se, että ERITTÄIN kiukkuinen äiti huutaa päivittäin ja tappelee miehen kanssa ja lapset elää sellaisessa ympäristössä. Olisi lasten TODELLA mukavaa 3v sellaisen äidin kanssa. Minusta on erittäin fiksua tuntea omat rajansa ja oma jaksamisensa. Tehdä valinnat niiden pohjalta eikä muiden mielipiteiden. Minulle on ihan sama mitä joku kotiäiti ajattelee minun ratkaisustani kunhan MEIDÄN PERHEELLÄ ON HYVÄ OLLA! Piste!

Niin. Puhuinkin aloitusviestissäni siitä, kuinka ärsyttää, kun hoitoonvientiä perustellaan pakolla. Sinä et perustele sitä pakolla, vaan reilusti kerrot, että halusit tehdä sen ratkaisun. Olen kyllä sitäkin mieltä, että asenne ratkaisee paljon ja kotona viihtyvyyttään voi toki parantaa. ihmetyttää ylipäätään, jos jotenkin haluaa tavata pieniä lapsiaan vain muutaman tunnin iltaisin..?

Haluaisin kuulla tämän kotona viihtyvyyden parantamisen? Siis miten kotona viihtyvyyttä voi parantaa jos ihminen on hirveän sosiaalinen ja kaipaa paljon puuhastelua ja aikuiskontakteja. Siinä ei kyllä kaksi kertaa päivässä puistokäynnit riitä ja muiden äitien vaipanvaihtojutut! Jos viikon kohokohta on joku kerho tai kaupassa käynti niin minulle se ei riitä ja koen elämäni täysin turhaksi (ihan jos suoraa sanon ) On se kyllä lapsiltakin pois jos äiti kokee itsensä täysin arvottomaksi! Voin olla ainoa ihminen joka näin kotiäitinä koki, mutta niin vaan kävi!

No eihän se kyllä tuolloin riitä. Minusta on jotenkin suorastaan kamalaa, kun sanot kokevasi elämäsi "täysin turhaksi" ja kuvailet kerhoja ja lasten kanssa kaupassakäyntejä noin. Ei sillä, sinulla on oikeus mielipiteisiisi. Mutta jos tuo on "turhaa", mikä on tarpeellista? Jos olet kotiäitinä "arvoton", mikä tekee sinusta "arvokkaan"? Tuntuu, että joudut jotenkin mittauttamaan arvoasi muilla. Ymmärrän, ettet tuollaisessa tilanteessa osaakaan olla kotona. Itse en näe arvokkaampaa tehtävää kuin lasteni kanssa olo ja heidän mukanaan kasvaminen. Juuri siksi jaksan, että koen tämän työn aidosti arvokkaammaksi kuin mikään muu.

Alkuperäinen kirjoittaja MK:

Onhan sinulla tarkoitus arvottaa muiden valintoja. Sehän on koko tämän viestiketjun ydin. Miksi muuten täällä avautuisit asiasta? Kyllä sun aloitus oli sen verran provo, että ei se ollut mikään asiallisen keskustelun avauskaan.

Anna-Leena Härkönen kirjoitti aivan loistavan kolumnin aiheesta työssäkäyvien äitien morkkaus. Harmi kun ei ole tässä käsillä.

Keskustelun aloitus on provokatiivinen, jotta keskustelua saataisiin aikaan, luonnollisesti. Tarkoitus on tuoda esille oma mielipiteeni ja kyseenalaistaa tosiaan näitä muka "pakkovalintoja". Totta on sekin, etten oikein osaa arvostaa materian asettamista omien lasten yläpuolelle, näin kärjistetysti sanottuna. Mutta kenenkään äitiyttä sinänsä en halua arvostella, enkä pystykään arvostelemaan. En muuten pidä erityisemmin A-L Härkösestä, sori.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi olette hamstranneet itsellenne niin paljon velkaa ettei ole vara olla kotona? Jokainen on varmaan jonkin verran suunnitellut elämäänsä eteenpäin kun lainat on otettu vai ettekö ole suunnitelleet ollenkaan hankkivanne lapsia siinä vaiheessa.

Jotkut tekee lapsia, jotkut saa. Oisko pitänyt abortti tehdä??

No eihän se kyllä tuolloin riitä. Minusta on jotenkin suorastaan kamalaa, kun sanot kokevasi elämäsi "täysin turhaksi" ja kuvailet kerhoja ja lasten kanssa kaupassakäyntejä noin. Ei sillä, sinulla on oikeus mielipiteisiisi. Mutta jos tuo on "turhaa", mikä on tarpeellista? Jos olet kotiäitinä "arvoton", mikä tekee sinusta "arvokkaan"? Tuntuu, että joudut jotenkin mittauttamaan arvoasi muilla. Ymmärrän, ettet tuollaisessa tilanteessa osaakaan olla kotona. Itse en näe arvokkaampaa tehtävää kuin lasteni kanssa olo ja heidän mukanaan kasvaminen. Juuri siksi jaksan, että koen tämän työn aidosti arvokkaammaksi kuin mikään muu.

jokainen kokee asiat eri tavalla. Minä rakastan lapsia enemmän kuin mitään muuta ja ennen lapsiani olin täysin sitä mieltä, että olen kotona vielä kun lapset täyttävät 3v. Toisin kävi kun tajusin, että ei minusta ole siihen. Pidän omasta työstäni sairaanhoitajana ja se on myös minulle tärkeää. Ei tietenkään tärkeämpää kuin lapseni/perheeni, mutta käyn töissä, että perheeni voi hyvin.

Tutkimusten mukaan kotona olo on lapselle hyväksi, parempi kuin virikepaikka tai kokopäivähoito. Samoin toisen vanhemman puuttuminen on aina haitta lapselle. Mutta kun asioissa on muitakin puolia kuin lapsen paras, vanhempien tulee ajatella myös itseään. Muutenkin kuin että lapsi viihtyy onnellisen vanhemman luona. Aikuisillakin on oikeus onneen.

Tutkimusten mukaan kotona olo on lapselle hyväksi, parempi kuin virikepaikka tai kokopäivähoito. Samoin toisen vanhemman puuttuminen on aina haitta lapselle. Mutta kun asioissa on muitakin puolia kuin lapsen paras, vanhempien tulee ajatella myös itseään. Muutenkin kuin että lapsi viihtyy onnellisen vanhemman luona. Aikuisillakin on oikeus onneen.

Totta. Usein vain juuri tällä fraasilla perustellaan vähän sitä sun tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Gossip Girl:
Miksi olette hamstranneet itsellenne niin paljon velkaa ettei ole vara olla kotona? Jokainen on varmaan jonkin verran suunnitellut elämäänsä eteenpäin kun lainat on otettu vai ettekö ole suunnitelleet ollenkaan hankkivanne lapsia siinä vaiheessa.

Jotkut tekee lapsia, jotkut saa. Oisko pitänyt abortti tehdä??

Aborttia ei toki olisi tarvinnut tehdä. Silloin vaan laitetaan elämänarvot uusiksi. Kun lapsia saadaan materialismi katoaa ja otetaan lapsen edut ykkössijalle.

Miksi hankkia tai saada lapsia jos et pysty nauttimaan lasten kanssa olemisesta. Tämä ainainen fraasi kuinka kaipaa työelämää ja sosiaalisia kontakteja on mielestäni tekosyy. Töitä pystyy tekemään nykyään niin monella tapaa, voi kouluttautua siinä sivussa ym. Se aika on niin lyhyt, että ihmettelen jos sitä aikaa ei voi viettää lasten kanssa kotona. Ymmärrän toki että yksinhuoltajaperheessä se ei välttämättä onnistu.

Alkuperäinen kirjoittaja mutta mutta:
Alkuperäinen kirjoittaja ellapuu:
musta on jännä,että joitain ihmisiä voi ärsyttää toisten ihmisten ratkaisut näinkin paljon :o
kiva jos teillä riittää rahat siihen mitä tarvitsette,vaikka hoidat lapsia kotona.
Mä haluan käydä töissä,ja ostaa joskus jotain kivaa itselleni ja lapsille,enkä halua aina olla kiristämässä vyötä,tai että ei ole rahaa tuohonkaan. Ei meillä rahaa siis liikaa ole,mutta niin että se riittää.

Ärsyttää siksi, koska lasten etu on monelle aikuiselle niin tärkeää. Siis toistenkin ihmisten lasten etu. Lisäksi minä, joka olen kasvattanut lapseni hyvin, joudun laittamaan oman lapseni kaikkien häiriintyneiden ja hylättyjen lasten joukkoon esim. samaan kouluun joskus. Näiden lasten ongelmat siis siirtyvät minun lapseeni epäsuoraa reittiä.

minulla on ollut lapset päiväkodissa,ihan normaaleja ovat..
koulussa on jo vanhin,eikä hänellä ole edelleenkään mitän häiriökäyttäytymistä..itseasiassa kovasti kehuttu,ja on erittäin edistynyt tyttö.
Kaksi pienempää olivat 2v ja 3v kun aloittivat päiväkodin vuosi sitten,ja ihan normaaleja lapsia ovat hekin..erityislastentarhanopettaja oli mukana kehityskeskustelussa,ja meidän lapset eivät pääse sellaiseen erityisryhmään,jolla kerran viikossa erityistoimintaa,koska ei ole syytä.

eli en mä menis yleistämään,että kaikki päiväkotiin pieninä laitetut lapset häiriintyvät. En usko että minun lapseni on huonommin kasvatettu kuin sinun,kouluikään asti kotonahoidettu.
Lasteni etu on minulle ensisijaisen tärkeää. Olen esikoistyttöni menettänyt vauvana,ja nämä kolme lasta ovat tärkeämpää kuin mikään muu maailmassa. Myönnän,että jos tulisi jotain ongelmia,ja kotonahoitaminen todettaisiin parhaimmaksi vaihtoehdoksi,varmaan jäisinkin kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti ja kasvattaja:
Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä:
Olen samaa mieltä. Olen kuullut monen työäidin ihmettelevän, miten joku pystyy olemaan esim. lasten kanssa 5-vuotta kotona ja uhraamaan esim. työkokemustansa noihin vuosiin. Minä taas ajattelen, että minulla on kaksi lasta, vain kaksi lasta, he ovat minulle tärkeintä maailmassa ja heidän varhaisvuotensa vaikuttavat heidän perusturvallisuuteen ja niin ollen koko elämäänsä. Täten siis yksi viisi vuotta pois työelämästä on yksi paskanhailea noin tärkeän asian rinnalla.

Hoitoon vieminen on nykyään liian yleistä. Sitten ihmetellään, miten suomesta on tullut kuin Amerikka ja kaikkea järkyttävää tapahtuu. Lapset ovat liian yksin sekä pienenä että isompana. Vanhemmille on oma etu tärkeämpää kuin lapsen etu.

Varsinkin kun tässäkin maassa on viime aikoina kaikkea kiristetty, pk:ssa ryhmäkoko on 23 lasta ja 2-3 aikuista niin "on se suoranainan ihme" että lapset voi huonosti..

herää kysymys että missäpäin suomea sitä asustellaan, kyllähän nyt jossain "rymättylän perukoilla" missä asunnot ei maksa mitään, vois kotona varmasti perunamaata kuokkia ja lapsosia hoidella hymy huulilla, mutta täällä pääkaupunkiseudulla on kyllä asunon lainat jo sitä luokkaa että kyllä täällä tavallisen duunarin on töissä käytävä, enemmänkin mua kismittää ne ketkä vie lapset hoitoon ja on sitten itse kotona. ja meillä kyllä pientenryhmässä lapsia 12, ja 5 hoitajaa!

Mulla ei pää kestänyt olla lapsen kanssa kaksin kotona. Meillä esikko noin 25h viikossa hoidossa neljänä päivänä ja saan kuitenkin viettää paljon aikaa hänen kanssa kotona. Kaikenlisäksi hoidossa osa ajasta menee päiväunien nukkumiseen joten mielestäni lapsellani on hoidossa mukavaa. Tietysti rahallisestikin parempi olla töissä, mutta se ei ollut töihin meno syy!
Minusta jokainen toimii lastensa kanssa niin kuin parhaaksi näkee, olisihan sekin väärin ettei tiukilla oleva perhe voisi tehdä lapsia rahan takia. Ei se raha tee onnelliseksi!

Alkuperäinen kirjoittaja gissa:
Olen samaa mieltä. Olen kuullut monen työäidin ihmettelevän, miten joku pystyy olemaan esim. lasten kanssa 5-vuotta kotona ja uhraamaan esim. työkokemustansa noihin vuosiin. Minä taas ajattelen, että minulla on kaksi lasta, vain kaksi lasta, he ovat minulle tärkeintä maailmassa ja heidän varhaisvuotensa vaikuttavat heidän perusturvallisuuteen ja niin ollen koko elämäänsä. Täten siis yksi viisi vuotta pois työelämästä on yksi paskanhailea noin tärkeän asian rinnalla.

Hoitoon vieminen on nykyään liian yleistä. Sitten ihmetellään, miten suomesta on tullut kuin Amerikka ja kaikkea järkyttävää tapahtuu. Lapset ovat liian yksin sekä pienenä että isompana. Vanhemmille on oma etu tärkeämpää kuin lapsen etu.

Varsinkin kun tässäkin maassa on viime aikoina kaikkea kiristetty, pk:ssa ryhmäkoko on 23 lasta ja 2-3 aikuista niin "on se suoranainan ihme" että lapset voi huonosti..

herää kysymys että missäpäin suomea sitä asustellaan, kyllähän nyt jossain "rymättylän perukoilla" missä asunnot ei maksa mitään, vois kotona varmasti perunamaata kuokkia ja lapsosia hoidella hymy huulilla, mutta täällä pääkaupunkiseudulla on kyllä asunon lainat jo sitä luokkaa että kyllä täällä tavallisen duunarin on töissä käytävä, enemmänkin mua kismittää ne ketkä vie lapset hoitoon ja on sitten itse kotona. ja meillä kyllä pientenryhmässä lapsia 12, ja 5 hoitajaa!

Hoitajia eli kasvatusvastuussa olevia pitää olla lainmukaan 3 seitsämää lasta kohden, mutta hyvin usein henkilöstö on vajaalla osan viikkoa, koska sijaisia ei saada ottaa, tai myös sen takia ettei ole mistä ottaa! Ja tiedän asiasta HYVIN paljon, koska minun kaveripiiristä 5 on pk:ssa työssä, + ennen lapsiani olin itsekin.
Ja myös me asumme HElsingissä ja lainaa on kuule meilläkin reilusti, muttei niin paljon, että maksaisimme sitä lastemme hyvinvoinnin kustannuksella!

Alkuperäinen kirjoittaja gissa:

Hoitajia eli kasvatusvastuussa olevia pitää olla lainmukaan 3 seitsämää lasta kohden, mutta hyvin usein henkilöstö on vajaalla osan viikkoa, koska sijaisia ei saada ottaa, tai myös sen takia ettei ole mistä ottaa! Ja tiedän asiasta HYVIN paljon, koska minun kaveripiiristä 5 on pk:ssa työssä, + ennen lapsiani olin itsekin.
Ja myös me asumme HElsingissä ja lainaa on kuule meilläkin reilusti, muttei niin paljon, että maksaisimme sitä lastemme hyvinvoinnin kustannuksella!

me emme asukkaan helsingissä, vaan pääkaupunkiseudulla! ja minulla ei ole mitään intressejä valehdella lapseni pk:ryhmän koosta tai hoitajien lukumäärästä :) lapseni viihtyy erittäin hyvin päiväkodissa ja itse teen osittaista hoitovapaata, mutta kukin taaplaa tyylillään!

Olen kyllä jokseenkin Ap:n kanssa samaa mieltä. Ihan kolmevuotiaaksi en tuota rajaa ehdottomasti vetäisi, mutta vuosikas, jolla on vielä uudelleenlähentymisvaiheet ym. pienen lapsen kehityksen ja perusturvallisuuden kannalta tärkeät virstanpylväät käymättä läpi, olisi hyvä saada kokea ja peilata ne oman vanhempansa kanssa kotona. Itse olen kasvatusalan ammattilainen, työskentelen kuitenkin vanhempien lasten, kuin päiväkoti-ikäisten parissa, mutta lähipiirissä on paljon varhaiskasvattajia. He näkevät tätä elämää päivittäin, ja ovat huolissaan pienten vauvaikäisten lasten lisääntyneestä määrästä päiväkodeissa. He yrittävät kaikkensa, mutta vauva-ikäisten hoito on hyvin kuluttavaa ja henkilöresursseja on aivan liian vähän. Pieni lapsi joutuu liian varhain odottamaan vuoroaan, niin syömään, vaipanvaihtoon, kuin syliinkin, kun pienten ryhmässä on yleisimmin 12 lasta ja 3-4 aikuista. Suurin haitta pienelle päiväkodissa on mielestäni melu ja se, että lapsi joudutaan usein aamulla herättämään kesken unien ja täten rikkomaan hänen luonnollinen rytminsä.

Oma valintani oli saada ensimmäinen lapsi, kun vielä opiskelin, jolloin lapsi sai olla kotona, kunnes sain graduni valmiiksi ja olikin siis hoitoonmennessä 2,5-vuotias. Hän jää nyt uudelleen kotihoitoon, koska meille syntyy toinen lapsi.

Ymmärrän työssäkäyvien äitien tunteen siitä, kuinka paljon "helpompaa" ja virikkeellisempää on käydä töissä, olenhan sen nyt itsekin kokenut, mutta olen yrittänyt estää itseäni sokeutumasta omille arvoilleni, eli vaikka arki sujuu kivasti niinkin, että lapsi on muiden hoidossa ja saan elää "aikuisten parissa" päivät, haluan kuitenkin hoitaa lapsiani kotona mahdollisimman pitkään tämän lyhyen ajan, kun he tarvitsevat minua.

En voi itse ainakaan väittää, että jokaisen lapsen paras paikka varhaislapsuudessa on koti, koska tiedän tapauksia, jossa äidin väsymys tai mielenterveydelliset syyt eivät tue lapsen tasapainoista kehitystä. Jos äiti ei jaksa laittaa lapselle tarvittavia aterioita, hoitaa lapsen peruspuhtautta ja tarjota ulkoilua tai välillä muidenkin ihmisten seuraa, on varmasti hyvä, että on mahdollisuus viedä lapsi hoitoon, jossa edellämainitut asiat toteutuvat.

Kotona olosta kannattaa yrittää ottaa kaikki irti, jokaisen kotiäidin ei tarvitse käydä mammakahviloissa ja puistoissa, jos ne eivät tunnu omilta paikoilta. Itse nautin kyllä noista paikoista, mutta käymme myös autolla kirppareilla, piristämässä isoäitiani kauempana, uimassa kylpylässä alennuspäivinä tai metsässä kävelemässä. Eikä muumivideon pyöriminen ja äidin sohvalla löhöäminen sen aikaa lapsen kanssa (välillä) ole suuri synti sekään...;)

Mutta jokainen tietää, mikä on omalle perheelle se paras ratkaisu, mutta älkää ikinä kuvitelko, ettei teillä ole kotiäiteinä arvoa. Ne arvon antajat ovat tällä hetkellä vielä vain kovin huonoja ilmaisemaan kiitollisuuttaan, kun uhmaikä tai joku muu pienen egosentrisen ihmisen henkilökohtainen kriisi pukkaa päälle...;)

:wave: moikka vaan aapee. miulla toine täyttää vasta täsä kuussa 3 ja toinen on hätinä 1½v, ja hoidossa ovat. eikä todellakaan rahan takia, vaan mie halusin kouluun. ja olen ratkaisuuni enemmän kuin tyytyväinen, suorastaan onnellinen.

En väittänyt sinun valehtelevan, sanoin mitä laki ja asetukset sanoo ryhmäkoista, (niitä voidaan ja kierretään kyllä ovelasti säännöllisesti sillä, että vedotaan väliaikaiseen ratkaisuun).

Lapsellasi on todella hieno tilanne, viihtyy ja aikuisia on reilusti, se on upeaa, noin pitäisikin olla, mutta harvassa on. Minun lapseni oli viime vuonna ryhmässä jossa oli 22 lasta 1-5 vuotiaita ja 4 aikuista (joista säännöllisesti yksi oli pois, melkein koko kevään). Tuon kevään jälkeen sanoin, miehelle, että jaahas nyt minä hoidan kyllä lasta itse tämän vuoden! Ja hyvin on mennyt toistaiseksi meilläkin : ) Onnellisia sentin venyttäjiä ollaan.

Meillä käynyt niin, että meidän 4veelle suositeltiin terveyden kannalta kotihoitoa ja kas kummaa kyllä sitä vaan löydettiin ratkaisu meilläkin. Toiset ottaa vaikka lainaa/lyhennysvapaita asuntolaina vuosita tms. että voi turvata lapselle parhaan mahdollisen hoidon. Mulle on moni sanonut, "että ei tohon kaikki vaan pysty" KYLLÄ pystyy, suomessa ei ketään jätetä nälkään kuolemaan. Kun tulot tippuu alle tietyn tason, niin yhteiskunta avustaa.
Se mistä monet ei suostu luopumaan (edes lapsensa hyvinvoinnin takia) on omat kulutustottumukset ja materia. Ja tämähän ON fakta.

Ei yhteiskuntakaan pysty rajattomasti kaikki elättämään. Jos kaikki äidit jäisivät kotiin hoitamaan lapsiaan, myös verotulot tippuisivat radikaalisti, mutta autettavien määrä kasvaisi. Jokaiselle jäisi jaettavaksi pienempi kakku, joka ei nytkään ole mikään päätä huimaava. Eli siis ole tyytyväinen, että jotkut menevät jo aiemmin töihin, he maksavat, että saat hoitaa lapsesi kotona.

Ja toisekseen, kuten mainitsin, ei tuo kakku mikä yhteiskunnan varoista jaetaan ole mikään suuri. Kyllä siinä penniä saa venyttää. Mutta onko kenenkään etu, että vanhemmat stressaavat päivästä toiseen kuukausi kuukauden perään, että mistä taas rahat seuraavan kuun laskuihin ja ruokaan? Ei ainakaan lasten etu. Itse huomasin töihin paluun jälkeen (olin yhteensä 4 vuotta kotona), että kuinka paljon enemmän sitä jaksoi touhuta lastenkin kanssa ja kuinka paljon rennonpi itse olin, kun ei aina päällimäisenä ollut mielessä huoli, että miten taas tästäkin viikosta selvitään, niin että ruokaa riittää pöydässä.

Hyvä on jos jollain on mies sen verran parempi palkkaisessa työssä, että se riittää kotihoidon tuen ohella kattamaan perheen elinkustannukset. Meillä se oli siinä ja siinä, mutta stressi rahan riittävyydestä oli kova.

Yhteistyössä