Ärsyttää!!!! (pienten lasten hoitoonviennistä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koulutettu kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onneksi saan olla kotona niin kauan kuin kaikki kolme lasta on kouluiässä. Miehen palkalla yritetään pärjätä ja lapsilisillä. Olen iloinen että mulla kävi näin hyvin, mutta mitä muut valitsee niin ei oikeestaan kiinnosta. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vain yksi äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti ja kasvattaja:
Meillä käynyt niin, että meidän 4veelle suositeltiin terveyden kannalta kotihoitoa ja kas kummaa kyllä sitä vaan löydettiin ratkaisu meilläkin. Toiset ottaa vaikka lainaa/lyhennysvapaita asuntolaina vuosita tms. että voi turvata lapselle parhaan mahdollisen hoidon. Mulle on moni sanonut, "että ei tohon kaikki vaan pysty" KYLLÄ pystyy, suomessa ei ketään jätetä nälkään kuolemaan. Kun tulot tippuu alle tietyn tason, niin yhteiskunta avustaa.
Se mistä monet ei suostu luopumaan (edes lapsensa hyvinvoinnin takia) on omat kulutustottumukset ja materia. Ja tämähän ON fakta.

Ei yhteiskuntakaan pysty rajattomasti kaikki elättämään. Jos kaikki äidit jäisivät kotiin hoitamaan lapsiaan, myös verotulot tippuisivat radikaalisti, mutta autettavien määrä kasvaisi. Jokaiselle jäisi jaettavaksi pienempi kakku, joka ei nytkään ole mikään päätä huimaava. Eli siis ole tyytyväinen, että jotkut menevät jo aiemmin töihin, he maksavat, että saat hoitaa lapsesi kotona.

Ja toisekseen, kuten mainitsin, ei tuo kakku mikä yhteiskunnan varoista jaetaan ole mikään suuri. Kyllä siinä penniä saa venyttää. Mutta onko kenenkään etu, että vanhemmat stressaavat päivästä toiseen kuukausi kuukauden perään, että mistä taas rahat seuraavan kuun laskuihin ja ruokaan? Ei ainakaan lasten etu. Itse huomasin töihin paluun jälkeen (olin yhteensä 4 vuotta kotona), että kuinka paljon enemmän sitä jaksoi touhuta lastenkin kanssa ja kuinka paljon rennonpi itse olin, kun ei aina päällimäisenä ollut mielessä huoli, että miten taas tästäkin viikosta selvitään, niin että ruokaa riittää pöydässä.

Hyvä on jos jollain on mies sen verran parempi palkkaisessa työssä, että se riittää kotihoidon tuen ohella kattamaan perheen elinkustannukset. Meillä se oli siinä ja siinä, mutta stressi rahan riittävyydestä oli kova.

Lapseni on 4v!!! Ei minulle makseta hänen hoidosta mitään! (vammaistukihakemus on jätetty kyllä). KUKAAN ei kustanna minun lapseni kotihoitoa kuin minä/me itse! Että sinä kehtaat! Jos laittaisin lapseni kunnan vastuulle, hän tarvitsisi erityispaikan ja avustajan SILLOIN se maksaisi TEILLE, nyt vain meille! Lukutaidoton moukka!

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti ja kasvattaja:
En väittänyt sinun valehtelevan, sanoin mitä laki ja asetukset sanoo ryhmäkoista, (niitä voidaan ja kierretään kyllä ovelasti säännöllisesti sillä, että vedotaan väliaikaiseen ratkaisuun).

Lapsellasi on todella hieno tilanne, viihtyy ja aikuisia on reilusti, se on upeaa, noin pitäisikin olla, mutta harvassa on. Minun lapseni oli viime vuonna ryhmässä jossa oli 22 lasta 1-5 vuotiaita ja 4 aikuista (joista säännöllisesti yksi oli pois, melkein koko kevään). Tuon kevään jälkeen sanoin, miehelle, että jaahas nyt minä hoidan kyllä lasta itse tämän vuoden! Ja hyvin on mennyt toistaiseksi meilläkin : ) Onnellisia sentin venyttäjiä ollaan.

juu, on pienten ryhmässä (2-v), eikä onneksi isommankaan lapsen osalta ole huonoa sanottavaa, vaikka hän on jo koulussa, ja vuoden vanhasta hoidossa ollut,aina on ollut hyvät ryhmät ja ohjaajat, ja siis kunnallisessa hoidossa.

Vien 1v1kk:n tammikuussa hoitoon, ihan vaan sen takia, että äiti haluaa kouluun opiskelemaan itselleen sen ammatin jossa voisi vaikka viihtyä, päästä töihin, saada rahaa ja tekemään vähän pysyvämpiä ratkaisuja!

Jos se jonkun pyllyä kaivelee, niin kaivelkoon, onpahan pienet ongelmat senkin ihmisen elämässä :flower:

Että joku jaksaa vielä tästä aiheesta |O

Parempi on varmaan tapella rahaongelmista kotona miehen kanssa, koska fakta on, että suurimmalla osalla tekisi tosi tiukkaa elää ilman toisen tuloja vaikkei leveästi edes elelisi. Ei ainakaan meidän tuttavapiirissä sillä ole rikastumaan päässyt kun molemmat käyvät töissä.

MEILLE sopii parhaiten ratkaisu, että molemmat käymme töissä, molemmat olemme paljon lasten kanssa. Emme missään nimessä haluaisi sitä, että isän pitäisi tehdä pitkää päivää jos minä jäisin kotiin vuosiksi.

Teen lyhyempää päivää, joten lapset ovat 2/3 viikon hereilläolotunneistaan kotona. Suunnilleen kaikki vapaa-aika ollaan rauhassa heidän kanssaan. Vapaa-aikaa ei buukata täyteen tapahtumia, vaan rentoa yhdessäoloa.

Haluamme myös molemmat oppia ja kehittää itseämme emmekä jäädä kotiin vuosikausiksi. Pääni tarvitsee ajattelutyötä, muuten alkaa kodin seinät ahdistaa ja kodin pienistä asioista nousee liian isoja asioita ja masennusta pukkaa. Tarvitsen työn tuomaa vastapainoa elämään ja olen silloin paljon paremmalla tuulella kotonakin. Elämä on tasapainossa.

Tämä sopii meille. Kotona on kaikki hyvin, ehditään olla paljon lasten kanssa ja hoidosta lapset saa sitä kasvua ja kehitystä tukevaa juttua mitä tuttu ja turvallinen hoitopaikka antaa.

Minulla ei kestänyt pää olla esikoisen kanssa kotona. menin töihin kun poika oli 9kk, isä jäi kotiin. Menio sitten 1v hoitoon. Oli yhyt päivä 4h, 4krt/vko. En puolustele, mutta meillä ratkaisu ole oikea. Ei ollut rahasta kiinni. Toki poika oli kaksi kesää 5kk/kesä kotona silti, lapsenvahti oli palkattu meille.
Nyt toisen kanssa olen edelleen kotona, tyttö nyt 1v, ja isompi ollut jo 1,5v minun kanssa kotona, eli niin kauan kuin olen nyt ollut pois töistä. Kotona olen kunnes tyttö on 2v ja sitten jo palaan töihin, koska ITSE haluan. SElvitään taloudellisesti kyllä, mutta en jaksa enempää, kun nyt jo tökkii välillä. Olen kuitenkin päättänyt olla pois töistä, sillä nyt miehellä ei siihen ole mahdollisuutta.

Jokainen tyylillään, en minä ainakaan ala valittamaan muiden ratakaisuista. Ja eihän ne minulle kuulu. Tosiasia on, ettei valtio tue tarpeeksi lapsiperheitä -etenkin kotiäitejä/-isiä, mutta minkäs sille voi. Turhaa keuhkoamista asioista, joista ei välttämättä tiedä yhtään mitään!!

Perheiden elämäntilanteet nyt vaihtelevat niin paljon että ulkopuolisen on lähes mahdotonta edes arvailla syitä näihin valintoihin. Vaikka voisi ajatella ettei suomessa kenenkään ole pakko viedä alle 3v:ta hoitoon, ei se kuitenkaan tarkoita että kaikkien alle 3v:den kohdalla kotihoito olisi se paras ratkaisu. Ei kotihoito itsessään ole mikään yksin pyhäksi tekevä asia, vaan hyvä lapsuus koostuu monesta palasesta ja tuo on vain yksi muiden joukossa.

Toisaalta hoitopaikkoja ja hoitoaikoja on niitäkin erilaisia. On lapselle varmasti eri asia olla hoidossa 5pv viikossa 10h/pv kuin vaikka 2-3pv:nä max 6h.

Kaikilla perheillä on omat syynsä viedä lapset hoitoon, tai olla viemättä. Ja asiat harvoin ovat niin mustavalkoisia kuin ulospäin näyttää. Olen kotiäiti, ja alkaa tympäistä tämä työäidit vastaan kotiäidit asettelu. Nykymaailmassa on muutenkin haasteellista olla vanhempi, ja tuntuu että jokasuunnasta ahdistetaan, tukia leikataan, ryhmäkokoja kasvatetaan yms. Miksi siis vanhemmat hajautuvat syyllistämään toinen toisiaan, ketä se tässä yhteiskunnassa hyödyttää?

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin...:
Hyvät äidit! kyllähän meistä jokainen tietää että, pienten kuuluu olla kotona, ei tarvitse edes maalaisjärkeä käyttää tämän tiedostaakseen. Kyse onkin siitä, että haluaako olla?? elämä on valintoja täynnä.

Tämäkin kuulostanee radikaalilta, mutta jos ei halua, miksi haluaa lapsia välttämättä?

Onko kenelläkään oikeutta sanoa, että olisit jättänyt lapset tekemättä? Tekee omalle perheelleen sopivia ratkaisuja, joku ei niitä hyväksy ja heti ollaan sanomassa ettet ansaitse lapsiasi.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin...:
Hyvät äidit! kyllähän meistä jokainen tietää että, pienten kuuluu olla kotona, ei tarvitse edes maalaisjärkeä käyttää tämän tiedostaakseen. Kyse onkin siitä, että haluaako olla?? elämä on valintoja täynnä.

Tämäkin kuulostanee radikaalilta, mutta jos ei halua, miksi haluaa lapsia välttämättä?

Onko kenelläkään oikeutta sanoa, että olisit jättänyt lapset tekemättä? Tekee omalle perheelleen sopivia ratkaisuja, joku ei niitä hyväksy ja heti ollaan sanomassa ettet ansaitse lapsiasi.

Tämähän on se empaattisten mammojen viimeinen veto aina, että pitäisi jättää lapset tekemättä, jos tarvitsee viedä ne hoitoon. Viis siitä, että kasvatustehtävänsä voi hoitaa tosi hienosti koko sen parikymmentä vuotta kun lapsi asuu kotona. Mutta kun vie lapsen alle 3-vuotiaana hoitoon! Ja jopa hyvään hoitopaikkaan kohtuullisen pituisia päiviä. Siis sallikaa mun nauraa.

Pitäkää vain tuo asenne ja kasvattakaa tyttärennekin samalla ajatusmaailmalla, että jos Pariskunta haluaa lapsia, niin Naisen pitää jäädä kotiin niitä hoitamaan vuosikausiksi. Parempi unohtaa kaikki muu. Sillä nainen se kuitenkin käytännössä on, joka (saa pienempää palkkaa ja) jää kotiin 99% tapauksista.

Varokaa vain, ettette jää ilman lapsenlapsia, jos noita ikiaikaisia roolimalleja tuputatte "ainoana oikeana totuutena" lapsillenne.

Alkuperäinen kirjoittaja koulutettu kotiäiti:
Juttuhan on niin, että alle 3-vuotiaan paikka on kotona. Alle 2-vuotiaan paikka on ehdottomasti kotona. Minua ärsyttää äärettömästi se, että pieniä lapsia viedään päivohoitoon ja ratkaisua perustellaan pakolla: että ei oltaisi "haluttu" viedä, mutta on "ihan pakko" rahatilanteen takia. Ei kuulkaas ole! Elämä on valintoja. Jos nyt sitten valitsette alle vuosikkaan hoitoonviennin, niin ottakaa siitä edes vastuu älkääkä paetko pakkojen taakse. Kiitos!

en tiiä miten solmuun meet nyt ku mie sanon et mie halusin ja ei ollu mikään pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Ja meillä kaikillahan on sama elämäntilanne, saamme samanverran kotihoidon tukea jne..."kun minäkin niin kaikkien muidenkin pitää"....

Kotihoidontuki on kaikille sama. Lisäosa riippuu perheen tuloista.

Tässä kohtaa varmistui se ensimmäisestä viestistä syntynyt epäilys, ettei aloittajalla ole harmainta aavistusta siitä, miten erilaisia perhetilanteita on olemassa.

Miksi ne, jotka tietävät vähinten, huutavat aina kovimmalla äänellä?

Eli ap:n kaltaiset aloitukset tulee usein äideiltä, joilla ei mene ihan hyvin. Väsytää, masentaa, talous ei ole kunnossa, perheen ihmissuhteet rakoilee. Miksi? Koska äitiydestä on tullut missio, jossa ei nähdä enää metsää puilta. Lapset kärsii, vaikka äiti yrittää oikeasti ja vilpittömästi parhaansa. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kaikki kotihoidon tuet yli 1,5 vuotiailta pitäisi lakkauttaa kokonaan. Tämä siksi, että tämä tukimuoto johtaa kouluttamattomien naisten jäämiseen kotiin ja lasten jäämiseen kotiin vain siksi, että he ovat tulonlähde äideilleen. Liian moni pieni lapsi on kotona koko päivän vanhemman kanssa, joka tosiasiassa ei jaksa eikä kykene täyttämään pienen lapsensa tarpeita. Lapsen etu olisi olla edes puolipäivää päivähoidossa, mieluummin kuin tällaisen äidin kanssa kotona.

En halua sanoa, että kaikkien alta kolmivuotiaiden pitäisi olla hoidossa! En. Vaan, että jos kotihoitoa ei tuettaisi, kotiin jäisivät vain ne, joilla a) on siihen rahaa (ilman sossun apua, eli veronmaksajien rahoja) ja b) ne, joilla todellakin on henkisiä resursseja kasvattaa lastaan ja tarjota näille normaaleja virikkeitä joka päivä. Nämä ihmiset olisivat myös joustavasti valmiit palaamaan töihin tai vaihtoehtoisesti kotiin, jos näin tarve vaatisi, mikäli ratkaisu ei olisi lapsille hyvä. Äiti, jolle kotiäitiys on sairaalloinen missio, ei ole valmis näkemään lapsensa etua, jos se edellyttäisi lapsen hoitoon viemistä. Ja tämä, jos mikä, on surullisinta totta.

Alkuperäinen kirjoittaja Taitaa se koira älähtää johon kalikka jne:
Eli ap:n kaltaiset aloitukset tulee usein äideiltä, joilla ei mene ihan hyvin. Väsytää, masentaa, talous ei ole kunnossa, perheen ihmissuhteet rakoilee. Miksi? Koska äitiydestä on tullut missio, jossa ei nähdä enää metsää puilta. Lapset kärsii, vaikka äiti yrittää oikeasti ja vilpittömästi parhaansa. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kaikki kotihoidon tuet yli 1,5 vuotiailta pitäisi lakkauttaa kokonaan. Tämä siksi, että tämä tukimuoto johtaa kouluttamattomien naisten jäämiseen kotiin ja lasten jäämiseen kotiin vain siksi, että he ovat tulonlähde äideilleen. Liian moni pieni lapsi on kotona koko päivän vanhemman kanssa, joka tosiasiassa ei jaksa eikä kykene täyttämään pienen lapsensa tarpeita. Lapsen etu olisi olla edes puolipäivää päivähoidossa, mieluummin kuin tällaisen äidin kanssa kotona.

En halua sanoa, että kaikkien alta kolmivuotiaiden pitäisi olla hoidossa! En. Vaan, että jos kotihoitoa ei tuettaisi, kotiin jäisivät vain ne, joilla a) on siihen rahaa (ilman sossun apua, eli veronmaksajien rahoja) ja b) ne, joilla todellakin on henkisiä resursseja kasvattaa lastaan ja tarjota näille normaaleja virikkeitä joka päivä. Nämä ihmiset olisivat myös joustavasti valmiit palaamaan töihin tai vaihtoehtoisesti kotiin, jos näin tarve vaatisi, mikäli ratkaisu ei olisi lapsille hyvä. Äiti, jolle kotiäitiys on sairaalloinen missio, ei ole valmis näkemään lapsensa etua, jos se edellyttäisi lapsen hoitoon viemistä. Ja tämä, jos mikä, on surullisinta totta.

Entä kun mies pitää välivuoden yliopisto-opinnoistaan ja jää vuodeksi hoitamaan lapsia? Sinun mielestä meidän ei olisi pitänyt siis tehdä noin.

Alkuperäinen kirjoittaja Eräs vakkari:
Ja meillä kaikillahan on sama elämäntilanne, saamme samanverran kotihoidon tukea jne..."kun minäkin niin kaikkien muidenkin pitää"....

Ja kaikkien miehillähän jää käteen monen monta tonnia vielä verojen jälkeenkin :D

Jep jep. Asuntolaina lyhenee niin että kohina kuuluu ja K-lähikauppias tuo ilmaiset ruokakassit kerran päivässä ovelle. :whistle:

Mä en olisi halunnut ihan vielä viedä neitiä hoitoon (1v9kk, aloittaa ensi kuun alussa) mutta kun ei niitä työpaikkoja ihan niin vaan tupsahtele nenän eteen ja tarkoitus oli kuitenkin heti ensi vuoden alusta alkaa töihin paluuta tekemään, niin en mä oikein viitsinyt alkaa vääntää työpaikkahaastattelussa että aloitanko 1.10. vai 1.1. ensi vuonna. Mä voin joustaa sen pari kuukautta mutta en uskaltanut ottaa sitä riskiä, että olisin kysynyt joustaako työpaikka...

TÄmän kohdan:
"En halua sanoa, että kaikkien alta kolmivuotiaiden pitäisi olla hoidossa! En. Vaan, että jos kotihoitoa ei tuettaisi, kotiin jäisivät vain ne, joilla a) on siihen rahaa (ilman sossun apua, eli veronmaksajien rahoja) ja b) ne, joilla todellakin on henkisiä resursseja kasvattaa lastaan ja tarjota näille normaaleja virikkeitä joka päivä. Nämä ihmiset olisivat myös joustavasti valmiit palaamaan töihin tai vaihtoehtoisesti kotiin, jos näin tarve vaatisi, mikäli ratkaisu ei olisi lapsille hyvä. Äiti, jolle kotiäitiys on sairaalloinen missio, ei ole valmis näkemään lapsensa etua, jos se edellyttäisi lapsen hoitoon viemistä. Ja tämä, jos mikä, on surullisinta totta."

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä elää...:
Alkuperäinen kirjoittaja revi siitä:
Alkuperäinen kirjoittaja revi siitä:
koulutettu. Sielä kotona se sun koulutuksesi vanhenee vauhdilla. Että eipä oo koulutuksesta hyötyä.
Äijälläs jää varmaan yli tonni kuussa käteen, ja ehkäpä saatte myös kunta lisää Näin ei ole kaikilla, Joten turha mahtailla, kun et elämästä mitään tiedä.
Haluatko, että kaikki heittäytyy yhteiskunnantukien varaan vai mitä ajat takaa??? Ja voin kertoa, että ei sieltä sossusta rahaa tipu kaikille, koska avustuksiin vaikuttaa muukin, kuin pelkät tulot. Meillä jäisi vuokran jälkeen 160?/hlö.

Mahtaistko itse elää tuolla summalla 2-3 vuotta?? Kaks kolmakuutautta mekin pystyttiin, mutta ei enmpää.

meillä ei jääny edes noin paljon. Tukea saadaan vain läpsilisä yhdestä, toinen lukiolainen. Me myytiin auto , ei reissata eikä juuri mitään erikoista osteta. Nyt tulee kaksi vuotta kotona, enkä vaihtais päivääkään. Ja tiukilla ollaan!

Siis alle 160 eurolla kuussa vaatetitte ja ruokitte itsenne, lukiolaisen ja leikki-ikäisen? Ostitte lukion kirjat ja maksoitte kouluruoan ja -matkat?

Anteeksi nyt, mutta puhut p***kaa!

Minusta hoidon laatu ratkaisee, tarhahoito on mielestäni vaikka terhakkaalle 2,5-vuotiaalle paljon parempi vaihtoehto jos äiti ei jaksa ulkoilla, touhuta lapsen kanssa, tehdä tälle kunnon ruokaa jne.
Omani meni 2-vuotiaana osapäivähoitoon parina päivänä viikossa kun palasin työelämään, en ole katunut päätöstä, meidän motiivina oli että kaipasin muutakin elämää kuin kotona oloa.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Perheiden elämäntilanteet nyt vaihtelevat niin paljon että ulkopuolisen on lähes mahdotonta edes arvailla syitä näihin valintoihin. Vaikka voisi ajatella ettei suomessa kenenkään ole pakko viedä alle 3v:ta hoitoon, ei se kuitenkaan tarkoita että kaikkien alle 3v:den kohdalla kotihoito olisi se paras ratkaisu. Ei kotihoito itsessään ole mikään yksin pyhäksi tekevä asia, vaan hyvä lapsuus koostuu monesta palasesta ja tuo on vain yksi muiden joukossa.

Toisaalta hoitopaikkoja ja hoitoaikoja on niitäkin erilaisia. On lapselle varmasti eri asia olla hoidossa 5pv viikossa 10h/pv kuin vaikka 2-3pv:nä max 6h.

En tokikaan väitä tai ole väittnyt, että kaikkien kohdalla se kotihoito on paras ratkaisu. Ei tietenkään ole. Mutta lapsen kannalta se (alle 2-3 -vuotiaan) kotihoito todellakin on paras ratkaisu edellyttäen, että kotiolot ylipäätään ovat kunnossa. Sanomisiani on tässä nyt tulkittu monella tapaa ja osin väärinkin. Edelleenkin pointtini kaikessa yksinkertaisuudessaan: lasten kotihoito on valinta, töihinmeno on valinta ja valitetavan usein mm. totutun elintason arvottamista lasten kanssa vietetyn ajan yläpuolelle.

Jos kotona on huono kasvatus/kasvuolot, lapsella parempi olla päivähoidossa. Muussa tapauksessa paras paikka lapsella on olla kotona jo ihan emotionaalisista syistä. Alle 3-vuotiaan elämässä muut tarpeet menevät virikkeiden ym edelle. SIIS syli, läheisyys, läsnäolo, yleensäkin pelkkä turvallinen oleminen ja perustarpeista huolehtiminen. !!!!!!!!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
Minusta hoidon laatu ratkaisee, tarhahoito on mielestäni vaikka terhakkaalle 2,5-vuotiaalle paljon parempi vaihtoehto jos äiti ei jaksa ulkoilla, touhuta lapsen kanssa, tehdä tälle kunnon ruokaa jne.
Omani meni 2-vuotiaana osapäivähoitoon parina päivänä viikossa kun palasin työelämään, en ole katunut päätöstä, meidän motiivina oli että kaipasin muutakin elämää kuin kotona oloa.

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:

Kotihoidontuki on kaikille sama. Lisäosa riippuu perheen tuloista.

Tässä kohtaa varmistui se ensimmäisestä viestistä syntynyt epäilys, ettei aloittajalla ole harmainta aavistusta siitä, miten erilaisia perhetilanteita on olemassa.

Miksi ne, jotka tietävät vähinten, huutavat aina kovimmalla äänellä?

Selvennä ihmeessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Juttuhan on niin, että jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa tämän asian suhteen eikä siihen ole nokan koputtamista kenelläkään. Ei mua ainakaan kiinnosta muitten lasten hoitoon viemiset tai kotona hoitamiset.

Totta kai sitä 3 vuotta kestävää kotihoitoa toitetaan, kun sitä kotihoidontukea saa lapsesta kunnes hän täyttää 3 vuotta.... :whistle: ;) :laugh:
Totta, tulin vasta nyt ajatelleeks tätä! Entäs jos alankin täällä syyllistää kaikkia, jotka vie alle 4-vuotiaan hoitoon? Tai niitä, jotka ylipäätään vievät? Tai laittavat kouluun, eivätkä opeta yksityisesti kotikoulussa?
Mulla on lapset olleet osa-aikaisesti päiväkodissa, mummolassa, kotona - kaikenlaista on kokeiltu. Vielä eivät ole kriminaaleja, mutta takuulla niistä tulee, mikäli ap on oikeassa. Ja pakosta on, kun kuulostaa niin viisaalta ihmiseltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Josko se koulutettu lukis uudelleen :
TÄmän kohdan:
"En halua sanoa, että kaikkien alta kolmivuotiaiden pitäisi olla hoidossa! En. Vaan, että jos kotihoitoa ei tuettaisi, kotiin jäisivät vain ne, joilla a) on siihen rahaa (ilman sossun apua, eli veronmaksajien rahoja) ja b) ne, joilla todellakin on henkisiä resursseja kasvattaa lastaan ja tarjota näille normaaleja virikkeitä joka päivä. Nämä ihmiset olisivat myös joustavasti valmiit palaamaan töihin tai vaihtoehtoisesti kotiin, jos näin tarve vaatisi, mikäli ratkaisu ei olisi lapsille hyvä. Äiti, jolle kotiäitiys on sairaalloinen missio, ei ole valmis näkemään lapsensa etua, jos se edellyttäisi lapsen hoitoon viemistä. Ja tämä, jos mikä, on surullisinta totta."
Ei täytetty tuota a ehtoa. Eli ei olisi onnistunut meillä.

Enkä ikinä, en kuuna päivänä menisi yksinkertaistamaan asioita niin, että alle 3-vuotiaiden ainoa oikea paikka on kotona. Niin typerä ei kukaan voi olla.

Yhteistyössä