Ärsyttää ihmisten "köyhät joulut"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mielestäni 800€:n joulu nyt ei mielestäni ole kovin köyhä ottaen huomioon että varsinainen joulunaika on sen 3pv.
Meillä 2 aikuista ja 4 lasta ja jouluun menee n. 350-400€ ja sillä saamme jo mielestämme yltäkylläisen joulun. Lapsille on heidän toivomiaan lahjoja, on kinkku ym. perheemme perinteisiin kuuluvat jouluherkut joskaan pöytä ei notku sitä sun tätä koska "sitä ainakin on pakko olla". Tarjolla on juuri niitä jouluruokia mitä meidän perheessä halutaan syödä.
Lasten lahjoihin on mennyt 200€, kinkku maksoi 30€, muut ruuat, herkut, läheisten muistaminen vie sitten loput.

Jokainen tyylillään, mutta jos 800€:n joulu on köyhä niin mitä mahtaa olla joulu jolloin miettii saako muuta kuin riisipuuroa tai saako lapselle yhtään lahjaa? Rutiköyhä vissiin :( Vähän voisi tuollainen tyhjästä marisija ajatella niitäkin joilla jouluun ei oikeasti ole laittaa rahaa yhtään enempää kuin arkeenkaan.

Oletko kuullut sellaisesta kuin sarkasmista =)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27616409:
PITÄÄ OLLA- asenteeseen.

Pitää olla uus pöytäliina
Pitää olla paljon lahjoja, uusia lahjoja, haluttuja lahjoja (lue: lapsi toivoo=pakko ostaa ja hankkia)
Pitää olla kinkku
Pitää olla kalkkuna
Pitää olla viinejä
Pitää hankkia mahdottomat joulukalenterit
Pitää olla ihan tajuton määrä juustoja
Pitää olla joulusuklaata
Pitää hankkia kauniita kortteja, ei tiimarikortteja
Pitää valokuvauttaa lapset joulukortteihin
Pitää olla joulupukki, joka maksaa
Pitää olla iso ja tuuhea kuusi
Pitää hankkia uudet jouluvalot
Pitää olla näyttävä kukka-asetelma
Pitää olla sävy sävyyn matto, uudet jouluverhot ja pöytäliina- edellinen meni siis jo vaihtoon. Ku se ei käynyt mattoon.
Pitää olla tunnelmallinen joululaululevy
Pitää olla uudet juhlavaatteet
Pitää hankkia uusia astioita tarjoiluun
Pitää lahjoa koko suku
Pitää leipoa, paistaa, keittää ja silputa- ihan vimmatusti

Kun kaikkea kerta pitää, mitään ei voi ikinä tehdä toisin eikä ainakaan vähemmällä. Lapset traumatisoituu ja mieskin, anopista puhumattakaan. Vaimo nyt traumatisoituu ainakin, kun mies ei osta oikeanlaista joululahjaa.

Ai niin ja hautakynttilät pitää ostaa.

:D

Meillä pitää näistä olla kinkku, joulusuklaata ja hautakynttilät. Toki jotain lahjoja mutta ei paljon (myönnän kyl että paljo niitä olis jos olis varaa). Ite teen laatikot ja piparit.

mitä valitusta..tätä kuulee ns."köyhiltä" kavereiltamme joilla on monia tonneja vähintään!! säästössä ja pitää olla niin pihiä että..kun ei oo varaa.aijaa katotaanko kumman tilillä on se 0e ja kumman pitää laskea että saako sen yhen vai kaksi maitopurkkia sieltä kaupasta tuotua.no.

meillä on aika köyhä joulu niin ettei rahallisesti paljon rahaa olekaan.mutta muuten niin ihanan rikas.sukulaiset ja omat lapset yhdessä,mummulle tulee joulupukki joka tuo lahjoja,joita lapset saavat meiltä vanhemmilta ja useilta kummeilta ja mummeilta.kiitos niistä!
me saamme aattona ruuan mummulassa <3 toisena päivänä toisessa mummulassa.silti aion vielä jotain jouluruokaa kotiinkin laittaa.
koristeita on vanhastaan ja pipareita ja torttuja lasten kanssa leivotaan,kortteja ollaan itse askarreltu siitä mitä kaapista löytyy.joululauluja kuunnellaan kohta,ihan vanhoilta cdltä:)
kodin siivoiaminen ja joulun laittaminen kuuluu olennaisesti tunnelmaan,pidetään huolta siitä mitä jo kotona on eikä hätäpäissään stressissä osteta kaikkea uutta ja tarpeellista lisää kaupasta.

ainoa mitä mietin on,mikä on kunkin lapsen hartain lahjatoive,se olisi IHANA toteuttaa,joulu kun on taianomaista lapsille ja muistuu vanhempanakin mieleen.mutta tän hetken varallisuudesta riippuen en ole ollenkaan varma voidaanko juuri sitä toivetta toteuttaa,täytyy toivoa että muut lahjat sitten korvaavat,jos näin on.

mutta ihanaa joulua kaikille <3 etenkin köyhille.ja toivottavasti JOKAINEN lapsi saa lahjan tänäkin vuonna <3

Siis niille jotka eivät ymmärrä mun kieroutunutta huumoriani saatika 'tunne' mua, niin mun on pakko mainita että mun jouluuni ei todellakaan kuulu mikään 'PAKKOSAADAMÄHALUUN' lista :O

Siis onhan mulla jotain mitä on pakko olla, mutta kuulun niihin jotka aikaansaa joulunsa punaisella hintalapulla varustettuna :D

Pitää olla uus pöytäliina - Mulla on punainen joululiina, ollut sama jo 20 vuotta, ja se on kaunis. Mutta se liina pitää olla.
Pitää olla paljon lahjoja, uusia lahjoja, haluttuja lahjoja (lue: lapsi toivoo=pakko ostaa ja hankkia) - Lahjoja pitää olla, ja mieluusti jotain jota lapsi toivoo
Pitää olla kinkku - Mulla pitää jouluna olla kinkku, mutta esim. 2-3 kilon kinkkurulla riittää hyvin
Pitää olla kalkkuna - ei tarvitsi
Pitää olla viinejä - meidän perheen jouluviinit, on 2 pientä pulloa, josta tulee lasillinen tai 2. Ja ne nautin yksin.
Pitää hankkia mahdottomat joulukalenterit - joulukalenteri kuuluu jouluun, se mimmoinen se on, on sitten omasta taloudesta kiinni.
Pitää olla ihan tajuton määrä juustoja - meidän joulupöytään kuuluu juustot, mutta ei niitä nyt hervottomia määriä ole
Pitää olla joulusuklaata - Joulusuklaa on kyllä perinne jo mun lapsuudestani, paketteja ei ollut paljon, mutta yhdessä oli aina maraboun suklaalevy ja toisessa kirja. Yksi parhaimpia asioita jouluna on lukea kirjaa sängyssä ja mussuttaa suklaata.
Pitää hankkia kauniita kortteja, ei tiimarikortteja - mä tykkään askarrella joulukortit, mieluiten niitä. Ellei ehdi hyväntekeväisyyskortteja
Pitää valokuvauttaa lapset joulukortteihin - jos tulee kuvakortti, se on otettu itse
Pitää olla joulupukki, joka maksaa - maksulllinen joulupukki meillä on ollut monena vuonna, ja on kyllä ollut rahansa arvoinen
Pitää olla iso ja tuuhea kuusi - oikea kuusi on oltava tuoksun vuoksi, mutta pienikin riittää
Pitää hankkia uudet jouluvalot - vanhat kelpaa ihan hyvin.
Pitää olla näyttävä kukka-asetelma - kukkia haluan jouluksi, mutta niitä asetelmia saatan tehdä ihan itse.
Pitää olla sävy sävyyn matto, uudet jouluverhot ja pöytäliina- edellinen meni siis jo vaihtoon. Ku se ei käynyt mattoon. - Meillä on verhot monen vuoden takaa, yksi väriset punaiset, matto myös punainen ja pyötäliina, ne kelpaaat ja tuovat joulun
Pitää olla tunnelmallinen joululaululevy - näitä mulla on muuten monta, rakastan joulumusiikkia, ja nyt voisi vaikka hankkia Samuli Edelmanin joululevyn
Pitää olla uudet juhlavaatteet - no ei tarvii
Pitää hankkia uusia astioita tarjoiluun - ei tarvitse
Pitää lahjoa koko suku - ei tarvitse
Pitää leipoa, paistaa, keittää ja silputa- ihan vimmatusti - sopivasti, joku vuosi enemmän joku vähemmän, joulu tulee vähemmälläkin.

UNOHDIT MUUTEN SIIVOAMISEN IHAN KOKONAAN ;-D