Näen aidosti köyhiä lapsiperheitä jatkuvasti työssä ja muutenkin. Mun kanta tähän köyhyyskysymykseen on se, että on olemassa paljon perheitä, jotka ei pysty elämään meidän maassa ja hintatasossa täyttä elämää.
Itselläni on ehkä erilainen suhtautuminen kulutushysteriaan ja köyhyyteen vaikka ollaan ihan hyvin toimeentuleva perhe. Tai "normaalisti" toimeen tuleva. Molemmat töissä ihan kohtalaisilla palkoilla, yksi lapsi. Jotkut kuukaudet selvitään hyvin ja jotkut on laskumäärästä riippuen todella tiukkoja. Muuta lainaa ei ole kun asuntolaina, joka lohkaseekin ison palan ja luotoilla ei haluta elää. Ei olla köyhiä. Suurin helpotus meillekin on kuitenkin aina vain kehittynyt tarkan markan tyyli. Voidaan elää ihan kivasti, jos ei osteta mitään tosta noin vaan. Suurin osa kaikesta ostetaan alennettuna, koska kaikki löytyy aina jostain halvemmalla tai alesta esim. vaatteet, lelut, sisustus jne. Mun mies puhuu usein , että yksi pieni lisäsyy mun rakastamiseen on mun tapa tulla silmät loistaen kotiin ostettuani esim. jotain tarpeellista yli puolet halvemmalla. Juuri sitä laatua ja tavaraa mitä halutaan, mutta halvemmalla.
No, mun pointti on siis se, että nykyisin kaikki on niin kallista, ettei oikeasti vähävaraisilla ole mahdollisuutta hankkia itselleen ja ennen kaikkea lapsilleen kaikkea tarpeellista, edes alennettuna. Mä huomaan ahdistuvani usein ja varsinkin nyt jouluna, kun tietää, että monille kaikki lapsille ajatellut lahjat ovat liian kalliita samoin ruoka. Joten jokainen , joka on tukensa saanut on sen varmasti ansainnut ja näen, että kun tukia jaetaan ja tavaraa näin ostetaan, on meillä kaikilla parempi tulevaisuus edessä ihan taantumankin kannalla. Silti, en itse lähde mukaan kuluttamaan eri tavalla kun tähänkään asti vaan jaan mieluummin niille jotka ovat todella tarpeessa. Pienet asiatkin piristävät vähävaraisia perheitä ja lapsia, kuten lahjoitusten kiikuttaminen sinne mistä jaetaan oikeisiin osoitteisiin, osallistuminen keräyksiin jos pystyy tai jos oma lapsi joululahja ostoksilla saa käydä 1 e ajelulla jossain turhassa laitteessa ja vieressä pyörii perhe, joilla ei ole mahdollisuutta euroakaan laittaa turhuuksiin kun lapset haikeana katselee muita lapsia vierestä niin mukaan kyytiin vaan, ilman muuta jne.
En itse asiassa saa nyt väsyksissä varsinaista ajatusta esille, mutta joku ehkä tajusi. Köyhiä perheitä on ja normiperheellekin eläminen on usein liian kallista, miten sitten niille, joilla tulot ovat pienet/olemattomat...