Ärsyttää ihmisten "köyhät joulut"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Jotenkin tulee vaan sellaisia ärtymyksen tuntemuksia kun ihmiset valittaa kuinka köyhä joulu on tulossa. Mm ystäväni (hällä yksi lapsi) valittaa kuinka on sitä ja tätä menoa ja jouluun voi satsata vain 800 eurolla. Siis mitä ihmettä. Milloin joulusta on tullut näin hirveä kulutusjuhla...

Mun puolesta ihmiset saa säästää ja käyttää jouluunsa niin paljon rahaa kuin sielu sietää, mutta en silti tiedä voiko melkein tonnilla laitettua joulua sanoa köyhäksi?
Vertailun vuoksi meillä käytetään noin 200e ruokineen ja lahjoineen ja tuotakin on säästetty pikkuhiljaa. Silti meidän joulu ei mielestäni ole köyhä. Kai se olisi köyhä sitten jos lapset saisi pelkkää riisipuuroa ja omenat lahjaksi tms.
(ja siis meillä rahatilanne ei paras, toinen vanhemmista eläkkeellä toinen opiskelee)

Ainakin toivon että lapsi ei isompana sano että voi voi kun on ollut köyhä joulu kun olin lapsi. Meillä on hyvät ruuat ja jokainen saa ainakin yhden kohtuuhintaisen lahjan ja onneksi myös sukulaiset lahjoo lapsia :) Minusta köyhästä kaukana.

Ja edelleen painotan että mua ei haittaa että ihmiset laittaa paljon rahaa jouluun, ärsyttää vain se että jopa tonnin joulu on köyhä. Luulin että joulussa on kyse muustakin kuin rahasta ja materiasta.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Niin siis en todellakaan tarkoita heitä joilla on oikeasti köyhä joulu! Tai siis vaikeuksia saada jouluruokaa tai lahjoja ollenkaan. Ärsyttää vaan nämä yhyy on vaan 800e jouluun kauheaa tulee kyllä ihan hirveä joulu-ihmiset.

No jos on tottunu törsäämään jouluun älyttömiä summia niin voihan se 800 tuntua köyhälle. Vaikka tuollasella summalla ei saakaan aikaan köyhää. Ei meilläkään oo tollaisa satasia laittaa muttei silti oo köyhä joulu.

Raha on suhteellista, mun työkaverit (miehiä) tuskaili sitä, kun alle kuusivuotiaan tytön lahjoihin menee noin kolme tonnia, kun pitää kaikki toiveet täyttää ja toinen tuskaili, että mistä sitä nyt löytää teini-ikäiselle juuri oikeanlaisen lumilaudan sun muut vehkeet, kun poika vaatii tietynvärisiä ja ties mitä muuta.
Ja mun lapset on olleet tyytyväisiä siihen, että jokainen saa aattona yhden paketin, jonka arvo on ollut korkeintaan 50e, yleensä ei lähellekään sitä edes - mutta on ruokaa, koko perhe koolla, yhteistä aikaa jne.

Ihmiset mittaa asioita niin eri tavalla. Nytkin on tulossa vähälahjainen joulu, mutta ruokaa on taatusti koko perheelle riittävästi.

Siis 3000 euroa pikkulapsen lahjoihin??? :O no hienoa että on varaa. Miun budjetti taitaa olla lahjoineen 200-300€, toi 300 jos ostan itelleni jotain kivaa :) kahden muksun lahjoihin menee vähän yli 100 ja sitten ruokaa ja herkkuja :) Tosin voi olla että ei summa täsmää, uuteen kotiin olen "joutunut" ostamaan kaikkia joulukoristeita :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27616279:
80- luvulla :kieh:

Silloin siitä sellainen hysteerinen kulutusjuhla tuli.
Muutenkin ihan hukkaan heitetty vuosikymmen karmeine 'muoti'kokeiluineen tms. *hrrrr*

Mutta paras musiikki tehtiin 80-luvulla, siitä ei pääse mihinkään :heart:

Voi apua. Meillä on varaa asioihin, joita pidetään tärkeinä. Kulutusjoulu ei vaan ole mulle sellainen. Hyvää ruokaa toki ja se yksi toivelahja per lapsi, mutta muutoin keskitytään muihin asioihin kuin rahaa vaativiin.

Meillä ei mene edes satasta jouluun ja meitä on kuitenkin neljä. Jouluruoka ei maksa paljoa, varsinkaan jos sen tekee itse. Lahjatkaan ei tarvitse olla niitä kalleimpia. Mä en oikeastaan ymmärrä mihin tuollaisia summia menee??

Mä en oikeastaan ymmärrä mihin tuollaisia summia menee??

PITÄÄ OLLA- asenteeseen.

Pitää olla uus pöytäliina
Pitää olla paljon lahjoja, uusia lahjoja, haluttuja lahjoja (lue: lapsi toivoo=pakko ostaa ja hankkia)
Pitää olla kinkku
Pitää olla kalkkuna
Pitää olla viinejä
Pitää hankkia mahdottomat joulukalenterit
Pitää olla ihan tajuton määrä juustoja
Pitää olla joulusuklaata
Pitää hankkia kauniita kortteja, ei tiimarikortteja
Pitää valokuvauttaa lapset joulukortteihin
Pitää olla joulupukki, joka maksaa
Pitää olla iso ja tuuhea kuusi
Pitää hankkia uudet jouluvalot
Pitää olla näyttävä kukka-asetelma
Pitää olla sävy sävyyn matto, uudet jouluverhot ja pöytäliina- edellinen meni siis jo vaihtoon. Ku se ei käynyt mattoon.
Pitää olla tunnelmallinen joululaululevy
Pitää olla uudet juhlavaatteet
Pitää hankkia uusia astioita tarjoiluun
Pitää lahjoa koko suku
Pitää leipoa, paistaa, keittää ja silputa- ihan vimmatusti

Kun kaikkea kerta pitää, mitään ei voi ikinä tehdä toisin eikä ainakaan vähemmällä. Lapset traumatisoituu ja mieskin, anopista puhumattakaan. Vaimo nyt traumatisoituu ainakin, kun mies ei osta oikeanlaista joululahjaa.

Ai niin ja hautakynttilät pitää ostaa.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27616279:
80- luvulla :kieh:

Silloin siitä sellainen hysteerinen kulutusjuhla tuli.
Muutenkin ihan hukkaan heitetty vuosikymmen karmeine 'muoti'kokeiluineen tms. *hrrrr*

Tämä 80-luvun teini ei pidä aikakautta ollenkaan sellaisena. Toki tuolloin oli jupit, pieni määrä ihmisiä, joka käytti holtittomasti rahaa. Arkeen tuli toki tuolloin tavallistenkin ihmisten saatavaille esim. etelän matkat. Silloin tein ekan sellaisen. Minä sain tuolloin myös oman puhelimen ja mankan. En nyt tuota kovin leveänä elämisenä pitäisi.

KIRPPARILTA halvalla:

Pitää olla uus pöytäliina
Pitää olla paljon lahjoja, uusia lahjoja, haluttuja lahjoja (lue: lapsi toivoo=pakko ostaa ja hankkia)
Pitää olla sävy sävyyn matto, uudet jouluverhot ja pöytäliina- edellinen meni siis jo vaihtoon. Ku se ei käynyt mattoon.
Pitää hankkia uudet jouluvalot
Pitää olla näyttävä kukka-asetelma
Pitää olla tunnelmallinen joululaululevy
Pitää olla uudet juhlavaatteet
Pitää hankkia uusia astioita tarjoiluun

TEHDÄÄN pääosin itse:

Pitää olla kinkku
Pitää olla kalkkuna
Pitää olla ihan tajuton määrä juustoja
Pitää olla joulusuklaata
Pitää olla viinejä
Pitää hankkia mahdottomat joulukalenterit
Pitää hankkia kauniita kortteja, ei tiimarikortteja
Pitää valokuvauttaa lapset joulukortteihin
Ai niin ja hautakynttilät pitää ostaa

NAAPURI auttaa:

Pitää olla joulupukki, joka maksaa
Pitää olla iso ja tuuhea kuusi

TALKOISIIN:

Pitää lahjoa koko suku

Halvalla pääsee kun sen osaa =)

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Käsittämätöntä, että 800 euroa on muka jotenkin vähän. : O

Yleensä jouluvalot ja koristeet ovat tallessa aiemmilta vuosilta, jos haluaa ostaa luonnonkuusen, se maksaa tietty jotakin. Joulu taas tulee vaikka ilman kuusta, kun koristelee kotinsa. Joululaatikot ovat halpoja valmistaa, parilla kympillä saa ihan varmasti juurekset, maidot, riisit, korppujauhot... Kinkku on meillä kallein ruokahakinta, mutta sekin irtoaa about 30 eurolla. Muuta syötävää saa yllin kyllin parilla kympillä, sis. torttutaikinan, hillon, munat, kermat, öö... salaatit? Sanotaan siis 70e ruokabudjettiin, eikä todella ole mitenkään köyhät antimet pöydässä tuolla rahalla.

Kynttilät haudoille, monipakkauksissa, ihan maksimissaan kympin. Lasten joulukalentereihin vitonen, kaappiin suklaata vierasvaraksi, joulukukankin saa hankittua jos tahtoo, eikä ole mitenkään saanut edes satalappusta vielä sileäksi.

Tänä vuonna ostin miehelle lahjan mielestäni isolla summalla, meni satanen. 3v saa pelin, 12€, 1,5v saa leikkiruokasetin, 8€, mies taisi ostaa myös parillakympillä niille lahjoja, eli meni 40€ lasten lahjoihin. Välisumma 240€.

Lisäksi lahjat kummilapsille, yht.n 30€, aikuisille on vielä hankkimatta 8 pakettia, mutta ne tulevat jäämään sinne halvempaan päähän tänäkin vuonna. Sanotaan satanen.

Summa jäänee sinne 350-400€ välimaastoon, mukana on tosiaan se miehen 100€ lahja, joka nostaa summaa. Muuten sanoisin, että 350 eurolla irtoaa varmasti sellainen joulu, että ei jää pihistelty olo. Tuosta olisi varaa karsia kovalla kädellä, mutta kun ei kerran ole pakko, niin tuolla budjetilla mennään. Hassua, että joku itkee, jos käytettävissä on "vain" kaksi kertaa noin paljon rahaa. Tietty, jos perheessä on teinejä, on lahjatoivelistakin varmaan aika kallis, mutta kyllä niiillekin pitää piisata se 400 euron lisäbudjetti, mikä siitä 800 eurosta vielä jää...

Tunsin melkein piston. :/ Vielä muutama vuosi sitten oli pakko..hankkia se kuivakakku homehtumaan vaikkei sitä kukaan syönytkään - se vain piti olla jouluna. Tuskallista oli tavasta luopua, mutta on se joulu kuitenkin tullut aina vaikkei kakkua ole enää siis hankittu. Säästyy siltä murheelta kun ei tarvi heittää vihertävää kakkua kompostiin joulun jälkeen. :D

• Tykkää
Reactions: männinkäinen
Aamuäreen PITÄÄ OLLA -lista muokattuna meidän talouteen:

-ei pöytäliinaa, varsinkaan uutta, lapset sottaavat sen kuitenkin
-lahjat ovat kyllä kivoja
-kinkku pitää olla
-yhdet, tavalliset kalenterit saavat luvan riittää
-otan itse lasten kuvat kortteihin
-pukin saa naapuriapuperiaatteella, kun viitsii itsekin vaivautua vartiksi naapuriin naamari päässä
-lapsille tein itse vaatteet, eivät ne kyllä edes olisi tarvinneet, mutta on ihana värkätä tonttupukuja ja kankaat kaivoin varaston perukoilta.
-vanha joululevy ja perinnekoristeet käyvät

-tsädäm, tulee joulu.

Mielestäni 800€:n joulu nyt ei mielestäni ole kovin köyhä ottaen huomioon että varsinainen joulunaika on sen 3pv.
Meillä 2 aikuista ja 4 lasta ja jouluun menee n. 350-400€ ja sillä saamme jo mielestämme yltäkylläisen joulun. Lapsille on heidän toivomiaan lahjoja, on kinkku ym. perheemme perinteisiin kuuluvat jouluherkut joskaan pöytä ei notku sitä sun tätä koska "sitä ainakin on pakko olla". Tarjolla on juuri niitä jouluruokia mitä meidän perheessä halutaan syödä.
Lasten lahjoihin on mennyt 200€, kinkku maksoi 30€, muut ruuat, herkut, läheisten muistaminen vie sitten loput.

Jokainen tyylillään, mutta jos 800€:n joulu on köyhä niin mitä mahtaa olla joulu jolloin miettii saako muuta kuin riisipuuroa tai saako lapselle yhtään lahjaa? Rutiköyhä vissiin :( Vähän voisi tuollainen tyhjästä marisija ajatella niitäkin joilla jouluun ei oikeasti ole laittaa rahaa yhtään enempää kuin arkeenkaan.