Apuja soseisiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sompio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sompio

Aktiivinen jäsen
14.07.2008
5 836
0
36
Heippa!

Teen itse soseet 8,5 kk:n ikäiselle tytölleni. Nyt tuntuu, että olen jämähtänyt ihan totaalisesti niiden kanssa.

Mitä te yleensä laitatte soseisiin?

Kun musta tuntuu, että meillä syödään päivittäin perunaa, porkkanaa, parsakaalia tai kukkakaalia, kanaa tai kalkkunaa maissia, bataattia.

Puuron kanssa syödään mustikkaa ja vadelmaa ja vaihdellaan eri puuroja.

Mistä minä tiedän, että ruokavalio on lapselle riittävän monipuolinen? :attn:

Meillä otetaan uusia ruokalajeja 1-2 viikossa ja ollaan otettu takapakkia, kun pitänyt kokeilla joku uudestaan iho-oireiden takia. Nyt ollaan menossa lääkäriin taas allergioista. Maitoallergia on todettu.

Minkälaisia on 8 kk:n valmispurkit, eli kuinka karkeaa jo pitäisi osata syödä? Meillä menee hienosti esim. peruna, joka on haarukalla muussattu ja siihen on sekoitettu sauvasekoittimella soseutettua lihaa ja kasviksia.
Tyttö syö kyllä hienosti hedelmän- ja kasvistenpaloja omin sormin. Mutta niitä ei mene niin paljon, että voitaisi kaikki syödä sormiruokana, vaan ne on enempi sellaista välipalaa ja soseet äiti syöttää lusikalla.

Mitä teillä on siis soseissa ja kuinka paljon? Eli siis mikä teillä on se pohja, johon sitten lisäilette kuutiollisen sitä sun tätä?

Ja vastatkaa ihan konkreettisia ruokia, ei vain, että ihan mitä vaan. Kun mulla just lyö tyhjää, että mitä ihan vaan voisi syöttää :D

Meijän likka 2kk vanhempi kuin teillä. Syö pelkästään omatekemiä soseita.

Aamu ja iltapalaksi saa yleensä puuroa jonka kanssa tissimaitoa tai marjoja. Välipalana sitten raastettua tuoretta hedelmää. + samaa sormiruokana. Nyt kun tuli kymmenen kuukautta täyteen niin annettu välillä myös luonnonjugurttia marjoilla.

Lämpimät ruuat ovat sitten aikapitkälti samoja kuin mitä me muutkin syödään. Ainoastaan maidottomana ja mausteettomana.
Esim tänään tein lihapullia + perunoita ja kasviksia. Tein lihapulla taikinan ja otin siitä Menninkäiselle pullat erikseen minkä jälkee vasta lisäsin mausteet. Sitten kaveriksi höyrytettyjä perunoita+parsa ja kukkakaalia.

Huomiseksi suunnitteilla karjalanpaistia. Taas teen vain vauvalle samanlaisen ruuan mutta vauvalle sopivana.

Lisäksi mulla on pakkasessa possua ja kanaa joita sitten helppo lisätä keitettyjen kasvisten joukkoon jos muun perheen ruoka on sellaista ettei se vauvalle käy mitenkään.

Vaihtelua saa menemälle sinne vihannesosastolle kauppaan ja shoppailemalla, paprikaa vähän joukkoon, kesäkurpitaa, purjoa, sipulia. bataattia, herneitä.

Se tuo mukavaa vaihtelua siihen vauvanruokaan kun tekee samaaruokaa mitä itsekkin syö. Vauvalle sopivana vain.

Ja siitä tietää että vauva saa tarpeeksi ja monipuolisesti jos lapsi kasvaa suht tasaiseen ja on perusterve. Sekä normaalin energinen. Jos laihtuu jatkuvaan ja sairastelee kokoajan ja on väsy niin sitten kaikki ei välttämättä ole ok.

Musta helpointa on ollut, kun olen tehnyt ison kattilan esim. kanasosetta (vaikka peruna, porkkana, maissi ja kana). Soseet olen laittanut pilttipurkkeihin ja niihin kirjoittanut mitä sisältää ja laittanut pakkaseen. Mulla on sitten ollut pakkasessa kalasosetta (esim. peruna, parsa, herne, kala), lihasose (esim.peruna, kesäkurpitsa, kukkakaali, liha), kasvissose. Myös makaronia olen laittanut perunan tilalle lihasoseeseen.Aamulla sitten ottaa sulamaan mitä sitten haluaa antaa. Ei tartte niiden kuutioiden kanssa pelata.
Toki annan ruokaa myös tuoreena ettei aina pakastettua. Jos teen vaikka sen kanasoseen ni sitä pari annosta jääkaappiin ja loput sitten pakkaseen. Ei tartte sitten joka päivä soseita tehdä.
Kylään mennessäkin on helppo ottaa vaan pakkasesta purkki laukkuun.

Soseisiin voi tosiaan laittaa mitä vaan.....kesäkurpitsa, herneet, paprika, maissi, makaroni, kananmuna

Ite oon kans aatellu siirtyy siihen, et annan samaa ruokaa tytölle kuin myökin syödään kuhan se on n.8kuinen ( nyt ikää reilu 6kk ) =) tietty siis vauvalle sopivana.

Meillä kans vähän jannataan samoissa ruuissa :headwall: mutta yks hyvä oli kasviskiusaus jonka tein =)
Eli raastoin porkkanaa ja perunaa..mausteeksi sipulia ja valkosipulia ( todella pieniä määriä ). Pari kananmunaa ja veden sekotin ja kaadoin kasvisten päälle. Sit eiku uuniin =) ja sit ku oli valmista ni soseutin ruokaa hieman.

Ite pakastan ison satsin ruokaa kerralla. Kana ja liha on kuutioina pakkasessa.

Sit ihan kasviksia uunissa: Bataattia, porkkanaa, parsakaalia, sipulia, pari laakerinlehteä ja kokonaisia pippureita ( sit ku on valmista ni tietty laakerinlehet ja pippurit veks ) ja vedin sauvasekottimella sileeks.

Joka päivä pähkäilen et mitäs uutta sitä keksis :D

Kiitos vastauksista :flower:

Solina: On meillä sitten riittävän monipuolinen ruoka, koska nuo kaikki mainitsemasi kriteerit täyttyy :heart:
Kivankuuloista tuo teiän ruokailu kun saat aina samasta tehtyä.

Babyboy: Mä olen tehnyt soseet siksi erikseen, koska mä en ole pystynyt varmaksi toteamaan, että mistä ruuasta meidän iho-oireet tulee. Yhtenä päivänä tuntuu että porkkanasta, toisena päivänä kaurasta, kolmantena kukkakaalista.
Helpompi pelata noitten poisjättämisien kanssa kun on jokainen ruoka pakastettu erikseen.
Mutta samankuuloista toi meidän ruoka on, että on esim. peruna, kana, parsa ja porkkana ja iltapäivällä bataatti, maissi, kesäkurpitsa ja possu.
Ehkä mä panikoin sitten turhia, että pitäisi olla monen ruokalajin vaihteleva menu joka päivä =)

Tyty: Kivan kuuloinen tuo kasviskiusaus =)

Meillä on nyt keskitytty noiden itse pääruokien ja viljojen laajentamiseen. Vehnä kun vielä saadaan mukaan, niin uskaltaa tuota makaroniakin tarjota. Herne, sipuli, paprika yms. tulee tässä vasta seuraavana kun ne on tavallaan mun mielestä sellaisia "mausteita" että ne tuo kyllä makua mutta niitä laitetaan vähän. Mitään mausteitakaan en ole vielä laittanut, koska nekin täytyy kokeilla yksi kerrallaan.
Kala otetaan uutena ja lihaakin monipuolistetaan tässä hitaasti, mutta varmasti :p

Tämän hitauden takia just varmaan tuntuu, että meillä syödään koko ajan samoja ruokia. Kun ottaa uuden ruuan ja iho alkaakin kukkimaan niin menee viikko ennenkuin ollaan voitu taas jatkaa kokeiluja. Ja joskus palataan takaisinpäin kokeilluissa ja jätetään pois ja kokeillaan uudestaan yms.

Joo ehkä äiti kyllästyy ruokiin eikä lapsi....onhan vauva syönnyt elämänsä ekat kuukaudet pelkkää maitoa ja hyvin on maistunut ;) kyllä mustakin tuntuu et aina näitä samoja, mutta hyvin ne on lapsille kelvannut.
Toivottavasti syy mahdollisiin allergioihin löytyy ni helpottaa varmasti kokkailuja! :)

No mä mietin just viime yönä, että jos 5 kk kelpas pelkkä maito niin ei kai tässä hätää ole :laugh: Ehkä se on vain äiti joka on kyllästynyt, koska neidille tuntuu maistuvan kaikki kun syömisen makuun pääsi. Eka kuukausi oli niin takkuista että aattelin että tuo ei ikinä syö mitään kiinteää. Kolmen viikon maistelun jälkeen jopa nielaisi ruokaa :D

No helpottais juu kokkailuja kun saisi tehdä ison kattilallisen ja laittaa kaikki sekaisin eikä yksitellen keitellä kaikkea. Pakastevihannespusseistakin saisi kätevästi monipuolisen ruuan.

Meillä syödään aamulla ja illalla puuroa kaupan hedelmä/marjasoseiden kera. Lisäksi saa usein hedelmäpalan ja leipää itse mutusteltavaksi.

Ruokasoseet teen kaikki itse. Teen aina ison kattilallisen kerralla 1-2x/vko ja pakastan pilttipurkkeihin. Keitän kaikki ainekset samassa kattilassa ja teen soseet siis valmiiksi enkä enää tarjoiluvaiheessa yhdistele aineksia. Pakastimessa on siten aina useampaa sosetta valmiina, joita otan sitten tarpeen mukaan sulamaan vaihtelevasti ettei tarvitse joka päivä syödä samaa pöperöä.
Meillä suosikkisoseita olleet:
Nauta-peruna-porkkana-parsa-tomaatti
Possu-bataatti-porkkana-sipuli-paprika
Broileri-riisi-ananas-parsa-porkkana
lohi-riisi-maissi-porkkana
possu-peruna-porkkana-omena

Laitan soseisiin aina samoja mausteita mitä itsellekin laittaisin paitsi ei tietysti suolaa.
Meillä mennyt jo vähän karkeammatkin soseet vaikkei hampaita vielä olekaan kuin kaksi.

Sompio, kysyit, mitä niissä valmissoseissa on, niin netistä löytyy ainesosaluettelot.

www.pilttipiiri.fi -> siellä on myös reseptejä

http://www.nestlebaby.com/fi

http://www.nutriciababy.fi/

Toivottavasti löydät lisä ideoita, niin äidin mieli monipuolisuudesta tyydyttyy :D Mutta tottakai ne allergiaepäilyt rajoittaa teidän syömisiä. Mutta jos ruuat tytölle kelpaa ja on tyytyväinen niin ei niissä kai sitten mitään vikaa ole :)

Napsu: Kiitos vinkeistä =)
Keitätkö tomaatin ja paprikan ihan kuorineen ja soseutat?
Miten ananaksen laitat?

Alley: Kiitos linkeistä :flower: Täytyy niihin alkaa tutustumaan ihan tosissaan illemmalla. Pikaisesti selailin vain ja oli hyviä sivuja =)

Alkuperäinen kirjoittaja Sompio:
Miten ananaksen laitat?

Joo tomaatti ja paprika ihan vaan paloina sekaan. Ananasta olen ottanut suoraan purkista murskana ja hetken antanut kiehua.

Alkuperäinen kirjoittaja Napsu09:
Alkuperäinen kirjoittaja Sompio:
Miten ananaksen laitat?

Joo tomaatti ja paprika ihan vaan paloina sekaan. Ananasta olen ottanut suoraan purkista murskana ja hetken antanut kiehua.

Kiitos tiedoista :flower:

Mä olen alkanut myös pakastaa omalle 8-kuiselleni ns. "valmisaterioita" eli en enää tee kuutiota. Sitten kun saat laajennettua tytön ruokavaliota, niin on jo tosi helppoa muunnella soseita. Teen soseet seuraavalla "reseptillä": a) valitaan liha, b) valitaan "lisuke" eli peruna, pasta tai riisi ja c) katsotaan mitä kasviksia jääkaapista/pakastimesta löytyy: porkkanaa, tomaattia, sipulia, bataattia, kukkakaalia jne ja pakasteista käytän yleisimmin ns. pakastevihanneksia, lantuttomia kasvissuikaleita, herne-maissi-paprikaa ja herne-maissi-porkkanaa. Niistä sitten tehdään kattilallinen, maustetaan yrteillä (ainakin basilika, oregano ja tilli on nam nam) ja ehkä valkopippurilla, ja katsotaan miten pojalle maistuu. Toistaiseksi kaikki on kelvannut, joten hälle on hyvin kiitollista kokata. :D

Muutama ns. vinkki tuli mieleen:
- suolattomalla ja säilöntäaineettomalla tomaattimurskalla (esim. luomu) saa kivasti makua ruokaan
- omista keittoruuista on helppo ottaa vauvan annos erilleen ennen suolaa/liemikuutiota
- vispipuuro on ainakin meidän pojun mielestä hyvääää.... :p tietty vehnä pitää olla jo ruokavaliossa sitten
- marja- ja hedelmäkiisselit on helppoja, ja tuoreet hedelmäpalatkin pehmenee siinä sopivasti kun hetken keittää
- omenariisipuuro voisi olla herkkua? Siis ihan puuroriisiä ja tuoretta omenaa paloina sekaan, niin tulee maidottomastakin riisipuurosta maukasta
- entäs ihan keitetty kananmuna?
- itse keitetty omenasose se vasta niin herkkua onkin, ettei meinaa vauvalle jäädä mitään kun voisi syödä kaiken itse :p (Ihan tosi vähässä vedessä kannattaa keittää, muuten tulee soseuttaessa ihan litkua) Ja voi niitä muitakin hedelmiä keitellä, esim. tuoreen mangon maku miedontuu kun sen keittää soseeksi.
- leivän pehmeästä sisuksesta saisi hyvää sormiruokaa. Leipoo vaikka itse, niin saa suolatonta ja lisäaineetonta.

ElinaMaria laittoi muistaakseni joskus tuon linkin: http://valohoito.com/vauvanruoka/ Sielt löytyy kanssa vaikka mitä.

Kiitos Vifi vinkeistä =)
Kananmunaa ja kalaa ei saada vielä kokeilla. Muuten saadaan laajentaa edelleen ruokia normaaliin tahtiin.
Täytyy herne ottaa pikapuoliin, että saisi jo herne-maissi-porkkanaa käyttää. Ja olisikohan sitten jo joku muukin pakastepussi meille sopiva. Täytyypä tutkia kaupassa.
Vispipuuroa en tullut ajatelleeksikaan :/
Kiisseleitä ollaankin syöty jo jonkun verran. Mutta enpä niitäkään hoksannut tehdä hedelmistä, marjoista vain.
Puuroihin pumppaan omaa maitoa niin tulee makua. Tai siis keitän tönkön vesipuuron ja laimennan maidolla.

Olipa hyvä, että aloin näitä jo hieman miettimään, koska tänään käytiin lastenlääkärillä. Neidin ihottuma on atooppista ihottumaa, joka johtuu ruoka-aineesta tai ei johdu, ei voi tietää.
Mutta mun täytyy kuitenkin tehdä nyt ruokalista, että mitä syödään milloinkin ja tarkkailla oireita. Ja senkin takia miettiä ruuat, että samaa ei syötäisi kahtena päivänä peräkkäin. Jos on jollekin allerginen, niin sitä ei olisi ainakaan jatkuvasti elimistössä runsaana.

Ja se voi tulla äidinmaidonkin kautta, koska itsepäisesti edelleen imetän.

Nyt tehostetaan rasvausta ja katsotaan jos sillä iho paranee niin ei tarvi pelata ruokien kanssa sen enempää. Toki tarkkailen edelleen, että jos joku tietty selkeästi aiheuttaa niin se sitten pois.

Yhteistyössä