6 kk:n ikään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täysimetys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

täysimetys

Vieras
Kysyisin onko täällä Elleissä miten paljon äitejä, joiden vauvat ovat olleet täysimetyksellä 6 kk:si asti eli suositusten mukaan? Meillä on reilu 5 kk:n tyttö ja täysimetyksellä ollaan menty ihan hyvin tähän asti. Tyttö on kasvanut ja kehittynyt hyvin, on iloinen ja energinen.

Mietin vain lähestyvää kiinteiden aloitusaikaa kun olen neuvolasta kuullut, että ""sitten puolivuotiaana siirrytään reippaasti kiinteisiin eli ei vain maistella pikkuisen"". Miten tämä käytännössä oikein onnistuu? Olen lueskellut tällä palstalla monia ketjua, joissa monet äidit ovat aloittaneet vellien ja kiinteiden ruokien tarjoilut jo suunnilleen 2,5 kk:na, toisaalta monilla vauvoilla on 6 kk:n iässä jo ruokarytmi: On puurot, soseet, välipalat, iltapuurot ym. Ja syödään kasviksia, lihaa/kalaa, viljoja ja kaikkea.

Mutta täysimettäjien ääniä ei ole kauheasti kuulunut ja mietin, kuulunko vähemmistöön ja kuinka olisi viisainta aloitella kiinteiden syönti 6 kk:n iässä? Eli kokemuksia, kanssasisaret, kiitos!!!

Itse imetin kakkosta täysimetyksellä n. 6,5kk ikäiseksi asti. Otin aika reippaalla tahdilla uusia ruokalajeja maistatukseen, eli muutamien päivien välein. Nyt vauvan ollessa 8,5,kk , hän syö 4-5 kertaa päivässä soseita, ja melkeimpä kaikkea ruokaa (ei kalaa tai kananmunaa, olen kala-allergikko, kohta maistellaan kananmunaa). Imetän edelleen.

Ja kyllä, 6kk:een asti täysimettävät ovat vähemmistö!

Mentiin ylikin 6 kk tissillä vaan.Hyvin kasvoi tyttö,mutta ei oikein tahtonut oppia kiinteisiin se tissi vaan ois kelvannut.N.8 kk iässä alkoi kiinteet maistuun,mutta uhan hyvin kasvoii ja hb:kin pysyi hyvänä.Yöt nukkui hyvin eli meillä ei mitään haittaa ollut tosi pitkästä imetyksestä.

Se ainut haittapuoli että välillä stressas tuo syömättömyys mut ei ois tarviunnut ottaa siitä mitään painetta.Eli anna vaan tissiä,on ihanan helppoa ja kätevää kaikin puolin!!

Itse täysimetin reilu 5.5kk. Kun aloin kiinteitä antamaan, niin pari-kolme vkoa annoin sosetta hyvin pieniä määriä. Yritin näin välttää ummetusta tms. Sitten annoin pojalle sosetta reilummin. Uutta makua maistellaan pari päivää hyvin pikkuisen muun soseen kanssa, ja sen jälkeen annan sitten uutta sosetta reilusti. Soseet on meillä aina pojalle maistuneet hyvin (koputtaa puuta, jotta maistuu jatkossakin=)) ja edelleen myös imetän.

Sitä olen ihmetellyt, kun jotkut sanovat, että jos täysimettää puolvuotta, niin tulee hirveä kiire kiinteiden syömisessä, jotta sitten vuoden ikäisenä on valmis syömään samaa ruokaa kuin muutkin perheenjäsenet. Tuota en ymmärrä... meillä on soseita nyt syöty n. kaksi kuukautta (poika 7.5kk) ja millään tappo tahdilla ei olla soseita syöty tai uusia ruokajuttuja otettu mukaan, pikemmin päinvastoin, ja kuitenkin ollaan ihan ""aikataulussa"". Lihaa meillä ei vielä syödä, kun nyt ensin viljat käydään läpi, mutta lihat tulevat mukaan kun poika on 8kk ja silloin päästään aika nopeasti siihen kahteen liha ateriaan päivässä, mikä 8kk on suositus.

Kiitos tähänastisista vastauksista ja lisää vinkkejä otan mielelläni vastaan. Kiva kuulla, että myöhemmin kiinteisiin siirtyvillä vauvoilla/äideillä ei ole täysi paniikki aikataulujen kanssa.

Sain neuvolasta vihkosen ""Imeväisikäisen ruokavalio"", joka on ristiriitaisia ohjeita täynnä. Siteeraan täsä muutaman:

1) ""äidinmaito on imeväisen lapsen parasta ruokaa ja se riittää ainoaksi ravinnoksi ensimmäisten kuuden kuukauden ajan useimmille normaalipainoisina syntyeille lapsille""

Olen samaa mieltä, sitten toisaalla lukee:

""Kun kiinteät aloitetaan vasta puolen vuoden iässä, on hyvä edetä ruokavalion laajentamisessa ripeämmin niin, että kasvisten, hedelmien ja marjojen lisäksi kuuden kuukauden ikäiselle tarjotaan jotain viljalajia ja lihaa/kalaa/munaa""

Joopa joo, onpa realistista... Eikö kuitenkin pitäisi edetä varovasti ja tarkkaillen, ettei tule allergisia reaktioita ym? Meinaan, tuostahan tulee hitonmoinen ressi jos 4 viikossa pitäisi koko tuo mainittu ruokarepertuaari käydä läpi!!!

2) ""Vellien antamiselle alle 5 kk ikäisille terveille lapsille ei ole ravitsemuksellisia perusteita.""

Ja toisaalla:

""Yli 5 kk ikäiselle puurot ovat vellejä parempi vaihtoehto""

Mitä tämä tarkoittaa? Sitäkö, ettei vellejä pitäisi syödä ollenkaan, ei alle 5 kk:na eikä yli 5 kk:na, heko heko...???

Kokemus taitaa teilläkin kertoa kuitenkin jotain aivan muuta. Tulee vain sellainen olo näin esikoisen kanssa, että mikä olisi paras tapa jottei tule ittelle stressi ja vauva ehtisi sopeutua hänkin isoon muutokseen kun rintamaidolla ollaan tähän asti menty. Entä jos lapsi ei heti suostukaan syömään kiinteitä tai alkaa oirehtia tietyille ruoka-aineille? Miten pitkään hän pärjää 6 kk:n jälkeen ""puolittaisella ravinnolla"" ja äidinmaidolla? Aion siis jatkaa kylläkin imetystä niin kauan kuin mahdollista, mutta olen ymmärtänyt, että jossain vaiheessa vauva ei siitä enää saa kaikkea tarvitsemaansa, esim. rautaa ym ja vasta-aineet äidinmaidossakin alkavat heikentyä.

Yritän kuitenkin asennoitua positiivisesti ja täytyy luottaa siihen, että kyllä se kiinteiden aloitus puolivuotiaalta onnistuu siinä missä pienemmältäkin, vaikka jotkut ihmettelevät, miksi en ole antanut vielä mitään muuta kuin äidinmaitoa. Neuvolassakin tosin kehotettiin jatkamaan ihan puhtaalla imetyslinjalla eli jotain tukea sieltäkin saa.

Itsekkin imetin poikaani 6kk, kasvoi todella hyvin eikä ollut mitään syytä aloittaa kiinteitä aikaisemmin.

Me aloitettiin bataatilla (vatsaystävällisempi ja hieman makeampi verrattuna perunaan). Bataattia syötiin 5pv (muistaakseni) ja sitten mukaan otettiin porkkana. Edelleen 5pv bataattia ja porkkanaa ja sitten mukaan kukkakaali. Alkuun kun päästiin niin aloin ottamaan ""suolasen"" ruoan rinnalla hedelmän/marjan. Kukkakaalin aikoihin aloitettiin vadelmalla jne.. Näin aloitettiin ja hyvin on pojalle kaikki alku yökkäilyjen jälkeen maistunut.

Rintalapsillehan ei vellejä suositella lainkaan. Ja tietääkseni ei niitä enää kauheasti suositella korvikelapsillekaan. tarkempaa syytä en tiedä.

Puuro meillä aloitettiin aika pian, olisiko ollut 3-4vk kiinteiden aloituksesta. Kauralla aloitettiin ja nyt 8kk vanhana syö jo 4-viljan puuroa. meillä ensipuurona käytettiin tuota bonan puurojauhetta. Pikkuhiljaa siihen lisäsin kunnon kaurapuuroa pamiksilla hienonnettuna.

Kyllä sitä lapsesta näkee kun on valmis aloittamaan kiinteitä. Millä poika osoitti kovaa mielenkiintoa ruokaa kohtaan jo ennen kuin aloin kiinteitä antamaan. Tsemppiä teille vaan kiinteiden aloitukseen kun niiden aika on, se on lapselle kyllä ihan uusi maailma! =) Ihana katsoa toisen ilmeitä kun saa uuden maun suuhunsa! Meillä ihan yliveto on banaani, jota vasta paripäivää sitten sai ensimmäisen kerran =)

Ap. itsekin vähän stressasin noiden kiinteiden aloittamisen kanssa. Sitä kaikki tuntui niin sekavalta ja erilaisia ohjeita oli pilvin pimein. Pelkällä imetyslinjalla olisi ollut niin paljon helpompi jatkaa. Mutta aika nopeasti sitä asiat alkavat selkiytyä, johdonmukaisuutta alkaa löytyä.

Sit noista velleistä... meillä ei vellejä ole koskaan käytetty, ne ei meillä aja mitään asiaa. Viljat annetaan puuron muodossa. Jotenkin olen ymmärtänyt, että vellit olisi enempi korviketta syöville vauvoille ja silloin jos korviketta alkaa mennä tolkuttomasti päivässä. Näin siis olen näiltä sivuilta lukenut.

Oma asenne todellakin auttaa asioissa paljon ja turha stressaaminen vain pahentaa niitä. Tämän olen itse niin hyvin huomannut =))).

Meillä alettiin perunalla kerran päivässä ja seuraavaksi otettiin porkkana mukaan noin 3 päivän päästä. Viikon päästä hedelmäsose, jolloin lisättiin jo 2 ateriaan per päivä, toinen oli siis hedelmäsoseateria. Määrät olivat aluksi joitakin teelusikallisia, sitten alkoi hedelmäsoseita mennä enemmänkin. Kahden viikon päästä (siis 6,5kk) otettiin ohjelmaan iltapuuro (Muksun puolukkapuuro), joka edelleenkin suurinta herkkua. Kolmella aterialla mentiin sitten aika pitkään. Lihaa aloitettiin maistella 7kk iässä, mutta sillä ei kai ole kiire jos syö viljoja, kun puurossakin on rautaa. Rauta on siis ainoa joka loppuu jos juo pelkkää rintamaitoa. Nyt 8,5kk ikäisenä ollaan jo maisteltu suunnilleen kaikkea paitsi kananmunaa ja päivässä menee 4 tai 5 ateriaa (riippuu päivästä). Ruuan määrän lisääminen kannattaa tosiaan tehdä varovasti, ettei tule ummetusta. Ummetukseen auttaa hyvin luumusose.
6kk:n täysimetykseen ei tosiaan paljon tueta, vaikka se on suositus. Miksiköhän? Ja sukulaisilta ja kavereilta saa myös välillä kuulla lapsen ""nälässä pitämisestä"", se ei ole kivaa mutta ei jaksa alkaa esitelmöimäänkään imetyksen hyödyllisyydestä, kun aikaisin kiinteät aloittaneet voivat luulla että yrittää kehua itseään. Itse joskus kavereille sanoin jotain sellaista, että laiskuuttani imetän pitkään kun se on niin helppoa. Vaikka oikeasti ajattelen kyllä eniten lapseni terveyttä.

Olen täysimettänyt tyttöäni 6 kk ikäiseksi, ja nyt ollaan kiinteitä aloittamassa (ja imetyskin toki jatkuu edelleen). Hyvin on tyttö kasvanut tasaisesti omalla käyrällään, koko tämän ajan! :)

Olen aloittanut kiinteät kasviksilla, ja eka kiinteänä on ollut bataatti. Ja se onkin uponnut oikein hyvin pikku suuhun. :)Bataattia maistellaan n. 5 päivää, sitten otan porkkanan kuvioihin, ja sen jälkeen perunaa ym. Sen jälkeen olisi tarkoitus kokeilla marjoja (vasta siis vihannesten jälkeen, ettei heti ekaksi totu makeaan). Neuvolasta mulle sanottiin, että parin viikon päästä 6 kk kiinteiden aloituksesta voi ottaa mukaan lihan tai viljat... En oo vielä päättänyt kumpaa ""kannattaa"" ekana antaa, mut jomman kumman siis lisään mukaan pari viikkoa bataatin aloituksesta. :)

Vellejä meillä ei ole koskaan syöty - eikä tulla syömäänkään. Ne ovat mielestäni täysin turhia varsinkin täysimetetylle vauvalle. Eli aloitetaan suoraan puurolla, kuten tossa ylempänä kerroin. :)

Älä ota mitään stressiä noista ""nopeaa tahtia kaikki mössöt peliin"" - kommenteista. Kyllähän järkikin jo sanoo, ettei kaikkea voi yhtä aikaa heti paikalla antaa, sehän vasta ""haitallista"" pienelle keholle olisi! Hiljaa hyvä tulee, yksi ruokalaji kerrallaan: ja kun näyttää, että kaikki menee alas, vauva tykkää, ei tule mitään allergiaoireita - niin sitten voit halutessasi antaa nopeammalla tempolla. Vauvaa ja itseäsi kuunnellen! Älä unohda vaistojasi kaiken tietotulvan ja lippulappusten keskellä.

Äidinmaito on myös yhä yksi 6-12 kk vauvojen pääruuista. Miksikään tyhjäksi litkuksi se ei muutu missään vaiheessa! :)

Asian vierestä: liian aikaisin kiinteiden tarjoaminen kertoo meidän länsimaisessa kulttuurissa myös hieman siitä, että koska elämme suuressa ruuan yltäkylläisyydessä voi olla vaikea käsittää, että pieni vauva todella pärjää_pelkällä_äidinmaidolla elämänsä ekat 6 kk! Ilman että kaikki ruokavaihtoehdot ovat vauvaa odottamassa jo heti laitokselta kotiuduttua. No, tuo hieman kärjistetysti, mutta kuitenkin.

Lukuvinkkinä: tilaapa netistä ensimmäinen kotimainen imetysopas, Minni Niemelä: Imetysopas Hyvinvointia vauvalle ja äidille. Se on tosi mielenkiintoista luettavaa, pintaa syvemmältä! :) Suosittelen sitä kaikille imettäjille ja raskaana oleville!

Hienoa että täysimetät! Ensinnäkin unohda neuvolan kiireaikataulut! Rauhassa maisteluta soseita ja tarkkaile yliherkkyyksiä ja etene juuri niin kuin neuvotaan yleisesti. Meillä mentiin hiljaa eteenpäin ja vasta tosiaan yli 8-kuisena tytteli alkoi syödä vähän enemmän soseita. Kasvoi ja voi silmin nähden hyvin. Ensimmäisenä vuonna tärkein ravinnonlähde on juuri maito ja soseet ovat opettelua varten. Tuntuu siltä, että joissakin neuvoloissa ei ole tätä sisäistetty. Kuuntele lastasi, älä liikaa neuvolan terveydenhoitajaa...

Heippa.
Juu, itse myös täysimetin 6,5kk asti, jolloin aloin tarjoamaan kerran päivässä bataattia. Perunasta alkoi meinaan heti huuto, ja silti neuvolassa vain hoettiin että sitä pitää syöttää... En vieläkään ymmärrä miksi?

No, täysimetys jatkui kuitenkin n 8kk ikäiseksi, koska poika ei suostunut syömään soseita. Itse stressasin asiasta tosi paljon, koska päässä kuitenkin on luulo ja ajatus, ettei lapsi voi enää pärjätä pelkällä maidolla. Ja sinne päähän se oli iskostunut sen takia, kun joka puolella hoetaan, kuinka 'lapsen rauta-arvot romahtavat 6kk jälkeen, eikä rintamaidosta rautaa saa'. No, poitsu on edelleen aika niukka ruokanen, mutta 10kk neuvolassa hb oli normaali, ja muutenkin kasvaa ja kehittyy hienosti, eli kyllä sillä maidolla vaan pärjää, kyllä se niin ihme tavaraa on :)

Tuosta kuinka nopeasti pitäisi ruokia tarjota, en osaa sanoa muuta, kuin että minulle neuvolassa sanottiin, että viikko pitää aina maistella yhtä makua.
Itse en näin toiminut, vaan aika nopeaan tahtiin annoin maisteltavaksi kaikkea, kun ei mitään allergioita ole suvussa, eikä pojalla huomattavissa.

Zemppiä vaan imetykseen, kyllä se edelleen kätevin tapa on saada vaavin masu kylläiseksi :)

Minä imetin tyttöä 6 kk ikään ja sitten jatko neuvolan ohjeiden mukaisesti

vko 1 & 2 vihannekset
vko 3 liha
vko 4 viljat
vko 5 hedelmät/marjat

eli yksi uusi ruokaryhmä per viikko. Käytännössä menee niin että eri lajikkeita (vaikkapa nyt vihanneksista bataatti ja porkkana) otetaan viikon aikana mukaan vain pari ja sitten tuota valikoimaa laajennetaan kun eri ruokaryhmät (eli lihat, viljat yms.) on jo mukana kuvioissa eli käytännössä kun vauva on n. 7 kk. Eli mitään kiirettä ei ole, mutta ei voi tietenkään käydä ""kaikkia"" vihanneksia läpi ja sitten vasta siirtyä lihoihin.

Itse myös ""pelkasin"" että tulee kiire, mutta tyttö nyt 7,5 kk ja syö neljä ateriaa päivässä ja pari kertaa viikossa nyt otan sitten uuden vihanneksen tai hedelmän mukaan valikoimaa.

Imetä siis rauhassa :)

Mie täysimetin 5kk asti ja sitten aletittiin maistella: näin saatiin masu toimimaan paremmin, kun ummetus oli vaivana. Muutoin plikka on kasvanut ihan hulluna, synt. 3,7kg ja 5kk 10kg! Sose maistuu niin hyvin että sitä menisi vaikka kuinka, mutta olen yrittänyt vähän rajottaa että päästäisi kesä vähän helpommalla, itse kun todellakin pidän imetystä niin paljon vaivattomampana kuin sosepurkkien kanssa sähläämistä...

Alotettiin makuannoksilla hedelmillä ja marjoilla, kuten luumulla, päärynällä ja ruusunmarjalla.

Kiitos kaikille rohkaisevista neuvoista!!! Eipä kai sitä todellakaan mitään hirveätä kiirettä kiinteiden maistelun kanssa tarvitse pitää, vauvakin aistii jos äiti on ihan stressaantunut.

Te, jotka olette tarjoneet bataattia, onko sitä valmisruokana olemassa vai oletteko itse keittäneet ja soseuttaneet? Ja miten paljon ylipäänsä olette tehneet ruoat alusta alkaen itse? Olen kuullut joiltain tahoilta, että on vaikeata itsetehtynä saada niin samettisen pehmeän hienorakenteista sosetta kuin mitä alussa pitää olla kun vauva ei vielä osaa pureskella ja siksi monet ovat alkuun suositelleet valmispurkkiruokia. Mitä mieltä olette?

Tein lähes kaiken itse. Herkkäkurkkuja varmasti löytyy, mutta luulisin, että mitä hienompaa antaa vauvalle, sitä hienompaa alkaa vaatia. Minä pärjäsin hyvin haarukan ja sauvasekoittimen avulla. Marjat esim mustikat pakastimesta sulaksi mikrossa, hieman ehkä banaania mukaan ja haarukalla soseeksi. Ei mitään muuta kuin ehtaa marjaa ja hedelmää ja todella hienosti meni kaupaksi. On totuttelukysymys ainakin osaksi. Onneksi vauvalle kelpasi, minusta olisi nimittäin ollut vähän ikävää antaa pieniruokaiselle vauvalle kaupan marjasosetta, jossa marjaa vain alle 30%. Eipä täyttynyt massu ""tyhjästä"".

tähän koitinkin tuossa aiemmin sanoa,että ihan hyvin on tyttö kasvanut vaikkei saanut muuta kuin tissiä n.7-8 kk ikään asti.Meillä oli 7 kk RSV ja tyttö oli kuukauden päivät ihan tisulla ja sen jälkeen ei huolinutkaan.Puuro maistui siinä iltasella mutta vasta n.8-9 kk iässä aloimme saamaan alas muutakin ruokaa.Ja HB ollut tarkkailussa mutta se tosi hyvä ollut 118 kun viitearvo on 105.

Ei olla kiireella otettu,nyt syödään lihaa ja kanaa,kalaakin tosin vielä ne kokkareet ei mene alas,mutta en ole ottanut stressiä eikä ole syytä ollutkaan.Tyttö nyt 11 kk.Ja mitä sitten jos ei ihan 1 v olekaan samoissa kuin muut ikäisensä,jos syö vielä tovin ""vauvanruokaa"" pääasia että on iloinen ja kasvaa hyvin sekä nukkuu.
Maitotuotteita myös maistellaan,mutta ei kiireellä sitäkään.

En ole bataattia nähnyt valmisruokana, itse soseutin. Bataatti olikin melkeinpä ainut, minkä sai aivan sileäksi sauvasekoittimella. Itse alussa värkkäsin kaikista vihanneksista soseita, mutta kun poika ei niitä syönyt, siirryin kaupan valmiisiin hedelmäsoseisiin. Siitä sitten siirryin kaupan valmiisiin ruokiin, ja niitä poika vetelee nytkin sen mitä syö (välillä ei päiviin mitään muuta kun tissiä, välillä 4prk/päivä).
Niin, ja poika on siis reilu 10kk, ja aina vaan meillä syödään niitä 5-6kk tarkoitettuja ruokia. Oksentaa heti kokkareisemmasta. Mutta nyt (vasta) on alkanut laittamaan sormiruokaa (mm leipää) suuhuunsa, joten ehkä siitä sitten tottuu paloihin, ja voi ruveta syöttämään muutakin kun ""vauvasoseita"" :)
Ja myytävänä on myös sellaisia ruokapurkkeja, joissa on enemmän aitoa tavaraa. Mm hedelmäsoseita, jotka ovat 100% hedelmää, ja Hipp tuotteita, joissa on huomattavasti enemmän vihannesta ja lihaa kuin esim pilteissä. Jos se siis mietityttää. Ja eihän muihinkaan vauvanruokiin ole mitään ylimääräistä lisätty, kaikki on aineita mitä vihanneksista ja hedelmistä itsestään jo löytyy.

HEI! Meillä poika nyt 7kk ja imetin myös täysin ekat 6kk. Ja sitä vaan ihmetellään joka paikassa, että kuinka jaksan... No joo.. Meillä neuvolassa hötkyiltiin kiinteiden aloittamisen kanssa ja 6kk tarkastuksessa neuvolantäti sanoikin, että nyt vaan samantien lihat, viljat, perunat, marjat vaan ruokavalioon, vaikka poika kasvanut tasaisen hienosti koko ajan. Ei saa muuten tarpeeksi rautaa. Otin asiasta kamalan ressin, mutta ihan turhaan. Aloiteltiin maistelu bataatilla ja kasviksilla, sitten tuli liha ja iltapuuro. Nyt vieroitetaan yötissistä ja kehiin tulee myös aamupuuro. Poika syö siis aikatarkalleen nyt näin:
08 aamupuuro
10 tissi + päikkärit 30min
12 liha/kala(1rkl) - kasvislounas 1 pieni purkki
13 tissi + päikkärit 30min
15 välipalaksi banaania, hedelmäsostta tms ja tissiä
17 kasvislounas 1 pieni purkki
19.30 iltapuuro ja tissiä

Parin päivän välein annoin uuden maun tai sitten pidempään samaa. Ei sillä ole niin väliä, kunhan vaan itse pysyt kärryillä, mitä oot antanu, että tiedät, jos tulee allegioita. Tuntuu, että tosta kiinteiden aloituksesta on tehty ihan liian monimutkainen ja hankala juttu.. Hienosti se menee, jotkut lapset innostuvat heti asiasta, toiset vähän myöhemmin! Aurinkoista kesän jatkoa! =)

Täysimetin viikkoa vaille 6 kk ikään. Sitten aloitimme ensin vihannes- ja hedelmäsoseilla, 7kk vanhana puurot ja 8kk lihat. Ei ollut mikään kiire ja hyvin onnistui, uusia makuja otettiin muutama viikossa ja määrät kasvoi pikkuhiljaa.

Voi olla, että jos purkkiruuilla aloittaa, vauva ei sitten tahdokaan kokkareisempaa omatekoista, varmaan olis hyvä opetella syömään heti alusta molempia.

Itse aloitin kiinteiden tarjoamisen 5 kk iässä, olisin kyllä halunnut täysimettää vielä mutta vauva alkoi vaatia maitoa päivällä kerran tunnissa ja nukkui huonosti päiväunia. Liekö nälkä vaivannut liikaa... Nyt ollaan 3 viikkoa harjoiteltu ja vielä siitä päivän yhdestä soseaterista ei juuri mahan täytteeksi ole mutta kunhan kokeillaan. Ruuista on tullut mahavaivoja tai yliherkkyysoireita joten se on vähän hidastanut tahtia. Vauva ei muutenkaan tunnu kovin kiinnostuneelta tuosta syömisestä...

Eihän tässä paniikkiin ole aihetta vaikka ruoka ei vielä alkaisikaan maittaa mutta kyllähän se elämää helpottaisi. En kehota ketään aloittamaan kiinteitä aikaisemmin siinä pelossa että alku on vaikeaa mutta oman luonteeni tietäen olisin nyt ihan hermona syömisen kanssa jos olisin aloittanut kuukauden myöhemmin ;) Neuvolassa ei kyllä kehotettu kiirehtimään yhtään.

Meillä ollaan kanssa vielä täysimetyksellä ja tarkoitus on tuonne 6 kk mennä. Tosin huonon äidin leima on jo tullut saatua kun neljä kk vanhempi serkku on saanut jo kaikki mahdolliset, mutta uhallakin taistelen. Mulle on itelle aloitettu lisät 3 kk ja samantien olen sairastunut allergiaan ja täytyy sanoa, että ittelle se on ollut yhtä helvettiä välillä, omalle lapselle sitä ei tosiaan halua. Äiti oli nuorimman siskon kanssa allergia tutkimusryhmässä mukana ja sen ohjelman mukaan ei noilla lisien aloittamisella ole ollut kiirettä ja sitä sitten aion noudattaa. Viimeiseksi sitten jää ne ruoka-aineet, joille itse olen allerginen ja joille mies on allerginen.

Kannustusta imettämiseen pitempään saa muuten todella odottaa, mutta pojalla oli pari viikkoa sitten oikein kriittinen tilanne ja sen johdosta oltiin sairaalassa useampi päivä. Jouduttiin antamaan vaikeita hoitoja ja kun sitten tuosta imetyksestä kysyin sillä oli 5 eri lastenlääkärin kanta se, että suosittelevat pitkään imetystä tai rintamaitoa. Eli vaikka kummajaisia ollaankin, niin kannattaa jatkaa.

Yhteistyössä