Apua miten epäterveellistä ruokaa ihmiset syö! :0

  • Viestiketjun aloittaja hmm
  • Ensimmäinen viesti
hei
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Alkuperäinen kirjoittaja hinajisto:
:D Itte käytän voita, suolaa JA kermaa yleensä vielä samassa ruuassa!!! Mitä rasvasempaa sen parempaa!! Omg!!! Ja laihtunut 15kg sillä!!! KELAA! Vähänkö kuolen kohta tähän ruokavaliooni!
Tässä pilee vaan se ongelma, että pitkäaikaisesti käytettynä nuo tuhoo verisuonet. Elikkäs paino kyllä putoo, mutta haittavaikutuksiakin on.
No ei tuhoo. Juuri oli iso meta-analyysi (jossa peräti 350 000 ihmistä ) ja siinä todettin ettei tyydyttyneella rasvalla ole MITÄÄN yhteyttä sydän- ja verisuonitauteihin. Meta-analyysissa tutkittiin vanhoja tutkimuksia, myös pitkä-aikaisvaikutuksia.

Mulla on kaikki arvot parantunut karppauksen myötä (verensokeri, kolesteroli, maksa-arvot). Ja kovaa eläinrasvaa syön yli 150 g päivässä. Ainut mikä tukkii suonet on kovetettu kasvirasva eli transrasva ja hirveet määrät hiilareita.
 
insinörtti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kyllä se suola on ihan epäterveellistä kaikille. Ei verenpainetta tarvitse vielä olla liikaa, mutta kyllä se suola kertyy kaikkien verisuoniin kalkiksi. Tietenkin kohtuus kaikessa! Suolaakin pitää syödä, muttei liikaa.
En ole mikään ravitsemuksen asiantuntija, mutta miten suola (NaCl) eli alkuaineet natrium ja kloridi muuttuisi verisuonissa yhtäkkiä aivan toisiksi alkuaineiksi kalsiumiksi ja oksidiksi eli kalkiksi (CaO)?
 
joo-o
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Jos suomalaiset ei kerta syö epäterveellisesti, niin miksi täällä maassa on niin paljon sydän- ja verisuonisairaita?
Kyllähän suomalaiset syövät epäterveellisesti, mutta sydän- ja verisuonitauteihin vaikuttaa jonkin verran myös perimä, elimistön tapa käsitellä niitä rasvoja.
Eihän voi ja kerma sinänsä ole epäterveellisiä vaan määrät. Jos paistaa jauhelihan käyttäen 50g voita tai lorauttaa lihapulliin desin kermaa, on se epäterveellistä. Mutta jos lisää kastikkeeseen silloin tällöin ruokalusikallisen kermaa tai paistaa letut kerran kuukaudessa voissa, ei se ole epäterveellistä. mieluummin jätän letut syömättä kuin paistan ne öljyssä :)
 
hinajisto
Alkuperäinen kirjoittaja Pallas:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kyllä se suola on ihan epäterveellistä kaikille. Ei verenpainetta tarvitse vielä olla liikaa, mutta kyllä se suola kertyy kaikkien verisuoniin kalkiksi. Tietenkin kohtuus kaikessa! Suolaakin pitää syödä, muttei liikaa.

J.
Miten suola muuttuu kalkiksi?
Mä mietin ihan samaa :D Rupesin jopa googlaa ruokasuolaa ja verisuonten kalkkeutumista...
 
hih
Alkuperäinen kirjoittaja dinsku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Jos suomalaiset ei kerta syö epäterveellisesti, niin miksi täällä maassa on niin paljon sydän- ja verisuonisairaita?
koska syövät liikaa hiilihydraatteja, mukaterveellisiä kevyt-tuotteita, lisäaineita, liian vähän kasviksia...
liika rasva ja suola nostaa sydän ja verisuonisairauksien riskiä.
Sanoo "virallisterveelliset" ohjeet........ kaikkee säkin uskot :)

 
Just
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kyllä se suola on ihan epäterveellistä kaikille. Ei verenpainetta tarvitse vielä olla liikaa, mutta kyllä se suola kertyy kaikkien verisuoniin kalkiksi. Tietenkin kohtuus kaikessa! Suolaakin pitää syödä, muttei liikaa.

Ja ne paljon rasvaa sisältävät kermat, kuten kuohukerma, joka sisältää 38% rasvaa, on epäterveellisempiä kuin kevytversiot. Vaikka kevytkermoissa olisi paljon hiilihydraatteja (jotka lihottaa myös), hiilihydraatit ovat kuitenkin ruokavalion perusta ja huono eläinperäinen rasva taas menee suoraan sisäelinten ympärille aiheuttamaan pahaa.
Vai että suola muuttuu taianomaisesti kalkiksi ja hiilihydraattii on ruokavalion perusta. Buahhaahaa! Miksei sun jauhelihakastikkeessa sitten oo kun huonoo eläinperästä rasvaa (jauheliha+kerma) jos niin kovasti kaipaat pehmeitä rasvoja?
 
ap
Mä en tullut tänne ihmettelemään, että ihmiset käyttää suolaa rasvoja ja jauhoja ja kermaa. Ihmettelen, kuinka paljon niitä pitää tunkea yhden ruoan sekaan, kun vähempikin riittäisi!
 
jadal
Alkuperäinen kirjoittaja en söisi:
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
yksi ehkä parhaista jauhelihakastikkeista tulee, kun mausteiden lisäksi hauduttaa jauhelihan sekaan porkkana- ja kaaliraastetta, purkki tomaattimurskaa, ja kermapurkki :p
Ja uskallan väittää, ettei ole epäterveellistä :)
Yök, ei tuo ole jauhelihakastike.
on se, ja hyvää.
sipulia siihen tulee muuten myös, mielellään paljon :p
 
insinörtti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en tullut tänne ihmettelemään, että ihmiset käyttää suolaa rasvoja ja jauhoja ja kermaa. Ihmettelen, kuinka paljon niitä pitää tunkea yhden ruoan sekaan, kun vähempikin riittäisi!
Kerro meille nyt silti kuinka siitä natriumkloridista tulee kalsiumoksidia?
 
joo-o
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en tullut tänne ihmettelemään, että ihmiset käyttää suolaa rasvoja ja jauhoja ja kermaa. Ihmettelen, kuinka paljon niitä pitää tunkea yhden ruoan sekaan, kun vähempikin riittäisi!
Joo-o, mutta sä et ihmettelyltäsi näe, että omissa tavoissasikin on parantamisen varaa...
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja insinörtti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kyllä se suola on ihan epäterveellistä kaikille. Ei verenpainetta tarvitse vielä olla liikaa, mutta kyllä se suola kertyy kaikkien verisuoniin kalkiksi. Tietenkin kohtuus kaikessa! Suolaakin pitää syödä, muttei liikaa.
En ole mikään ravitsemuksen asiantuntija, mutta miten suola (NaCl) eli alkuaineet natrium ja kloridi muuttuisi verisuonissa yhtäkkiä aivan toisiksi alkuaineiksi kalsiumiksi ja oksidiksi eli kalkiksi (CaO)?
Ihmettelin, ihan samaa.
 
plm
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
olisko parempi käyttää transrasvoja, E621:ta ja jotakin ihme maitojohdannaista?
Peesaan.
Ja kuka edes kutsuu jotain kevytkermasössöjä kermaksi?
Mieluummin aitoa tavaraa ja vähän kuin että läträisin jonkun keinotekoisen moskan kanssa, hyi.
 
ap ei tajuu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en tullut tänne ihmettelemään, että ihmiset käyttää suolaa rasvoja ja jauhoja ja kermaa. Ihmettelen, kuinka paljon niitä pitää tunkea yhden ruoan sekaan, kun vähempikin riittäisi!
No ei riitä. Mä oon hiilariherkkä ja ainut tapa saada nälän pysymään poissa on suuri rasvankäyttö (myös liika proteiini nostaa verensokeria, rasva ei ollenkaan) Jos en käytä paljoo rasvaa niin mistä sitten vedän energian? Kun en hiilareita ja proteiinia voi syödä kun rajallisesti? Yksi vaihtoehto tietty on palata entiseen "terveelliseen" kevytruokavalioon josssa 2 tyypin diabetes oli jo lähellä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Mun mielestä AP:n ruokavalio kuulostaa kuvottavan epäterveelliseltä.
Jos noi on ok, niin mites sokeri sitten? Vai aspartaami?
Miksi syöt lihaa jos eläinrasvat ei kiinnosta?
Siis mitä??
Kyllä mä syön ihan kohtuudella kaikkea. Ihan jopa lihaa ja maitoakin juon. Hui kauhea. ?? Mä en nyt enää ymmärrä, kun kaikesta pitää vääntää aina rautalangasta. Valintoja voi tehdä, ja kaikki tekee niitä niin kuin tykkää.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en tullut tänne ihmettelemään, että ihmiset käyttää suolaa rasvoja ja jauhoja ja kermaa. Ihmettelen, kuinka paljon niitä pitää tunkea yhden ruoan sekaan, kun vähempikin riittäisi!
Eikös tuossa puhuttu pelkästä kastikkeesta. Ei kai kenenkään kokonainen ruoka ole pelkkä kastike?
 
Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Alkuperäinen kirjoittaja dinsku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Jos suomalaiset ei kerta syö epäterveellisesti, niin miksi täällä maassa on niin paljon sydän- ja verisuonisairaita?
koska syövät liikaa hiilihydraatteja, mukaterveellisiä kevyt-tuotteita, lisäaineita, liian vähän kasviksia...
liika rasva ja suola nostaa sydän ja verisuonisairauksien riskiä.
Sanoo "virallisterveelliset" ohjeet........ kaikkee säkin uskot :)
juu, enemmän niitä kuin jotain palstailijaa. Itsekin pidän karppauksesta ja tiedän sen hyödyt, ja oon samaa mieltä että hiilaritkin tekee pahaa, mut todellakin vain jos niitä saa liikaa. Ihan kuten mitä tahansa muutakin: Liika tupakka on paha, liika alkoholi on paha, liika rasva on paha, liika kolesteroli on paha, liika proteiinikin on paha ja liika rautakin on paha.

Juju onkin siinä, että pitää osata syödä sopivasti kaikkea mitä kroppa tarvitsee, ja huolehtia myös siitä kulutuksesta. Jos sulla on ihan täydellisen tasapainoinen ruokavalio (ja muutenkin elämäntavat) niin taatusti mikään leipä ei tuki sun verisuonia.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja joo-o:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en tullut tänne ihmettelemään, että ihmiset käyttää suolaa rasvoja ja jauhoja ja kermaa. Ihmettelen, kuinka paljon niitä pitää tunkea yhden ruoan sekaan, kun vähempikin riittäisi!
Joo-o, mutta sä et ihmettelyltäsi näe, että omissa tavoissasikin on parantamisen varaa...
Joo, tottakai. En mä muuta väitäkään. Tän keskustelun aiheena vaan oli ne jauhelihakastikkeet, jotka tehdään näin:

Ruskista jauheliha voissa.
Laita jauheliha odottamaan, kunnes teet ruskean kastikkeen.
VOITA taas ja jauhoja. Ja paljon.
Lisää jauhelihat.
Lisää 2tl suolaa.
 
niin ja jatkan vielä: kevyttuotteet ei tosiaankaan oo hyvä vaihtoehto, sehän pitäis olla jo ihan yleisesti tiedossa. Edelleen pointti on siinä, että pitäis syödä sitä oikeaa ruokaa, oikeita määriä. Se on vähän hukassa meillä.

Jostakin luin ihan vasta jonkun jutun siitä että lautasen koot on nykyään suuremmat, sekin vaikuttaa meidän valintoihin ihan oikeasti, kun sitä alkaa tosissaan miettimään. Otetaan enemmän mitä tarvitsee, syödään tunteisiin, palkitaan ruualla, jne. Ruokaa tulee ihan joka tuutista joka sekunti, koita siinä sitten muistaa että paljonko kroppa oikeasti tarvii.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Alkuperäinen kirjoittaja hinajisto:
:D Itte käytän voita, suolaa JA kermaa yleensä vielä samassa ruuassa!!! Mitä rasvasempaa sen parempaa!! Omg!!! Ja laihtunut 15kg sillä!!! KELAA! Vähänkö kuolen kohta tähän ruokavaliooni!
Tässä pilee vaan se ongelma, että pitkäaikaisesti käytettynä nuo tuhoo verisuonet. Elikkäs paino kyllä putoo, mutta haittavaikutuksiakin on.
No ei tuhoo. Juuri oli iso meta-analyysi (jossa peräti 350 000 ihmistä ) ja siinä todettin ettei tyydyttyneella rasvalla ole MITÄÄN yhteyttä sydän- ja verisuonitauteihin. Meta-analyysissa tutkittiin vanhoja tutkimuksia, myös pitkä-aikaisvaikutuksia.

Mulla on kaikki arvot parantunut karppauksen myötä (verensokeri, kolesteroli, maksa-arvot). Ja kovaa eläinrasvaa syön yli 150 g päivässä. Ainut mikä tukkii suonet on kovetettu kasvirasva eli transrasva ja hirveet määrät hiilareita.
Noh, kuulepas. Kun suomalaiset vaihtoivat oikean voin margariiniin, niin kuolleisuus sydän- ja verisuonisairauksiin tipahti huomattavasti. Viitsitkö linkittää jostain tuon tutkimuksen? Mä itse uskon siihen, että kaikkea voi syödä, kun syö kohtuudella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Mun mielestä AP:n ruokavalio kuulostaa kuvottavan epäterveelliseltä.
Jos noi on ok, niin mites sokeri sitten? Vai aspartaami?
Miksi syöt lihaa jos eläinrasvat ei kiinnosta?
Siis mitä??
Kyllä mä syön ihan kohtuudella kaikkea. Ihan jopa lihaa ja maitoakin juon. Hui kauhea. ?? Mä en nyt enää ymmärrä, kun kaikesta pitää vääntää aina rautalangasta. Valintoja voi tehdä, ja kaikki tekee niitä niin kuin tykkää.
Niin. Sä laitat lihaliemimössöä ja AROMISUOLAA!!! ruokaas. Ja vielä syöt sitä?
Oo vähän aikaa ilman noita lisäaineita niin maistat miltä ne maistuu :x
Joo siis syö vaan ihan rauhassa, mutta älä ny kermaa ja voita ja suolaa hauku sitten.
 

Yhteistyössä