Apua miten epäterveellistä ruokaa ihmiset syö! :0

  • Viestiketjun aloittaja hmm
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suomessa ollaan naurettavan suolapelkoisia, alistutaan syömään mautonta vauvanruokaa! Keski-Euroopassa syödään muuten suolaa ja läskiä reilusti. Eivät ole kuolleet mihinkään!
Suolan tilalla voi käyttää mausteita ja tuoreita yrttejä eikä ole mautonta vauvanruokaa.
 
;)
Mä en karppaa, mutta puhtaat tuotteet, kuten voi ja kerma, ovat ehdottomasti kropalle parempia kuin jotkut kevytpaskat. Jotka sisältää melkoisen liudan lisäaineita...

Juu ja paistakaa vaan öljyssä, teette ite transrasvaa, ja sehän se vasta terveellistä onkin! ;)
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Alkuperäinen kirjoittaja hinajisto:
:D Itte käytän voita, suolaa JA kermaa yleensä vielä samassa ruuassa!!! Mitä rasvasempaa sen parempaa!! Omg!!! Ja laihtunut 15kg sillä!!! KELAA! Vähänkö kuolen kohta tähän ruokavaliooni!
Tässä pilee vaan se ongelma, että pitkäaikaisesti käytettynä nuo tuhoo verisuonet. Elikkäs paino kyllä putoo, mutta haittavaikutuksiakin on.
No ei tuhoo. Juuri oli iso meta-analyysi (jossa peräti 350 000 ihmistä ) ja siinä todettin ettei tyydyttyneella rasvalla ole MITÄÄN yhteyttä sydän- ja verisuonitauteihin. Meta-analyysissa tutkittiin vanhoja tutkimuksia, myös pitkä-aikaisvaikutuksia.

Mulla on kaikki arvot parantunut karppauksen myötä (verensokeri, kolesteroli, maksa-arvot). Ja kovaa eläinrasvaa syön yli 150 g päivässä. Ainut mikä tukkii suonet on kovetettu kasvirasva eli transrasva ja hirveet määrät hiilareita.
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No joo siis kyllähän mä itsekin käytän jonkin verran suolaa ja mm lihalientä, jossa suolaa on myös. Mutta puhunkin nyt siitä, ettei sitä tarvitse teelusikka kaupalla sinne sekaan laittaa...

Jos käytän kermaa, laitan 15% ruokakermaa max 1/4 purkillisen (oli mikä ruoka tahansa).. ei vaan kaipaa edes enempää.

Itse teen jauhelihakastikkeen ihan niin, että ruskistan jauhelihan pannulla ja laitan hieman vehnäjauhoja päälle. Sekoitan jauhot kunnolla lihaan ja kaadan seoksen kattilaan, jossa on valmiiksi tehty kuuma lihaliemi. Kastike suurustuu. Laitan joukkoon paljon tomaattipyreetä. Ja se on siinä. Tietty mausteet tuli jo ruskistamisvaiheessa. Mutta ei siihen voita tarvitse. Enkä laita ikinä kuin vähän aromisuolaa (tosi ripauksen).
Mikä kenenkin mielestä on terveellistä. Tuota sinun tärkkelys, lisäaine hiilarimössöä en voi syödä, ruokavalioni puolesta.

Olen jättäny kaikki light ja muut tuotteet pois. Syön mahdollisimman puhtaita raaka-aineita ja välttelen hiilareita. Tuoreita kasviksia kuluu mielettömiä määriä päivittäin. Voin paremmin kuin aikaisemmin ja olen päässyt jopa laihtuun.

Voitko hyvin? Jos näin on, niin ruokavaliosi sopii sinulle, vaikka se ei sovi minulle. En silti lähtis väitteleen, kumman ruokavalio on terveellisempää. Mulla on ainakin veriarvot kohdillaan, verenpaine hyvä ja jopa laihdun.
 
en söisi
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
yksi ehkä parhaista jauhelihakastikkeista tulee, kun mausteiden lisäksi hauduttaa jauhelihan sekaan porkkana- ja kaaliraastetta, purkki tomaattimurskaa, ja kermapurkki :p
Ja uskallan väittää, ettei ole epäterveellistä :)
Yök, ei tuo ole jauhelihakastike.
 
ap
No kyllä se suola on ihan epäterveellistä kaikille. Ei verenpainetta tarvitse vielä olla liikaa, mutta kyllä se suola kertyy kaikkien verisuoniin kalkiksi. Tietenkin kohtuus kaikessa! Suolaakin pitää syödä, muttei liikaa.

Ja ne paljon rasvaa sisältävät kermat, kuten kuohukerma, joka sisältää 38% rasvaa, on epäterveellisempiä kuin kevytversiot. Vaikka kevytkermoissa olisi paljon hiilihydraatteja (jotka lihottaa myös), hiilihydraatit ovat kuitenkin ruokavalion perusta ja huono eläinperäinen rasva taas menee suoraan sisäelinten ympärille aiheuttamaan pahaa.
 
terve
En syö lihaa, ja kaikki kotiruoka jota teen on kyllä yleensä terveellistä. Tomaattinen linssikastike korvaa meillä tuon lihamoskan.
Ylimääräiset kilot mulla tulee suklaasta, mutta lapset ei syö karkkia ku kerran viikossa joten he syövät terveellisesti ja niin minäkin, mitä nyt joka päivä myös suklaata :)
 
karppi
Niin ja karpit saa yleensä aika vähän suolaa ku ne ei syö leipää (monissa leivissä on enemmän suolaa ku suolapähkinöissä ) ja siks sitä voi vähän lisätä ruokaan. Mä en osta ikinä valmisruokaa ja liha aina marinoimatonta. Ainut suolanlähde on oikeestaan juusto, voi ja lisätty suola.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja :
Itse syöt epäterveellisesti jos sitä jauhoo pitää joka kastikkeeseen tunkea.
En mä sitä joka kastikkeeseen tungekaan. Joskus laitan vaan kasvislientä/lihalientä ja tilkan ruokakermaa. Puhe oli jauhelihakastikkeesta, johon satun vehnäjauhoja käyttämään.
 
miuku
meidän jauhelihakastike sisältää jauhelihaa (yleensä paistia), tomaattimurskaa, sipulia, sitten yleensä laitan porkkanaa, paprikaa, kesäkurpitsaa ja tomaatteja pikkupikkukuutioina + mausteet (sis. suolan). Yleensä en käytä suurusteita. Nämä muhivat sitten vähintään tunnin ja tuleepa ihan hemmetin hyvää ja voin taata että on terveellistä :) ja pasta on lähes aina tummaa..
 
Niinkö
Mä en karppaa, mutta puhtaat tuotteet, kuten voi ja kerma, ovat ehdottomasti kropalle parempia kuin jotkut kevytpaskat. Jotka sisältää melkoisen liudan lisäaineita...

Juu ja paistakaa vaan öljyssä, teette ite transrasvaa, ja sehän se vasta terveellistä onkin! ;)
Tätä en tiennytkään. Itsekin karppaan. Harvoin kyllä paistettaessa lisään mitään, siis öljyjä tai voita, mutta joskus kun lapsille lätyt paistan, niin öljyä on tullu käytettyä. Itkut kun olen kuvitellu tarjoilevani terveellistä.

Pitääpä heti mennä googlaan, ja jos näin on, niin tuo öljypull lähtee kyllä. Vai voiko sitä muuten käyttää, jos ei kuumenna?
 
no mä teen mielestäni terveellisesti, tosin sen verran vois parantaa ettei paistais jauhelihaa vaan keittäis. Rasvaa en lisää ollenkaan koska siinä lihassa itsessään on niin paljon, suolaakin hyvin maltillisesti. Yleensäki meillä lisätään suolaa vasta lautaselle, jokainen oman makunsa mukaan, ja siinä se maistuukin paremmin eikä tarvi laittaa niin paljoa mitä valmistusvaiheessa.

Sipulia laitan yleensä aika reilusti, ja ihan vehnäjauhoilla suurustan.
 
juuh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No joo siis kyllähän mä itsekin käytän jonkin verran suolaa ja mm lihalientä, jossa suolaa on myös. Mutta puhunkin nyt siitä, ettei sitä tarvitse teelusikka kaupalla sinne sekaan laittaa...

Jos käytän kermaa, laitan 15% ruokakermaa max 1/4 purkillisen (oli mikä ruoka tahansa).. ei vaan kaipaa edes enempää.

Itse teen jauhelihakastikkeen ihan niin, että ruskistan jauhelihan pannulla ja laitan hieman vehnäjauhoja päälle. Sekoitan jauhot kunnolla lihaan ja kaadan seoksen kattilaan, jossa on valmiiksi tehty kuuma lihaliemi. Kastike suurustuu. Laitan joukkoon paljon tomaattipyreetä. Ja se on siinä. Tietty mausteet tuli jo ruskistamisvaiheessa. Mutta ei siihen voita tarvitse. Enkä laita ikinä kuin vähän aromisuolaa (tosi ripauksen).
Yök, kuinka epäterveellistä. Ensinnäkin paistat jauhelihan... tosi epäterveellistä. Toiseksi, käytät lihalientä... natriumglutamaatti on epäterveellistä. Kolmanneksi... sen lihaliemen lisäksi ei mitään aromisuoloja käytetä.
Mun mielestä tuo lihaliemi on paljon pahempi juttu kuin nokare voita. Missä muuten ruskistat lihan, öljyssäkö.

Mun mielestä joku keinotekoinen ruokakerma, jossa on ties mitä saostusaineita ja rikottuja rasvoja on paljon epäterveellisempää kuin aito kerma.
 
tiedoksi
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Itse syöt epäterveellisesti jos sitä jauhoo pitää joka kastikkeeseen tunkea.
En mä sitä joka kastikkeeseen tungekaan. Joskus laitan vaan kasvislientä/lihalientä ja tilkan ruokakermaa. Puhe oli jauhelihakastikkeesta, johon satun vehnäjauhoja käyttämään.
kasvis-ja lihaliemikuutiot on epäterveellsiä. Ei niissä ole muuta ku natriumglutamaattia (<-paha) , suolaa ja aromeja. Kannattaa vaihtaa fondeihin tai maustetahnoihin.
 
bansku
Mun jauhelihakastike: jauhelihaa, kasvisliemikuutio (ilman natriumglutamaattia), reilusti tomaattimurskaa, tilkka vettä, tilkka rypsiöljyä + muut mausteet. Voisin kuvitella että on ihan suht terveellinen kastike.
 
haloo
Mä veikkaan et ap saa paljon enemmän suolaa kun yksikään karppi, varsinkin jos käyttää paljon eineksiä ja lihaliemikuutioita. Tiesitkö että liemikuutioita saa tehtyä ihan itse keittämällä kasviksia ja lihaa?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Jos suomalaiset ei kerta syö epäterveellisesti, niin miksi täällä maassa on niin paljon sydän- ja verisuonisairaita?
koska syövät liikaa hiilihydraatteja, mukaterveellisiä kevyt-tuotteita, lisäaineita, liian vähän kasviksia...
 
laiheliini
Mä laitan aina koko purkillisen kermaa, teinpä sitten esim. kasvissosekeiton tai jauhelihakastikkeen. Ihan varmana tulee parempaa näin, kuin että laittaisin vain neljäsosapurkillisen. Jos paino-ongelmia ei ole, niin en näe mitään syytä, miksen saisi nauttia hyvästä ruuasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Jos suomalaiset ei kerta syö epäterveellisesti, niin miksi täällä maassa on niin paljon sydän- ja verisuonisairaita?
koska syövät liikaa hiilihydraatteja, mukaterveellisiä kevyt-tuotteita, lisäaineita, liian vähän kasviksia...
liika rasva ja suola nostaa sydän ja verisuonisairauksien riskiä.
 

Yhteistyössä