Apua... Kun lapsi viivyttelee tahallaan joka ilta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Näin Meillä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tässä mitä meillä on kokeiltu ja mikä on toiminut aina jonkun vaikean vaiheen yli:

Kiitos näistä :) Kokeilen kaikkia paitsi kohtaa 4. Tämä meidän tapaus saa kyllä aikansa kylpyhuoneessa lotratessaan kulumaan ilman yleisöäkin.

"vierasvieras", olen jo myöntänytkin että varmaan läheisyyttä pitäisi lisätä jo alkuiltaan ettei tarvitse sitten jäädä syliin asumaan iltasadun jälkeen. :) On nukahtanut itsekseen jo pitkän aikaa, siinä ei ole ollut ongelmia aikoihin. En mahdu lapsen sänkyyn köllöttelemään, kun ei vielä nuku aikuisten sängyssä. Enkä tässä iltapuuhien venymisen aiheuttamassa hermostuneessa tilassa mitenkään voi alkaa totuttaa lasta siihen, että äiti on aina vieressä kun nukahtaa! Siinähän menee sitten se vähäkin rauhoittumisaika mitä mulla on ennen omaa nukkumaanmenoa, ja siitä pitäisi sitten myöhemmin erikseen vieroittaa pois uuden huudon kera.

"Nuuh", olenhan minä ollut tiukkana ja harjannut jopa puoliväkisinkin. Se vaan on kurjaa puuhaa. Lässyttämistä en harrastanut edes vauvan hampaita harjatessa (muuten kyllä helliteltiin ja höpöteltiin, kuten nykyäänkin tehdään). Mutta kun haluan uskoa että siinä lässyttämisen ja pakottamisen välillä on oltava joku toimiva tie. Lapsi on temperamenttinen ja lujatahtoinen, ei kiukuissaan kuuntele järki- tai muutakaan puhetta. Joten joko odotan että pahin vastaanhangoittelu menee ohi (missä taas aikaa kuluu ja kello käy), tai otan leuasta kiinni ja harjaan puoliväkisin, mistä lapsi saa taas aiheen parkua että sattuu. Tässä ei voi voittaa. Tilanne siis on se että lapsi ei vaan tottele, vaikka häntä komentaa. Tuskin on ainoa laatuaan...? Jos tämä olisikin niin yksinkertaista, että kun komennan lapsi tottelee, niin eihän tässä tarvitsisi mitään enää kysellä ;)

Jos sä pelkäät sitä huutoitkua, niin just siksi sun lapsi pompottaa sinua!! Anna huutaa, vaikka joka ilta. Mutta ensinnäkin; annat liikaa lapselle vaihtoehtoja. Toinen yövalo pois. Vain 1 hali. Syömisessä lautanen pois jos kestää ikuisuuden. Peset itse lapsen naaman; kauan se kestää; no 1 sekunti! Miksi annat lapsen hidastella tahallaan? Pese hänen hampaat ja kanna sänkyyn jos ei itse mene. Siinä se. Helppoa, mutta teillä siitä tilanteesta on jo tullut valtataistelu, koska sinä et ole osannut laittaa lapselle rajoja.

Ja p.s. Eihän uhmaikäisen kuulukaan totella. Mutta sinä olet aikuinen, ja määrittelet rajat; mistä käytöksestä tulee rangaistus ja mistä ei. Jos annat kaikessa hieman periksi, tottakai se lapsi pompottelee ja kiusaa sinua, "tahallaan", vaikka tosin uhmaikäinen ei tee sitä tahallaan vaan ETSII RAJOJA.

[QUOTE="huoh";30213143]Mä ottaisin kylmästi iltapaln pois jos vitkuttelee ja leikkii ruoalla. Tuon lamppujutun olet kyllä itse aiheuttanut kun niitä on kaksi. Toinen vaan pois. Aikuinen päättää milloin pesuvesi on hyvän lämpöistä, ei 3.5v. Ja ne hampaat vaan harjataan reippaasti. That's it. Nyt vaan rajoja kehiin. Ethän sä voi 3.5v antaa itteäs pompotella. Kylmän viileesti ilmotat illalla ettei ole aikaa lukea satua koska lapsi vitkutteli. Yksi hali, se riittää. Kyllä se parin illan jälkeen tajuaa...[/QUOTE]

Aikuinen päättää millon vesi on sopivan lämpöistä?
Siis joo, ymmärrän, että jos lapsi vaan sättää ja veden kanssa, niin jossain vaiheessa siihen on laitettava stoppi, mutta siis eikö se nyt kuitenkin saa itse päättää minkä lämpöisellä vedellä naamansa haluaa pestä, jos sen tekee reippaasti?

Pitääkö 3 vuotiaan pestä naama itse? Ei kyllä taida olla vielä sen ikäinen, että siitä tulisi mitään MUUTA kuin leikkimmistä! Onko ap nyt ihan perillä siitä mikä se 3-vuotiaan kehitys on? Selvästi lapsi kaipaa äitinsä huomiota, ja siksi vitkastelee ja tekee kaikkea hölmöä. Ja ei kai se 3-vuotias itse niitä hampaita pese?

Anna sille lapselles enemmän huomiota päivällä, jos mahdollista. Vai oliks tää taas yksi niistä, joka näkee lastaan n. 2 tuntia illalla ja thats it???Ja sitten ihmettelee miksi lapsi temppuilee??Voi haloo taas.

Ja lisäksi ap:lle tiedoksi että myös KOULUIKÄINEN temppuilee iltaisin TAHALLAAN.(Mä ihmettelen vähän tota sun sanavalintaa tahallaan, 3,5-vuotiaasta...) Eli jos et ymmärrä että se kuuluu asiaan, kun lapsi on väsynyt jne, niin sulla on pitkä tie edessä!!!

Varaisin vaan enemmän aikaa ja vähentäisin kysymyksiä, jotka voi pitkittää esim. tuota iltapalaa. Eli en kysyisi, haluaako lisää, vaan antaisin alkuun sopivan kokoisen iltapalan. Vaihtoehtoja ei tarvitse myöskään antaa, ainakaan montaa.

Minusta tilanne ei kuulosta kovin pahalta, 1-1,5 tuntia on ihan siedettävä kesto kaikille iltatoimille. Iltapalan aikana voi jutella lapsen kanssa ja välillä tehdä muita juttuja, ei se minusta ole niin ikävä asia, että pitäisi mahdollisimman nopeasti hoitaa alta pois. Suurin ongelma tuntuu olevan kärsimättömyytesi, siis että odotat omaa aikaa kuin kuuta nousevaa ja siksi viivytykset hermostuttavat sinua. Mutta aloita sitten vaan ne iltatoimet lapsen kanssa niin hyvissä ajoin, ettei mene nukkumaanmeno liian myöhäiseksi. Tuonikäinen ei edes tunne kelloa, joten ei osaa protestoida vaikka aikaistaisit 0,5 - 1 tunnilla iltatoimia.

Hommaa pari tiimalasia. Anna vaikk ite valita millaiset. Iltapalle 15min ja hampaiden pesuun 2min. Saa varmaan netistäkin jonkunlaisen tabletin tai kännykän näytölle. Jos ruoka on syömättä, kun hiekka on loppu, niin sitten ei syödä. Samaa tietenkin voi käyttää myös pukemiseen ja valitsemiseen jne.

Ja sitten voi vähän muuttaa omaa asennetta iltatouhuihin. Se on sitä yhteistä aikaa lapsen kanssa, meillä ainakin venyy kakkosluokkalaisenkin kanssa usein ilta kun vielä vähän luetaan vierekkäin tai pelataan joku lautapeli.. kunhan pysyy kohtuuden rajoissa nukkumaan menemisen aika. Ei se ilta ole 15 minuutista kiinni :) Lapsi vaistoaa myös sen, että äiti haluaa mahdollisimman nopeasti päästä "eroon" lapsesta.

• Tykkää
Reactions: Äidin blogi
Iltapalalla höpötellään, kestää sen puolituntia.
Pisut ja pesut.
Pusut ja halit.

Äänikirjat soimaan, yks nukahtaa vartissa, toisella menee tunti. Viimeistään klo 22 on hiljaista. Talvea kohden uni maistuu nopeammin.

Ja aina on yksi, joka haluaisi valvoa kauemmin.
Meillä yritetään olla vuoteessa viim. 20:30, joskus vähän viivästyy..

yleensä otetaan vielä happihyppy klo 18-19:30 välillä. Kuitenkin joku on sitä mieltä että nukahtaminen on ihan typerää..
Saattelen sänkyyn niin monta kertaa kuin pitää.
Oli sitten lapsen mielipide mikä tahansa.

Viimeksi muokattu:
Ehkä sillä ei oo nälkä? Monesti pk-päivän jälkeen päivällinen ja iltapala on aika lähekkäin ainakin meillä?
Kokeile nopeaa iltapalaa, esim. pirtelö pillimukista. Sinne voi laittaa kaurahiutaleitakin niin on ruokaisaa.
Toisen yövalon laittaisin varastoon, välillä voi sit vaihtaa esim. muutaman kuukauden välein.
Ja kyllä meillä on hampaat pesty väkisin pienenä. Nykyään ei tarvitse. 4-vuotias ja 7-vuotias jo ymmärtää, että tulee reikiä jos ei pese. Jos pelleillään, riittää että sanon että jos ei nyt onnistu niin sitten jää pesemättä. Kyllä se onnistuu 99% kerroista.

En huomannutkaan että ketjuun on tullut uusia vastauksia.

Pitääkö 3 vuotiaan pestä naama itse? Ei kyllä taida olla vielä sen ikäinen, että siitä tulisi mitään MUUTA kuin leikkimmistä! Onko ap nyt ihan perillä siitä mikä se 3-vuotiaan kehitys on? Selvästi lapsi kaipaa äitinsä huomiota, ja siksi vitkastelee ja tekee kaikkea hölmöä. Ja ei kai se 3-vuotias itse niitä hampaita pese?

Lapsi nimenomaan haluaa itse pestä naamansa, ja osaa jo ihan hyvin kun on monta kuukautta harjoitellut. Hampaita harjailee ensin itse sen minkä osaa, sitten minä viimeistelen. Jos ja kun lapsi haluaa opetella tekemään asioita itse, en ymmärrä miksi pitäisi paapoa ja pitää lapsi "vauvamaisen" passiivisena kun kerran oman tekemisen halu on kova.

Olen lapsen kanssa arki-iltaisin 5-6 tuntia ehdottamasi kahden sijaan. Kovat on oletukset...

Alkuperäinen kirjoittaja viera.s:
Eli en kysyisi, haluaako lisää, vaan antaisin alkuun sopivan kokoisen iltapalan.

Kyllähän lapsen nälkäisyys vaihtelee illasta toiseen siinä kuin aikuisenkin - miten voi etukäteen tietää mikä on "sopivan kokoinen"? Joskus lapsi syö paljon, joskus vähän. Ei ole tullut mieleen että olisi joku automaattinen annoskoko joka aina olisi sopiva...? :)

Toisin kuin moni epäilee, en odota omaa aikaa illalla "kuin kuuta nousevaa", sitä mulla on ihan riittämiin päivällä. Alan kuitenkin olla itsekin väsynyt tuossa klo 21 lähestyessä, ja tiedän lapsen valittavan omaa väsymystään aamulla kun herätän 07:30 ellei ole päässyt ajoissa nukkumaan. Säännnöllisen unirytmin on tutkimuksissakin todettu olevan hyväksi lapsen kehitykselle. Näistä syistä olen etsinyt helpotusta juuri iltaan painottuvaan kiukutteluun ja viivyttelyyn.

Päiväkodissa on tarjottu välipala klo 14, haen lapsen 15:30, pieni välipala kotona 16:00 ja iltapala (lämmin ateria) 19:30. Kyllä lapsi on yleensä ehtinyt kehittää nälän siihen mennessä, mutta kuten sanottu se vaihtelee. Nyt viime iltoina on mennyt melko hyvin. Lapsi ei vaan meinaa ryhtyä lopettelemaan leikkejään ja keräämään lelujaan ajoissa ilman toistuvaa kehottelua ja puuttumista asiaan, jolloin tietysti syöminen ja kaikki muukin viivästyy.

Jännästi täällä on kahta kantaa asiaan. Yhden mielestä olen nössö lässyttäjä joka antaa lapsen pompottaa, kun pitäisi vaan jyrätä vaikka pakolla iltarutiinit tiukassa aikataulussa. Toisen mielestä olen kauhea painostaja ja lapsenvihaaja, kun uskallan hoputtaa pikku kullannuppua sen sijaan että nautiskelisin joka hetkestä. Totuus lienee taas kerran siellä välillä. Kiitos kommenteistanne :)

Miksi ette syö lämmintä ateriaa klo 17 ja vain kevyttä iltapalaa juuri ennen nukkumaanmenoa? Ihan vaan sillä kysyn, kun 90% ihmisstä tekee niin ja se toimii. En itsekään tahtoisi syödä liharuokaa just ennen nukkumista.
Miten ajattelit syööttää lapsesi parin vuoden päästä kun hän alkaa jonkun harrastuksen? Kaks välkkäriä peräkkäin ei oikein auta jaksamaan ja väsyneenä ei jaksa syödä kunnolla.

[QUOTE="Näin Meillä";30213165]Semmoinen lisäys tuosta pesuvedestä että meillä on tosiaan huono0 hana kylpyhuoneessa. Veden lämpö muuttuu viiveellä, eli vaikka olisin säätänyt veden sopivaksi, niin lapsen laittaessa kätensä alle se on saattanut muutua kuumemmaksi. Täytyy siis laskea vettä omilel käsille vieläkin pitempään että voi olla varma, ettei se enää muutu. Lapsi tietysti haluaisi tehdä nykyään KAIKEN itse, myös säätää veden jne., jos vaan saisi.

"huoh", miten harjaat reippaasti lapsen hampaat, joka huuta että "täytyy haukotella/yskiä" ja työntää harjaa pois, kääntää päätä pois, kääntyy kokonaan pois? Väkisin? Jättämällä harjaamatta? :-/[/QUOTE]

Meillä vaihtoehdoksi harjaamisessa jäi se väkisin. Ne on pestävä jokatapauksessa. Usein suun sai auki hoilaamalla jotain hassua laulua joka nauratti lasta. Nuo jaksaa loputtomiin pompottaa jos antaa.

[QUOTE="Näin Meillä";30222025]Kyllähän lapsen nälkäisyys vaihtelee illasta toiseen siinä kuin aikuisenkin - miten voi etukäteen tietää mikä on "sopivan kokoinen"? Joskus lapsi syö paljon, joskus vähän. Ei ole tullut mieleen että olisi joku automaattinen annoskoko joka aina olisi sopiva...? :)[/QUOTE]

Ei se nyt niin paljon vaihtele, jos ruokailurytmi on säännöllinen. Sitä paitsi jos lapsi ei osaa päättää ottaako lisää, ei hänellä selvästikään ole enää nälkä, miettii vaan pitkittäisikö nukkumaanmenoa syömällä vielä.

Mutta teillä tuo ruokajärjestys pitkittää "iltapalaa". Tietysti lämpimän ruuan syömisessä menee pidempään ja on enemmän muuttuvia tekijöitä. Jos haluat illan viimeisen ruokailun olevan nopea, sinun on paras siirtää lämmin ruoka alkuiltaan ja antaa illalla sitten vaan puuroa, leipää tms.

Yhteistyössä