mitä tehdä 5-vuotiaalle joka huutaa joka ilta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avuton

Vieras
Niin että sisarukset ei saa nukuttua ja ite oon joka ilta hermoromahduksen partaalla ja kaikki illat vaan mietin nukuttamista jne... naapurit on varmaan kans ihan hermona, kerrostalossa kun asutaan. Mitä mä teen? onko näin isoille unikoulua? Samoin mun mielestä noin ison pitäis yöllä peittokin saada päälle, en jaksais joka yö enää neidille peittoa laittaa.. apuja... miehestä en apuja saa, sil ei oo mitään auktoriteettia lapsiin, ärsyttää olla ainut joka yrittää pitää kuria/neuvoa sääntöjä.

Siis hetkinen, mitä se huutaa? Ennen nukkumaanmenoa vai sängyssä? Onko nukkunut aiemmin hyvin?
Ei kuulosta ihan normaalilta, onko muuten terve ja ns. normaali lapsi?
Isä mukaan komentamaan myös !
Tsemppiä ;)

siis pitäis saada 100 x syliä, vettä, peittoa ym.. vaatii palveluja tai huutaa muuten vaan, en tiedä mitä, yliväsymystä joskus, joskus jotain muuta... eikä aina ees sano jos kysyy, huutaa vaan eikä tiedä mikä on hätänä.

Minusta tuonikäisen pitää jo ymmärtää puhetta ja totella myös. Eli itse ilmoitan tylysti, että nyt on nukkuma-aika ja kaikki ovat hiljaa ja kunnioittavat muiden unta. Perheessäni on juurikin 5-vuotias, joka kyllä toisinaan testaa huutamisen ja kiukuttelun tehoa keinona saada erityishuomiota.

Eri asia, jos herää yöllä huutamaan vaikka painajaistaan tms.

onko se yksin sielä huoneessa vai sisarusten kanssa? istu tai makoile siellä huoneessa jos sitä vaikka vaan pelottaa yksinolo/pimeä tms niin sen vuoksi hyppyyttää sua. hyppyytys loppuu kun oot läsnä.

mll:n sivuilta:
Ohjeita lapsen nukkumaanmenovaikeuksien vähentämiseksi

Varaa riittävästi aikaa seurusteluun vain lapsen kanssa.
Seurustele lapsen kanssa perheen normaaliin valvonta-aikaan, älä yöllä.
Noudata joka ilta toistuvaa nukkumaanmenojärjestystä.
Varaa nukkumaanmenon valmisteluun riittävästi aikaa, esim.

kerro lapselle ystävällisesti lähestyvästä nukkumaanmenosta, anna hänen lopettaa leikkinsä
sulje televisio ja vähennä jonkin verran valoja
kerää lapsen kanssa lelut ja tavarat
syö yhdessä lapsen kanssa iltapala (istu vieressä)
seuraa lapsen riisumista, iltapesua ym. iltatoimia, iloitse lapsen omatoimisuudesta
juttele hetki lapsen kanssa
lue iltasatu, iltarukous, loru tai runo
toivota hyvää yötä
sammuta valo ja jää itse hetkeksi lapsen huoneeseen, istu tai lepää vuoteella
jos lapsi pyytää palveluja tai haluaa keskustella, totea rauhallisesti, ettei enää tänään, nyt on uniaika

Jos lapsi ei nukahda puolen tunnin sisällä valojen sammuttamisesta, hän ei ole riittävän väsynyt nukkuakseen. Jos lapsi suuttuu nukutettaessa, hän lauhtuu illalla suuttumuksestaan hitaammin kuin päivällä. Kiukkukohtaus nukutustilanteessa saattaa siirtää unen tuloa jopa 1-2 tunnilla.

Vältä

lapsen komentelua ja pakottamista
liian hätäistä nukkumaanmenoa
lapsen jättämistä yksin pimeään huoneeseen, jos lapsi pelkää
melua lapsen nukkumaanmenohetkellä.

sisarukset on pienempiä ja kaikki on samassa huoneessa. Kiitos neuvoista. yritän toteuttaa noita annettuja ohjeita ja toivoa että tilanne helpottuisi. on vaan itsellä niin lyhyt pinna että ei jaksais enää illalla väsyneenä kuunnella niitä kiukutteluja ja vaatimuksia. toivon todella että tämä vaihe ei kauaa kestäisi.

Yhteistyössä