Apgar-pisteistä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja booster
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

booster

Jäsen
14.03.2008
36
0
6
Vauvamme sai synnyttyään vain 2 pistettä, 5min pisteet jo 8. Kukaan ei silloin mitään asiasta puhunut, vauva ei vain ilmeisesti älynnyt lähteä itse hengittämään. Nyt 3kk synnytyksestä olen itse käynyt asiaa murehtimaan että onkohan vauvamme saanut jotain vaurioita ja miksi siitä ei sairaalassa ollessani kukaan kertonut tarkemmin- itsellä oli tietysti niin paljon muutakin mietittävää etten osannut jäädä sitä pohtimaan :( Olisi kai meille asiasta puhuttu jos olisin ollut vakavaa ja kenties vauvaa vammauttavaa ollut synnytyksessä? Synnytys sujui muuten todella hyvin. onko kokemuksia?
 
Meillä poika sai ensin 5 pistettä. Oli veltto, sinertävä eikä hengittänyt. Tästä pelästyttiin kovin, vaikka virkosi nopeasti lisähapella. 5 min pisteet oli 9. Olin hieman huolissani, ja kyselin lastenlääkäriltä tästä 3. pv -tarkastuksessa. Hän sanoi, että on ihan sama, vaikka ekat pisteet olis 0, jos 5 min pisteet on jo hyvät. Oli sitä mieltä, että vaurioita ei ole ehtinyt tulla. Toivomme siis näin... Pojalla on ikää nyt 10 kk, ja hyvin on ainakin oppinut kaikenlaista...
 
Älä hätäile, jos pisteet 5 min kohdalla noin hyvät! Itselläni on nyt 4 kk ikäinen vauva, jonka apgarit heti synnyttyään 4, viiden minsan pisteet 7. Vauva ei hengittänyt synnyttyään ja vietiin elvyteltäväksi. Itsekin huolehdin alkuun eikä kukaan sanallakaan puhunut meillekään sairaalassa esim. mistään vammautumisriskistä tms. Nyt en huolehdi enää, kun vauva kovasti jokeltaa, nauraa ja tarttuu esineisiin. Luotan, että kaikki ok!
 
meillä pisteet 1/8 :( ,mikä tarkoitti meidän tapauksessa että poika oli kakannut lapsiveteen(koska napanuora kaulan ympärillä),syntyessään kiireellisellä sektiolla oli "veltto ja hengittämätön" mutta virkosi pian kun hengitystiet putsattiin. jo teholla hengitti itse ja oli täysin normaali. hiukan henki rohisi elvytyksen jäljiltä ja poika oli unelias rankan synnytyksen jälkeen; vietti teholla 4päivää,kunnes rupesi syömään kunnolla ja pääsi vierihoitoon.
lääkärit vakuuttivat ettei mitään vahinkoa ole tapahtunut, pienet vauvat kestävät hapenpuutetta paljon paremmin kuin aikuiset. ja terve poika onkin, nyt 5kk ja risat, isokokoinen,hyvinkehittynyt ja päivääkään ei sairastanut meidän pienokainen :heart: .
kysyisitkö neuvolasta asiaa,jotta pääsisit käymään synnytyksen kulun jonkun kanssa läpi? minusta se on ihan normaalikäytäntö jollain synnäreillä. ainakin meitä jututeltiin useaan otteeseen ja kyseltiin jäikö joku painamaan mieltä.
saitko synnytyskertomusta mukaasi? siitähän kaikki selviää pilkulleen.
soita siis neuvolaan niin ei jää mieltä painamaan!
 

Yhteistyössä