Antakaa hyviä LAIHDUTUS vinkkejä :) Miten sitä painoa saa hyvin tippumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja läskis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vihanneksia, kasviksia , juureksia, rehuja (millä nimellä niitä nyt haluaakin kutsua) niin että tulee jo korvista ulos. Mausta eri tavoin ( ei kermalla, voilla tms) ja vaihtele lajeja. Mukaan jotain proteiinia. Paljon vettä ja herkut jätetään kauppaan.

Kannattaa ottaa käyttöön joku kalorilaskuri mihin laitat ylös jokaisen suupalan niin näet miten oikeasti syöt ja sitten on helpompi lähteä korjaamaan.

Niin ja liikuntaa lisää tietysti :)

Tsemppiä koitokseen alku on se hankalin lupaan sen :)

Säännölliset ateriat ja välillä EI MITÄÄN! paljon kasviksia, täysjyvää, kahvileivät ja makea pois, ei valkoisia viljoja. Janojuomana aina vesi. Liikuntaa hiljalleen lisää. Aloitat rauhallisesti liikunnan, muuten tulee kuukauden sisällä stoppi.

Aloittamalla runsaan liikkumisen ja järkevöittämällä ruokailua. Alkuun voi tehdä pieniä ruokailua koskevia tekoja, kunhan aloittaa hyvän, säännöllisen treenaamisen. Lopettaa esim sokerin käytön teessä ja kahvissa, juo vähemmän maitoa (rasvattomassa maidossakin on yllättävän paljon sokeria), juo runsaasti vettä, syö leipää harvoin - ehkä aamupalalla ja silloinkin suosii näkkileipää, hapankorppua tai tuhtia ruisleipää. Lounaaksi voi opetella syömään salaatin, muutoin voi ehkä pitäytyä samassa päivällisruokailussa muun perheen kans. Annoskoko järkeväksi joka kerta. Herkkuja vähän, esim vain viikonloppuisin. Kun liikkuu 4 treeni kertaa viikossa ja syö järkevästi, alkaa siinäkin jo tapahtua.

Hyvää elämäntaparemonttia ei kannata pilata vetämällä ruokailua heti törkeen ikäväksi. Siksi alkuun järkeviä pienempiä muutoksia. Kun kroppa tottuu reiluun liikuntaan, herkutkaan ei enää maistu niin. Sitten on myös helpompi tehdä lisää muutoksia ruokailuun. Kaikki lähtee reilun liikunnan ilon löytämisestä ja hyvän treenitahdin löytymisestä. Kun se on saavutettu, pystyy ihminen lisäämään muutoksia. Kaikkea ei kannata pyrkiä saavuttamaan heti. Homma on muutoin karseeta pakkopullaa.

Leipä pois!! Mun painon pudotuksessa (-25 kg) suurin osuus oli varmasti sillä, että jätin leivän lähes kokonaan pois. Annan itseni syödä nykyään vain 2 palaa leipää päivässä, vaikka kuinka rakastankin leipää kaikkine herkkuineen...

Ensimmäinen virheesi on tuo että laihdutus alkaa huomenna. Sitten yks mässypäivä ja se voi alkaa taas seuraavana maanantaina.. ja sitä seuraavana.

Pysyvät elämäntapamuutokset, pikkuhiljaa. Ei kitukuureja. Vaihda asioita terveellisempään pikkuhiljaa. Voit aloittaa sen jo tänään.

Samoja ehdottaisin mitä on jo tullutkin. Liiku enemmän, syö vähemmän. Jätä leipä pois aterioilta ja vaihda pasta/riisi täysjyväksi. Ota ruokaa vaikka pienemmälle lautaselle niin et mätä niin paljon, älä santsaa.
Proteiini pitää nälkää. Rahka on esim. hyvä iltapala (eikä mikään kermasokerirahka vaan maustamaton rahka hedelmällä tm).
Se mitä syöt, syö laadukasta ruokaa. Ei eineksiä vaan tuoreista hyvistä raaka-aineista valmistettua ruokaa.

Lisäisin vielä, että en laittas itselleni kiloissa mitään tavoitetta. -40 on hurja. Lähtökohtaisesti masentava määrä työtä. Minä en kattonu ekaan 4 kk'een edes vaakaa vaan hain onnistumisen tunteita säännöllisen liikunnan rakentamisesta osaksi viikkoarkea ja siitä kun huomasin, että kunto alkoi nousta. Jaksoin tehdä pidempiä lenkkejä kävellen. Ja alpin pitämään niistä. Jaksoin myös aloittamillani kahvakuulatunnilla paremmin. 6 kk myöhemmin muutin reippaat ja pitkät kävelyt juoksuksi ja nyt jaksan juosta 5 km yhtä soittoa kun aiemmin en olis jaksanut juosta juuri lainkaan. 1,5h kuntosalitreenit ovat tulleet osaksi arkea myös. Ihme homma, sillä en oo koskaan voinut kuvitellakaan pitävän kuntosalilla käynnistä. Nyt se on mukavaa!

Vaatekoko on pienentynyt kovasti vaikka takana vasta -12 kg. Kilosta huolimatta mulla on nyt kuntoa, jaksamista ja senttejä kadonnut. Mulla on lihasta ja allitkin näyttävät kaventuvan vähän. Kaikki nää muut muutokset on jo paljon plussaa niin että vaikkei vaakaluvut niin huimia olekaan, on mulla huippu meno päällä ja olen itse tosi tyytyväinen. Älä pilaa tekemisen meininkiä suhteettoman hurjilla tavoitella vaan nauti välisaavutuksista.

Paras on tämä: Älä syö mitään klo 18.00 jälkeen. - Tää on oikeasti hyvä. Kun itsellä ei enää toiminut normi konstit, muistin, että miespuolinen serkkuni laihdutti tällä ja toden totta, se tepsii! Pahinta tuossa on se, että se tuppaa "jäämään päälle" ja laihtuu liikaa, mutta kyllä sen saa loppumaan.

Paras laihdutusvinkki ikinä on se, että älä lannistu äläkä luovuta! Repsahduksia, takaiskuja sun muuta saattaa tulla vastaan, mutta ne pilaa projektin vasta sitten, jos itse jättää projektin kesken.

Repsahduksestakin on hyötyä jos sen jälkeen jatkaa laihduttamista, sillä se boostaa aineenvaihduntaa kun keho luulee että luvassa on paljon kaloreita. Sitten kun ei olekaan, niin vilkastunut aineenvaihdunta vauhdittaa kilojen tippumista! :)

Tärkein on vaan että jatkaa eteenpäin tavoitteeseen asti, kesti sitten kauan tai vähän, välillä painonlasku voi jumittaa mutta kärsivällisyys palkitaan.

Tuo klo. 18 jälkeen syömättömyys ei ainakaan mulla auttanut kuin pari viikkoa. Sitten loppui painon tippuminen. Kävelen päivässä 2-3 tunnin lenkin, niin Se auttaa. Onhan Se välillä helvetin puuduttavaa, mutta voihan sitä kuunnella samalla musiikkia, tai jutella kaverin kanssa. Tai sitten vaan ajatella kaikkee paskaa. Mitäpä sitä ei tekis laihtumisen eteen. Sitä paitsi kunto kohoaa ja kiinteytyykin. Sitten kun on paino pudonnut ja kunto kohillaa niin voi aloittaa hölkän. Ehdottomasti suosittelen liikuntaa, pelkän ruokavalion jos muutat niin ei Se kroppa tule olemaan kummonen. Salilla saa sitten,kropan viimeisen päälle.

Muista että ensimmäiseen 2 viikkoon vaaka ei vielä reagoi välttämättä millään tavalla...Sitten alkaa tippua!
Itse laitan ruuan pienemmälle lautaselle ja jätän lihapiirakat ym kauppaan. Suon itselleni kuitenkin kerran viikkoon karkkipäivän, ja leivon pari kertaa viikossa.
Tälläkin tavalla paino tippuu 1-2 kiloa per kk.
Ylipainoa on vain muutama kilo mutta kuitenkin :) Sullahan pitäisi tippua varmaan se 3-4 kiloa per kuukausi?

Mies on pudottanu 20 kg 10 kuukaudessa yksinkertaisesti syömällä vähemmän. Kalorilaskurin mukaan syö, eli merkkaa ohjelmaan kaiken syödyn ja katsoo siitä, montako kaloria vielä saa syödä. Eikä ole aloittanut mitään hullua liikkumista, vaan käy uimassa ja puolentoista tunnin kävelyillä. Nyt aikoo aloittaa lihaskunnon kasvattamisen.

Syö paljon kasviksia ja hedelmiä, etenkin omenoita ja mandariineja. Kanaa menee myös paljon salaatissa, eri tavoin itse maustettuna. Jätti leivän kokonaan pois ja syö aina aamuisin puuron.

En näe mitään syytä, miksei nämä vinkit toimisi myös muilla, kunhan on rehellinen itselleen kaloreita laskiessa. Ja itsekuria laihdutus tietysti myös vaatii. Tsemppiä, ap!

Alkuperäinen kirjoittaja Tsemppiä!;30477124:
Paras on tämä: Älä syö mitään klo 18.00 jälkeen. - Tää on oikeasti hyvä. Kun itsellä ei enää toiminut normi konstit, muistin, että miespuolinen serkkuni laihdutti tällä ja toden totta, se tepsii! Pahinta tuossa on se, että se tuppaa "jäämään päälle" ja laihtuu liikaa, mutta kyllä sen saa loppumaan.

Peesi! Ja proteiini sekä kuitupitoista iltapalaa.

Stressin ja kaikenlaisten muiden ongelmien parissa oma ruokailuni jäi vähemmälle,kun
oksetti ja muutenkin kaikinpuolin olo oli huono.
Mun pituus on 172 ja paino 69 kiloa ongelmien alkaessa.
Söin valmiista kaupan puurosta puolet,2 rahkaa ja yhden jogurtin yleensä päivässä.
Paino tippui 64,5 kiloon kahdessa viikossa.
En vieläkään pysty kunnolla syömään..syön lämpimän aterian yleensä lauantaisin.Olen saanut lisättyä syömisiini
lasten Piltti omena- päärynä soseen ja pienen kevyen mehukeiton.Välillä illalla syön paistettuja kananmunia makkaralla,mutta harvoin.Painoni ei enää laske,koska kulutus on niin pientä.
Jännä juttu,kuinka vähällä sitä selviää.Luulee,että tarvii paljon enemmän..aikaisemmin söin suht samalla tavalla,mutta
töissä tauoilla pari leipää lisäksi ja silloin tällöin harvakseltaan pullaa ja painoni oli nousussa koko ajan,vaikka pyöräilin
joka päivä 16 km..

Elämän tapa muutoksella. Tutkit mitä oot syönyt tähän mennessä. Karsit turhat pois. Lasket itselle sopivan kalorimäärän, jolla paino tippuu. Lisäät liikuntaa. Ei liian suuria tavotteita. Puoli- yksi kilo viikossa. Hitaasti, muttavarmasti

Jätä sokeri pois kokonaan. Mehut, jugurtit, kahvileivät, karkki... Suklaat, vaalea leipä, jäätelö... Sokeria löytyy mitä ihmeellisimmistä ruoista!
Kahvin kanssa vaikka näkkäriä, ite sallin kahvileipänä rouskutella tacoja ja nachoja alkuun, että sai mielihyvän jostain koska tuo sokerista eroon pääsy on vaikeaa. Sallin itselleni myös yhdn herkkupäivÄn viikossa. Jos mielihalu herkkuja kohtaan oli hillitön keskiviikkona, söin herkkuannoksen silloin, mutta yleensä sinnittelin ja säästin sen sunnuntaille.
Tuo herkkupäivän herkku sai olla joku pikaruoka ja pussillinen karkkia, patukka suklaata, jäätelöä... Järkevänä annoksena. Ekoina viikkoina tuo herkkupäivä oli ihan jäätävää mättöä, mutta nyt herkuksi riittää vaikka suklaapatukka.. Ei sokeri enää tuo mielihyvää niin paljon kuin ennen.
Pidä jemmassa porkkanoita, naurista, hedelmiä. Kuivatut hedelmät hyviä kans kunhan kattoo ettei niitä oo pyöritetty sokerissa! Pähkinät terveellisä kans.

Lisää liikuntaa vähitellen. Aluksi kolme puolen tunnin hikeen asti menevää liikuntasuoritusta, esim. Kävelyllä hyvä alottaa. Sitte jonnekin ohjattuun jumppaan kerran viikossa, vesijumppa tosi tehokasta ja helppoa aluksi jos painoa paljon liikaa, vesi tukee kroppaa ja ei satu niin paljon.

Mutta tärkeintä on että ite haluaa laihtua. Te laihduin noilla menetelmillä -20 kiloa vuodessa, ja tuo elämäntaparemontti jatkuu edelleen siten että pyrin pitämään painon samoissa lukemissa. Nykyään ei niin tarkkaa syömisten suhteen, mutta urheilemaan on helpompi lähteä päivittäin kuin lihavana. Päivittäin pikku lenkki tai uinti tai jumppa pitää mielenkin parempana.

Yhteistyössä