Antaisitko toisen äidin imettää vauvaasi jos tarve vaatisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllähän se nykyisin tuntuu oudolta, mutta ennen oli kyllä ihan imettäjiä. Ei Suomessa ehkä niin paljon, mutta euroopassa ylhäistöllä oli yleensä imettäjät, jotka hoiti homman äidin puolesta.

Ei kai siinä mitään kunhan vauva saa ruokaa ja jos äidiltä ei vaikka tuu maitoa että mikä ettei, paitsi että se ei taida olla käytännössä oikein mahdollista nykyisin.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En käsitä miten voitte toisessa ketjussa sanoa että tärkeintä on äidin ja lapsen läheisyys ja sitten toisessa ketjussa että parempi äidin antaa lapsi jollekin toiselle imetettäväksi kuin antaa itse pullosta maitoa. Nämä kaksi asiaahan sotivat niin paljon keskenään.

Mä en pyytäis toista naista imettämään mun lasta jos mäkin olen paikalla ja voisin ruokkia lapsen itse. Eihän siinä nyt mitään järkeä ole. Sanoin, että mieluummin joku muu imettää lastani kuin että joku muu antaa pullosta maitoa.

Miksi mä antaisin pullosta maitoa ku voin vaa imettää? Mä en ihan nyt hokaa.

Voi jestas, JOS ET VOIS IMETTÄÄ. Niinkin voi käydä vaikka seuraavan lapsen kohdalla. Onhan tuota asiaa todella helppo ajatella jos itsellä maito riittää, mutta mitä jos ei riittäiskään? Niin sinäkö antaisit lapsesi jonkun vieraan imetettäväksi etkä itse haluaisi syöttää häntä pullolla? Vaikka se lapsi on pullollakin niin kyllä siinä äidin sydän sulaa kun lapsi pitää kädestä kiinni, katselee silmiin ja syö, en minä ainakaan suostuisi tuosta luopumaan ja uskon että se lapsikin nauttii minkä tahansa maidon syömisestä enemmän äitinsä sylissä.

Voi jestas, JOS ET VOIS IMETTÄÄ. Niinkin voi käydä vaikka seuraavan lapsen kohdalla. Onhan tuota asiaa todella helppo ajatella jos itsellä maito riittää, mutta mitä jos ei riittäiskään? Niin sinäkö antaisit lapsesi jonkun vieraan imetettäväksi etkä itse haluaisi syöttää häntä pullolla? Vaikka se lapsi on pullollakin niin kyllä siinä äidin sydän sulaa kun lapsi pitää kädestä kiinni, katselee silmiin ja syö, en minä ainakaan suostuisi tuosta luopumaan ja uskon että se lapsikin nauttii minkä tahansa maidon syömisestä enemmän äitinsä sylissä.

Aaaaaa... Sä käsitit tän siis jonkunlaisena sijaisimettäjä-juttuna... Mä kässäsin, että tässä on kyse yksittäisistä syötöistä ;)

Jos mä en vois imettää niin tietenkin siirtyisin pullolle, sillä vauvan ensisijainen ruokkija kuuluu olla äiti, oli ruokintatapa mikä tahansa.

En käsitä miten voitte toisessa ketjussa sanoa että tärkeintä on äidin ja lapsen läheisyys ja sitten toisessa ketjussa että parempi äidin antaa lapsi jollekin toiselle imetettäväksi kuin antaa itse pullosta maitoa. Nämä kaksi asiaahan sotivat niin paljon keskenään.

Mä en pyytäis toista naista imettämään mun lasta jos mäkin olen paikalla ja voisin ruokkia lapsen itse. Eihän siinä nyt mitään järkeä ole. Sanoin, että mieluummin joku muu imettää lastani kuin että joku muu antaa pullosta maitoa.

Miksi mä antaisin pullosta maitoa ku voin vaa imettää? Mä en ihan nyt hokaa.

Mä käsitin että tässä ketjussa puhuttiin jostain satunnaisesta tilanteesta. Onhan asia ihan eri jos ei ollenkaan pysty imettämään. Tulisikohan paljon hakemuksia, jos laittaisi työkkäriin hakuun imettäjän :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
Mä käsitin että tässä ketjussa puhuttiin jostain satunnaisesta tilanteesta. Onhan asia ihan eri jos ei ollenkaan pysty imettämään. Tulisikohan paljon hakemuksia, jos laittaisi työkkäriin hakuun imettäjän :xmas:

Mä voisin tehä sitä, maata vaa päivät pitkät ja mulle tuotais vauvoja :laugh: Siinäpä sitten lukis lehtiä ja kirjoja ja hengailis :xmas:

Mä voisin tehä sitä, maata vaa päivät pitkät ja mulle tuotais vauvoja :laugh: Siinäpä sitten lukis lehtiä ja kirjoja ja hengailis :xmas:

Tai olis kaksplussalla ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:

Tai olis kaksplussalla ;)

:ashamed: :ashamed: :ashamed: :ashamed: :xmas:

Mikä ettei, mikäli toisen äidin tuntisin. Itse voisin omasta puolestani imettää kenen lasta vain, sillä tiedän ettei mulla ole tauteja ja ruokavalio on kohdallaan.

Kyllä ja kyllä, olen imettänytkin vauvaa jonka äiti oli pitempään kuin vain muutaman päivän sairaalassa.

Niin ja alkuun vieraan imetys tuntui tosi oudolta mutta nopeasti siihen sit tottui. Ihan aluksi pumppasin vauvalle maitoa ja juotin pullolla ja hörppyyttämällä, homma sujui vähän vaivalloisesti kun koko tilanne ja pullo oli vauvalle vieraita. Tää hoitovauva seurasi aina tosi tarkkaan kun imetin omaa vauvaani, ja sitten kun syötin häntä niin alkoi painautumaan mun rintaa kohti ja yritti tarrata ja laittaa kättä paidan sisään ym juttuja, Kerroin vauvan käytöksestä äidille ja sovittiin että kokeilen imettämistä jos siltä vaikuttaa. Seuraavalla kerralla taas vauva työnsi pulloa sivuun ja kun sitten tarjosin rintaa, kävi siihen heti kiinni ja imi itsensä nukahduksiin. Pelkän ravinnon saamisen sijaan tällä vauvalla tuntui olevan enemmänkin kyse lohdun hakemisesta tutusta asiasta vaikeaan tilanteeseensa. Ensimmäiset kerrat imettää tuntuivat tosi oudoilta, ihan erilaisen imuotteen takia ja koska en oikein tiennyt miten vauvaa olisi pidellyt ja en tiennyt olisiko pitänyt ottaa vauvaan katsekontakti ja leperrellä jotain vai antaa hänelle oma ruokarauha ja mahdollisuus äidin muistelemiseen, Sitten kun huomasi asian tärkeyden vauvalle ja homma muutenkin alkoi sujua luontevammin niin oma suhtautuminenkin muuttui sellaiseksi että eihän tässä nyt mitään ihmeellistä ole, että omaa rintaa ajatteli pelkästään tuttipulloksi jota ei tarvitse lämmitellä ja keitellä, asia tuntui hyvin yksinkertaiselta,

Kyllä ja olen imettänyt. Kahta eri vauvaa. Eikun kolmea. En tajunnut että siinä olisi jotain outoa? Ennen kun, luin näitä juttuja täällä. Ei se silti mielipidettäni muuta, ihmettelen vaan..

Imetykseeen liittyy äidin ja lapsen emotionaalinen suhde ja sitä ei saa mennä rikkomaan. Jossain psykoligian kirjassa verrattiin raiskaukseen. Se on lapselle hämmentävä kokemus, jossa rikotaan rajoja. Lapsen hyväksikäyttöä!

Yhteistyössä