Antaisitko isovanhempien vielä lapsesi lestadiolaisten tilaisuuksiin

  • Viestiketjun aloittaja Mimmi36
  • Ensimmäinen viesti
voi ei
No se on harmi jos on sattuneet sellaiset vanhemmat. Minulla ainakin oli ihana lapsuus, ei mitään moitittavaa. Kyllähän joka ihmisporukkaan mahtuu monenlaista tallaajaa. Eihän ei-lestojakaan voi mitenkään yleistää, että millaisia ihmisiä ootte. Ja mun mielipide on, että joka on julma ja ankara uskonsa nimissä jne. niin ei ehkä ole aidosti uskomassa, vaan se on jotain muuta. Siis että jos uskoo oikeasti, niin arvostaa ihmisiä ja tuntee paljon rakkautta ja on hyvä olla.
 
En päästäisi lestadiolaisten, muslimien tai jehovien tapaamisiin. Todennäköisesti en edes helluntailaisten. Luterilaisessa kirkossa antaisin käydä, mutten todennäköisesti missään raamattupiireissä ellei lapsi kokisi että haluaa mennä.
 
"vieras"
Kyllä minä ainakin sain tuntea olevan alemman luokan kansalainen, pelkkä sontakasa sen jälkeen kun liikkestä pois pääsen.

Eipä enää tarjottukkaan työtä, ei apua, ystävyyssuhteet katkesivat, katsottiin kuin halpaa huoraa, jopa syljettiin päälle, tehtiin kiusaa ja ilkivaltaa.. lista on pitkä.
 
"vieras"
No se on harmi jos on sattuneet sellaiset vanhemmat. Minulla ainakin oli ihana lapsuus, ei mitään moitittavaa. Kyllähän joka ihmisporukkaan mahtuu monenlaista tallaajaa. Eihän ei-lestojakaan voi mitenkään yleistää, että millaisia ihmisiä ootte. Ja mun mielipide on, että joka on julma ja ankara uskonsa nimissä jne. niin ei ehkä ole aidosti uskomassa, vaan se on jotain muuta. Siis että jos uskoo oikeasti, niin arvostaa ihmisiä ja tuntee paljon rakkautta ja on hyvä olla.
Ottaisit hetkeksi ne silmälaput silmiltäsi pois ja katselee kaikkea sitä mätää ja pahuutta mikä lahkonne sisällä velloo.

Paremminkin tuntuu että lestadiolaisuus on enempi saatanan, ku jumalan työtä.
 
"vieras"
Vanhempani eivät olleet pahoja, vaan suku, lestadiolaiset luokkatoverit, kyläläiset. Sain osakseni lestadiolaisilta luokkatovereiltani jopa fyysistä väkivaltaa. Pahin kiusaaja oli 18 lapsisen perheen tyttö. No nuo ajat ova ohi, mutta niin paljon pahaa sai perheeni kokea, että en näe kyseisessä lahkossa mitään hyvää. Aina olen kokenut olevani huono ihminen. Tiedät kyllä itsekin tämän, miten suhtaudutaan ihmiseen, joka eroaa uskosta.
 
voi ei
Ja tollasia saarnoja mita exvl sanoi, ei tod. nykyään kuule! Ite en oo kuullut ikinä ja kuulostaa karmealta. Siis ihan oudolta. Tuostako ne tulee ne koomiset huhut ettei saa olla ikkunallista pyykkikonetta..Ja mitään mielenliikutuksia en ole nähnyt vuosikausiin, siis sellasta hurmoshommaa. Ihan asiallista ohjelmaa.
 
voi ei
Minulla ei ole mitään silmälappuja vaan oma kokemus. Se mätä ja pahuus mikä velloo, ei tietenkään ole Jumalan työtä. Kaikki synti on aina saatanan työtä. Ja nämä, jotka sitä ovat tehneet, ovat tehneet väärin. Mutta eihän me kaikki sitä paskaa olla tehty! naurettavaa leimata kaikki. Mutta minkäpä sitä ennakkoluuloilleen voi. Jos joku voi olla tyhmä, se todennäköisemmin on sitä, kuin ei ole. Hyvää yötä.
 
exvl
Ja tollasia saarnoja mita exvl sanoi, ei tod. nykyään kuule! Ite en oo kuullut ikinä ja kuulostaa karmealta. Siis ihan oudolta. Tuostako ne tulee ne koomiset huhut ettei saa olla ikkunallista pyykkikonetta..Ja mitään mielenliikutuksia en ole nähnyt vuosikausiin, siis sellasta hurmoshommaa. Ihan asiallista ohjelmaa.

Sustako on oikein että synti muuttuu yhtäkkiä ei synniksi?

Aikaa outoa, että ennen joutu helvettiin jos seuras televisiosta vaikka uutislähetystä, mutta tänäpäivänä lestat kattoo netistä salkkarit, emmerdalet, bigbrotherit, wipeoutit, uutisvuodot, ja helevetti soikoon kaikki.

Sitte päivämiehet ja puhujat yhä toitottavat tv:n olevan synti, sen tiedän, koska minulla on vielä tuttavia jotka roikkuvat pakosta mukana, he ovat kertoneet minulle.

On aika kuvottavaa ja sairasta, että omien sanojensa mukaan tekisivät mielummin itsemurhan kuin menisivät pakosta seuroihin, ovat pelkkiä ihmisraunioita. Silti heidän on pakko mennä mukana, koska eivät uskalla irtaantua. Niin vahva on tämän lahkon syyllisyyden tuoma paine.

Se ei ole kaunis näky, loppuunpalanut ihminen, vailla elämää.

Elämää, johon jokaisella tulisi olla oikeus.
 
"vieras"
Minulla ei ole mitään silmälappuja vaan oma kokemus. Se mätä ja pahuus mikä velloo, ei tietenkään ole Jumalan työtä. Kaikki synti on aina saatanan työtä. Ja nämä, jotka sitä ovat tehneet, ovat tehneet väärin. Mutta eihän me kaikki sitä paskaa olla tehty! naurettavaa leimata kaikki. Mutta minkäpä sitä ennakkoluuloilleen voi. Jos joku voi olla tyhmä, se todennäköisemmin on sitä, kuin ei ole. Hyvää yötä.
Minulla ei ole yhdestäkään lestasta mitään hyvää sanottavaa.
 
[QUOTE="vieras";28395653]Minulla ei ole yhdestäkään lestasta mitään hyvää sanottavaa.[/QUOTE]

Näissä ketjuissa esiintyvä katkeruus on aika karua. Sääliksikin kieltämättä käy, jos olette oikeasti sattuneet syntymään ja joutuneet kasvamaan niin sivistymättömien "läheisten" kanssa, että vakaumus tulee ihmissuhteiden väliin.
 
jddjdd
En päästäisi vaikka tunnen mukavia vl-ihmisiä. Se nimenomaan on käännyttämistä että lapsia lahjotaan karkeilla ja että edistetään sosiaalisten suhteiden muodostumista lahkolaisen kanssa. Luodaan positiivinen assosiaatio lapselle pienestä pitäen ja jossain vaiheessa mennään 'kavereiden mukana'. Ihan samat temput kuin McDonaldsin markkinointimiehillä :)

Meillä on omat vankat arvot rakkaudesta, perheestä sekä ihmisten ja luonnon kunnioittamisesta. Haluamme välittää ne lapsillemme.
 
"mie"
Itse olen kasvanut vl-naapureina, oltu koulukavereit ja jopa perheystävinä vaikka itse olemme perheenä olleet helluntailaisia. Eli väittäisin että siellä missä on todellakin aitoa uskoa on välittämistä ja ymmärrystä. Tää vl-yhteisön haukkuminen on järkyttävää! Tottakai heillä on ollut ja on omat ongelmansa ja haasteena mutta tuollanen mustamaalaus ja asenteellisuus on kamalaa. Miettikää nyt jos täällä vaikuttaa samalla lailla peruslirerilaisia tai jotain muuta ryhmää! Se sydämen sivistys on kyllä kaunis asia keltä sitä löytyy
 
"mie"
Itse olen kasvanut vl-naapureina, oltu koulukavereit ja jopa perheystävinä vaikka itse olemme perheenä olleet helluntailaisia. Eli väittäisin että siellä missä on todellakin aitoa uskoa on välittämistä ja ymmärrystä. Tää vl-yhteisön haukkuminen on järkyttävää! Tottakai heillä on ollut ja on omat ongelmansa ja haasteena mutta tuollanen mustamaalaus ja asenteellisuus on kamalaa. Miettikää nyt jos täällä vaikuttaa samalla lailla peruslirerilaisia tai jotain muuta ryhmää! Se sydämen sivistys on kyllä kaunis asia keltä sitä löytyy
 
"vieras"
En päästäisi vaikka tunnen mukavia vl-ihmisiä. Se nimenomaan on käännyttämistä että lapsia lahjotaan karkeilla ja että edistetään sosiaalisten suhteiden muodostumista lahkolaisen kanssa. Luodaan positiivinen assosiaatio lapselle pienestä pitäen ja jossain vaiheessa mennään 'kavereiden mukana'. Ihan samat temput kuin McDonaldsin markkinointimiehillä :)

Meillä on omat vankat arvot rakkaudesta, perheestä sekä ihmisten ja luonnon kunnioittamisesta. Haluamme välittää ne lapsillemme.
Tuo on muuten ihan totta että pienempiä lahjotaan karkeilla ja isompia rahalla, että tulisivat seuroihin.

"uskonsa hyljänneet" perheen sisällä eivät saa mitään, aikamoista eriarvoistamista.
 
Miss Olivia
En voi olla puuttumatta tähän keskusteluun...

Minulla ei ole mitään silmälappuja vaan oma kokemus. Se mätä ja pahuus mikä velloo, ei tietenkään ole Jumalan työtä. Kaikki synti on aina saatanan työtä. Ja nämä, jotka sitä ovat tehneet, ovat tehneet väärin. Mutta eihän me kaikki sitä paskaa olla tehty! naurettavaa leimata kaikki. Mutta minkäpä sitä ennakkoluuloilleen voi. - - Hyvää yötä.
Olen seurannut sivusta tätä keskustelua, mutta nyt haluan sinulle joka ole tvl, sanoa yhden asian tuosta.

Sanot että sinulla ei ole silmälappuja. Valitettavasti on, kun et nähtävästi ymmärrä, että se mitä liikkeessä on luvallista tehdä, on osa juuri tämän uskonnon sallimaa käytöstä, ei vain joidenkn "tyhmempien" lestadiolaisten ikiomaa keksintöä.

Jos tässäkin ketjussa kuvatut lestadiolaisten menettelyt kuten ei-lestadiolaisiin kohdistettu loukkaava käytös, syrjintä, painostaminen ja kiusaaminen olisi liikkeessä julistettu selvästi synniksi, niin kaipa sitä ei silloin esiintyisi.

Liikkeen johtajien pitäisi ilmoittaa julkisesti ja selkeästi että semmoista nämä uskovaiset ovat tehneet ja tekevät MUTTA mitään semmoista ei uskovaiset saa tehdä.

Mutta mitään tällaista myöntämistä ja irtisanoutmjista vääristyneistä malleista ei suinkaan ole näkynyt.

Sun liikkeesi (ja sinä itse) on silloin vastuussa siitä mitä se sallii näiden ihmisten tekevät. Miksi tuommoisia kiusaajia ei eroteta rauhanyhdistyksestä?

Miksi? Sen sijaan liikkeestä erotetaan just ne, jotka yrittävät nostaa esiin näitä epäkohtia. Juuri niitä, jotka ovat puuttuneet vääryyksiin. Näin olen lukenut esim. Kotimaa-lehden sivuilta! Tämä on taivahan tosi.
 
Kokemukset...
[QUOTE="mie";28395966] Itse olen kasvanut vl-naapureina, oltu koulukavereit ja jopa perheystävinä vaikka itse olemme perheenä olleet helluntailaisia. Eli väittäisin että siellä missä on todellakin aitoa uskoa on välittämistä ja ymmärrystä. Tää vl-yhteisön haukkuminen on järkyttävää! Tottakai heillä on ollut ja on omat ongelmansa ja haasteena mutta tuollanen mustamaalaus ja asenteellisuus on kamalaa. [/QUOTE]

Oletko pannut merkille, että syvimmin karuja kokemuksia ovat joutuneet läpikäymään liikeken sisällä kasvaneet ihmiset.

Heidän kohtelu - siis sellaisen joka irrottautuu liikekestä - on todella sikamaista. Aivan samaa on myös jehovan todistajien piirissä.

Täysin ulkopuolisten kanssa lestadiolaiset ovat aurinkoisia ja sosiaalisia, ystävälisiä ja jaloja.
 
"vieras"
Emme kuulu kirkkoon, enkä antaisi isovanhempien viedä lapsiamme edes luterilaisen kirkon tilaisuuksiin. En ole vienyt lapsia edes srk kerhoihin tai perhekahviloihin. Ei ole meidän juttu ollenkaan. Ja jos lapset haluavat uskonnosta esittää kysymyksiä, haluan itse vastata heille ennen kuin joku muu pääsee tekemään aivopesuaan.
 
Taru O.
Mielipiteenne?!
Antaisitteko uskovaisten isovanhempien viedä lapsianne vanhoillislestadiolaisten uskonnollisiin tilaisuuksiin?
Lapseni isovanhemmat (mieheni vanhemmat siis) ovat lestadiolaisia ja nyt kun kaksi isompaa lasta on jo 3,5 ja 4,5-vuotiaat, he haluaisivat viedä heitä yhteisönsä järjestämiin hartaus- ym. tilaisuuksiin. Meillä on ihan iokoo välit eikä sinänsä ristiriitoja, mutta vähän mietityttää päästää lasta sinne.

Mieheni ei ole enää lestadioalinen ja se mitä hän on kertonut omista vaikeuksistaan päästä liikkeen "pauloista" saa minut epäröimään.

Miten tekisitte minun tilanteessani? Välit isovanhempiin ovat siis aivan hyvät, ovat mukavia ihmisiä.
Voisikto käysä ensin itse tutustumassa lestadiolaisten tilaisuuksiin, jotta tiedät minkätyyppisiä ne ovat ja voit luvata tai kieltää oman harkintasi perusteella. Jos heillä on jokin opus mistä voit katsoa ja lukea, millaista oppia he lapsille siellä opettaa niin vielä parempi.
 
Hyi, hirveä keskustelu.

En ole VL, enkä päästäisi lastani heidän tilaisuuksiinsa (tietenkin vanhempana olisi hänen oma asiansa ja päätöksensä, mihin uskoo), mutta en koe, että minulla olisi oikeutta alkaa haukkua toisten uskoa, olivat sitten mitä uskontoa tahansa. Täällä paistaa läpi ennakkoluulot ja katkeruus.
 
vl äiti
Paljon voisi kommentoida mutta en jaksa. Sen verran vaan, että miten kúvittelette, että me pidetään itseämme PAREMPINA ja muita arvottomina??? Ei taivaaseen mennä paremmuusjärjestyksessä,vaan yksin uskosta, yksin armosta, yksin kristuksen ansion tähden. Me ei olla synnittömiä, ei millään lailla parempia. Mutta mitä hyödyttää uskoa, jos ei ajattelisi, että tällä uskolla päästään taivaaseen. Ja eikö se ole suurinta rakkautta, että haluttais läheisetkin taivaaseen, iankaikkiseen iloon, eikä iankaikkiseen kärsimykseen? Mutta kuinkas ollakkaan. Täältä saa kerta toisensa jälkeen lukea, miten tämä porukka on täyttä törkysakkia, sekopää joukkoa, roistoja ja hulluja. Niin, että kukahan se pitää arvottomana ja ketä??? Niin surullista ja raskasta luettavaa...
 
oletko käynyt
Mielipiteenne?!
Antaisitteko uskovaisten isovanhempien viedä lapsianne vanhoillislestadiolaisten uskonnollisiin tilaisuuksiin?
Lapseni isovanhemmat (mieheni vanhemmat siis) ovat lestadiolaisia ja nyt kun kaksi isompaa lasta on jo 3,5 ja 4,5-vuotiaat, he haluaisivat viedä heitä yhteisönsä järjestämiin hartaus- ym. tilaisuuksiin. Meillä on ihan iokoo välit eikä sinänsä ristiriitoja, mutta vähän mietityttää päästää lasta sinne.

Mieheni ei ole enää lestadioalinen ja se mitä hän on kertonut omista vaikeuksistaan päästä liikkeen "pauloista" saa minut epäröimään.

Miten tekisitte minun tilanteessani? Välit isovanhempiin ovat siis aivan hyvät, ovat mukavia ihmisiä.
Oletko itse käynyt näissä tilaisuuksissa? Ehdotan, että käyt seuraamassa näitä seuroja ja teet päätöksesi sen mukaan. Itse ex-lestadiolaisena en päästä lapsiani isovanhempien mukana lestojen seuroihin tms. Tosin en päästä myöskään muiden uskontokuntien riittejä seuraamaan, esim. koulussa eivät osallistu ev-lut.seurakunnan järjestämiin tilaisuuksiin tai jumalanpalveluksiin. Samaa aivopesua kaikki tyynni.
 
"minna"
Me ollaan mieheni kanssa entisiä lestadiolaisia. Voisin päästää omien vanhempieni kanssa, koska tiedän, että sieltä ei todellakaan yritetä väkisin käännyttää. Jos lapsemme siellä harvoin käy, he eivät todellakaan kuuntele mitä se setä siellä höpöttää, joten mistään aivopesusta ei sinänsä ole vaaraa. Ovat itse joskus halunneet lähteä ihan omasta aloitteesta. Ap:lle, riippuu paljon minkälaisia miehen vanhemmat ovat. Mun vanhemmat eivät puhu koskaan mistään uskomisen asioista lapsillemme. Käyvät itsekin oikeastaan vanhasta tavasta ja muodonvuoksi siellä ja ehkä tykkäävät kun saa lapsistamme seuraa.
 

Yhteistyössä