Vanhoillislestadiolaisen lapsuuden ja nuoruuden kokeneena, en sallisi vanhempieni viedä tai pyytää lastani seuroihin ennen kuin lapsi täyttäisi 16. Pienen lapsen arvostelukyky ei vielä riitä suojaamaan kehittyvää identiteettiä aikuisten puheilta. Minusta isovanhemmat (tai muut sukulaiset) käyttävät väärin lapsen heihin rakentamaa luottamussuhdetta viemällä hänet seuroihin. Tuo luottamus ja kiintymys voivat myöhemmin toimia pohjana taivuttelulle, jopa painostukselle toimia yhteisön normien mukaisesti. Vaikka sukulaisten tarkoitus olisikin hyvä, voidaan lapsen "taivasmatkalle" pelastamisessa käyttää kyseenalaisiakin keinoja.
Seura-asiassa olisin hiukan varovainen myös lapsen serkkuperheiden suhteen. Lapselle ja nuorelle on tärkeää olla ikäistensä parissa hyväksytty ja arvostettu, mikä tuo suuria yhdenmukaistumispaineita. Näkeehän sen kouluelämässäkin, jossa lasta saatetaan ikätovereiden taholta väheksyä vaikka erilaisen pukeutumisen takia. Mielessäni näen lapsen, joka häveten ottaa pois korvakorunsa, ne joista oli pari viikkoa sitten niin ylpeä. Heti tämän jälkeen lasta aletaan kutsua uskovaiseksi.
Minulla ei vielä ole lapsia, mutta olen pohtinut asiaa itsekseni silloin tällöin. Mielestäni vanhemmilla olisi hyvä olla yhdessä sovittu linja, miten suhtaudutaan sukulaisten seurakutsuihin. Itse haluaisin keskustella vanhempieni ja sisarusteni kanssa henkilökohtaisesti siitä, etten halua heidän vievän/pyytävän lastani vl-tilaisuuksiin ennen kuudentoista vuoden ikää. Jos lapsi teini-iässä kiinnostuisi itse seuratilaisuuksista, en toisaalta kieltäisikään häntä osallistumasta. Minusta olisi kuitenkin hyvä, jos lapsi saisi pohjustuksen eri tavalla ajattelevista ihmisistä, omasta vl-taustastani ja herätysliikkeestä lähdöstäni (rakkaita sukulaisiamme mollaamatta).
Jos nuoreni tämän jälkeen haluaisi jatkaa seuratilaisuuksiin osallistumista, jopa kääntyä lestadiolaiseksi, en minä sitäkään estäisi. Mutta minusta seura-asiassa on tärkeää, että nuori itse ymmärtää pääpiirteittäin, millaisen ilmiön kanssa on tekemisissä - tuntee jonkin verran liikkeen historiaa, uskonkäsityksiä (tai säännöstöä) ja niiden vaikutuksia tavallisen 'uskovaisen' elämässä. Nuorelle itselleen asetettu seura-ikäraja tuntuisi minusta turhan rajoittavalta ja keinotekoiselta. Minusta riittävä ymmärrys olisi se raja, jonka jälkeen nuoren voisi altistaa lestadiolaisten voimakkaille määritelmille oikeasta uskosta ja elämäntavasta. Haluaisin kuitenkin, että sukulaiseni noudattaisivat tiettyä suojaikärajaa ennen kuin edes ehdottaisivat lapselleni osallistumista vl-uskonnonharjoitukseen. Minä olen siellä kovan kouluni käynyt.