Antaisitko isovanhempien vielä lapsesi lestadiolaisten tilaisuuksiin

  • Viestiketjun aloittaja Mimmi36
  • Ensimmäinen viesti
"minna"
Ymmärrän silti monen pointin siitä, etteivät halua päästää. Me ollaan lasten kanssa puhuttu näistä asioista paljon siksi, että ollaan melko vähän aikaa sitten vasta päästy irti kokonaan itsekin tuosta.
 
Manselainen
Alkuperäinen kirjoittaja vl äiti;28397119:
Paljon voisi kommentoida mutta en jaksa. Sen verran vaan, että miten kúvittelette, että me pidetään itseämme PAREMPINA ja muita arvottomina??? Ei taivaaseen mennä paremmuusjärjestyksessä,vaan yksin uskosta, yksin armosta, yksin kristuksen ansion tähden. Me ei olla synnittömiä, ei millään lailla parempia. Mutta mitä hyödyttää uskoa, jos ei ajattelisi, että tällä uskolla päästään taivaaseen. Ja eikö se ole suurinta rakkautta, että haluttais läheisetkin taivaaseen, iankaikkiseen iloon, eikä iankaikkiseen kärsimykseen? Mutta kuinkas ollakkaan. Täältä saa kerta toisensa jälkeen lukea, miten tämä porukka on täyttä törkysakkia, sekopää joukkoa, roistoja ja hulluja. Niin, että kukahan se pitää arvottomana ja ketä??? Niin surullista ja raskasta luettavaa...
Ei se varmaan kivalta tunnu. Mutta mikä on esimerkiksi tämä Lempäälässä oleva kiusaamistapaus, josta on teihin kuuluva nainen monta vuotta kestäneen kiusaaamisen jälkeen hakemut apua poliisilta ja tuomareilta?

Ei kuulosta terveen yhteisön puuhalta. Ihan vaan Aamulehden kirjoitusten perusteella.
 
vl äiti
Ei se varmaan kivalta tunnu. Mutta mikä on esimerkiksi tämä Lempäälässä oleva kiusaamistapaus, josta on teihin kuuluva nainen monta vuotta kestäneen kiusaaamisen jälkeen hakemut apua poliisilta ja tuomareilta?

Ei kuulosta terveen yhteisön puuhalta. Ihan vaan Aamulehden kirjoitusten perusteella.
En tiedä tapauksesta mitään. Enkä lähtisi edes kommentoimaan pelkkien lehtijuttujen perusteella. Tietenkään ketään ei saa kiusata.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja vl äiti;28397119:
Paljon voisi kommentoida mutta en jaksa. Sen verran vaan, että miten kúvittelette, että me pidetään itseämme PAREMPINA ja muita arvottomina??? Ei taivaaseen mennä paremmuusjärjestyksessä,vaan yksin uskosta, yksin armosta, yksin kristuksen ansion tähden. Me ei olla synnittömiä, ei millään lailla parempia. Mutta mitä hyödyttää uskoa, jos ei ajattelisi, että tällä uskolla päästään taivaaseen. Ja eikö se ole suurinta rakkautta, että haluttais läheisetkin taivaaseen, iankaikkiseen iloon, eikä iankaikkiseen kärsimykseen? Mutta kuinkas ollakkaan. Täältä saa kerta toisensa jälkeen lukea, miten tämä porukka on täyttä törkysakkia, sekopää joukkoa, roistoja ja hulluja. Niin, että kukahan se pitää arvottomana ja ketä??? Niin surullista ja raskasta luettavaa...
Oman kokemukseni pohjalta olen tässä asiaa kertonut. Kyllä minulle lapsena ja nuorena tuli se käsitys, että en ollut arvokas, kun perheemme oli uskosta eroamassa. Tämä on kokemus, jonka viaton lapsi silloin koki. Tuolloin en asiaa edes ymmärtänyt, mutta nyt aikuisena tiedän, mistä johtuu se, ettei minulla ole sellaista tervettä itsearvostusta -ja kunnioitusta, joka ihmisellä kuuluu olla. Eikö se ole millään tavalla syntiä, kun lapsen itsetunto murskataan näin? Miksi ihminen, joka haluaa uskosta eroon, tuhotaan henkisesti? Sekään ei ole synti? Ja jos on, kuinka paljon se Jumala antaa anteeksi syntejä, aina vaan? Voit tehdä syntiä joka päivä ja pyydät ja saat anteeksi ja näin pääset taivaaseen? Myöskään sinä et ymmärrä (et edes halua ymmärtää), mistä täällä monet ovat puhuneet.

P.S. Nuo sinun pari-kolme viimeistä lausetta kyllä aika erikoista luettavaa. Pidätkö meitä, jotka olemme vääryyttä kokeneet lestadiolaisten toimesta törkysakkina ja hulluina sekopäinä vai ketä näillä arvostavilla sanoilla tarkoitat?
 
vl äiti
[QUOTE="vieras";28399080]Oman kokemukseni pohjalta olen tässä asiaa kertonut. Kyllä minulle lapsena ja nuorena tuli se käsitys, että en ollut arvokas, kun perheemme oli uskosta eroamassa. Tämä on kokemus, jonka viaton lapsi silloin koki. Tuolloin en asiaa edes ymmärtänyt, mutta nyt aikuisena tiedän, mistä johtuu se, ettei minulla ole sellaista tervettä itsearvostusta -ja kunnioitusta, joka ihmisellä kuuluu olla. Eikö se ole millään tavalla syntiä, kun lapsen itsetunto murskataan näin? Miksi ihminen, joka haluaa uskosta eroon, tuhotaan henkisesti? Sekään ei ole synti? Ja jos on, kuinka paljon se Jumala antaa anteeksi syntejä, aina vaan? Voit tehdä syntiä joka päivä ja pyydät ja saat anteeksi ja näin pääset taivaaseen? Myöskään sinä et ymmärrä (et edes halua ymmärtää), mistä täällä monet ovat puhuneet.

P.S. Nuo sinun pari-kolme viimeistä lausetta kyllä aika erikoista luettavaa. Pidätkö meitä, jotka olemme vääryyttä kokeneet lestadiolaisten toimesta törkysakkina ja hulluina sekopäinä vai ketä näillä arvostavilla sanoilla tarkoitat?[/QUOTE]

Vaikea sanoa sinun tapauksestasi mitään, kun en tiedä mitä on tapahtunut. Usko on jokaiselle omakohtainen ja, jos joku ei halua uskoa, niin ei se hänestä arvotonta tee, eikä kenenkään itsetuntoa ja omanarvontuntoa saisi murskata. Toisaalta uskon kieltänyt voi sen kokea niin, jos uskovainen sanoo, ettet pääse taivaaseen, jos et usko. Mutta se ei missään tapauksessa tarkoita, ettet olisi ihmisenä mukava ja arvokas ym.
Noilla sanoilla on nimitelty mm. tässä keskusteluketjussa meitä vanhoillislestadiolaisia. En koe niitä kovin kunnioittavina ja arvostavina.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja vl äiti;28399138:
Vaikea sanoa sinun tapauksestasi mitään, kun en tiedä mitä on tapahtunut. Usko on jokaiselle omakohtainen ja, jos joku ei halua uskoa, niin ei se hänestä arvotonta tee, eikä kenenkään itsetuntoa ja omanarvontuntoa saisi murskata. Toisaalta uskon kieltänyt voi sen kokea niin, jos uskovainen sanoo, ettet pääse taivaaseen, jos et usko. Mutta se ei missään tapauksessa tarkoita, ettet olisi ihmisenä mukava ja arvokas ym.
Noilla sanoilla on nimitelty mm. tässä keskusteluketjussa meitä vanhoillislestadiolaisia. En koe niitä kovin kunnioittavina ja arvostavina.
..voi luoja :D

aargh..
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja vl äiti;28399138:
Vaikea sanoa sinun tapauksestasi mitään, kun en tiedä mitä on tapahtunut. Usko on jokaiselle omakohtainen ja, jos joku ei halua uskoa, niin ei se hänestä arvotonta tee, eikä kenenkään itsetuntoa ja omanarvontuntoa saisi murskata. Toisaalta uskon kieltänyt voi sen kokea niin, jos uskovainen sanoo, ettet pääse taivaaseen, jos et usko. Mutta se ei missään tapauksessa tarkoita, ettet olisi ihmisenä mukava ja arvokas ym.
Noilla sanoilla on nimitelty mm. tässä keskusteluketjussa meitä vanhoillislestadiolaisia. En koe niitä kovin kunnioittavina ja arvostavina.
Kuten sanoin, asia tuli minulle tuolloin hyvin selväksi usealta eri taholta (koulussa koin fyysistä väkivaltaa vanh.lest. taholta, tätini ei edelleenkään 15 vuoden jälkeen halua edes nähdä. Toki ihmiset ovat erilaisia, mutta tämä on lestadiolaisuuden kirous. Mikäli porukasta eroat, sinua ei enää hyväksytä sellaisena, kuin olet. Et koskaan voi minua tai muita uskosta eronneita ymmärtää. Ja tässä ei ole kyse siitä, että minulle olisi sanottu, etten taivaaseen pääse. Ei se olisi minua henkisesti murskannut. Tässä oli kyse jostain aivan muusta.

En ole koko ketjua lukenut, en tiedä keitä tässä on nimitelty. Se on väärin, teki sen kuka hyvänsä,ketä hyvänsä kohtaan.
 
"vieras"
Vanhoillislestadiolaisia on jopa opastettu pysymään erossa netin keskustelupalstoilta.

Täällä saatana lirkuttelee.


Siksipä lestadiolaisten ympäripyöreät vastaukset ovat mitä ovat, eivät näe metsää puilta. Tai varmasti osa näkee, mutta eivät halua uskoa näkemäänsä.

Totuus on kuitenki se, että lestadiolainen liike ja lestadiolaiset ihmiset ovat tehneet monien elämästä yhtä helvettiä. Hyväksykää se tosiasia. Kantakaa vastuunne. Älkää vähätelkö kärsineitä.
 
voi ei
Piitääkö se vääntää rautalangasta, että jokainen on ITSE vastuussa tekosistaan!!! Ei sinunkaan tarvitse vastata naapurisi rikkeistä, jos joku väittääkin että teilläpäin asuu hulluja ja rikollisia tms. Tajusitko? Turha syytellä ihmisiä, joita ei tunne, vain sen takia että kuuluu tiettyyn uskontoryhmään.

Mutta tämä on ihan turhaa jauhamista, ei hyödytä ketään. Me ollaan eri puolilla eikä kaikkea voi koskaan selittää niin että ymmärretään. Varsinkaan jos ei haluta ymmärtää.
 
"vieras"
Piitääkö se vääntää rautalangasta, että jokainen on ITSE vastuussa tekosistaan!!! Ei sinunkaan tarvitse vastata naapurisi rikkeistä, jos joku väittääkin että teilläpäin asuu hulluja ja rikollisia tms. Tajusitko? Turha syytellä ihmisiä, joita ei tunne, vain sen takia että kuuluu tiettyyn uskontoryhmään.

Mutta tämä on ihan turhaa jauhamista, ei hyödytä ketään. Me ollaan eri puolilla eikä kaikkea voi koskaan selittää niin että ymmärretään. Varsinkaan jos ei haluta ymmärtää.
Niin.. Vahinko vain että 95% lestadiolaisista pilaa sen lopun 5% maineen.

Viimeistä lausettasi voisit miettiä itseksesi. Ajan kanssa.
 
"vieras"
Piitääkö se vääntää rautalangasta, että jokainen on ITSE vastuussa tekosistaan!!! Ei sinunkaan tarvitse vastata naapurisi rikkeistä, jos joku väittääkin että teilläpäin asuu hulluja ja rikollisia tms. Tajusitko? Turha syytellä ihmisiä, joita ei tunne, vain sen takia että kuuluu tiettyyn uskontoryhmään.

Mutta tämä on ihan turhaa jauhamista, ei hyödytä ketään. Me ollaan eri puolilla eikä kaikkea voi koskaan selittää niin että ymmärretään. Varsinkaan jos ei haluta ymmärtää.
Täällä on nyt useampi "vieras", mutta minä en sinua ole mistään syyttänyt. Enkä kyllä itseasiassa huomannut, että kukaan muukaan olisi niin tehnyt (syyttänyt sinua henkilökohtaisesti jostain). Tässähän on puhuttu ihan yleisesti lestadiolaisista ja lestadiolaisuudesta. Sen haluan vain sanoa, että lestadiolaiset eivät itse näe sitä pahaa, mitä tekeveät uskosta eroaville. Ja vaikka näkisivätkin, niin ei hätää, hehän pääsevät taivaaseen, kun vain sitten pyytävät tätä synnintekemistään anteeksi. Uskon kyllä, että harvemmat näkevät tekevänsä tässä kohtaa mitään syntiä. Epäuskoisia, syntisiä ihmisiä vain kohdellaan huonosti, se on totuus. Ette tosiaan näe metsää puilta, kuten joku jo sanoikin.

Ja vielä näistä "puolista". Lestadiolaiset kokevat aina olevansa itse sillä oikealla puolella. Mitään muuta oikeaa ei ole. Ihmiset eivät ole arvokkaita ihmisinä, vaan heidät arvotetaan sen mukaan, ovatko he uskovaisia vai epäuskoisia. Ja tämä ei ollut henkilökohtaista, vaan ihan yleisesti nyt kerroin (huom!).
 
Raha on tukemista
Korkeintaan jonnekkin myyjäistapahtumaan.
Meidän perheessä päätimme että emme tue taloudellisesti emmekä henkisesti vanhoillislestadiolaisuutta. Liike ei pikku-ropojamme toki edes kaipaa, onhan se rikas kuin Kroisos. Millään muulla herätysliikkeellä ei ole talous niin timmissä kuosissa kuin SRK:lla. Ja testamenttilahjoituksia virtaa jo nyt mahtavana tulvana, niin että on erikseen pitänyt julkaista ohejistuskin niille nettiin. Ja lisää alkaa tulla kun suurissa ikäluokissa alkaa Viikatemies käydä.

Meillä ei anneta enää euroja kuin kirkolle (kirkollisvero) ja Punaiselle Ristille.
 
Naapurin mietteitä
Meidän perheessä päätimme että emme tue taloudellisesti emmekä henkisesti vanhoillislestadiolaisuutta. Liike ei pikku-ropojamme toki edes kaipaa, onhan se rikas kuin Kroisos. Millään muulla herätysliikkeellä ei ole talous niin timmissä kuosissa kuin SRK:lla. Ja testamenttilahjoituksia virtaa jo nyt mahtavana tulvana, niin että on erikseen pitänyt julkaista ohejistuskin niille nettiin. Ja lisää alkaa tulla kun suurissa ikäluokissa alkaa Viikatemies käydä.

Meillä ei anneta enää euroja kuin kirkolle (kirkollisvero) ja Punaiselle Ristille.
Käsittääkseni herätysliikkeen piirissä on rakennettu koko Suomen kattava rukoushuoneiden verkosto. he eivät ole riippuvaisia siitä onko seurakunnan tilat käytettävissä.

Toiminta perustuu pitkälle liikkeen jäsenten ilmaiseen työhön. Siitä ja lahjoituksista varmaan tuo maallinen mammona on saatu kerättyä.
 
Uskonnoista vapaa
[QUOTE="vieras";28397073]Emme kuulu kirkkoon, enkä antaisi isovanhempien viedä lapsiamme edes luterilaisen kirkon tilaisuuksiin. En ole vienyt lapsia edes srk kerhoihin tai perhekahviloihin. Ei ole meidän juttu ollenkaan. Ja jos lapset haluavat uskonnosta esittää kysymyksiä, haluan itse vastata heille ennen kuin joku muu pääsee tekemään aivopesuaan.[/QUOTE]

Olen pitkälti samaa mieltä tämän kirjoituksen kanssa. Mieheni on ex-lestadiolainen, hän lähti silloisen vaimonsa kanssa liikkeestä kymmenkunta vuotta sitten, eikä ole takaisin halunnut. Sittemmin hän on jopa eronnut kirkosta. Mieheni vanhemmat ja suurin osa hänen sisaruksistaan kuuluu liikkeeseen edelleen.

Itse elin "pakanana" teini-ikäiseksi asti eli minua ei ollut edes kastettu. Kun tulin ripari-ikään, ei protuleireistä ollut vielä mitään tietoa meidän pikkupaikkakunnalla, joten menin riparille "koska kaikki muutkin menivät" ja kävin kasteella ennen konfirmaatiota. Jokunen vuosi sitten erosin kirkosta, koska en halua tukea edes nykyisen ev.lut. kirkon kaltaista epätasa-arvoista instituutiota. Mieheni ja minun yhteistä lasta ei tulla kastamaan, koska kumpikaan meistä ei kuulu enää kirkkoon. En myöskään halua käydä seurakuntien kerhoissa tai perhekahviloissa, koska en halua aivopestä lastani mihinkään uskontoon.

Vastauksena kysymykseen, en antaisi lapseni lähteä isovanhempiensa tai serkkujensa kanssa mihinkään lestadiolaisten tilaisuuksiin, en ainakaan ilman jompaa kumpaa meistä ei-uskovista vanhemmista. Mieluummin vien hänet vaikka Pride-kulkuetta seuraamaan ja kulkueeseen kävelemään :)
 
Uskovainen NN
Olen pitkälti samaa mieltä tämän kirjoituksen kanssa. Mieheni on ex-lestadiolainen, - -

Vastauksena kysymykseen, en antaisi lapseni lähteä isovanhempiensa tai serkkujensa kanssa mihinkään lestadiolaisten tilaisuuksiin, en ainakaan ilman jompaa kumpaa meistä ei-uskovista vanhemmista. Mieluummin vien hänet vaikka Pride-kulkuetta seuraamaan ja kulkueeseen kävelemään :)
Ehkä sinun kannattaisi ottaa slevää vl uskosta muiltakin kuin miehesi ehkä henkilökohtaisen katkeruuden johdosta värittyneistä kokemuksista. Mitä lie sitten tapahtunnutkin.

Seuroihin on avoimet ovet, eli jokainen, kuka vaan, on tervetullut Rauhanyhdistykselle!
 
"Vieras"
Emme me ajattele että ihmiset on arvottomia! Hyvänen aika! Sitä paitsi kaikki ei-lestat tuntuu ajattelevan että me ollaan arvottomia, sehän on päivänselvää.

Mutta siis edelleen, jos uskoo jonkun asian olevan tärkeää, niin silloin se on. Jos tiedän että mikä tie vie kauppaan ja mikä metsään, niin miksi en neuvoisi metsään menijää, jos hän olisi kauppaan menossa? Mutta ei saa, antaa mennä minun puolesta. Kaikella kunnioituksella menkää minne haluatte ja niinhän te menettekin..
Lueppa kirjoituksesi uudestaan ja mieti minkä kuvan itsestäsi ja lestadiolaisista annat.
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja vl äiti;28397119:
Paljon voisi kommentoida mutta en jaksa. Sen verran vaan, että miten kúvittelette, että me pidetään itseämme PAREMPINA ja muita arvottomina??? Ei taivaaseen mennä paremmuusjärjestyksessä,vaan yksin uskosta, yksin armosta, yksin kristuksen ansion tähden. Me ei olla synnittömiä, ei millään lailla parempia. Mutta mitä hyödyttää uskoa, jos ei ajattelisi, että tällä uskolla päästään taivaaseen. Ja eikö se ole suurinta rakkautta, että haluttais läheisetkin taivaaseen, iankaikkiseen iloon, eikä iankaikkiseen kärsimykseen? Mutta kuinkas ollakkaan. Täältä saa kerta toisensa jälkeen lukea, miten tämä porukka on täyttä törkysakkia, sekopää joukkoa, roistoja ja hulluja. Niin, että kukahan se pitää arvottomana ja ketä??? Niin surullista ja raskasta luettavaa...
Tietenkään ei ole järkeä uskoa jos ei ajattele että pääsee taivaaseen. Kyllähän monet muutkin niin uskoo. Ei siitä ollut kyse. Vaan siitä että te sanotte että muut ei pääse taivaaseen, koska uskovat erillä tavalla. Tämäkö ei ole muiden alentamista ja itsensä ylentämistä?!
 
"Vieras"
Piitääkö se vääntää rautalangasta, että jokainen on ITSE vastuussa tekosistaan!!! Ei sinunkaan tarvitse vastata naapurisi rikkeistä, jos joku väittääkin että teilläpäin asuu hulluja ja rikollisia tms. Tajusitko? Turha syytellä ihmisiä, joita ei tunne, vain sen takia että kuuluu tiettyyn uskontoryhmään.

Mutta tämä on ihan turhaa jauhamista, ei hyödytä ketään. Me ollaan eri puolilla eikä kaikkea voi koskaan selittää niin että ymmärretään. Varsinkaan jos ei haluta ymmärtää.
Jos jokainen on itse vastuussa tekemisistään, miksi sitten puolustelet muita lestadiolaisia?
 
Vaativa kysymys
Kävisin periaatteellisen keskustleunisovanhemoien kanssa meidän perheemme kasvatuksellisista periaatteista. lapsillakinon uskonnonvapaus. he voivat tutustua erilaisiin katsomuksiin. Mutta heille ei saa tuputtaa eikä mainostaa, että tämä on sitten se "ainoa oikea" uskonto. Pitää sanoa että uskontoja on maailmassa kymmeniä tuhansia, ja jokaisessa on omat asiat joita pidetään pyhinä.

Lapsilla pitää olal vapaus toisaalta olla isovanhemopien seurassa ja saada kokea sitä rakkautta jota vain isovanhemmilla on mahdollisuus antaa.
 

Yhteistyössä