Antaisitko isovanhempien vielä lapsesi lestadiolaisten tilaisuuksiin

  • Viestiketjun aloittaja Mimmi36
  • Ensimmäinen viesti
gneiö
Totta kai päästäisin. Itse olen vl, mutta ihan puolueettomasti voin sanoa teille käännytyspelkoisille, että ei hätää. Lapset nyt ei seuroissa tms jaksa niihin puheisiin keskittyä, joten ei teillä tarvi siitä käännytyksestä olla huolissaan. Kokemus on muuten varmasti varsin kiva. Varsinkin kesäseurat ovat tosi ihania paikkoja lapsille: kauheasti muita lapsia ja turvallinen ympäristö, jätskiä, karkkia ja aurinkoa.
Monien tuttujen mukana ollut ei-lestadiolaisten lapsia, nämä mielissään. Yleensä lasten kasvettua muut asiat alkavat kuitenkin kiinnostaa enemmän, ja seuroissa käyminen jää.

Ja huom, lestadiolaiset eivät ole sellaisia käännyttäjiä kuin esim. jehovan todistajat ja helluntalaiset. Ei lapsia yritetä mitenkään aivopestä.
 
Ilman muuta
Meidän lapset ovat olleet isovanhempien mukana suviseuroissa ja ovat tykänneet. Jatkossakin saavat mennä :) Siellä on ollut mukava nähdä serkkuja ja joitakin luokkakavereitakin on ollut :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28393927]:LOL: siis mistä asiasta? Kirkkoon päästämisestä?[/QUOTE]

Siitä, miten lestadiolainen kasvattaa lapsistaan uskovaisia, siitä, miten yhteisöön "juurrutetaan", miten se temppu tehdään. Se toimii. Seuroihin tai helvettiin, saa valita.

Eipä naurata juurikaan. Ei naurattanut lapsena, eikä vieläkään.
 
"Vieras"
Älä nyt tällaisia kysy täältä sellaiselta porukalta, jolla ei ole harmainta hajua mitä koko tilaisuudessa tehdään. Minäkään en tiedä mitä siellä tapahtuu, mutta ennakkoluulottomasti antaisin lapseni sinne mennä. Erään toisen uskontokunnan vastaavassa tilaisuudessa on lapsillekin ohjelmaa... askartelua yms. Minusta sinun pitäisi ensisijaisesti luottaa miehesi arviointikykyyn. Mikäli hän on sitä mieltä, että voi mennä, niin tottakai päästät lapsenne sinne! :)
 
"jokunen"
Alkuperäinen kirjoittaja gneiö;28394001:
Totta kai päästäisin. Itse olen vl, mutta ihan puolueettomasti voin sanoa teille käännytyspelkoisille, että ei hätää. Lapset nyt ei seuroissa tms jaksa niihin puheisiin keskittyä, joten ei teillä tarvi siitä käännytyksestä olla huolissaan. Kokemus on muuten varmasti varsin kiva. Varsinkin kesäseurat ovat tosi ihania paikkoja lapsille: kauheasti muita lapsia ja turvallinen ympäristö, jätskiä, karkkia ja aurinkoa.
Monien tuttujen mukana ollut ei-lestadiolaisten lapsia, nämä mielissään. Yleensä lasten kasvettua muut asiat alkavat kuitenkin kiinnostaa enemmän, ja seuroissa käyminen jää.

Ja huom, lestadiolaiset eivät ole sellaisia käännyttäjiä kuin esim. jehovan todistajat ja helluntalaiset. Ei lapsia yritetä mitenkään aivopestä.

ovelaa tekstiä
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja gneiö;28394001:
Totta kai päästäisin. Itse olen vl, mutta ihan puolueettomasti voin sanoa teille käännytyspelkoisille, että ei hätää. Lapset nyt ei seuroissa tms jaksa niihin puheisiin keskittyä, joten ei teillä tarvi siitä käännytyksestä olla huolissaan. Kokemus on muuten varmasti varsin kiva. Varsinkin kesäseurat ovat tosi ihania paikkoja lapsille: kauheasti muita lapsia ja turvallinen ympäristö, jätskiä, karkkia ja aurinkoa.
Monien tuttujen mukana ollut ei-lestadiolaisten lapsia, nämä mielissään. Yleensä lasten kasvettua muut asiat alkavat kuitenkin kiinnostaa enemmän, ja seuroissa käyminen jää.

Ja huom, lestadiolaiset eivät ole sellaisia käännyttäjiä kuin esim. jehovan todistajat ja helluntalaiset. Ei lapsia yritetä mitenkään aivopestä.
Ethän sinä aivopestyltä kuulostakkaan, sori vaan...
 
"xXx"
En anna. Meille tämä tuli kohdalle kun vl-isovanhempi tarjoutu aikoinaan lapsenvahdiksi hieman päälle 1-veelle, me vanhemmat kävimme teatterissa. Tällä välin oli lapsi viety seuroihin mitään kysymättä. Sain järkyttävät raivarit, oksetti ajatella MUN lasta siellä sekopäitten joukossa. Ja joo, tiedän todella pintaa syvemmälle mitä siellä tapahtuu, oksetus.. Ei tule viemään enää ei. Onneksi lapsi oli niin pieni ettei tajunnut mitä tapahtui. Niin kauan kun mussa henki pihisee, niin tuo sekopääjoukko ei tule mun lasta lähelle. Onneksi nämä ko. vl-isovanhemmat eivät tuo uskoaan meille eikä muutenkaan julki, muuten välimme ovat hyvät.
Itse olen ateisti omista henkilökohtaisista syistä johtuen mutta lapsi on kastettu - ajatuksella että saa kyllä osallistua kristillisiin tapahtumiin jne, päättäköön sitten itse isompana mitä haluaa tehdä. Tavallinen luterilainen usko onkin hieman eri asia, kun nämä aivopestyt lahkot.
 
"Vieras"
Kyllä jos kyseessä olisi juuri lapsille suunnattu tilaisuus ja siellä oltaisiin lasten ehdoilla. Ei noin pieniä voi istuttaa penkissä hiljaa kahta tuntia kuunnellen saarnaa.
 
sxzz
Vähän vaikea kuvitella että lapset haluaisivat isovanhempien mukana seuroihin joissa ei ole käyneet vanhempiensakaan kanssa, joten tuskin antaisin vastentahtoisesti heitä viedä.
 
"Tiinaliisa"
Alkuperäinen kirjoittaja gneiö;28394001:
Totta kai päästäisin. Itse olen vl, mutta ihan puolueettomasti voin sanoa teille käännytyspelkoisille, että ei hätää. Lapset nyt ei seuroissa tms jaksa niihin puheisiin keskittyä, joten ei teillä tarvi siitä käännytyksestä olla huolissaan. Kokemus on muuten varmasti varsin kiva. Varsinkin kesäseurat ovat tosi ihania paikkoja lapsille: kauheasti muita lapsia ja turvallinen ympäristö, jätskiä, karkkia ja aurinkoa.
Monien tuttujen mukana ollut ei-lestadiolaisten lapsia, nämä mielissään. Yleensä lasten kasvettua muut asiat alkavat kuitenkin kiinnostaa enemmän, ja seuroissa käyminen jää.

Ja huom, lestadiolaiset eivät ole sellaisia käännyttäjiä kuin esim. jehovan todistajat ja helluntalaiset. Ei lapsia yritetä mitenkään aivopestä.
Ei tietenkään lapsia yritetä seuroissa suoraviivaisesti aivopestä, sillä lestadiolaisethan opettavat, että kaikki lapset ovat "lestadiolaisia" tuonne johonkin seitsemään ikävuoteen saakka. Eli jos lapsi kuolee ennen sitä, niin vaika hän olisi ateisitiperheen lapsi, lapsi menee taivaaseen (ja ne vanhmmat helvettiin).

En pidä siis välitöntä käännyttämispuuhaa vaarallisena. Mutta se mikä siin lahkossa on vaarallista, on se räikeä omahyväisyys. muiden ihmisten ulossulkeminen, liikeken sisäinen väkivlata ja painostaminen, sairaat sisäiset piirteet. tiedän ja tunnen omakohtaisesti, koska kasvoin vanhoillislestadiolaisesa perheessä.

Ankaruus, ahdasmielinen tuomitsevuus ja tyhmyys on myös ihan sairasta, ei saa tanssia (eivät lapsetkaan saa), ei kuunnella populaarimusiikkia, ei nauttia elokuvista eikä teatterista, konserteista ynnä muuta.

Mielestäni lestadiolaisten opit ovat lapsille ja kaikille tosi vaarallisia ja haitallisia.

Kehottaisin isovanhempia keksimään mukavaa yhdessäoloa lastenlasten kanssa muissa kivoisa piakoissa, mutta ei kiitos rauhanyhdistykselle.
 
Limoncello
No huhhuh... Pedofiileja. Kylläpä nyt lestadiolaisia pelätään. Voi kamala. Miten ne ite uskaltaa mennä niihin juttuihin lastensa kans.
Pedofiiliongelmaa rauhanyhdistyksellä ei pidä liioitella, mutta kyllä se kannattaa pitää mielessä.

Liikeken opissa on sellaisia asioista joita pedofiilit ovat käyttäneet tietoisesti hyväkseen. Toiseksi, kun liikekessä ei sallita sisäistä kritiikkiä, niin niitä rikoksia on vuosikausia salailtu. Auktoriteetteja ei sovi loukata. Se tutkija joka alkoi näitä selvittämään, joutui liikeken johdon taholta hirveän mustamaalaamisen ja loukkaavien juorujen kohteeksi.

Tutkijan ilmoituksen mukaan - muistaakseni - näitä tiedosa olevi a pedofiileja on 130 miestä, ja heillä on moninkertainen määrä lapsiuhreja.

Tiettävsti näistä toistakymmentä on liikkeen hengellisiä saarnaajia, siis näitten tiedettyjen rikollisten joukossa, mutta osa ei ole koskaan joutunut vastaamaan teoistaan, koska tuolla salailulla ja vaikenemisella on onnistuttu "vanhentamaan" ne teot niin että ei ole enää syyteoikeutta.
 
"Caari"
Minusta on ikävintä se, ajatellen perhesuhteita, ihmisen lähimpiä ihmissuhteita, että lestadioalisuudessa tosiaan usko on aina heille se ykkönen. Aivan aina. Joku täällä taisi siitä mainitakkin.
Siis oman lapsen elämän onni, eläminen omaa itsensä näköistä elämää, ei ole lestadiolaiselle vanhemmille ykkönen, vaan se että se lapsi pysyttelee samassa lahkossa kuin he.

Jos lapsi tai nuori päättää irtaantua lahkosta, seuraamukset saattavat olal enempi rankkoja. Ei kaikilla mutta monelle on niin käynyt.
 
Näreperä
[QUOTE="Caari";28394452]Minusta on ikävintä se, ajatellen perhesuhteita, ihmisen lähimpiä ihmissuhteita, että lestadioalisuudessa tosiaan usko on aina heille se ykkönen. Aivan aina. Joku täällä taisi siitä mainitakkin.
Siis oman lapsen elämän onni, eläminen omaa itsensä näköistä elämää, ei ole lestadiolaiselle vanhemmille ykkönen, vaan se että se lapsi pysyttelee samassa lahkossa kuin he.

Jos lapsi tai nuori päättää irtaantua lahkosta, seuraamukset saattavat olal enempi rankkoja. Ei kaikilla mutta monelle on niin käynyt.[/QUOTE]

Vanhemmat ja suku käyuttävät uskontoa painostamisen välineenä, siis heidän rakkautensa nuorta kohtaan on EHJDOLLISTA. Hyväksyntä ei ole aitoa hyväksyntää ja rakkautta, vaan EHDOLLISTA, että vain jos...
 
"Caari"
Alkuperäinen kirjoittaja gneiö;28394001:
. Itse olen vl, mutta ihan puolueettomasti voin sanoa teille käännytyspelkoisille, että ei hätää. Lapset nyt ei seuroissa tms jaksa niihin puheisiin keskittyä, joten ei teillä tarvi siitä käännytyksestä olla huolissaan. Kokemus on muuten varmasti varsin kiva. Varsinkin kesäseurat ovat tosi ihania paikkoja lapsille: kauheasti muita lapsia ja turvallinen ympäristö, jätskiä, karkkia ja aurinkoa.
Monien tuttujen mukana ollut ei-lestadiolaisten lapsia, nämä mielissään. Yleensä lasten kasvettua muut asiat alkavat kuitenkin kiinnostaa enemmän, ja seuroissa käyminen jää.

Ja huom, lestadiolaiset eivät ole sellaisia käännyttäjiä kuin esim. jehovan todistajat ja helluntalaiset. Ei lapsia yritetä mitenkään aivopestä.
Jos teilä ei lapsia aivopestä niin miksi rauhanyhdistyksen lapsi- ja nuoristoimitna on niin valtavan laajamittaista?

Mihin liike sillä pyrkii?

Lestadiolaisperheiden lapset ja nuoret käyttää viikossa varmaan ainakin 10-20 tuntia ajastaan sanan kuuloon ja raamatun tutkimiseen, sekä liikken piirissä retkiin ja muuhun yhdessäoloon.

On hyvä tietää, että liikkeessä pyritään siihen että lapsilla ei kertakaikkiaan ole murrosiästä lähtien enää lainkaan muita ystäviä kuin lestadiolaisia.

Silloin on ne rauhanyhdistyksen kaverit tulee niin tärkeiksi ja läheisiksi että on hirmusen vaikea enää irrottautua aikuistuessa.
 
Salla42
Mielipiteenne?!
Antaisitteko uskovaisten isovanhempien viedä lapsianne vanhoillislestadiolaisten uskonnollisiin tilaisuuksiin?
Lapseni isovanhemmat (mieheni vanhemmat siis) ovat lestadiolaisia ja nyt kun kaksi isompaa lasta on jo 3,5 ja 4,5-vuotiaat, he haluaisivat viedä heitä yhteisönsä järjestämiin hartaus- ym. tilaisuuksiin. Meillä on ihan iokoo välit eikä sinänsä ristiriitoja, mutta vähän mietityttää päästää lasta sinne.

Mieheni ei ole enää lestadioalinen ja se mitä hän on kertonut omista vaikeuksistaan päästä liikkeen "pauloista" saa minut epäröimään.

Miten tekisitte minun tilanteessani? Välit isovanhempiin ovat siis aivan hyvät, ovat mukavia ihmisiä.
En näe mitään syytä miksi pitäisi seuroihin lapsia viedä, tosin lapseni ovat jo siinä iässä että kieltäytyvät kohteliaasti aivan itse.
 
Pohjois-suomalainen
Täältä et saa hyviä neuvoja, koska jokaisella neuvojalla on oma, sinulle tuntematon arvomaailmansa. Joidenkin mielestä kaikki uskontoon liittyvä on väärin!

Täältä ei saa neutraalej puolueettomia mielipiteitä... VAIN asenteellisia ja mustavalkoisia.
 
No toki päästäisin. Olen itsekin ollut lapsena usein mukana seuroissa ja suviseuroissa uskovaisten sukulaisteni (mummu ja kummitätini) kanssa. Ei niistä lapsena paljoltikaan ymmärrä, on vain mukava olla siellä muiden lasten kanssa.
 
Mustaa valkoisella
Alkuperäinen kirjoittaja Näreperä;28394461:
Vanhemmat ja suku käyuttävät uskontoa painostamisen välineenä, siis heidän rakkautensa nuorta kohtaan on EHJDOLLISTA. Hyväksyntä ei ole aitoa hyväksyntää ja rakkautta, vaan EHDOLLISTA, että vain jos...
Asia on juuri näin. Liikeken viralline ohje vanhemmille on, että vanhempien EI tule kunnioittaa eikä tukea lapsen tai nuoren omaa harkintaa siitä millaisen maailmankatsomuksen ja suhtautumosen uskontoon omaksuu.

SRK:n linjaus: Kun vl-perheen lapsi uskoo toisin, hän menettää vanhempiensa tuen | Omat polut © - etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Pohjoissuomalainen lestadiolainen lääkäriTuomivaara kirjoitti Päivämieheen tästä ohjeistuksesta.
 

Yhteistyössä