Anoppi yritti syöttää vauvalle väkisin hilloa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hermot menee!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja se toinen tätii:
Ja se lapsi kun menne piloille siitä hillon maistamisesta?

Ja kun kyse ei ole siitä. Ettekö te, ÄIDIT, tajua sitä, että kyse on siitä että jos lapsen äiti on jonkin asian kieltänyt, ei kukaan saa kävellä sen yli!

meil anoppi kans antoi 5 kk ikäiselle esikoiselle kakusta kermavaahtoa. lusikka oli suussa ennen kuin tajusinkaan =/ nooh, illalla sit vauva itki ja kiemurteli ja sanoin miehelle et johtuu siitä kermavaahdosta kun ei koskaan siis ennen ollut vauva noin käyttäytynyt. mies kyllä (onneksi) antoi anopin kuulla seuraavan kerran kunniansa ja sanoi et vastedes antaa meidän laittaa vauvan suuhun mitä itse haluamme...

Alkuperäinen kirjoittaja valkosuklaakinuski harmaana:
meil anoppi kans antoi 5 kk ikäiselle esikoiselle kakusta kermavaahtoa. lusikka oli suussa ennen kuin tajusinkaan =/ nooh, illalla sit vauva itki ja kiemurteli ja sanoin miehelle et johtuu siitä kermavaahdosta kun ei koskaan siis ennen ollut vauva noin käyttäytynyt. mies kyllä (onneksi) antoi anopin kuulla seuraavan kerran kunniansa ja sanoi et vastedes antaa meidän laittaa vauvan suuhun mitä itse haluamme...

HYVÄ! Suorat sanat, hyvä juttu! :)

:D tulee mieleen kun olin nuorempi ja kihisin kiukusta kun oli kyse jostain sellaisesta mistä olin eri mieltä.

Suotta tuosta nyt järkyttyä, vaikka anoppi sinun ylitsesi koitti ns kävellä.
Ei maailma kaadu hillon maistamiseen ja vauvakaan siitä pilalle mene.Anoppien ja miniöiden välisen "valtataistelun" tuosta kyllä saa ennen pitkää aikaiseksi jos ei osaa/halua yhtään joustaa.Molemminpuolista joustamista vastaavanlaisissa tilanteissa ja keskustelua asiallisesti, niin säilyy välitkin anopin kanssa, eikä anoppi ole se kaikista pahin. ;)

Estääkö ruokien maistelu täysimetyksen tai täysimetys ruokien maistelun?
Eikös maistaminen ole vähän eriasia, kuin mahan täysin syöminen?

(ja anopin pitäis tuntea sana ei.)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Täysimetetty vauva ei saa muuta kuin äidinmaitoa. Muuten ei ole täysimetystä.

Itse kyllä vetäisin herneet nenuun juuri sen vuoksi että ajattelen asian näin: Minä yksin määrään mitä vauvani suuhun laitetaan. Jos joku, anoppi vaikka, haluaa antaa sokeroitua hilloa, kieltäisin senkin uhalla että menisi välit. Tällaisissa asioissa ei mielestäni pidä joustaa. Miksi joidenkin on niin hiivatin vaikea tajuta sitä, että kaikki eivät halua antaa lapselleen ihan kaikkea? Mikä siinä on että pitää alkaa vittuilemaan jos joku ei halua antaa esim. hilloa vauvalleen? Mikä siinä on?????

Alkuperäinen kirjoittaja Täysimettävä:

Apua! Siis jos vauva ei ole täysimetetty se ei enää äidille kelpaa.

Huppista. Mitäs teette sit kun lapset menee päiväkotiin? Siellä kun syö alle 1-vuotiaatkin muroja heti aamupalaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja nyyhkyä:
Alkuperäinen kirjoittaja Täysimettävä:

Apua! Siis jos vauva ei ole täysimetetty se ei enää äidille kelpaa.

Huppista. Mitäs teette sit kun lapset menee päiväkotiin? Siellä kun syö alle 1-vuotiaatkin muroja heti aamupalaksi.

Kyse ei ole "kelpaamisesta". Tässä puhuttiin vain siitä mikä on täysimetystä ja mikä ei. Etkö ymmärrä lukemaasi?

Eikö se ole ihan sama meneekö lapsi pilalle hillon maistamisesta vai ei, vaan pointti on se että vauvan vanhemmat tekevät vauvaansa koskevat päätökset ja jos joku koittaa väen vängällä rikkoa niitä sanomisista huolimatta, ei kannata tähän henkilöön luottaa lapseen liittyvissä asioissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Desdemona:
Itse kyllä vetäisin herneet nenuun juuri sen vuoksi että ajattelen asian näin: Minä yksin määrään mitä vauvani suuhun laitetaan. Jos joku, anoppi vaikka, haluaa antaa sokeroitua hilloa, kieltäisin senkin uhalla että menisi välit. Tällaisissa asioissa ei mielestäni pidä joustaa. Miksi joidenkin on niin hiivatin vaikea tajuta sitä, että kaikki eivät halua antaa lapselleen ihan kaikkea? Mikä siinä on että pitää alkaa vittuilemaan jos joku ei halua antaa esim. hilloa vauvalleen? Mikä siinä on?????

Aivan samaa mieltä! Joillekin ei sitten millään mene kaaliin tietyt asiat! En voi kertakaikkiaan ymmärtää... huhhuh.

Eikö se ole ihan sama meneekö lapsi pilalle hillon maistamisesta vai ei, vaan pointti on se että vauvan vanhemmat tekevät vauvaansa koskevat päätökset ja jos joku koittaa väen vängällä rikkoa niitä sanomisista huolimatta, ei kannata tähän henkilöön luottaa lapseen liittyvissä asioissa.

Niin justiin. Tässä vois olla nyt kyseessä mikä asia hyvänsä. Esim. minun anoppi ei hyväksy, että pidän lastani lattialla -kuulemma meillä on liian kylmät lattiat... Mitenkähän muuten vauva oppii liikkumaan...?

Kannattaa sanoa anopille ihan suoraan. Ei se muuten usko. Kokemusta on. Vähäksi aikaa suutahtaa, mutta haluaa toki olla lapsenlapsensa kanssa tekemisissä ja sitten leppyy. Ja taas jos meinaa temppuilla niin sanoo suorat sanat jne..

Parempi tapa (kuin raivostua anopille) kuitenkin on, että nätisti selittää hänelle, että nykyiset ravintosuositukset on erilaiset kuin ennen muinoin, eikä ruveta riehumaan ja polttamaa päreitään. Harvoin ne anopit tahallaan yrittää kävellä vanhempien tahdon yli, heillä vaan on erilainen (= meidän mielestä vanhentunut) käsite lasten hoidosta, kun he eivät ole sitä neuvolassa käyneet muutamaan vuosikymmeneen päivittämässä.

Kiitollinen olen omasta anopistani, joka otti itse selvää esim. imetyksestä ja kiinteiden aloituksesta, eikä tullut tuputtamaan vanhoja neuvoja. (hieman kyllä tuputti näitä uusia, mutta kaikkea nyt ei aina voi saada... ;) )

Tästä on tehty oikein tutkimuksiakin, että mummut ja papat usein haluaa hemmotella lastenlapsia. Niiden kanssa osaa ja saa olla vapaammin kuin omien. Päävastuu kasvatuksesta on lasten vanhemmilla, mummut saavat keskittyä hauskan pitoon. Tästä syystä usein joustavat säännöistä.

Totta kai pitäisi vanhempien tahtoa noudattaa. Ei meilläkään annettu makeita alle 1-vuotiaalle. Ja totta kai siitä tuli mummolassa lähes joka kerta vääntöä. Aina ehdotettiin eikö vois antaa sitä tai tätä. Varmaan salaa jotain mummu syöttikin. Pointti kuitenkin on, että paljon helpommalla pääsette, jos annatte mummun syöttää sen yhden lusikallisen kermaa. Vauva ei siitä pilalle mene ja anoppi tai mummu saa hetken rauhan. Kunnes keksii yrittää seuraavaa herkkua ;)

Alkuperäinen kirjoittaja timbe:
Tästä on tehty oikein tutkimuksiakin, että mummut ja papat usein haluaa hemmotella lastenlapsia. Niiden kanssa osaa ja saa olla vapaammin kuin omien. Päävastuu kasvatuksesta on lasten vanhemmilla, mummut saavat keskittyä hauskan pitoon. Tästä syystä usein joustavat säännöistä.

Totta kai pitäisi vanhempien tahtoa noudattaa. Ei meilläkään annettu makeita alle 1-vuotiaalle. Ja totta kai siitä tuli mummolassa lähes joka kerta vääntöä. Aina ehdotettiin eikö vois antaa sitä tai tätä. Varmaan salaa jotain mummu syöttikin. Pointti kuitenkin on, että paljon helpommalla pääsette, jos annatte mummun syöttää sen yhden lusikallisen kermaa. Vauva ei siitä pilalle mene ja anoppi tai mummu saa hetken rauhan. Kunnes keksii yrittää seuraavaa herkkua ;)

..kun mummut antaa kaikkea ja suostuu kaikkeen ja vanhemmat ei. Kyllä isovanhempienkin pitäisi noudattaa vanhempien kasvatuslinjaa.

Niin... Omia lapsia ei raski olla kasvattamatta, lastenlapsia ei raski kasvattaa. :kieh: Mutta se, että haluaa hemmotella ei tarkoita sitä, että toisen kasvatusperiaatteet saa jyrätä. Ja sitähän se on, jos tekee päinvastoin kuin vanhemmat ovat sanoneet toimittavan. Sama se on syömisten osalta ku esim sen, että ei saa rikkoa tavaroita kotona eikä myöskään mummolassa. Samat säännöt joka paikassa. Ei se lapsi ymmärrä miks toisaalla saa, kun kotona ei.

Vanhempien päätöstä tulee kunnioittaa ja noudattaa, ihan sama vaikka ite olis ihan toista mieltä. Isovanhemmat voi toki ehdottaa asioita yms, mutta ei niillä ole päätösvaltaa lapsen kasvatusta koskevissa asioissa.

Pointti kuitenkin on, että paljon helpommalla pääsette, jos annatte mummun syöttää sen yhden lusikallisen kermaa. Vauva ei siitä pilalle mene ja anoppi tai mummu saa hetken rauhan. Kunnes keksii yrittää seuraavaa herkkua ;)
No ei tosiaan päästä helpommalla! Aatteles nyt uudestaan. Ensinnäkin meillä on allerginen lapsi, (ei o kaikilla, juu tiedän) joka kärsis niistä mummon antamista pöperöistä ja toisekseen se mummo saa pikkusormen... Kuinka motivoitunu se on sen jälkeen enää kunnioittamaan vanhempien kasvatustapaa, kun on kerran saanu jyrättyä tahtonsa läpi? Eikä se siihen yhteen lusikalliseen jää... Se mummu tekee sen jälkeen ihan mitä tykkää.

Mulla se haasteellisempi tapaus on mun oma äiti, anopilta löytyy malttia huomattavasti enempi. :)

Saakos kysyä ootko ite toiminu noin? Siis antanu mummon syöttää lapselle mitä tykkää? Mitä siitä on seurannu?

Joo mut miksi ihmeessä se voi olla niin vaikeaa sille mummolekkin noudattaa sitä vanhemman toivetta. Eikö sitä rakkautta sille lapsenlapselle voi millään muulla tavalla osoittaa kuin ruualla ja varsinkin sellasella minkä vanhemmat ovat kieltäneet. Entäs sitten kun lapsi kasvaa isommaksi niin vanhemmat kieltää ja heti perään mummo antaa periksi. Siis just tollaset mummothan ne on pahimpia jotka saavat pilattua välit lastenlastensa vanhempiin. Ymmärrän senkin jos halutaan antaa herkkuja kun lapsenlapsille ja sallinkin sen (tietty kohtuudella) mutta jos vanhemmat KIELTÄVÄT niin sitä minun mielestä on myös noudatettava. Mä varmaan vittuilisin et onkos anopin puheen ymmärryksessä tai kuulossa jotain ongelmaa?

seuraavalla kerralla teet kattilallisen anopin inhokkiruokaa ja kun anoppi tällää persuuksensa päydän ääreen niin alat lähestyä sitä ruokalusikka kädessä: "annetaan sen nyt vähän maistaa tätä hyvää kaalisoppaa, maista nyt, anoppiiiiii, suukku auki, juna tulee!".

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Yhteistyössä