Anoppi yritti syöttää vauvalle väkisin hilloa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hermot menee!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
seuraavalla kerralla teet kattilallisen anopin inhokkiruokaa ja kun anoppi tällää persuuksensa päydän ääreen niin alat lähestyä sitä ruokalusikka kädessä: "annetaan sen nyt vähän maistaa tätä hyvää kaalisoppaa, maista nyt, anoppiiiiii, suukku auki, juna tulee!".

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

tää oli mustakin hyvä :)

Alkuperäinen kirjoittaja timbe:
Tästä on tehty oikein tutkimuksiakin, että mummut ja papat usein haluaa hemmotella lastenlapsia. Niiden kanssa osaa ja saa olla vapaammin kuin omien. Päävastuu kasvatuksesta on lasten vanhemmilla, mummut saavat keskittyä hauskan pitoon. Tästä syystä usein joustavat säännöistä.

EI 5kk vauva tarvitse mitään sokerihilloja!!! Ja ehdottomasti täytyy isovanhempien kunnioittaa vauvan/lapsen vanhempia!
Mä olisin todella suuttunut, jos olisin ollut samassa tilanteessa. Mutta mulla kävi vissiin hyvä tuuri, kun mun lapsille ei ole kukaan isovanhemmista yrittänyt alle 1.v antaa mitään "ylimääräistä".

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Tästä on tehty oikein tutkimuksiakin, että mummut ja papat usein haluaa hemmotella lastenlapsia. Niiden kanssa osaa ja saa olla vapaammin kuin omien. Päävastuu kasvatuksesta on lasten vanhemmilla, mummut saavat keskittyä hauskan pitoon. Tästä syystä usein joustavat säännöistä.
Niin... Omia lapsia ei raski olla kasvattamatta, lastenlapsia ei raski kasvattaa. :kieh: Mutta se, että haluaa hemmotella ei tarkoita sitä, että toisen kasvatusperiaatteet saa jyrätä. Ja sitähän se on, jos tekee päinvastoin kuin vanhemmat ovat sanoneet toimittavan. Sama se on syömisten osalta ku esim sen, että ei saa rikkoa tavaroita kotona eikä myöskään mummolassa. Samat säännöt joka paikassa. Ei se lapsi ymmärrä miks toisaalla saa, kun kotona ei.

Vanhempien päätöstä tulee kunnioittaa ja noudattaa, ihan sama vaikka ite olis ihan toista mieltä. Isovanhemmat voi toki ehdottaa asioita yms, mutta ei niillä ole päätösvaltaa lapsen kasvatusta koskevissa asioissa.

Pointti kuitenkin on, että paljon helpommalla pääsette, jos annatte mummun syöttää sen yhden lusikallisen kermaa. Vauva ei siitä pilalle mene ja anoppi tai mummu saa hetken rauhan. Kunnes keksii yrittää seuraavaa herkkua ;)
No ei tosiaan päästä helpommalla! Aatteles nyt uudestaan. Ensinnäkin meillä on allerginen lapsi, (ei o kaikilla, juu tiedän) joka kärsis niistä mummon antamista pöperöistä ja toisekseen se mummo saa pikkusormen... Kuinka motivoitunu se on sen jälkeen enää kunnioittamaan vanhempien kasvatustapaa, kun on kerran saanu jyrättyä tahtonsa läpi? Eikä se siihen yhteen lusikalliseen jää... Se mummu tekee sen jälkeen ihan mitä tykkää.

Mulla se haasteellisempi tapaus on mun oma äiti, anopilta löytyy malttia huomattavasti enempi. :)

Saakos kysyä ootko ite toiminu noin? Siis antanu mummon syöttää lapselle mitä tykkää? Mitä siitä on seurannu?

Juu, vahingosta viisastuneena puhunkin ;) Kuten jo sanoin nin alle 1v. ei maistellut herkkuja. Paljon helpompaa oli myöhemmin, kun oli kotona ensin annettu vähän maistaa keksiä. Mummu tietty maistattamaan kakut ja kaikki. Mut ei meiän lapsi huolinu esmes täytekakkua ollenkaan!! :) Et ei sillon mummukaan pakota jos ei lapsi huoli! Ja jos siellä käy vaikka kerta viikkoon ni kätevästi tulee viikon herkkuannos saatua siellä, vai?

Oispa mukava jos mullekin ois sattunu hyvä anoppi, kuten eräille täällä... Meilläkin tahtoo kovasti määrätä lapsen hoitoon liittyvissä asioissa.. ja täytyy myöntää, että olen monesti antanut periksi "vanhemmalle ja viisaammalle" :(

Alkuperäinen kirjoittaja nyyhkyä:
Alkuperäinen kirjoittaja Täysimettävä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Estääkö ruokien maistelu täysimetyksen tai täysimetys ruokien maistelun?
Eikös maistaminen ole vähän eriasia, kuin mahan täysin syöminen?

(ja anopin pitäis tuntea sana ei.)

Täysimetetty vauva ei saa muuta kuin äidinmaitoa. Muuten ei ole täysimetystä.

Apua! Siis jos vauva ei ole täysimetetty se ei enää äidille kelpaa.

Huppista. Mitäs teette sit kun lapset menee päiväkotiin? Siellä kun syö alle 1-vuotiaatkin muroja heti aamupalaksi.

Meidän pk:ssa alle 1-vuotiaat saavat kyllä puuroa........murot vasta vanhemmille....huppista.....

Ootko ap vähän hysteerinen. :laugh:
Ei se sun vauvelis olis hillonmaistamiseen kuollut.
Voi herran pieksut sentään.. :headwall:

Kyllä on vaikeuksia luvassa noin pikkumaisella asenteella.

te ootte niin innossaan työntämässä lapsianne anopeille hoidettavaks. kyl tein pitää ottaa huomioon, et niil fossiileilla on ihka erilaiset käsitykset just esim noista syöntihommista sun muista. voitte olla varmoja, et anopit ne kaikki mömmöt vauvoillenne syottää silaikaa kun itse olette viettämässä laatuaikaa miehen kaa ilman lapsosia.

Ja mun anoppi syötti alle nelikuiselle ruisleivän kannikkaa, kun se niin tykkäs sitä jyystää! Ei ollut vaan lapsi edes maistellut vielä viljoja, ja niinhän sitä huudettiinkin loppuilta ja yö sitten mahaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Voi herran pieksut taas.. :headwall:

Jaa ja sulleko ois sit ihan ok et kun sä ensin kiellät jotain niin mummopa antaa heti perässä sitä muksulle? Tuskinpa toi nyt mitään hysteerisyyttä on.

Alkuperäinen kirjoittaja archie:

Jaa ja sulleko ois sit ihan ok et kun sä ensin kiellät jotain niin mummopa antaa heti perässä sitä muksulle? Tuskinpa toi nyt mitään hysteerisyyttä on.

Äitini tekee ihan erilailla kuin minä, ja en todellakaan jaksa puuttua, ellen nyt vieressä seiso ja se tekee täysin päin mäntyä mielestäni.
Mummolla on mummon tavat, ja äitillä äitin tavat.
Ei tässä saa millään koko maailmaa muutetuksi mieleisekseen, sitäpaitsi, olen aika lepsu äiti muutenkin ruokailu-ym asioitten suhteen. Keskityn olennaiseen.. mitä se sitten lieneekään. En jaksa miettiä pikkuasioita.

Alkuperäinen kirjoittaja Täysimettävä:
[

Täysimetetty vauva ei saa muuta kuin äidinmaitoa. Muuten ei ole täysimetystä.

No onko se oikea termi (täysimetys) nyt niin tarkka ja tärkeä?
Kyllä mun mielestä voi puhua täysimetyksestä, jos lapsi maistelee esim. lusikan kärjellisiä eri ruokia.
Kenelle sillä on merkitystä, onko lapsi virallisesti oikeasti täysimetetty ilman maistiaisia vai onko saanut jotain makuja maistaa.
Eikös se lapsi opi oikeille ruuillekin paremmin, kun on pitemmällä aikavälillä saanut tottua uusiin makuihin.

Ensinnäkin:
-PERIAATTEESSA väärin anopilta kun tunki hilloa vaikka kilesit!
-toiseksi, vaikka lapsi olis ollu soseella ei hilloja kannata tunkee suuhun sillä se oppii liian makeeseen pikkuhiljaa(kun aina maistellaan kaikkee) ja lopulta terveellisemmät soseet ym ei käy.
Mä olen nähnyt paljon sellasta et annetaan karkkia jo vauvan suuhun, kakkua jne ja manaillaan myöhemmin kun taaperona HUUTAA jos ei aina saa kahvipöydässä herkkuja(kun omani ei edes samanikäisenä TIENNYT mikä on herkku), ja sitten sellasille muksuille pitää tunkee suklaat ja kaikki linjassa suuhun tai kuuluu BYÄÄÄ. Sillä muuten ei kykene kahviseurassa keskusteleen kun pikku tyranni huutaa makeen perään. Ja sitten ihmetellään kun on ylivilkkaita lapsia jotka riehuu eikä tottele. Öh.
Turhaa se ajattelutapa et ei piiikku herkku pahaa tee vauvalle. Kyllä vaan tekee pidemmän päälle!

Meillä oli aikanaan sama juttu. Poika oli jotain puolivuotias, kun anoppi meinasi väkisillä syöttää pojalle puolukkahilloa, kun vatsa kuulemma tykkää..... EI lainkaan mennyt jakeluun kun yritettiin asiaa selittää. Kerran, pojan olleessa noin 8kk ikäinen, poika oli anoppilassa hoidossa, kun käytiin elokuvissa. Suu muikeana kertoi pojan syöneen niin hyvällä ruokahalulla suklaapuuroa ja mehua! Ja oltiin just yritetty selittää, ettei noin pienen tarvi vielä saada karkkia, mehuja tms. sokerisia.....Puhumattakaan siitä, että halusin itse antaa aina näitä uusia makuja, jotta sitten tiedän jos masu tulee kipeäksi, mitä on saanut.

Äitini tekee ihan erilailla kuin minä, ja en todellakaan jaksa puuttua.
Ei tässä saa millään koko maailmaa muutetuksi mieleisekseen, sitäpaitsi, olen aika lepsu äiti muutenkin ruokailu-ym asioitten suhteen. Keskityn olennaiseen.. mitä se sitten lieneekään. En jaksa miettiä pikkuasioita.

Se on sinun valintasi. Pitäisikö sitä nyt alkaa vähättelemään ja heittelemään :headwall: -hymiöitä? Joku ei välttämättä hyväksyisi alkuunkaan sinun tapojasi ruokailun ym. suhteen, mutta osaa pitää suunsa kiinni sen sijaan että lähtisi jeesustelemaan. Miksi juuri nämä lepsut mammat väheksyvät ja pyörittelevät silmiään?

Äitini tekee ihan erilailla kuin minä, ja en todellakaan jaksa puuttua.

Joo kyllä minäkin ymmärrän sen et sitä vauvaa voi hoitaa monella tapaa enkä varmaan puuttuisi jos mummo pukisi vauvalle ulos mentäessä toisella tapaa kuin itse MUTTA jos minä olisin ihan nätisti sanonut et ei anneta nyt esim. keksiä niin kyllä minä olettaisin et sitä EI myöskään anneta. SIIS VANHEMMAN TOIVOMUSTA ON MUSTA KYLLÄ NOUDATETTAVA!!!! Mikä siinä on niin vaikeeta ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja Desdemona:
Lunatic, kun kyse ei ole siitä. Edelleenkään. Eiks äidit nyt vois tukea toisiaan sen sijaan että vittuillaan?

No mitäs sitä tukemaan hysteerisyyttä? En ymmärrä noin pikkumaisia äitejä.

Mä en haluaisi, että tämä meidän pieni tottuu sokerin makuun. Anoppi tatusti syöttää muksulle jo jakkivanukkaan tms seuraavaksi jos tuo hillolusikka hyväksytään...

quote]

Se on sinun valintasi. Pitäisikö sitä nyt alkaa vähättelemään ja heittelemään :headwall: -hymiöitä? Joku ei välttämättä hyväksyisi alkuunkaan sinun tapojasi ruokailun ym. suhteen, mutta osaa pitää suunsa kiinni sen sijaan että lähtisi jeesustelemaan. Miksi juuri nämä lepsut mammat väheksyvät ja pyörittelevät silmiään?

Koko alotus sitäpaitsi vaikuttaa lähinnä provolta, ainakin se on hirveän huvittava.
Äiti oikein kääntyilee penkillään, kun hirveä anoppi lähestyy hillolusikallisen kanssa.. ei voi muuta kuin hymyillä. B)

quote]

Koko alotus sitäpaitsi vaikuttaa lähinnä provolta, ainakin se on hirveän huvittava.
Äiti oikein kääntyilee penkillään, kun hirveä anoppi lähestyy hillolusikallisen kanssa.. ei voi muuta kuin hymyillä. B)

Ihan miten haluat.

quote]

Joo kyllä minäkin ymmärrän sen et sitä vauvaa voi hoitaa monella tapaa enkä varmaan puuttuisi jos mummo pukisi vauvalle ulos mentäessä toisella tapaa kuin itse MUTTA jos minä olisin ihan nätisti sanonut et ei anneta nyt esim. keksiä niin kyllä minä olettaisin et sitä EI myöskään anneta. SIIS VANHEMMAN TOIVOMUSTA ON MUSTA KYLLÄ NOUDATETTAVA!!!! Mikä siinä on niin vaikeeta ymmärtää.

No eihän se vauva kai lopulta saanut sitä demonista hilloa, vai mitä!
Kaikki hyvin.

Yhteistyössä