Anoppi ei hoida..

  • Viestiketjun aloittaja miniäinen
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 22:08 Soraya kirjoitti:
Mielestäni isovanhempien kuuluu hoitaa lapsenlapsiaan tarvittaessa. Ehdottomasti. Se on osa sitä turvaverkkoa, jonka lapsiperhe tarvitsee.

Itse tätinä hoidan siskon kolmea lasta ja monesti jopa kaikkia yhtäaikaa. Ei ole mitään ongelmia ja olen tehnyt niin heidän vauvasta asti. Siskon perheessä on myös sellaisia ongelmia, että toisiin isovanhempiin ei voi luottaa ikinä, jos apua tarvittaisiin. Äkillisiin tai suunniteltuihin menoihin minut ja toiset isovanhemmat voi kutsua aina! :)
Sulle :flower: :)
 
Olette tosi nuoria, kun anoppikin vasta 48-vuotias. Mikä ihmeen kiire teillä on ollut hankkia lapsia ja vielä kolme kappaletta, jos kerran haluatte viettää aikaa keskenänne?

Parisuhdetta pitää hoitaa, mutta se arkinen parisuhteen hoito tapahtuu kyllä ihan kotona lasten kanssa ja sitten kun lapset nukkuvat. Hyvä, jos joskus pääsee viettään aikaa ihan kahdestaakin, mutta se ei varmaankaan ole ihan välttämättömyys, vaan ihan omaa mukavuuden halua.

Kolmen lapsen hoidossa on hommaa, joten ei ihme ettei anoppi halua kolmea hoitoon. Jo kahden lapsen perään katsomisessa on työtä, joten jos siinä on kolmas vielä, joka on vauva niin kyllä siinä on kovilla. Vastuu on kova, kun hoitaa toisen lapsia. Ei ihme ettei anoppisi halua hoitaa kaikkia. Mieti vähän itsekin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 22:08 Soraya kirjoitti:
Mielestäni isovanhempien kuuluu hoitaa lapsenlapsiaan tarvittaessa. Ehdottomasti. Se on osa sitä turvaverkkoa, jonka lapsiperhe tarvitsee.

Itse tätinä hoidan siskon kolmea lasta ja monesti jopa kaikkia yhtäaikaa. Ei ole mitään ongelmia ja olen tehnyt niin heidän vauvasta asti. Siskon perheessä on myös sellaisia ongelmia, että toisiin isovanhempiin ei voi luottaa ikinä, jos apua tarvittaisiin. Äkillisiin tai suunniteltuihin menoihin minut ja toiset isovanhemmat voi kutsua aina! :)
Olen sanaton. :flower: :flower: =)

Meillä miehen vanhemmat ottaa 3- ja 8-vuotiaat välillä yökylään. Me ollaan miehen kanssa vauvan kanssa kolmistaan kotona ja siten on vähän kuin lomaa, kun laittaa "vaan" vauvan nukkuun.

Vauva 10kk, vierastaa ja ikävöi mua sen verran, että ei pysty hetkeksikään jättään mummulle ja papalle. Jos esim, kävisin jumpassa tai kaupassa (kauppaan voi ottaa kyllä lapset aina mukaan, onneks).

Ja siitäkin haaveillaan, että voitais mennä joku ilta syömään ja /tai elokuviin niin, että mummu laittais KAIKKI lapset nukkumaan ilman suurempia ongelmia (ikävöintiä tms.). Nyt ottaa tosi paljon päähän välillä, kun ollaan muuttamassa ja mun pitäis raksalla siivota ja tehdä kaikkee, niin vauvalle kelpaa vain äiti tai korkeentaan isi.

Meillä miehen vanhemmat on vanhentunu paljon siitä kun esikoinen oli vauva/pieni. Aina olivat valmiita ottaan yökylään tai muuten hoitaan häntä. Nyt ovat jo vanhoja ja väsyneitä... +-60, mummu jäämässä eläkkeelle.

Kyllä mustakin isovanhempien kuuluis välillä olla keskenään lastenlastensa kanssa. Siis, että olisivat itse kiinnostuneita ja ihan vaan rakkaudesta ottaisivat. Ei tarvitsis tietenkään päivätolkulla, mutta edes joskus yhden päivän ja/tai yhden yön.

Mun vanhemmat ei ole kiinnostuneita edes käymään meillä ikinä. Tosi surkeeta lasten takia, mutta parempi vaan, kun itse tunnen vanhempani. :x
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 22:37 vieras kirjoitti:
Olette tosi nuoria, kun anoppikin vasta 48-vuotias. Mikä ihmeen kiire teillä on ollut hankkia lapsia ja vielä kolme kappaletta, jos kerran haluatte viettää aikaa keskenänne?

Parisuhdetta pitää hoitaa, mutta se arkinen parisuhteen hoito tapahtuu kyllä ihan kotona lasten kanssa ja sitten kun lapset nukkuvat. Hyvä, jos joskus pääsee viettään aikaa ihan kahdestaakin, mutta se ei varmaankaan ole ihan välttämättömyys, vaan ihan omaa mukavuuden halua.

Kolmen lapsen hoidossa on hommaa, joten ei ihme ettei anoppi halua kolmea hoitoon. Jo kahden lapsen perään katsomisessa on työtä, joten jos siinä on kolmas vielä, joka on vauva niin kyllä siinä on kovilla. Vastuu on kova, kun hoitaa toisen lapsia. Ei ihme ettei anoppisi halua hoitaa kaikkia. Mieti vähän itsekin.
Voi hyvää päivää tälle. :eek: :LOL: :headwall:
Parisuhdetta voi ja pitää hoitaa joskus myös muissa ympyröissä, kuin kotoan. Kotona ehtii olla 99,9% ajasta. Vanhemmat ovat vanhempia, mutta myös ihmisiä, jotka saavat käydä kodin ulkopuolellakin, ilman lapsia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 22:08 Soraya kirjoitti:
Mielestäni isovanhempien kuuluu hoitaa lapsenlapsiaan tarvittaessa. Ehdottomasti. Se on osa sitä turvaverkkoa, jonka lapsiperhe tarvitsee.

Itse tätinä hoidan siskon kolmea lasta ja monesti jopa kaikkia yhtäaikaa. Ei ole mitään ongelmia ja olen tehnyt niin heidän vauvasta asti. Siskon perheessä on myös sellaisia ongelmia, että toisiin isovanhempiin ei voi luottaa ikinä, jos apua tarvittaisiin. Äkillisiin tai suunniteltuihin menoihin minut ja toiset isovanhemmat voi kutsua aina! :)
No se on tietysti helppo sanoa siinä vaiheessa jos ne isovanhemmat on olemassa - että on velvollisuus hoitaa!

Olen niillä linjoilla tässä asiassa että ei todellakaan ole ap:n anopin homma olla automaattinen lapsenvahti. Jos ei halua vieraalle jättää lapsiaan niin on kyllä musta ihan turha ruikuttaa... :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 21:20 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 21:16 vieras kirjoitti:
Kyllä mummut saisivat edes joksus olla sen verran epäitsekkäitä,että tarjoavat vanhemmille tilaisuuden hengähtää!

Kun saa ja haluaa lapsia niin pitää tiedostaa,että sitä joskus saa myös lapsenlapsia,ja yhä jatkuu oman(aikuisen)lapsen hyvinvoinnista huolehtiminen :) Äitiys jatkuu isoäitiytenä,ja toivottavasti antoisana sellaisena.
Muistaakohan monikaan miniä/tytär huomioida/auttaa mummua vastavuoroisesti, vai vaaditaanko itsekkäästi vain mummoa apuun. Otetaan, muttei anneta mtn muuta kuin ilon olla lapsien kanssa? Milloin tulee aika jolloin aletaan huolehtiin vanhuksen hyvinvoinnista?
Meillä on valitettavasti se tilanne, että anoppi ja appiukko vaatii ja vaatii meiltä palveluksia, meillä on itsellä tosi rankka elämäntilanne kun molemmat lapsen on alle kouluikäisiä ja toinen lapsista on vakavasti sairas.

Me ei saada appivanhemmilta apua, eikä mun vanhemmilta kun siitä on niin kovasti heille vaivaa. Kaikki he on vasta 50-60-vuotiaita. Mutta meille kyllä soitelaan koko ajan ja pyydetään milloin mitäkin. Ja kun on vielä se, että ei anopillekaan kelpaa vaikka on pyytämässä! Jos ollaan kylässä niin me siellä saadaan siivota ja laittaa ruokaa. Ei siinä mitään, mutta kun anoppi marttyyrina valittaa koko ajan, kun ei hänelle kelpaa meidän ruoat tai meidän siivoukset, kun "kukaan ei ikinä auta"...

Jos jokun kerran on hetken lasten kanssa, varsinkin tuon sairaan niin heti on valittamassa kun on niin kamalan raskasta. Luulisi että siitä tajuaisi että se on meille vielä raskaampaa, kun me sitä tehdään jatkuvalla syötöllä. Mutta silti soitetaan ja nokka nirpallaan valitetaan, kun ei just vaadittuna päivänä ehdittäis mennä heille istuttaan perunoita tai tekemään puusavottaa :headwall:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 22:47 Cathryn kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 22:37 vieras kirjoitti:
Olette tosi nuoria, kun anoppikin vasta 48-vuotias. Mikä ihmeen kiire teillä on ollut hankkia lapsia ja vielä kolme kappaletta, jos kerran haluatte viettää aikaa keskenänne?

Parisuhdetta pitää hoitaa, mutta se arkinen parisuhteen hoito tapahtuu kyllä ihan kotona lasten kanssa ja sitten kun lapset nukkuvat. Hyvä, jos joskus pääsee viettään aikaa ihan kahdestaakin, mutta se ei varmaankaan ole ihan välttämättömyys, vaan ihan omaa mukavuuden halua.

Kolmen lapsen hoidossa on hommaa, joten ei ihme ettei anoppi halua kolmea hoitoon. Jo kahden lapsen perään katsomisessa on työtä, joten jos siinä on kolmas vielä, joka on vauva niin kyllä siinä on kovilla. Vastuu on kova, kun hoitaa toisen lapsia. Ei ihme ettei anoppisi halua hoitaa kaikkia. Mieti vähän itsekin.
Voi hyvää päivää tälle. :eek: :LOL: :headwall:
Parisuhdetta voi ja pitää hoitaa joskus myös muissa ympyröissä, kuin kotoan. Kotona ehtii olla 99,9% ajasta. Vanhemmat ovat vanhempia, mutta myös ihmisiä, jotka saavat käydä kodin ulkopuolellakin, ilman lapsia.
Se on muuten kumma juttu miten avioliitot ennen kesti kun lapsia oli kymmenen jaloissa ja "parisuhteen hoitamista" ei oltu vielä keksitty...

Oisko niin että silloin osattiin hoitaa parisuhdetta arjessa ilman suurta hössötystä?
 
Mun anoppi ei hoida enkä kyllä edes antaisi hoitaa meidän lapsia. Oma äitini tarvittaessa katsoo muutaman tunnin, mutta ei se ole isovanhemman tehtävä olla lapsenvahtina. Joulun alla äitini oli meillä yötäö vahtimassa lapsia kun ukon kaa olimme reissussa ja silloin kuopus vielä valvotti (äitini tiesi tämän) ja hän oli niin väsynyt, että sanoi seuraavan kerran vahtivansa sitten kun kuopus nukkuu yönsä. meillä on siis 3 lasta joista vanhin on pian 5v ja on koko elämänsä aikana ollut n 6 kertaa yökylässä mummulla...

Olkaa kiitollisia jos saatte apua!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 23:08 Huuhkajatar kirjoitti:
[Se on muuten kumma juttu miten avioliitot ennen kesti kun lapsia oli kymmenen jaloissa ja "parisuhteen hoitamista" ei oltu vielä keksitty...

Oisko niin että silloin osattiin hoitaa parisuhdetta arjessa ilman suurta hössötystä?
Silloin oli ihan eri maailma kun nyt! Silloin eroominen oli häpellistä ja lapset kasvatettiinkin aivan erilailla kun nykypäivänä.
 
Mun äiti ilmoitti silloin kun aloin odottamaan, että hän ei sitten enää jaksa öitään valvoa pikkuvauvojen kanssa. On sen verran vanha. No nyt kun lapsi on isompi on sen kanssa ihan mielellään.
 
miniäinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 22:37 vieras kirjoitti:
Olette tosi nuoria, kun anoppikin vasta 48-vuotias. Mikä ihmeen kiire teillä on ollut hankkia lapsia ja vielä kolme kappaletta, jos kerran haluatte viettää aikaa keskenänne?

Parisuhdetta pitää hoitaa, mutta se arkinen parisuhteen hoito tapahtuu kyllä ihan kotona lasten kanssa ja sitten kun lapset nukkuvat. Hyvä, jos joskus pääsee viettään aikaa ihan kahdestaakin, mutta se ei varmaankaan ole ihan välttämättömyys, vaan ihan omaa mukavuuden halua.

Kolmen lapsen hoidossa on hommaa, joten ei ihme ettei anoppi halua kolmea hoitoon. Jo kahden lapsen perään katsomisessa on työtä, joten jos siinä on kolmas vielä, joka on vauva niin kyllä siinä on kovilla. Vastuu on kova, kun hoitaa toisen lapsia. Ei ihme ettei anoppisi halua hoitaa kaikkia. Mieti vähän itsekin.
:kieh: 28v.tulee ikää mittariin,eli en nyt enää "niin nuori".Ja lapset vain ovat tulleet omalla ajallaan.Hyväkin niin,että jaksan sitten itsekin aikanani hoidella omia lastenlapsia :)
 
:flower: niille isovanhemmille ja muille,jotka auttavat lähimmäisiään ja uupuneita vanhempia!

Jäivätkö ilman apua ne,jotka lapsensa(pienet)jättävät baari-illan ajaksi yksin kotiin..?Niinkin surkeasti voi käydä,jos se tukiverkko uupuu :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 23:36 vieras kirjoitti:
:flower: niille isovanhemmille ja muille,jotka auttavat lähimmäisiään ja uupuneita vanhempia!

Jäivätkö ilman apua ne,jotka lapsensa(pienet)jättävät baari-illan ajaksi yksin kotiin..?Niinkin surkeasti voi käydä,jos se tukiverkko uupuu :(
Mä en taas ymmärrä niitä vanhempia joille baari-ilta on ainoa tapa rentoutua. Jos kapakki on tärkeämpi kuin oma perhe niin jokin on pahasti pielessä.
 
mun mielestä
Isovanhemmat on aikanaan omat lapsensa hoitaaneet. Ja näin ollen haluavat ehkä nyt olla rauhassa.

Mitä jos ette tuuppaisi kolmea mukulaa yöksi mummulaan, vaan yhden kerrallaan pariksi tunniksi. Saisi lapset ja isovanhemmat oikein laatu aikaa kiireisen kolmen muksun hoidon sijasta.
Ja se teidän latu aika voisi olla kotona kun lapset nukkuu.
Saunomista , leffoja ja itse tehtyä pitsaa.

Ei saa rasittaa isovanhempia loppuun!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 23:42 Huuhkajatar kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 23:36 vieras kirjoitti:
:flower: niille isovanhemmille ja muille,jotka auttavat lähimmäisiään ja uupuneita vanhempia!

Jäivätkö ilman apua ne,jotka lapsensa(pienet)jättävät baari-illan ajaksi yksin kotiin..?Niinkin surkeasti voi käydä,jos se tukiverkko uupuu :(
Mä en taas ymmärrä niitä vanhempia joille baari-ilta on ainoa tapa rentoutua. Jos kapakki on tärkeämpi kuin oma perhe niin jokin on pahasti pielessä.
Mutta joku vanhempi saattaa olla niin uupunut ja lopussa,että tekee mitä vain..Päästäkseen "ihmisten ilmoille".Siis,jos ei ole mitään tukiverkkoa.En itsekään ymmärrä,miten voisi lapsensa yksin jättää,mutta joillakin "naksahtaa",näin luulisin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 23:42 Huuhkajatar kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 23:36 vieras kirjoitti:
:flower: niille isovanhemmille ja muille,jotka auttavat lähimmäisiään ja uupuneita vanhempia!

Jäivätkö ilman apua ne,jotka lapsensa(pienet)jättävät baari-illan ajaksi yksin kotiin..?Niinkin surkeasti voi käydä,jos se tukiverkko uupuu :(
Mä en taas ymmärrä niitä vanhempia joille baari-ilta on ainoa tapa rentoutua. Jos kapakki on tärkeämpi kuin oma perhe niin jokin on pahasti pielessä.
Itte oon ainakin huomannut, että aina se baari-ilta ei edes kamalasti rentouta :whistle: Väsyttää vaan enemmän. Tanssimaan tykkään lähteä, ja siinä sivussa muutaman ottaa, mutta kaksin ukon kanssa (joka ei edes tykkää olla tungoksessa baarissa) on turha lähteä.. Parasta kaksinoloaikaa on esim. kun kevättalvella pääsimme kelkkareissulle kahdestaan muutamaksi tunniksi, anoppi kattoi lapsia :) Juotiin pullosta välillä kahvit ja paistettiin makkaraa ja nautittiin hiljaisuudesta :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 23:42 Huuhkajatar kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 23:36 vieras kirjoitti:
:flower: niille isovanhemmille ja muille,jotka auttavat lähimmäisiään ja uupuneita vanhempia!

Jäivätkö ilman apua ne,jotka lapsensa(pienet)jättävät baari-illan ajaksi yksin kotiin..?Niinkin surkeasti voi käydä,jos se tukiverkko uupuu :(
Mä en taas ymmärrä niitä vanhempia joille baari-ilta on ainoa tapa rentoutua. Jos kapakki on tärkeämpi kuin oma perhe niin jokin on pahasti pielessä.
Samaa mieltä. Jos se suhteen hoito ja rentoutuminen vaatii baari-illan, niin mun mielestä kannattaa vilkasta peiliin jo. Eikö oikeesti voi muuten olla kivaa ja rentoutua. :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 23:42 Huuhkajatar kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 23:36 vieras kirjoitti:
:flower: niille isovanhemmille ja muille,jotka auttavat lähimmäisiään ja uupuneita vanhempia!

Jäivätkö ilman apua ne,jotka lapsensa(pienet)jättävät baari-illan ajaksi yksin kotiin..?Niinkin surkeasti voi käydä,jos se tukiverkko uupuu :(
Mä en taas ymmärrä niitä vanhempia joille baari-ilta on ainoa tapa rentoutua. Jos kapakki on tärkeämpi kuin oma perhe niin jokin on pahasti pielessä.
Näin on.


 
meillä lapset ovat juuri nyt sillä harvinaisella yökyläreissulla anoppilassa. Ovat olleet viimeksi vuosi sitten ja ikänsä puolesta molemmat ovat reippaita eikä siis mitään pikku vauvoja. Mut heille ei vaan yleensä sovi mut tänään oli pakkotilanne kun heidän poikansa piti päästä kavereiden kanssa ja mä olin töissä. Lapset ovat yleensä tarvittaessa isäni luona, kun hän perheineen pitää mielellään. Minulla on vuorotyö niin aina välillä on näitä pakkotilanteita. Oma äitini asuu kaukana.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 23:45 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 23:42 Huuhkajatar kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 23:36 vieras kirjoitti:
:flower: niille isovanhemmille ja muille,jotka auttavat lähimmäisiään ja uupuneita vanhempia!

Jäivätkö ilman apua ne,jotka lapsensa(pienet)jättävät baari-illan ajaksi yksin kotiin..?Niinkin surkeasti voi käydä,jos se tukiverkko uupuu :(
Mä en taas ymmärrä niitä vanhempia joille baari-ilta on ainoa tapa rentoutua. Jos kapakki on tärkeämpi kuin oma perhe niin jokin on pahasti pielessä.
Samaa mieltä. Jos se suhteen hoito ja rentoutuminen vaatii baari-illan, niin mun mielestä kannattaa vilkasta peiliin jo. Eikö oikeesti voi muuten olla kivaa ja rentoutua. :eek:
Lähinnä puhuin yksineläjistä.. :whistle:
 
Olen sattumoisin 48 ja yhden pienen mummi. Minusta on ihana hoidella lapsenlasta. Kerran hän on ollut meillä ilman vanhempia yötäkin (1v3kk)! Vanhemmilla ei kovin paljon menohaluja ole ollut, mutta kun ovat meillä käymässä, mielelläni otan aamulla lapsukaisen puurolle ja leikkimään, että äiti ja isi saavat joskus nukkua niin pitkään kuin nukuttaa. Luulenpa, että olemme kaikki tyytyväisiä tähän. Jos vanhemmilla on menoja, menen tai menemme mielellämme ukin ja kuopuksen kanssa hoitamaan lasta, tai lapsi voidaan tuoda meille. Kuopuksemme, lapsenlapsen setä, on vain vaille kuusi vuotta veljenpoikaa vanhempi, joten hirveän vanhaksi en itseäni tunne.

Olen iloinen, että voin nyt antaa hoivaa lapselle ja lepotuokioita vanhemmille. Silloin, kun vanhemmat olisivat enemmänkin hoitoapua tarvinneet lapsen kotiuduttua sairaalasta lähes 5 kuukauden ikäisenä, eivät minun taitoni riittäneet monimutkaisten, heidän jo sairaalassa opettelemiin hoitotoimiin (tarkat lääkitykset, syötöt ja avanteen hoidot).

Viime kesänä tämän pienen ihmeen kasteenvahvistusjuhlassa oli mukana lapsen isoäitien lisäksi myös kolme isoisoäitiä. Juhlaväkeä tarkkaillut kuopus totesi minulle: "Et sinä näytä isoäidiltä vaan ihan tavalliselta äidiltä."

Saattaa olla, että jos välimatkaa olisi vähemmän, tunkisin huomaamattani liikakiin lapsenhoitoavuksi. Olen kyllä sanonut miniälleni ja pojalleni, että minulle saa sitten sanoa suoraan, jos tuntuu siltä, että tuppaudun liikaa heidän reviirilleen. Lapsenlapsi on ihana, mutta vanhemmilla on etuoikeus häneen, ja meidän tulee toteuttaa isovanhemmuuttamme niissä puitteissa, jotka ovat lapsen vanhempien mielestä sopivimmat. Meidän onnemme on, että tämä pieni vanhempineen on halunnut meidät tiiviiseen yhteyteen kanssaan!
 
kolmenäiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 23:58 Mummi kirjoitti:
Olen sattumoisin 48 ja yhden pienen mummi. Minusta on ihana hoidella lapsenlasta. Kerran hän on ollut meillä ilman vanhempia yötäkin (1v3kk)! Vanhemmilla ei kovin paljon menohaluja ole ollut, mutta kun ovat meillä käymässä, mielelläni otan aamulla lapsukaisen puurolle ja leikkimään, että äiti ja isi saavat joskus nukkua niin pitkään kuin nukuttaa. Luulenpa, että olemme kaikki tyytyväisiä tähän. Jos vanhemmilla on menoja, menen tai menemme mielellämme ukin ja kuopuksen kanssa hoitamaan lasta, tai lapsi voidaan tuoda meille. Kuopuksemme, lapsenlapsen setä, on vain vaille kuusi vuotta veljenpoikaa vanhempi, joten hirveän vanhaksi en itseäni tunne.

Olen iloinen, että voin nyt antaa hoivaa lapselle ja lepotuokioita vanhemmille. Silloin, kun vanhemmat olisivat enemmänkin hoitoapua tarvinneet lapsen kotiuduttua sairaalasta lähes 5 kuukauden ikäisenä, eivät minun taitoni riittäneet monimutkaisten, heidän jo sairaalassa opettelemiin hoitotoimiin (tarkat lääkitykset, syötöt ja avanteen hoidot).

Viime kesänä tämän pienen ihmeen kasteenvahvistusjuhlassa oli mukana lapsen isoäitien lisäksi myös kolme isoisoäitiä. Juhlaväkeä tarkkaillut kuopus totesi minulle: "Et sinä näytä isoäidiltä vaan ihan tavalliselta äidiltä."

Saattaa olla, että jos välimatkaa olisi vähemmän, tunkisin huomaamattani liikakiin lapsenhoitoavuksi. Olen kyllä sanonut miniälleni ja pojalleni, että minulle saa sitten sanoa suoraan, jos tuntuu siltä, että tuppaudun liikaa heidän reviirilleen. Lapsenlapsi on ihana, mutta vanhemmilla on etuoikeus häneen, ja meidän tulee toteuttaa isovanhemmuuttamme niissä puitteissa, jotka ovat lapsen vanhempien mielestä sopivimmat. Meidän onnemme on, että tämä pieni vanhempineen on halunnut meidät tiiviiseen yhteyteen kanssaan!
:flower: ihanalle mummille!
 

Yhteistyössä