Anna lapselle raitis joulu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuka tuomitsee?? Yleensä se vaan menee niin että nämä muutaman lasin juojat tuovat itseään esille kaivaten jotain synninpäästöä vaikka luulisi jokaisen ymmärtävän ettei sellaista tarvita jos ei humalassa olla.

Ei täällä ole kukaan mitään synninpäästöä hakenut. Mutta aika monikin on kertonut omasta kohtuullisesta ja vastuullisesta alkoholinkäytöstä ja jo on ollut kukkahattufasistit kimpussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Peesi. Ja mä sentään olen absolutisti. Ja kyllä, lapseni tulee viettämään joulun jossa nautitaan muiden aikuisten osalta kohtuudella alkoholia. Kukaan ei ole humalassa ja toivon mukaan lapsi saa esimerkin, että alkoholia nauttiessa ei örvellys ole se juttu.

Peesi vuorostani sua =)

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Kuka tuomitsee?? Yleensä se vaan menee niin että nämä muutaman lasin juojat tuovat itseään esille kaivaten jotain synninpäästöä vaikka luulisi jokaisen ymmärtävän ettei sellaista tarvita jos ei humalassa olla.

Ei täällä ole kukaan mitään synninpäästöä hakenut. Mutta aika monikin on kertonut omasta kohtuullisesta ja vastuullisesta alkoholinkäytöstä ja jo on ollut kukkahattufasistit kimpussa.

Anteeksi menee ihan OT mutta.. Kiitos Timppa illan "pelastuksesta" "kukkahattufasistit".. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:

Minä taas näen asian ihan toisinpäin, että kukaan ei tuomitse sitä vastuullista lasillista, mutta sen juojan on pakko tuoda asia esille rehvastellen että onko tämä sitten väärin kun otan miehen kanssa ruokajuomana lasin viiniä, vaikka jokainen tietää ettei ole.

Onko se raitis joulu synonyymi sitten parhaalle joululle lasten kannalta? Kyllä lasten kanssa voi alkoa käyttää kohtuudella jos osaa käyttäytyä eikä kännää. Ei se ole pois lapsilta että äiti ja isä nauttii esimerkiksi viinistä jouluna.

ja kyllä näillä kovaan ääneen tuomitsijoilla on se kaikki pahin ongelma. Säälittävää jos ei osaa maltillisesti ottaa, vaan pitää olla tuhannen tuiskeessa todella säälittävää.

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Mitä se joulu nyt taas mihinkään liittyy? Lapselle pitää aina tarjota hyvä ja turvallinen elämä, raitis tai ei.

sehän joulu tulee joulupukki ilmeisesti vanhempia kyttäämään..oiskohan sossuntäti pukkina tänä vuonna?

Mä en ymmärrä.
Täällä ei kukaan mun mielestä ole tuominnut muutaman lasillisen ottajia mutta hirvee puolustelu käynnissä :o
Meillä ei juoda sen takia koska olemme absolutisteja.

joo ei meilläkään enää oteta..viime joulun pilas ex tulemalla riehuun kännis meidän kotiin..en ota ite ees sitä' viinii ku mun lapsuudessakaan ei juotu mitään alkoholia jouluna.

Alkuperäinen kirjoittaja hoh:
Mitä se joulu nyt taas mihinkään liittyy? Lapselle pitää aina tarjota hyvä ja turvallinen elämä, raitis tai ei.

sehän joulu tulee joulupukki ilmeisesti vanhempia kyttäämään..oiskohan sossuntäti pukkina tänä vuonna?

Mitä tarkoittaa "sehän joulu tulee joulupukki ilmeisesti vanhempia kyttäämään"?

heh anteeksi siis "sehän on joulu! joulupukki tulee ilmeisesti vanhempia kyttäämään"

Alkuperäinen kirjoittaja meni ihan sakaisin:):

heh anteeksi siis "sehän on joulu! joulupukki tulee ilmeisesti vanhempia kyttäämään"

Öykei. Hyvä notta tulee, jos tulee. Kellä tulee, kellä ei.

Jännä juttu, että näitä "meillä ei oteta kuin muutama lasi viiniä ja glögiä" perheitä on niin paljon, mutta kukaan heistä ei tunnusta että juominen menis överiks. Silti turvakodit ja kotihälytykset lisääntyy joulun aikaan ja juurikin alkoholin takia... Kaippa näissä perheissä sit naapurit tulee ryyppäämään ja riehumaan ja niitä pitää sit karkuun lähteä. :whistle:

Meillä ollaan täysin selvinpäin jouluna, niinkuin oltiin minunkin lapsuudessa. Alkoholi ei ole meille ongelma ja mukavaa ja rentoa on ilman sitäkin, joten emme tarvi edes sitä lasillista/pullollista/ terästettyä glögiä. :)

Miksi se joulu olisi jotenkin erilainen kuin mikään muukaan ajankohta vuodessa.

Lähtökohtana mulle on aina se, että aina toisen vanhemmista, taikka lapsen hoitajan on oltava ajokunnossa. Siinä menee juomisen raja, oli sitten joulu tai juhannus.

En ole absolutisti enkä alkoholisti ja voin vetää itsekin hirveät kännit, taikka olla selvinpäin. Mutta tämä kaikki riippuu siitä onko lapseni paikalla vai ei.

Meilläkin käytetään alkoholia jouluna. Hurjaa.

Mies juo saunaoluen (0,33l ) aamupäivällä. Sen lisäksi ostamme jonkun hyvän punkkupullon, josta me molemmat juomme klo 17 aikoihin yhdet lasilliset. Toiset lasilliset juodaan joskus yömyöhään joulukirkon jälkeen kynttilänvalossa tunnelmoiden. Melkoisen edesvastuutonta läträystä siis tiedossa.

Meillä ei kännätä muutenkaan kotona, eikä varsinkaan lasten läsnäollessa. Meillä oli lapsena kotona jouluisin aina rähinäkännit päällä ja se ei ollut mukavaa se.
Mutta yhdet saunaoluet saatetaan juoda ja jouluna lasillinen viiniä ruoan kanssa ja siinä se.

Meillä juodaan noita ruokaviinejä muuten mutta jouluruuan kanssa ne ei meillä ole tapana, ensinnäkin mitä viiniä tuon perunalooran kanssa jois.. On tämä tapakysymyskin: meidän molempien kotona on juotu jouluisin vain kotikaljaa. Että perintönä tämä tullut. Itse asiassa sitten Tapaninpäivän kalapöydässä mulle paremminkin shamppanja maistuisi.

Yhteistyössä