Anna lapselle raitis joulu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti vaan

Vieras
Olenko sitten huono äiti, kun meinaan ottaa jouluruuan kanssa lasillisen viiniä ja sitten, kun lapsi menee nukkumaan, niin pari glögiä miehen kanssa?
Tuli vaan tällainen mieleen, kun Facebookissa on tällainen ryhmä ja heidän mielipiteensä on niin tiukkoja!

1 lasin viiniä tai oluen ruoan kanssa ymmärrän, mutta ei tippaakaan enempää ja sitä glögiäkään ei tarvi juoda kun se lasillinen sitten kun lapset on nukkumassa! Lasten kotona ollessa ei vanhempien olisi syytä olla humalassa!!

Meillä ei oteta jouluna, mutten mä nyt mitään viinilasillista miksikään laske. Meillä vannhemmat ryyppäs ja tappeli joka joulu. Monesti äiti heitti kaikki paketit parvekkeelta alas.

terveen järjen käyttö on sallittua.. minua ei kiinnosta jonkun facebook-porukan mielipiteet pätkääkään! Lapsellani tulee olemaan raitis joulu, vaikka meillä jouluruualle se punaviini kuuluukin ja ne glögitkin. Eikä kukaan ole tai tule känniin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
fanaatikot möykätköön ihan rauhassa keskenään, ei vaikuta mun elämään mitenkään...

Peesi. Ja mä sentään olen absolutisti. Ja kyllä, lapseni tulee viettämään joulun jossa nautitaan muiden aikuisten osalta kohtuudella alkoholia. Kukaan ei ole humalassa ja toivon mukaan lapsi saa esimerkin, että alkoholia nauttiessa ei örvellys ole se juttu.

Mä olen tosi tiukka jouluna ton juomisen suhteen ja olen sitä mieltä et lasi viiniä tai 1 olut on ok, mutta humalassa tai ees hiprakassa ei sillon olla.

Valkkaria saa hyvää alkoholitontakin jos nautiskella haluaa :)

Onneksi on niin hyvät välit perheen ja suvun kanssa että ei tarvitse ottaa piristäviä ja rentouttavia juomia. Ruoan kanssa viinilasi, ymmärrän. Muut turhia jos tarkoitus ei ole humaltua.

En viitsi liittyä tuollaisiin itsestäänselvyys-ryhmiin. Sama kun liittyisi johonkin Käy edes peruskoulu loppuun -ryhmään:D. Vuoden jokaisen päivän pitäisi olla lapsen silmin raitis, oli se sitten joulu, vappu tai tavallinen perjantai.

Mä en ole ikinä enkä koskaan tarjonnut alaikäisille lapsilleni alkoholia jouluna. En tosin muulloinkaan. Mutta mun lapsillani on aina ollut raitis joulu. Yhden kerran epähuomiossa meinasin tarjota lapsille alkoholipitoista glögiä. Onneksi eivät halunneet.

Viiniä aioin ruuan kanssa ostaa, jotain valkkaria. Yöllä kirjaa lukiessa ja suklaata mutustellessa (ja niitä joulutorttuja ja ehkä pieni palanen heelmäkakkua... ) glögiä terästettynä.

Ja aamusta anivarhain joulukirkkoon.

Sillä kaavalla mä menen. Ei lasillinen viiniä ja muki glögiä vaikuta puoleen eikä toiseen.
En mä humaltua aiokaan.

Ei yksi tai kaksikaan lasillista useimpia humalluta, ja jos tietää että kahdesta alkaa hiprakoitumaan niin uskoisin että jättää silloin yhteen.. :)

Totuushan on se että lapset kuitenkin ottaa sitä esimerkkiä kotoa, eli minun näkemys on se että jos esim. ruokapöydässä tai saunassa yhden juo niin alkoholista ei tule lapsillekaan sellaista "salaista mörköä" josta täytyy joskus ottaa selvyys..

Humalahakuinen juominen on sitten aihe omanaan. Toivoisin ettei kenenkään lapsen tarvitsisi humalaista vanhempaansa pelätä.. Ei vaan taida mikään toteuttaa tuota toivetta.. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Viiniä aioin ruuan kanssa ostaa, jotain valkkaria. Yöllä kirjaa lukiessa ja suklaata mutustellessa (ja niitä joulutorttuja ja ehkä pieni palanen heelmäkakkua... ) glögiä terästettynä.

Ja aamusta anivarhain joulukirkkoon.

Sillä kaavalla mä menen. Ei lasillinen viiniä ja muki glögiä vaikuta puoleen eikä toiseen.
En mä humaltua aiokaan.

Jokainen älykäs ihminen ymmärtää että tuollaista alkon käyttöä ei siinä ryhmässä tuomita. Mutta eipä taida tällä palstalla monikaan tietää että joissakin perheessä isä konttaa ja kaataa joulukuusen ja tappelee äidin kanssa ja ajaa perheensä pihalle loppuillasta. Se on ehkä hieman eri asia kuin muutama lasi viiniä ja aika monelle todellisuutta.

Kyllä juon muutaman annoksen, enkä pode siitä huonoa omatuntoa. Lapsuuteni jouluissa käytettiin alkoholia, eikä koskaan ollut riitoja, eikä muutakaan mikä olisi meille lapsille mielipahaa aiheuttanut. Oma lapseni on jo leikki-ikäinen, joten tuskin vaivaa nukkuessaan että otan alkoa. Vauva talossa olisi eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jokainen älykäs ihminen ymmärtää että tuollaista alkon käyttöä ei siinä ryhmässä tuomita. Mutta eipä taida tällä palstalla monikaan tietää että joissakin perheessä isä konttaa ja kaataa joulukuusen ja tappelee äidin kanssa ja ajaa perheensä pihalle loppuillasta. Se on ehkä hieman eri asia kuin muutama lasi viiniä ja aika monelle todellisuutta.

Tämä pitää paikkansa. Mutta sitä en ymmärrä että tämän vähemmistön takia "tuomitaan" se viinilasin juojakin alkoholistiksi ja kodinrikkojaksi joka pilaa lasten elämän.

Ruoan kanssa viiniä. Aivan ihanaa lisää joulufiilistelyyn! Nami.

Meillä kanssa vanhemmat käytti viiniä ruoan kanssa lapsuudessa, siksi kai se ei olekaan mikään mörkö mulle vaan asia joka kuuluu ennen kaikkea juhlahetkiin. Toivon siirtäväni perinteen lapsilleni.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:

Tämä pitää paikkansa. Mutta sitä en ymmärrä että tämän vähemmistön takia "tuomitaan" se viinilasin juojakin alkoholistiksi ja kodinrikkojaksi joka pilaa lasten elämän.

Kuka tuomitsee?? Yleensä se vaan menee niin että nämä muutaman lasin juojat tuovat itseään esille kaivaten jotain synninpäästöä vaikka luulisi jokaisen ymmärtävän ettei sellaista tarvita jos ei humalassa olla.

Ap kysyjä on täysin samaa mieltä Timpan ja vieraan kanssa!!!! Ihme nipoa Suomessa on tää touhu, kun esim. välimeren maissa juodaan punaviiniäkin joka päivä ruuan kanssa.

No niin, taas tarvittiin mies sanomaan se mitä mä ajoin takaa :D

Juuri näin. Nämä 'yhteisöt' jotka näitä vaatii tuntuu aina nimenomaan tuomitsevan kaiken. (ja uskaltakootkin kukaan käydä mun joulukakkuni kimppuun!!! :saint: niin saa tuta koko päivän aamuäreyttä B) )

Hih, ei pari lasia punkkua joulupöydässä meidän joulua kaada. Ihme nipoja jotkut. Lapsuuden ihanien joulujen ydin on muualla kuin täysraittiudessa. Tarkoitan että ei se ole mikään itsestäänselvä asia että parhaat joulut on lapsille ne jossa kukaan ei ota tipan tippaa alkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Ruoan kanssa viiniä. Aivan ihanaa lisää joulufiilistelyyn! Nami.

Meillä kanssa vanhemmat käytti viiniä ruoan kanssa lapsuudessa, siksi kai se ei olekaan mikään mörkö mulle vaan asia joka kuuluu ennen kaikkea juhlahetkiin. Toivon siirtäväni perinteen lapsilleni.

Meillä edelleen otetaan lapsuuden kodissa ja runsain mitoin... säälittää vaan veljeni 3 lasta, jotka siellä yleensä joulupyhät ovat.. Aloittavat jo suunnilleen saunan lämmitys kaljoilla, sitten aperitiivi ennen ruokaa, SNAPSI ruokapöydässä ja vielä viiniä ruuan kaa.. sitten konjakkia ruuan jälkeen... ym. Glögiä vielä myöhemmin... :(
itse meinaamme vain piipahtaa siellä käymässä.

Yhteistyössä