AMK vs. Yliopisto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jelmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sanokaas vielä AMK:n käyneelle, miten yliopistossa opiskelu käytännössä eroaa AMK:ssa opiskelusta? AMK:ssa oli jatkuvasti kaiken maailman projekteja, ryhmätöitä, haastatteluja ja tutkimuksia. Onko yliopistossa näitä vai voisiko siitä päästä ns. tenttimällä läpi? Muuten opiskelu kiinnostaa, mutta ei jaksaisi jatkuvasti niitä kyselylomakkeiden laatimisia ja haastatteluja.

Kannattaa varmaan ensin valita, mitä haluat tehdä isona ja sitten miettiä meetkö amk vai yliopistoon...

Mulla alkaa amk:ssa opinnot, joita ei voi yliopistossa suorittaa. Tärkeintä mulle oli se, että pääsen siihen unelmajobiini. Ei se, missä sitä täytyy opiskella.

AMK on käytännönläheisempi ja yliopisto teoreettisempi. Muutenkin minusta aivan erilaisia. Opiskelutavat hyvinkin erilaisia.

Mille alalle olisit menossa?

Esimerkiksi sosiaalialaa voi lukea molemmissa, mutta sosiaalityöntekijän virkaa et voi sosionomina (AMK) saada.

Olen itse valmistunut AMK:stä, opiskellut myös yliopistossa. Kyllä se AMK tuntui välillä ihan yhdeltä pelleilyltä. Yllätyin kerta toisensa jälkeen, miten vähällä siellä sai kiitettäviä arvosanoja. Siis mielestäni ihan alta riman tein monia juttuja ja kiitettäviä ropisi niistäkin.

Se, kumpaan kannattaa mennä, riippuu minusta ihan siitä, millaista työtä haluat valitsemallasi alalla tehdä.

Riippuu täysin alasta. AMK:n pääpaino on kuitenkin työelämässä kun taas yliopistossa voi jatkaa samalla alalla tutkimus- ja opetustyötä. Läsnäolopakot tms. ovat täysin ainekohtaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
AMK:sta on pari molempia käynyt sanonut, että on rankempi. Pakko mm. olla paikalla enemmän.

Se on ilmeisesti näin, että amk:ssa enemmän pakollisia läsnäoloja. Riittääkö tämä kuitenkaan pelkästään muodostamaan käsitys amk:sta rankempana opiskelupaikkana? No ehkäpä mikäli henkilön kapasiteetti riittää helposti sekä yliopistoon, että amk:hon, niin tällöin amk:n pakolliset läsnäolot tekevät tästä rankemman.

Esimerkiksi lääketieteellisessä läsnäolopakkoa on niin paljon että käytännössä päivät ovat aina pituudeltaan 8-16 plus sitten viikonloppuisin ja iltaisin ja loma-aikaan suoritettavat harjoittelut päälle. Luentopakkoa ei ole mutta jos aamulla kuitenkin täytyy olla osastokierrolla ja iltapäivällä demoissa niin ei sen yhden keskipäivän luennon lintsaamisesta mitään hyödy.

Sanokaas vielä AMK:n käyneelle, miten yliopistossa opiskelu käytännössä eroaa AMK:ssa opiskelusta? AMK:ssa oli jatkuvasti kaiken maailman projekteja, ryhmätöitä, haastatteluja ja tutkimuksia. Onko yliopistossa näitä vai voisiko siitä päästä ns. tenttimällä läpi? Muuten opiskelu kiinnostaa, mutta ei jaksaisi jatkuvasti niitä kyselylomakkeiden laatimisia ja haastatteluja.
No AMK on just niin tuota! Väsätään postereita luokan seinälle.

Yliopistossa riippuu vähän, mitä opiskelet. Kirjatenttejä ja luentotenttejä enimmäkseen, mutta on sit muutakin vähän aineista riippuen. Voi olla jotain lukupiirihommaa ja semmosta, mutta täysin eri pohjalta kuitenkin mielestäni.

Pakko sanoa tässä vaiheessa, että olen itse yliopistossa ja puhtaasta uteliaisuudesta herättelin keskustelua :) Toki minulla omat mielipiteenikin aiheesta ovat, mutta ajattelin niiden olevan epäolennaisia tässä yhteydessä. Kiinnostaa lähinnä yleinen mielipide ja kuinka värikästä keskustelua tämä aihe herättää.

Alkuperäinen kirjoittaja huippuälykkäitä kavereita:
AMK:sta on pari molempia käynyt sanonut, että on rankempi. Pakko mm. olla paikalla enemmän.
Se on ilmeisesti näin, että amk:ssa enemmän pakollisia läsnäoloja. Riittääkö tämä kuitenkaan pelkästään muodostamaan käsitys amk:sta rankempana opiskelupaikkana? No ehkäpä mikäli henkilön kapasiteetti riittää helposti sekä yliopistoon, että amk:hon, niin tällöin amk:n pakolliset läsnäolot tekevät tästä rankemman.
Mutta ei siellä tarvitse lukea ollenkaan niin paljon! Ja se läsnäolokin on vähän ainekohtaista, olin itse paljonkin poissa välillä ja hyvin meni.
Kyllä yliopiston luennotkin tentitään, vaikkei siellä ole pakko olla - omaksi parhaaksi siellä kannattaa olla muistiinpanoja tekemässä.
AMKissa taas se läsnäolo on usein jotain ryhmätyötä ja muuta liirumlaarumia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pakko sanoa tässä vaiheessa, että olen itse yliopistossa ja puhtaasta uteliaisuudesta herättelin keskustelua :) Toki minulla omat mielipiteenikin aiheesta ovat, mutta ajattelin niiden olevan epäolennaisia tässä yhteydessä. Kiinnostaa lähinnä yleinen mielipide ja kuinka värikästä keskustelua tämä aihe herättää.
Ahaa, hyvä! :D Sinne minunkin olisi pitänyt mennä heti eikä vasta AMKin jälkeen.

Kerro toki omakin mielipiteesi ja omia kokemuksiasi!

AMK-koulutuksen ongelma taitaa tällä hetkellä olla se, että siitä yritetään niin väen väkisin tehdä mukatieteellistä. Eli siis ympätään opetukseen noita projekteja, tutkimuksia jne. jotka sitten syövät aikaa siltä oikealta käytännön opilta. Eräs AMK:ista valmistunut tuttavani valitti että osa ihan perusasioistakin tuli opittua vasta työelämässä kun koulunpenkillä tehtiin pseudotutkimusta vieläpä ihan riittämättömillä pohjatiedoilla (mm. tehtiin noita kyselytutkimuksia ilman että olisi kerrottu mitään oikeaoppisesta tiedon keräämisestä, siihen liittyvästä byrokratiasta ja tulosten analyysistä ja virhemahdollisuuksista, käskettiin vain tekemään jonkinmoinen kyselylomake jostain aiheesta ja syöttämään tiedot tilasto-ohjelmaan eikä kukaan koskaan edes tarkistanut olivatko tulokset oikein ja oliko koko hommassa edes mitään järkeä).

Alkuperäinen kirjoittaja Malla Makoisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Tradenomi:
No AMK on ihan nössö, sen nyt läpäsee kaikki, jotka lukea osaa..jopa minäkin, ainakin liiketalouden, muista aloista ei kokemusta

Tuskin esim. sairaanhoitajan koulutuksesta selviää kuka vain.

No sä se et osaa lukea, sanoinhan ettei muista aloista kokemusta! Ei varmastikaan sh-opiskelija selviä niin vähällä panostamisella kuin liiketalouden, itsestään selvä asia!

Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
AMK-koulutuksen ongelma taitaa tällä hetkellä olla se, että siitä yritetään niin väen väkisin tehdä mukatieteellistä.
Allekirjoitan tämän! Meillä ainakin johtava opettaja oli ihan huumassa tuon tieteellisyyden kanssa ja kovasti AMKin profiilia nostamassa sillä saralla. Lopputulos oli kuitenkin aika onneton sillisalaatti.

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ahaa, hyvä! :D Sinne minunkin olisi pitänyt mennä heti eikä vasta AMKin jälkeen.

Kerro toki omakin mielipiteesi ja omia kokemuksiasi!

No voin kommentoida tietenkin vain sen pohjalta, mitä tiedän yliopistosta ja mitä olen kuullut kavereiltani amk:sta. Totaalisen erilaisia maailmojahan ne vaikuttavat olevan. Toinen on teoriapainotteinen ja toinen käytännönläheinen, aivan kuten täällä onkin jo esille tullut. Sen huomaa jo keskusteluissa samaa alaa opiskelevien amk-kavereideni kanssa. Taso on pidettävä hyvin pinnallisena ja käytännönläheisenä puhuttaessa opiskeluiden sisällöistä. Tutkimuksellista otetta on hyvin vähän tai ei ollenkaan.

Mitä tulee läsnäolopakkoon, niin se on vain yksi mittari, joka ei todellisesta vaativuusasteesta opiskelupaikkojen välillä kerro mielestäni vielä mitään.

Eli siis vielä kysyn, onko yliopistossa tuollaisia projekteja ja tutkimuksia sun muita?
Itse olen lukenut kemiaa ja oli todella paljon labratöitä selostuksineen, demoja selostuksineen, piti tehdä seminaariesityksiä lähes joka kurssissa, harkkatöitä jne. Eli moneen kurssiin kuului luennot, laskuharjoitukset, labratyöt+harjoitustyöt. Labratyöt per kurssi kesti muutamasta kuukaudesta 1.5 vuoteen. Osassa oli läsnäolopakko.

Yhteistyössä