LTO, miten perustelet ammattisi tarpeellisuuden?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti marjaalta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;29775103:
Mikä hel#etin pedagoginen vastuu jos puhutaan esimerkiksi KAKSIVUOTIAISTA?? eskarit jo ymmärtää mutta sitä nuoremmat... miten muka lähihoitaja lapset onnistuisi pilaamaan
...? Tämä on nykyaikaa. Titteleitä ja pikku"pomoja" joka paikka pullollaan.

Meinaat, että kaksivuotiaan kehitystä ei tarvitse seurata ja oppimista tukea ja ohjata? Ei tarvitse miettiä, mitä taitoja pitäisi kehittää ja millaisia tavoitteita hänen oppimisensa suhteen on ja miten tavoitteisiin voidaan päästä? Parempi olisi antaa mennä omalla painollaan ja herätä sitten siellä eskarissa siihen, että osaamisessa on paljon puutteita? Eikö kuitenkin ole parempi olla hereillä jatkuvasti, jolloin asiat eivät pääse kasautumaan?

Tulen töihin klo 8 ja haen samalla aamupalakärryn. 8-8.30 otan vastaan lapsia, jotka tulevat päiväkotiin ja juttelen vanhempien kanssa. 8.30 pidän aamupiirin ja jaan lapset leikkeihin. 8.45-9.45 havainnoin lasten leikkejä tai ohjaan toimintaa esim. jumppaa. 9.45-10.15 autan lapsia pukemisessa. 10.15-11 olen pihalla ohjaamassa pihaleikkejä. 11-11.15 katan pöydät muutaman lapsen kanssa. 11.15-11.30 autan lapsia riisumaan. 11.30-12.00 jaan ruuan ja syön siinä sivussa itsekin. 12-13 lapset ovat lepohetkellä ja teen kirjallisia töitä tai suunnittelen. 13-14.30 ohjaan toimintaa lapsille lapsille. 14.30-15 autan välipalan jakamisessa. 15-15.15 autan lapsia pukemaan. 15.15-15.39 olen lasten kanssa pihalla.

Tällaisia on mun päivät. Ja mä en sit joo tosiaan tee yhtään mitään päiväkodissa ja mut vois varsin hyvin korvata jollain lastenhoitajalla, joka haluaa vaan päivät pitkät keskustella sairauksistaan.

minä, äiti, tekniseltä alalta haluaisin, että päiväkodeissa olisi enemmän henkilökuntaa ja pienemmät ryhmät.
Ja että 1-vuotiaita ei edes otettaisi päiväkotiin, poikkeuksena yh:t ja mielenterveysongelmaiset. Tavan keskituloiset voivat pitää hoitovapaata.

Mutta sitten: hyvä, fiksu ja asialleen omistautunut hoitaja voi olla parempi kuin läpikypsä lto.
MInä kuulun kyllä kastiin, joka arvostaa koulutusta.
Esim. yksi sukulaiseni on toiminut pph:na (kauan sitten) ja nyt on lähihoitaja vanhustyössä.
Ja suoraan sanottuna on vähän bimbo. Ihan perus hoito sujuu hyvin, mutta vaikka jotku lääkelaskut on ihan hepreaa. Yleissivistys on olematon ja sanoisinko että oppimiskyky myös. KÄsitteet laktoositon, hyla ja maidoton on ihan ylivoimaisia... Siis niinku ettei tajua ettei maitoallergiselle voi antaa hylaa.

Eli jo se, että on suorittanut lukion ja päässyt yliopistoon ja valmistunut sieltä, antaa jo paljon eväitä.

Ei sillä, ei sekään takaa että soveltuu alalle! Tunnen yhden täysin tunnevammaisen lääkärin. Kylmä akka - ja syöpälääkäri.

En ole lastentarhanopettaja vaan "pelkkä" (aineen)opettaja. Vastaan silti. Eroa lähihoitaja - LTO voisi verrata eroon koulunkäyntiavustaja - opettaja. Onhan siinä oman aineen ja pedagogiikan hallitsemisessa eroa. Lähestymistapa varamsti myös osittain eri. Toisaalta en ole kouluttautunut opettajaksi siksi, että joutuisin jatkuvasti puolustelemaan tarpeellisuuttani. Miksi pitäisi?

Hui noita kommentointeja, siitä että päiväkotiin kelpaa kuka vaan joka on täysipäinen ja osaa lapsia hoitaa, ei tarvi olla mitään ammattia jos vaan on empaattinen ym. Omien lasten arvostaminen lähtee siitä, että haluaa häntä hoitavaksi ihmiseksi empaattisen, koulutetun ihmisen joka osaa tukea haastavammissakin tilanteissa eikä vain myötäile vanhempia joka asiassa, joskus sen lapsen kehitykselle on kuulkaas vaan hyvä, että opettaja/hoitaja joutuu puuttumaan lapsen kehitykseen ja tukemaan sitä kehitystä oikeaan suuntaan. Ammattitaitoinen henkilökunta tietää kuitenkin mitä lapselta voi vaatia ja missä tasolla kehityksen pitäisi olla. Samalla he kulkevat lapsen ja perheen rinnalla tukien lasta ja perhettäkin. Lapsen hyvinvoinnin ja kehityksen pitäisi kuitenkin olla vanhemman ja lasta hoitavan tahon yhteinen päämäärä.

Mahtaisinkohan itse päästä vaikka pankinjohtajaksi? Olen siis kuitenkin normaali ja osaan hoitaa raha-asiani... Ei ole vaadittavaa koulutusta, mutta muuten raha-asiat hanskassa, tiedän kyllä kenelle voi lainaa antaa ja kenelle ei. Minulla on kokemusta siitä, miten paljon rahaa kuluu kun on yksin asuva, parisuhteessa, parisuhteessa ja lasten kanssa.

Jep, kukaanhan ei oikeasti arvostele muita ammattilaisia kuin ihmisten parissa työskenteleviä.. Vanhuksia, lapsia, kehitysvammaisia jne. osaa kyllä hoitaa kuka vaan, mutta muihin ammatteihin tarvitaan koulutus...

Ärsyttää meidän suomalaisten arvomaailma se, että ihmisen hoitaminen ei ole minkään arvoista, ei sitä arvosteta puheissa, eikä rahassa..Vain ammatit jotka tuottavat rahaa ja joissa raha pyörii ovat arvostettuja, muitahan nyt tekee kuka vaan.. Vaikka meidän tulevaisuus kasvaa päiväkodeissa, perhepäivähoitajilla, kerhoissa, kouluissa jne. Luulisi, että edes omien lasten hyvinvointi ja tulevaisuus olisi jokaisen äidin/isän tärkein asia ja voisi ajatella, että omakin tulevaisuus kiinnostaa, sitten joskus kun olemme vanhoja..

En ole lastentarhanopettaja vaan "pelkkä" (aineen)opettaja. Vastaan silti. Eroa lähihoitaja - LTO voisi verrata eroon koulunkäyntiavustaja - opettaja. Onhan siinä oman aineen ja pedagogiikan hallitsemisessa eroa. Lähestymistapa varamsti myös osittain eri. Toisaalta en ole kouluttautunut opettajaksi siksi, että joutuisin jatkuvasti puolustelemaan tarpeellisuuttani. Miksi pitäisi?

Siis juuri tämä, että joutuu jatkuvasti puolustelemaan tarpeellisuuttaan on todella rasittavaa. Kun kuitenkin sekä lähihoitajakoulutus että sosionomikoulutus ovat laaja-alaisia ja lasten kasvatus on vain yksi osa niitä. Yliopistolla lastentarhanopettajat opiskelevat 3 vuotta pelkästään pedagogiikkaa, kehityspsykologiaa ja didaktiikkaa. Tokikin meillä on silloin vahvempi näkemys lasten kehityksestä ja kasvatuksesta. Tarvitaanko sitä päivähoidossa, no minun mielestäni tarvitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;29775103:
Mikä hel#etin pedagoginen vastuu jos puhutaan esimerkiksi KAKSIVUOTIAISTA?? eskarit jo ymmärtää mutta sitä nuoremmat... miten muka lähihoitaja lapset onnistuisi pilaamaan
...? Tämä on nykyaikaa. Titteleitä ja pikku"pomoja" joka paikka pullollaan.

Tarkemmin en lähihoitajana osaa tuohon vastata, mutta mun pointti olikin tuo koulutuksen tuoma pätevyys, ja siitä johtuvat valtuudet ja vastuut. En mä lähihoitajana edes haluaisi sellaista vastuuta, johon en ole kouluttautunut.

Lasten pilaamisesta ei varmastikaan ole kyse.

Vastaan, vaikka et minulta kysynytkään. Joillakin onkin kovasti kiinniotettavaa. Tiedän sen siitä, että olen opettajana ottamassa heitä vastaan koulun päässä. Toki voi myös pärjätä ihan yhtä hyvin. Riippuu lapsesta, perheestä ja hoitajasta. Jotkut lapset olisivat tarvinneet aikaisempaa puuttumista, parempaa henkilökohtaista suunnitelmaa ja sen toteutusta kehittymisensä tueksi ja ehkä lto olisi voinut osata tarttua asiaan paremmin kuin perhe tai ei-niin-valveutunut, motivoitunut ja ammattitaitoinen pph.

Oma lapseni on perhepäivähoitajalla, joka on erittäin taitava ja motivoitunut. Varmasti peittoaa monen lastentarhanopettajan. Toisaalta tiedän, että läheskään kaikki perhepäivähoitajat eivät yhtä hyviä ole, puhumattakaan siitä annista, mitä jotkut kotona hoidetut saavat. Mutta toki lastentarhanopettajissakin on monenlaista, tietenkin. Heillä sentään on kuitenkin takanaan pääsykokeet ja koulutus, joka tekee porukasta laadultaan tasaisempaa.

Olen kanssasi samaa mieltä ja opettaja myös. Oma lapseni on myös pphlla, sellaisella ihan perustädillä. askartelevat juhlapäivien alla jotain pientä, muuten on vapaata leikkiä ulkona ja sisällä. en usko, että lapseni menee tästä pilalle.

uskon kyllä, että jos lapseni pphna toimisi koulutettu ja innostunut lastentarhanopettaja, lapseni varmasti kehittyisi 'paremmin'. hänelle suunniteltaisiin ja toteutettaisiin juuri hänen tarpeisiinsa sopivia toimintatuokioita kädentaitoihin, kielenkehitykseen jne. liittyen. mutta näen ne sellaisena ekstrana ('onhan ennenkin pärjätty')

MUTTA
jos lapsellani olisi jotain erityistä ongelmaa jollain kehityksen osa-alueella, uskon että hän hyötyisi suuresti koulutetun lastentarhanopettajan avusta. kyllä se teoriatausta auttaa näkemään syitä ja seurauksia ja miettimään sellaisia kuntouttavia toimia, jotka palvelevat juuri tiettyä lasta. Jos ei muuta, niin se koulutustausta auttaa ainakin siinä, että osataan sitä tietoa paremmin etsiä ja sitten hyödyntää.

Ryhmät kaipaa usein ohjaajaa. Pph voi johtaa pientä ryhmäänsä yksin ja myös lastenhoitaja ohjata muutaman lapsen ryhmäänsä päiväkodissa. Kun suunnitellaan tai ohjataan toimintaa useammalle pikkuryhmälle tai suuremmalle ryhmälle lastentarhanopettajan koulutuksesta on omat hyötynsä. Lastenhoitaja tai pph olisi täysin pätevä hoitamaan lapsiani, mutta en veisi omia lapsiani päiväkotiin jossa ei ole riittävästi myös koulutettuja lastentarhanopettajia.

Tekstisi kuvastaa, ettet todella ymmärrä yhtään mistä puhun. En tiedä, mikä sinua nyppii yliopistokoulutuksessani, vai etkö vain ymmärrä? En sano, etteikö lapsia pysty hoitamaan ilman koulutusta, hyvin pystyy, mutta laadukasta varhaiskasvatusta ei pysty antamaan. Toinen asia on sitten se, että halutaanko lapsille antaa tavoitteellista ja suunniteltua toimintaa ja ohjausta vai jotain muuta? Minulla on tieto ja taito kasvattaa ja opettaa alle kouluikäisiä lapsia.Olen ylpeä koulutuksestani ja tietotaidostani. Jos joku on sitä mieltä, ettei sitä päivähoidossa tarvita, niin ok, sopii minulle. Lähihoitajan ja lastentarhanopettajan koulutukset vaan ovat erilaiset, ja siksi työtehtävienkin kuuluu olla erilaisia.

Annat kuvan että vain lto kykenee ajattelemaan tipua pidemmälle. Aivan kun me "vain" hoitajat emme älyäisi ajatella noita asioita. Ja olisimme avuttomia siinä mitä tulee kasvatukseen jne...Ja emme tajuaisi ryhmäkokoja jne. Meidän tiimiä kun kattoo, ei näe kuka on ope ja ketkä hoitajia. Me teemme jaettuna hommia kaikkia ja osaamme myös ajatella sitä että lapsia on 2-5v joille tottakai suunnitellaan mukauttaen toimintaa. Ope taitaa olla siinä ainoa että tekee ne atk-hommat ja vastaa semmosista. Mutta sekin siivoaa jne.

Ryhmät kaipaa usein ohjaajaa. Pph voi johtaa pientä ryhmäänsä yksin ja myös lastenhoitaja ohjata muutaman lapsen ryhmäänsä päiväkodissa. Kun suunnitellaan tai ohjataan toimintaa useammalle pikkuryhmälle tai suuremmalle ryhmälle lastentarhanopettajan koulutuksesta on omat hyötynsä. Lastenhoitaja tai pph olisi täysin pätevä hoitamaan lapsiani, mutta en veisi omia lapsiani päiväkotiin jossa ei ole riittävästi myös koulutettuja lastentarhanopettajia.

Et sitte meille tois. Opeja on kaksi 3 ryhmää kohti.

Jos lastentarhanopettajien koulutus lopetettaisiin ja lto:n ammattikunta poistettaisiin, päivähoito olisi aikamoisessa pinteessä. Erityisesti päiväkodeissa järjestettävä päivähoito, koska on kyse todella isoista lapsiryhmistä. Erityistä tukea tarvitsevat lapset esim. on voitu hoitaa vähin kustannuksin tavallisissa ryhmissä jne, koska lastentarhanopettajien koulutukseen kuuluu myös erityispedagogiikka. En väheksy lastenhoitajien ammattitaitoa missään nimessä. Me opettajat ja hoitajat täydennämme toisiamme ja ilman jompaa kumpaa ammattikuntaa päivähoito olisi puutteellista.

Alkuperäinen kirjoittaja lto minäkin;29776271:
Ei olisi hyvä, jos kaikissa ryhmissä ei olisi omaa lastentarhanopettajaa. Nytkin yhden ryhmän opettajalla on sen verran vastuuta, että moni lähtee alalta.

Riippuu toki siitäkin mitä sillä ryhmällä ajatellaan 20 lapsen vai 4-5- lapsen ryhmää. 20 lapsenryhmään saattaa mahtua niitä pienempiä hoitajan ohjaamia ryhmiä 3-5.

Jos menisit "kärpäseksi kattoon" johonkin satunnaiseen päiväkotiryhmään (varsinkin vähän pienempien ryhmään) niin melko kauan luultavasti saisit tarkkailla, ennen kuin pelkästä ihmisten käytöksestä saisit selville kuka on lastenhoitaja (koulutukseltaan lähihoitaja, lastenohjaaja, lastenhoitaja, päivähoitaja tms.) ja kuka lastentarhanopettaja (koulutukseltaan sosionomi, kasvatustieteen kandidaatti, lastentarhanopettaja tms).

Eivät ne työtehtävät (eskari poislukien) oikeasti niin paljon toisistaan eroa. Tavallista lastenhoitoa se pääosin on (joka on viime vuosikymmeninä vanhempien kasvatusnäkökulman siirtyessä aikaisempaa vähemmän auktoritatiiviseen suuntaan muuttunut entistä enemmän "kaaoksenhallinnaksi").

Mielenkiintoinen kysymys ja keskustelu. Itse toimin lto:na, koulutukseltani olen sosionomi, joten en osaa yliopistokoulutuksesta sanoa mitään.

Työtäni olen tehnyt vähän vajaan 10 vuotta, ollut lähes aina ainoana opettajana ryhmässä. Toiminta on suunniteltu yhdessä ja joissain ryhmissä myös vanhempien kanssa käytävät keskustelut on jaettu kaikkien kanssa (joissain paikoissa vain opettaja käy keskustelut). Etenkin alussa olin tosi kiitollinen kun sain työskennellä kokeneiden lastenhoitajien kanssa, opin heiltä valtavasti. Ja edelleenkin arvostan työkavereitani, jaan heidän kanssa kokemuksia ja yhdessä pohdimme ongelmatilanteita. Olen lähes aina ollut paikoissa, joissa kaikki tekevät kaikkia vuoroja (onneksi, on tosi puuduttavaa tehdä 8-16 -vuoroa ja osaa vanhemmista ei kohtaa juuri koskaan). Suunnittelukin tapahtuu työpaikalla.

Nyt olen ryhmässä, jossa on toinenkin lto (sosionomi hänkin, olisikin mielenkiintoista työskennellä yliopistosta valmistuneen kanssa ja verrata näkemyksiä) sekä 2-3 lastenhoitajaa. Jos tulee jokin tilanne, jota haluan pohtia, en välttämättä ensimmäiseksi toisen lton kanssa siitä keskustele, vaan mietin kenellä olisi asiaan eniten kokemusta, näkemystä jne. On tosi paljon ihmisestä itsestään kiinni miten tätä työtä tekee. Itse mielummin leikin ja touhuan lasten kanssa kuin teen paperihommia, olen vähän sellanen ex-tempore -tyyppi kun joku toinen sitten taas suunnittelee tosi tarkkaan etukäteen mitä tekee. Alussa suunnittelin itsekin, nyt osaa jo vähän vetää hatustakin ja mennä tilanteen mukaan.

Tällä hetkellä vastuullani ovat maahanmuuttajataustaiset ja erityislapset, yhteistyöpalaverit, vanhempien kanssa käytävät keskustelut (puoliksi toisen lton kanssa) sekä sujuvan arjen huolehtiminen. Myös tiimipalavereissa huomaan olevani se, joka sen vetää ja myös huolehtii, ettei keskustelu ajaudu hakoteille. Puutun myös aika herkästi kaikenlaiseen lapsille 'nalkuttamiseen' ja kahdesta suunnasta ohjeistamiseen. Mutta, nuo viimeiset ovat seikkoja, jotka koen henkilökohtaisesti tärkeäksi enkä usko koulutukseni siihen vaikuttaneen.

Mielestäni ajattelen ehkä vähän laajemmin asioita kuin monet lastenhoitajat, joiden kanssa olen töitä tehnyt. Yliopiston käyneellä on kenties vielä enemmän näkemystä ja tietoa, mutta en kuitenkaan pelkän koulutukseen perään liputtaisi, on tosi paljon persoonasta kiinni miten toimii.

Olisi kyllä kiva tietää mitä työkaverini oikeasti musta ajattelevat ja kokevatko vanhemmat, etten ole pätevä koska en ole yliopistoa käynyt. Olen tyytyväinen valitsemaani koulutukseen, sosionomina voin työskennellä aika laajalla työkentällä.

Ja mitä niiden tipujen tekemiseen tulee, niin juurikin tällä viikolla tein yhden mallitipun. Osa lapsista halusi tehdä samanlaisen ja osan kanssa pengottiin yhdessä askarteluvarastosta erilaisia materiaaleja ja tipu saattoi matkalla muuttua dinosaurukseksi, jolla on pari höyhentä päässään. Meillä on se onni, että henkilökuntaa on sen verran paljon, että askartelun voi tehdä yksi lapsi kerrallaan.

Alkuperäiseen kysymykseen en nyt kyllä tainnut vastata yhtään mitään. :D

Piti oikein tarkitaa... Lastenpäiväkoti on suunnilleen 40-paikkainen, lastentarhan opettajia on 2 ja hoitajia 3 (+avustajat). Lto:den määrä on mielestäni riittävä, mutta vähentämisen varaa tuossa ei mielestäni ole vaikka hoitajia olisi esim. 4.

Ääh... lasku virhe, lastentarhan opejen määrä ei mielestäni olisi riittävä jos lastenhoitajia olisi esim. 5. Eli mieluummin tuo nykyinen 2+3=5 kuin 1+5=6.

Käsittääkseni suurin osa lastentarhanopettajuuteen liittyvistä komplekseista poistuisi, jos alalle luotaisiin virkapuku- ja arvomerkkijärjestelmä. Arvomerkit voisivat mennä esim. näin: yksi suorakulma = avustaja tai päiväkotiapulainen, kaksi suorakulmaa = lastenhoitaja, yksi paksu viiva = sosionomi-lastentarhanopettaja, kaksi paksua viivaa = yliopisto-lastentarhanopettaja, kolme paksua viivaa = erityislastentarhanopettaja, yksi kultainen Suomen leijona = päiväkodin johtaja, kaksi kultaista Suomen leijonaa = päivähoitotoimen johtaja.

Tämän myötä lto:n arvo ja merkitys olisi varmasti kaikille selvä, eikä kenenkään lto:n enää tarvitsisi moittia lasten vanhempia siitä, kun nämä eivät puhu lapsilleen "varhaiskasvatuksesta" vaan "hoidosta" tai "tarhasta".

--En sano, etteikö lapsia pysty hoitamaan ilman koulutusta, hyvin pystyy, mutta laadukasta varhaiskasvatusta ei pysty antamaan. --

Tarkoitetaanko tässä "laadukkaalla" sitä, mitä erityislapset tarvitsevat? Kyllähän normaalin lapsen saa kasvatettua kouluikään mennessä ihan hyvin kotonakin. Minä olen kotiäidin kasvatti, opin lukemaan 5-vuotiaana, veljeni 4-vuotiaana, puhumattakaan kaikenlaisesta muusta "opista" ja me molemmat erinomaisella koulumenestyksellä ja myös elämässä pärjänneet oikein hyvin. Tätä taustaa vasten olen ajatellut itsekin kotiäitinä olla pitkään, mutta jatkuvasti törmää siihen väittämään että "laadukasta" varhaiskasvatusta saa vain päiväkodissa.

Koskeeko se oikeasti kaikkia lapsia? Eikö todellakaan tarpeeksi hyvää kasvatusta voi saada kotonakin? Vai saako jotain vielä parempaa päiväkodissa? Minä en tiedä, koska kuten sanottu, en ole itse ollut lapsena päiväkodissa.

Ymmärrän kyllä jos se lto-osaaminen on hyvä vaikkapa nimenomaan erityisten lasten tarpeiden huomioinnissa.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti kahdelle;29777233:
Tarkoitetaanko tässä "laadukkaalla" sitä, mitä erityislapset tarvitsevat? Kyllähän normaalin lapsen saa kasvatettua kouluikään mennessä ihan hyvin kotonakin. Minä olen kotiäidin kasvatti, opin lukemaan 5-vuotiaana, veljeni 4-vuotiaana, puhumattakaan kaikenlaisesta muusta "opista" ja me molemmat erinomaisella koulumenestyksellä ja myös elämässä pärjänneet oikein hyvin. Tätä taustaa vasten olen ajatellut itsekin kotiäitinä olla pitkään, mutta jatkuvasti törmää siihen väittämään että "laadukasta" varhaiskasvatusta saa vain päiväkodissa.

Koskeeko se oikeasti kaikkia lapsia? Eikö todellakaan tarpeeksi hyvää kasvatusta voi saada kotonakin? Vai saako jotain vielä parempaa päiväkodissa? Minä en tiedä, koska kuten sanottu, en ole itse ollut lapsena päiväkodissa.

Ymmärrän kyllä jos se lto-osaaminen on hyvä vaikkapa nimenomaan erityisten lasten tarpeiden huomioinnissa.

Nyt olet ymmärtänyt nykykäsitteistön väärin. Vain päiväkodissa saadaan varhaiskasvatusta, kotona annettava kasvatus on pelkästään tavallista kasvatusta.

Eli kun lto-liitto julistaa että "kaikilla lapsilla on oikeus varhaiskasvatukseen" niin tämä tarkoittaa sitä, että lapset tulee vielä päiväkotiin lto:n vahdittavaksi, ei sitä että heitä ei saa jättää kasvattamatta.

En tiedä lto-ammatin tarpeellisuudesta, mutta kokemukseni mukaan lto:n ja lastenhoitajan erottaa tehokkaimmin siitä, että ensiksi mainittu osaa kirjoittaa 30-sivuisen esseen aiheista "päivähoito ei ole varhaiskasvatusta" ja "äiti, haluan laadukkaaseen varhaiskasvatukseen, en seurakunnan kerhoon", mutta jälkimmäinen ei osaa.

Eikös se palstan ikuinen virsi ole, että päivähoidossa ei nykyään ole aikaa "laadukkaaseen varhaiskasvatukseen", vaan pelkkään "selviytymiseen". Eli missä ne LTO:t sitä kasvatusta sitten tarjoavat?

Yhteistyössä