Allergiset kullannuput - vol. 2

Noista labroista, meillä oli ravitsemuslabrat muuten ok (ainakin mitä ite tajusin) mut leukkarit jonkun verran koholla ja ulosteviljelyssä e.coli +++. Tota colibakteeriahan kuuluu ulosteessa olla mut siinä luki aerobinen valtakasvu niin kuuluuko olla noin paljon? No maanantaina meillä on lääkäri Pikkujätissä niin sittehän se selviää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piija:
Teillä, joilla syödään avokadoa, miten sen lapselle tarjoilette? Jonkun seassa (minkä) ?
Mites olette sen tummumisasian ratkaisseet?... :)
Sitruunallahan tummumista vois estää,mutta käykö se teille?
Ja toisaaltahan ei se tummuminen haittaa..esteettinen haitta vaan :D
 
Kovin kuulostaa tutulta teidän kokemuksenne uusista ruoista ja ruokahaluttomuudesta. Samanmoista ja samanmoisia ajatuksia ollut itselläkin. Välillä tuntuu turhauttavalta, kun ruokaa ei mene lainkaan, mutta toisinaan (esim. tänään) on ruokailujen suhteen loistopäiviä, että jokaisella aterialla (paitsi aamu- ja iltapalalla) uppoaa n. 1dl ruokaa ja päälle sormiruoat. Meillä on nyt parina päivänä tarjottu tytölle muroja (maissi-, maissi-tattari-quinoa-), ja hän on niihin aivan ihastunut. Napsii siis murenoita mielellään pöydältä. Kiisselin seassa ei uppoa, joten välillä tarjoan sitten sosetta ja maitoa, jottei olisi niin kuivaa. Tuoreraasteita en ole edes älynnyt tarjota, mutta kurkkua meillä jäystetään kyllä mielellään. Sormiruoat meillä tavallisesti uppoavat, mutta niissäkin on välillä päiviä, että kaikki heitellään lattialle. Tuolloin kyllä huomaa, ettei ehkä sitten ole nälkäkään, kun tuntuu, että kaikki muu kuin äiti/isi/ruoka kiinnostaa mahdottoman paljon enemmän. Kovasti pohdituttaa siis nämä allergia- ja syömisasiat täälläkin. Ja tosiaan, kuten Piija kirjoitti, niin minä myös pohdin sitä, että asiat voisivat olla paaljon huonomminkin, mutta silti ne "vähätkin" murheet ahdistavat välillä kovastikin. :/ :/

Lyyti-mamma: Meillä taitaa olla samansuuntaiset suunnitelmat (ja sama lääkäri Pikkujätissä) paitsi, että meillä tosiaan nyt aloitetaan tuo riisimaito. Huomenna olisi tarkoitus aloittaa. Saas nähdä, kuinka uppoaa... :/ VitKivin käytöstä ohjeistettiin meillekin tuo 1 kapseli/pvä.

krisulle tsemiä soijan kanssa ja Lyyti-mammalle kiitos ruokaohjeista! Piijalle myös tsemppihalit; toivottavasti teillä alkaisi sairastelukierre hellittämään. Ja Luppiksellakin taidettiin olla flunssassa; parantelevia puhalluksia sinnekin!
 
Piija: Olen tarjonnut avokadoa ihan sellaisenaan sormiruokana. Olen tarjonnut sitä ihan pari kertaa vain, kun ei tunnu maittavan. Kutisisikohan suussa tai jotain... :/ Meillä Hattaralla on muutenkin jotenkin herkkä hipiä ja on jotenkin hurjan siisti. Ei tykkää yhtään, että sormet tahmaantuvat tai suun ympärillä on ruokaa/maitoa, kesken ruokailun pitää jatkuvasti putsailla suun ympärystä ja käsiä, jos sattuvat vahingossa likaantumaan. Sormiruoistakin karttaa tuommoisia tahmaavia ruokia: viinirypäle, banaani, avokado, meloni... Banaanin tosin sylkee aina pois, vaikka lusikallakin tarjoaisi. En tiedä kutittaako nuo kyseiset ruoat sitten käsiä/suuta, vai eikö vain tykkää, että sormet/iho on tahmainen.
 
Ainiin, Lyyti-mamma: Ei meilläkään ole vielä päivähoitopaikkaa nimettynä, vaikka helmikuun alussa pitäisi aloittaa... :eek: |O |O |O Kuukautta ennen aloitustahan se paikka pitäisi olla selvillä, mutta kun soittelin asiasta pari viikkoa sitten tarjottiin eioota ja sanottiin, että menee varmaankin tammikuun alkupuolelle, ennen kuin helmikuun alku on selvillä. Täällä päin on niin huono ph-tilanne, että voidaan joutua vaikka miten kauas... |O |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lyyti-mamma:
Meillä on tammikuun alussa tuo vehnäaltistus yksityisellä (Pikkujätti) ----- Vilja-altistuksesta: Miten te ootte saaneet yksivuotiaan ajan kulumaan altistuksessa, olisiko teillä hyviä neuvoja asian suhteen? 2-4tuntia kuulemma kestää. Liikkuvainen pieni kaveri on, että voi olla melkoinen juttu istua siellä lääkäriasemalla.

Me ollaan tehty sekä vilja-altistus että soija-altistus noin yhden vuoden iässä "liikkuvaisen" kaverin kanssa Pikkujätissä. Siellä on leikkitilat ja paljon leluja, joita voi tutkia. Annoin kaverin liikkua ja kuljin itse perässä ;) Taisi lyhyet päikkäritkin nukkua yhdessä vaiheessa rattaissa soija-altistuksessa, kun se pitkittyi, koska poika ei meinannut suostua juomaan uutta makua edes piilotettuna Neocateen =) Ainakin oma korvike/maito on hyvä olla mukana sekä jotain lapselle sopivaa hedelmä-/marjasosetta, jota voi sekoittaa siihen mukanaan tuomaansa mannapuuroon => menee paremmin alas se mannapuuro...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ahmutar:
Alkuperäinen kirjoittaja Lyyti-mamma:
Meillä on tammikuun alussa tuo vehnäaltistus yksityisellä (Pikkujätti) ----- Vilja-altistuksesta: Miten te ootte saaneet yksivuotiaan ajan kulumaan altistuksessa, olisiko teillä hyviä neuvoja asian suhteen? 2-4tuntia kuulemma kestää. Liikkuvainen pieni kaveri on, että voi olla melkoinen juttu istua siellä lääkäriasemalla.

Me ollaan tehty sekä vilja-altistus että soija-altistus noin yhden vuoden iässä "liikkuvaisen" kaverin kanssa Pikkujätissä. Siellä on leikkitilat ja paljon leluja, joita voi tutkia. Annoin kaverin liikkua ja kuljin itse perässä ;) Taisi lyhyet päikkäritkin nukkua yhdessä vaiheessa rattaissa soija-altistuksessa, kun se pitkittyi, koska poika ei meinannut suostua juomaan uutta makua edes piilotettuna Neocateen =) Ainakin oma korvike/maito on hyvä olla mukana sekä jotain lapselle sopivaa hedelmä-/marjasosetta, jota voi sekoittaa siihen mukanaan tuomaansa mannapuuroon => menee paremmin alas se mannapuuro...
Meilläkin 1v neidin soija-altistus meni ihan hienosti edellä mainitussa paikassa. Neiti keksi omia menojaan ja minä vaan seurasin ettei tee mitään tuhoja.... Välillä leikki leluilla ja välillä kävi toimiston tyttöjä "jututtamassa" . Altistus venähti, eli loppupäässä oltiin niin väsyneitä, että piti jo kitistä. Nukahti autoon ennen kuin sain edes remmit kiinni kunnolla...

 
moi! kiva, että palstalla on eloa jälleen. Voisiko joku laittaa mulle minialtistuksen ohjeet? Meiillä edelleenkin vain se kukkakaali, joka nyt aiheuttaa ihojuttuja...pitäis saadaa nopeasti jotain uutta ja joku rasva, kun sitäkään ei ole...mistä olis hyvä aloittaa?

Terkkuja kaikille!
 
Meillä tilanne on nyt se, että käytiin vatsan ultrassa, jossa kaikki oli ok (ei mahaportin ahtaumaa ja muutkin elimet ok :) ) Lääkäri tosin totesi että suoli oli täynnä sitä itteänsä ja lääkäri toivoisi, että itkut johtuisi liian täydestä suolesta. Saatiin määräys ottaa levolacia 2,5 - 5 ml vuorokaudessa.

Varmuuden vuoksi on varattuna ensi viikolle ruokatorven ph-mittaukseen aika noiden suihkumaisten pulautusten vuoksi, joita tulee edelleen, mutta levolacilla on ollut vaikutusta, koska poika itkee vain "pienissä" osissa yhtäkkiä räjähtäen, ei monta tuntia yhtäjaksoisesti. Toivomme parasta, että tuosta olisi apu. Tosin en ymmärrä, miten ne näppylät, jotka tulevatjoka kerta kun neocatea otetaan selittyisi tuolla suolen täyteydellä??

NallePuh Olen labranhoitaja (en työskentele nyt mikrobilsalla), mutta mielestäni (näin äkkiseltään muisteltuna) valtakasvu tarkoittaa "normaalilla ihmisellä" ihan ok tilannetta, mutta immuunipuutteisilla valtakasvu voi aiheuttaa tulehdustilan. Esim. HIVpotilailla hiivan valtakasvu saa ihon rikki ja jatkuva tulehdus päällä yms...Mutta tuskin allergikoilla mitään haittaa, mutta kuten sanoin en ole töissä tällä hetkellää mikrobilsalla voi muisti vähän heittääkin...
 
Heippa :)

Meillä aloitettiin eilen riisimaito, GoGreen, ja Hattara tykkää siitä tosi paljon. Juo jopa innokkaammin kuin Almironia, vaikka sitäkin kurmi innokkaasti. Tuo riisimaito onkin kyllä makeampaa kuin Almiron, eikä siinä ole noille jauheista tehdyille korvikkeille tyypillistä "karvauden"makua. Samaan syssyyn siirryimme nyt myös nokkapulloon, tänään, mistä Hattara taas ei ollut kovin mielissään. Lounaalla joi vain 60ml, kun tavallisesti juo 120ml, mutta eiköhän tuo tuosta ala sujua. Ajattelimme, että päivähoidon aloituksen kannalta on viisainta aloittaa totuttelu nokkikseen jo nyt.

Hattaran iho on nyt jo selkeästi parempi kuin toissapäivänä, kortisonia ei olla nyt laitettu. Toivon tietenkin, että tilanne pysyisi tällaisena, jolloin iho-oireet voisi sitten yhdistää selkeästi tuohon Almiron Peptiin, mutta en uskalla vielä huokaista. Parin viikon päästä varmaankin ollaan viisaampia sen suhteen. Tyttö on myös jotenkin onnellisemman oloinen nyt; liekö sattumaa vai mitä, mutta kiva näin.

Täällä taitaa olla enemmänkin th-alan ihmisiä kirjoittelemassa. miiak on siis labranhoitaja ja muistelisin, että Luppis on joskus maininnut terveysalan opinnoista. Olisikin gallupina mielenkiintoista tietää muidenkin kirjoittelijoiden ammatteja/työskentelyaloja. :) Itse työskentelen kunnalla sosiaalitoimessa.
 
Niin ja kyselin jo tuolla aiemmin, mutta taisi jäädä huomaamatta, niin miten te, joilla on käytössä riisimaito tai muu nestemäinen juoma, olette ratkaisseet kuljetusongelman, kun olette esim. kaupungilla tms., missä ei voi laittaa maitoa jääkaappiin? :attn: Oletteko antaneet reissun päällä ruokajuomaksi vain vettä? Joissain tuotteissahan on saatavilla noita 2dl:n tetroja, mutta tuossa meidän käyttämässämme GoGreenissä ei taida olla, ainakaan nettisivujen mukaan... :/ Ajattelin tosin laittaa sinne sähköpostia asiasta. :)
 
Heipsan,

Meillä taasen valvottiin -olisi varmaan historiallista jos ei valvottaisi. Tällä kertaa se oli omassa ruokavaliossa tuo kaakaojauhe, joka sen teki... Joulua ajatellen pari palaa maidotonta suklaata (ja soijatonta) söin kun on liki vuoden tauko ollutkin. No se pyöritytti sitten urakalla.. Taas miettii että koska tää helpottaa? Ei vaan välillä jaksa ja pinna on tosi kireä -minä jolla aina on lehmän hermot ollut niin nyt ne on kutistuneet kyllä melko lyhyiksi. Pojulla tänään huono päivä ja tunkee kaiken ruuan pois suusta mitä sinne saan ja hymyilee päälle -on vissiin löytänyt kielensä jolla on sitten kiva tunkea kaikki ruoka pois. Ja keittiö, vaatteet ja ruokapöytä on tuon suttaamisen jäljiltä kaoottinen, minä itkua lähes tuhertava ja pojan masussa kenties pari ruokalusikallista ruokaa ja muutamia riisimuroja. Huokaus. JA mies vaan tuumaa että sellaista se on, turha siitä on hermostua. Noh, hän näkee tämän viikonloppuisin, minä joka päivä, niin asetelma on eri. Mutta eipä siinä, ehkä lähden ihan yksin lenkille hakemaan paremman mielen :|

Nallepuh: Sain vastauksen siitä ricedream- riisimaidosta. Sisältää jäämiä ohrasta ja kaurasta ja valmistetaan samalla linjastolla jossa käsitellään maitoa ja soijaa. Eli ei tosiaankaan puhdasta. Harmi vaan että eivät ilmoita pakkauksen kyljessä asiaa..

Ieva, onko teillä gogreen käynty? Onko siinä kalkkia mukana?

EyeQ:n suhteen meillä uskalletaan jo henkäistä, sillä annostus on 5ml ja ei ole tullut oireita. Poika sen mielellään ottaa vaikka aika mielenkiintoiselta maistuu...

Kiitokset vinkeistä altistuksiin, eli eiköhän se hyvin mene, jos antaa mennä sinne leikkipaikalle... Lähinnä stressaan eniten sitä että miten saan mannapuuron sisään kun ei yleensä suostu ottaan mitään mikä ei sovi. Kaurapuuron heti sylki pois. Jospa tekis vehnäleipää tai jotain muuta vehnää lisäks niin vois mennä enemmän...Miiak, kiva kuulla että teillä on hiukan rauhoittunut tilanne siellä!!!

Jaahans, lenkille ja ruokaa -parempi mieli :) Ievan galluppiin: th-alalla minäkin, ft :)
 
Lyyti-mamma: gogreen tuntuu nyt ainakin sopivan, mutta toista päiväähän tässä vasta mennään... Toiveikas kuitenkin olen. :) Tuohon gogreeniin on lisätty kalsiumia, allergialääkäri suositteli tuota juomaa meille.

Eye-q: Heräsi nyt kiinnostus, eli onko teille jostain suositeltu tuota tuotetta/mitä se korvaa ruokavaliossa. Rasvahappojahan tuo näyttäisi sisältävän, mutta eikö rypsiöljy (muu ruokaöljy) riitä? Vai oliko nyt niin, että öljyt eivät sovi teille, joilla tuo eye-q on kokeilussa? Kun eikös teille Lyyti-mamma ainakin sopinut ruokaöljy?
 
Meillä on tuo Eye-Q käytössä siksi, että edelleenkään ei ole käytössä ryspi/oliivi/auringonkukka tms. öljyä, kun ei sovi :/ Olin suorastaan todellä yllättynyt, kun tuo valmiste sitten sopikin. Meillä on käytössä ne kapselit, joista puristan öljyn lusikkaan ja annan siitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Meillä on tuo Eye-Q käytössä siksi, että edelleenkään ei ole käytössä ryspi/oliivi/auringonkukka tms. öljyä, kun ei sovi :/
Näin muistelinkin useimmilla olevan. Kiva, että teille on löytynyt sopiva öljyvalmiste. :) Meillä muuten neuvolan th ei kertonut, että öljyä tulisi lisätä lapsen itsetehtyihin ruokiin, ennen kuin pituuskasvu notkahti. Kun eiköstä tuo öljy nyt olisi ollut tarpeellista joka tapauksessa. :/

 
Meillä on väliaikaisena maitona aina tuo laktoositon maitojuoma, ja se sopii neidille. Tavallista maitoa kokeiltiin lääkärin luvalla,mutta neidille tuli kamalat vatsakivut. Tuota laktoositonta maitoa ollaan kokeiltu ihan sairaalassa ollessa--)lääkärin valvonnassa, ja saatiin siihen lupa!!Suurimmaksi osaksi neiti juo kuitenkin tuota apteekista ostettavaa nutrisoijaa!!
 
Tietääkö joku, pitääkö meidän tehdä 2 vuotiaana maitoaltistus vai uudelleen soija-altistus? 1v siis tehtiin soija-altistus, joka ei sopinut ja saataneen Neocate-korvaus 2v saakka.
Tällaisia täällä pähkäilin... Pitäis tehdä päiväkotiin neidin ruokalista, mutta kun aivot ei jaksais raksuttaa enää tälle päivälle. Olen jälleen nuhassa ja nenä ja pää AIVAN tukossa... :snotty: :/

Meil ei ole muuten edelleenkään öljylisää päivittäisessä käytössä... :ashamed: Aikoinaan kokeilu loppui ennen kuin kunnolla alkoikaan sairastelujen vuoksi, ja nyt ei olla ehditty alottaa uudestaan. Ei meille kyllä ole edes allergialääkäri siitä mitään puhunut...
 
Ei meilläkään Piija allergialääkäri ole koskaan huomautellut tai panikoinut tuosta öljyttömyydestä. Kokeiltiin niitä öljyjä ja kun ei sopinut, niin se siitä sitten. Meillä on kyllä aina tullut ihan hyvin pituuskasvua yms. vaikka ei niitä öljyjä niin ollutkaan käytössä. Onhan siitä NC:ssä jotain. Olisihan se tietysti tosi hyvä, jos sopiva öljy olisi. Aina ei vaan allergisella kaikki mene, niin kuin suunnittelee. Alunperin oli minun oma idea kokeilla tuota Eye-Q:ta, tosin kysyin lääkäriltä siihen mielipidettä. Kannattaa varmaan kokeilla jotain öljyä, kun on sopiva tilaisuus, mutta paniikkia ei nyt varmaan siitä(kään) kannata ottaa.
 
Meillä meni eilinen lääkärikäynti ihan mukavasti vaikka tyttö protestoi aina huudolla kaikkia tutkimuksia. On ihan vauvasta asti huutanut aina kun mitataan ja punnitaan. Lääkärin mielestä tilanne on hyvä, vielä kunhan saadaan joku kasvis sopimaan. Seuraavaksi kokeillaan kesäkurpitsaa kunhan flunssa menee ohi. Labrat oli hyvät ja ne leukkarit ei ollut koholla, niissä labratuloksissa vaan oli aikuisten viitearvot ja lapsella ne arvot oli normaalit. Kalsiumlisää ei tällä hetkellä ainakaan tarvita eikä myöskään Symbiofloria tarvi nyt aloittaa kun ulostenäyte myöskin hyvä. GoGreen riisimaito on kuulemma melko puhdasta ja Natumi kaikkein puhtainta. Minä yleensä laitan taikamukin täyteen maitoa kun johonkin lähdetään, noita litran purkkeja on vähän hankala kuljettaa avattuna kun voivat vuotaa. Eilen kyllä otin avaamattoman maidon mukaan kun käytiin pidemmällä. Sitte vaan pakkaan vähän paremmin johonkin muovipussiin ettei kylmälaukkuun vuoda.
Galluppiin: olen lähihoitaja mut nyt olen ollut reilu 5v kotiäitinä ja muutaman vuoden vielä. Sairaanhoitajaksi olen ajatellut lukea.
 
Mä en siis ole th-alalla (en ole sairaanhoitaja tai lähihoitaja tai mikään -hoitaja) vaikka tähän nykyiseen (olen vaihtanut alaa) työhön liittyykin monenmoista lääketiedettä sivuavaa..tarkemmin en halua selittää kun tää mun tutkintoyhdistelmä on aika harvinainen ja tutut tunnistaa viimeistään siitä. :/ Lisäys: olen kyllä ollut th-alalla aiemmin.. Jos jonkun uteliaisuus heräsi, kysyköön YV:llä.
 
Moikka.
Saako liittyä seuraan? Mulla siis kolme lasta alle 4-v.Kaikilla ollut maitoallergia, mutta nyt tällä pienimmällä 9kk kaikki mahdollinen muukin... Tällä hetkellä menee riisi ja mustikka. Syönyt siis reilut 3kk riisipuuroa 4krt päivässä ja voitte kuvitella miten hyvin se maistuu |O Nyt pitäisi laajentaa ruokavaliota,joku liha ois suunnitelmissa mutta miten sen tarjoan? Hirveä sekoitettuna riisipuuroon :x :x Ei vielä riisiä riisinä syö kun on aikasen kuivaa. Lisänä meillä jatkuva hengityksen rohina,astmana hoidetaan vaikka tuskin sitä onkaan...Refluksi tutkittu ja sitä ei ole. Lapsi valvottaa öisin ja päivisinkin itkuinen...että sellasta arkea meillä. Hoito pitäisi enskuussa aloittaa,mitälie siitä sitten tuleekaan.... :/
 
villiäinen. :wave: Tervetuloa mukaan vaan! Laita vaan sitä hirveä riisipuuroon. Ei pienillä lapsilla ole odotuksia sen suhteen miltä minkäkin pitäisi maistua. Pienet lapset saattavat syödä lihan ihan pelkkänä lihanakin. Onhan maailmassakin erilaisia ruoka- ja makukulttuureja eikä me ymmärretä aina jonkun toisen kulttuurin ruokien päälle, koska meillä on odotuksia siitä miltä ruoan pitäisi maistua. Miten teillä maito korvataan tällä hetkellä? Miten refluksia on tutkittu ja poissuljettu? Arki kuulostaa teillä aika rankalta tällä hetkellä... Jokin lasta ihan selvästi vaivaa. Onhan mustikka, riisi ja mahdollinen maidon korvaava tuote varmasti sopivia..?

Täältä kuulumisia... Ollaan koko joukko kipeänä: itse flunssassa, lapsella nenä vuotaa ja silmätulehdus, mieskin tulossa kai myös flunssaan. Great :D :headwall: Onneksi huomenna on pojalla putkitettujen korvien jälkitarkastus korvalääkärillä. Saa sitten katsoa samalla tuon tulehdustilanteen...
 
villiäinen : mites olisi riisipasta tms.
Meillä alkaa tyttö olla tervehtymässä niin päästään kokeilemaan sitä kesäkurpitsaa. Itellä on flunssa päällä ja on kyllä niin veto pois että :| . No jouluna varmaan ollaan jo terveitä. Noita maitohappobakteereita mietin kun lääkäri oli sitä mieltä ettei tarvi nyt aloittaa mut nyt kun tää flunssakin tuli niin mietin että eikö mhb voi myös ehkästä flunssaa että kannattaisko kuitenkin alottaa joku mhb tytölle?
 

Yhteistyössä