Mitä allergialääkkeitä raskauden ja imetyksen aikana voi käyttää? Voiko antihistamiineja käyttää turvallisesti?
Allergian hoitoon raskauden ja imetyksen aikana suositellaan ensisijaisesti paikallishoitolääkkeitä (nenäsumutteet, silmätipat). Nämä ovat paikallisten oireiden hoidossa yleensä vähintäänkin yhtä tehokkaita kuin suun kautta otetut allergialääkkeet. Lisäksi paikallisesti annosteltuna lääkkeestä imeytyy vain vähäinen määrä verenkiertoon, jolloin sikiön altistus jää vähäiseksi, ja vastaavasti imetyksen aikana lääkemäärä maidossa jää mitättömän pieneksi.
Jos äiti on vahingossa käyttänyt raskauden alkuvaiheessa antihistamiinia, ei tämä anna aihetta mihinkään erityistoimiin. Antihistamiinit eivät lääkeryhmänä näytä olevan selkeästi vahingollisia.
Teratologinen Tietopalvelu - Yleisimmät 10 kysymystä
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,6169#1