Allergialääkkeet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ehkä raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ehkä raskaana

Vieras
Mitä lääkkeitä voi käyttää heinänuhaan jos on raskaana? Jotain on pakko ottaa, aivan kauhea olo muuten. Heinixissä lukee että ei suositella raskaana oleville - mitä se lopulta tarkoittaa?

Mitä allergialääkkeitä raskauden ja imetyksen aikana voi käyttää? Voiko antihistamiineja käyttää turvallisesti?

Allergian hoitoon raskauden ja imetyksen aikana suositellaan ensisijaisesti paikallishoitolääkkeitä (nenäsumutteet, silmätipat). Nämä ovat paikallisten oireiden hoidossa yleensä vähintäänkin yhtä tehokkaita kuin suun kautta otetut allergialääkkeet. Lisäksi paikallisesti annosteltuna lääkkeestä imeytyy vain vähäinen määrä verenkiertoon, jolloin sikiön altistus jää vähäiseksi, ja vastaavasti imetyksen aikana lääkemäärä maidossa jää mitättömän pieneksi.

Jos äiti on vahingossa käyttänyt raskauden alkuvaiheessa antihistamiinia, ei tämä anna aihetta mihinkään erityistoimiin. Antihistamiinit eivät lääkeryhmänä näytä olevan selkeästi vahingollisia.

Teratologinen Tietopalvelu - Yleisimmät 10 kysymystä

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,6169#1

Mulle lääkäri sanoi, että olikohan se atarax? sopii raskaana oleville. Kokeile sitä. Itse vedin Duactia yli kuukauden tietämättä raskaudestani aikoinaan. Sisältää efedriiniä ja muutenkin aika tujakka allergialääke...

Käytin viime raskaudessa Ataraxia raskaushepatoosin aiheuttamaan kutinaan. Pakkauksessa sanotaan, että ei saisi käyttää raskauden aikana. Nyt jälleen raskaana ja omituisen päänahan kutinan takia (ennenkuin tiesin olevani raskaana) lääkäri määräsi Ataraxia. Otinkin ehkä kolme niitä, kunnes plussasin ja sitten neuvolatäti sanoi, että mitään lääkettä ei saa ottaa kutinaan... ? Herääkin kysymys, että miten todella allergiset ihmiset pärjäävät raskaana ollessaan, jollei muka saa ottaa mitään lääkettä esim. kutinaan??

Ataraxia ei saa tuoteselosteen mukaan käyttää raskauden tai imetyksen aikana (mainittu oikein kahteen kertaan), sehän on ensisijaisesti rauhoittava lääke vaikka antihistamiini onkin. Meillä lapsi käyttää Ataraxia heinänuhaan mutta raskaana oleva äiti ei saa sitä käyttää..

Jos haluaa tietoa jonkin lääkkeen ""sallittavuudesta"" raskausaikana, kannattaa kääntyä Teratologisen Tietopalvelun puoleen, soitto sinne on maksuton ja saa varmasti ajantasaista tietoa.

Teratologinen tietopalvelu on koko maan kattava maksuton puhelinpalvelu. Yhteyttä voivat ottaa raskautta suunnittelevat tai jo lasta odottavat vanhemmat, terveydenhoitohenkilökunta, apteekit ja terveydenhuollon viranomaiset. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.

Teratologinen tietopalvelu, puh. (09) 471 76500
Kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12

Hedelmällisyyteen tai sikiöön vaikuttavista aineista saa tietoa teratologisesta tietopalvelusta.

Teratogeeneillä tarkoitetaan ulkoisia tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa haitallisesti hedelmällisyyteen tai kehittyvään alkioon tai sikiöön. Tällaisia voivat olla äidin käyttämät lääkkeet, äidin infektiot ja rokotukset, sekä erilaiset ympäristöaltistukset (esim. kemikaalit ja säteily). Ulkoisten tekijöiden aiheuttamat sikiövauriot ovat potentiaalisesti estettävissä.

Kannattaa muistaa, että poikkeustilanteissa, kun tilanne/sairaus on tosi paha, voidaa määrätä ja jopa suositella melkein mitä tahansa lääkettä myös raskaanaolevalle, kuitenkin yleensä on suositeltavinta noudattaa noita suosituksia ja ohjeita eli välttää esim. Zyrtekiä tms., vaikka jollekkin niihin on annettu lupa ihan heittämällä. Aina punnitaan edut versus haitat ja mielipiteet monista asioista ja lääkkeistä vaihtelevat tilanteittain ja lääkäreittäin. Täsmälääkkeet kuormittavat muutenkin elimistöä vähemmän, joten ovat yleensä aina suositeltavampia. Itse käytän nyt imettäessä silmätippoja ja nenäsuihkeita niin pitkään kuin vain niillä pärjään, sen jälkeen on lupa ottaa myös tabletteja, mutta toki pyrin pärjäämään ilman niitä. Samaa periaatetta noudatin raskausaikana. Lääkärini mukaan yleensäkin allergian hoidossa ylikorostuvat tabletit, kun täsmälääkkeillä päästään usein erittäin hyvään hoitotulokseneen.

Yritin raskauden alkuaikoina leikkiä sankaria ja tuhisin allergiani kanssa ilman lääkitystä. Allergia yltyi kuitenkin niin pahakasi, että meinas happi loppua. Älysin, ettei ole mitään järkeä, jos voin huonosti - tuskin sikiökään silloin voi hyvin.

Hankin täsmälääkkket eli nenäsumutteen (Lomudal Nasal) ja silmätipat (Lomudal) ja käytän niitä oireiden yllättäessä. Soitin myös teratologiseen tietopalveluun ja siellä ei nähty mitään estettä kysiesten täsmälääkkeiden käytölle. Turvallisia kuulemma ovat, koska niin vähän imeytyy verenkiertoon.

Soitin omalle lääkärilleni ja hän ei suositellut mitään suun kautta otettavia, ainoastaan silmätippoja (Lecrolyn) ja nenäsumutetta (Flixonase). Näitä olen käyttänyt ja hyvin pärjännyt.

Myös itselläni on ollut käytössä Lomudal silmätipat ja Lomudal Nasal. Hyvin pitkälti ovat auttaneet, nyt odotellaan että tulisi edes muutama pisara vettä että siitepölymäärät laskisivat edes hieman ....

Minulle määräsi lääkäri Ataraxia vaikeaan nokkosihottumaan (penisilliiniallergiasta johtuvaan) ja sanoi että se on turvallinen lääke. Zyrtecin syönnin kielsi ehdottomasti.

Minulle sitten taas määrättiin zyrteciä kun odotin esikoista, heinänuhani oli silloin tosi paha, kylläkin olin loppuraskudessa rv32 kesällä 01 kun aloin niitä käyttää ja jatkoin vielä vauvan synnyttyä koko heinäajan. Kuopusta odottaessa allergia ei ollut niin paha ja täsmälääkkeet riitti.
Esikoinen on nyt 4-vuotta ja kuopus 2-vuotta( terveitä molemmat). Ja nyt kolmatta yrittämään, jos taas olen raskaana allergia aikaan, en kyllä turhaan kärsi kovasta allergiastani.
Tänä kesänä ollut tosi paha allergia taas, käytän xycalia 2xpäivässä, silmätippoja, nänäsumetetta sekä piippua tarvittaessa ja silti välillä ihan tukossa, onneksi en ole nyt raskaana.
Tsemppiä allergiaan toivottavasti oireet helpottaa.

Yhteistyössä