Raskaus ja kylpeminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saippuakauppias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

saippuakauppias

Vieras
Luin joltain englanninkieliseltä äitiyssivuilta, että kylpemistä ei suositella raskaana oleville, kuulemma kuuma vesi ei tee hyvää sikiölle...

Millaista tietoa teillä on asiasta?

Entäs saunominen?

Joo yhdessä kirjassakin ""what to expect when you`re expecting"" sanotaan, että kuumat kylvyt ja saunat ja höyryhuoneet on pahasta..selitellään joillain hermovaurioilla ja muilla.
Enpäs tiedä, en ole ottanut kamalan tosissaan. Olen saunonut ja käynyt kylpylässäkin porealtaissa ja höyrysaunoissa.
Tietenkin järkikin sanoo, että raskaana siellä ei kannata itseään liottaa kamalan kauan.
Saunassa otan miedot löylyt ja lähden heti pois jos paha olo.
Ei varmaan haittaa, jos kohtuudella.

Mä tulkitsisin tuota vähän siitä näkökulmasta, että muualla maailmassa tuo saunominen on jo ylipäänsä muutenkin paljon tarkempaa ja ohjelmoidumpaa. Esim. alppien kylpylöissä on aina kummalliset ohjeet kuinka ensin pitää olla 15 minuuttia tässä huoneessa ja sitten 10 minuuttia vilvoitella ja sitten 4 minuuttia tässä vähän kuumemmassa huoneessa jne. kunnes lopuksi löhöillään ja nautitaan yrttijuomia :) Ja nuo kuumat kylvytkin ovat jossain päin maailmaa aika kuumia, itse tykkään ainakin paljon haaleammista. Täällä meillä suomessa on aina saunottu, pikkulapsista vaareihin eikä ohjeena koskaan ole ollut aikarajat, vaan löylyssä ollaan just niin pitkään kun hyvältä tuntuu. Tällä ohjeella kylven ja saunon ihan normaalisti myös nyt raskaanaollessa.

Senverran tuossa kiellossa on ehkä perää että en mihinkään kovin kummallisiin yrttikylpyihin menisi, enkä pitkään lojuisi kovin kuumassa vedessä. Raskaana ollessa kun saa olla hiukan normaalia tarkempi neste- ja lämpötasapainonsa kanssa. Raskausajan treenissäkin on tärkeää ettei ole pukeutunut liian kuumasti ja muistaa nauttia tarpeeksi nestettä. Liiasta kehon lämpötilan noususta ja nestehukasta voi tosiaan olla jotain haittaa, siitä tuossa varmaan on kyse.

Mutta normaali lämmin kylpy ja tavallinen löylyttely eivät ole pahasta. Löylyissä ollessa kropan sisälämpötila ei kovin nopeasti nouse (tästä olen lukenut tarkemminkin), joten siellä kyllä uskaltaa olla ihan niin pitkään kun se tuntuu hyvältä. Toki on hyvä muistaa sitten juoda tarpeeksi saunomisen päälle.

kait se tarkoittaa sitä, että silloin verisuonet pienenee ja sikiö ei saa niin paljon happea jos oikein kovat löylyt otat. Itselle ainakin alkaa happi loppumaan jos pitkään on saunassa, joten siitä tätä suositus varmaan. Kylpemisestä ei ole hajuakaan.

Kyllä minä noudattaisin suomalaisessa saunassa suomalaisia ohjeita. Eli saa saunoa sen verran kuin hyvältä tuntuu. Suomalaisethan ovat saunoneet läpi vuosisatojen myös raskaana ollessaan. (Mutta siksipä me varmaan ollaankin näin omituista kansaa. ;) )

Kuumat kylvyt ovat sitten oma lukunsa. Jos jossain kylpylässä on jotain ekstrakuumia kylpyjä, joita ei suositella raskaana oleville, on viisainta pysyä niistä poissa. Kotioloissa voi kyllä käydä sen verran kuumassa kylvyssä kuin hyvältä tuntuu. Yleensä se vesi kuitenkin jäähtyy kohtalaisen nopeasti ihan normaalilämpöiseksi, jos ei sinne ammeeseen tule koko ajan lisää kuumaa vettä.

Yhteistyössä