+++ ALKUVUODESTA 2009 LAPSETTOMUUSHOIDOISTA PLUSSANNEET +++

kuumetta: Askartelin kaikille tuleville isovanhemmille, joita on kolme paria, koska vanhempani ovat eronneet, kortit. Kannessa oli pätkä Kaarina Helakisan runosta "Kun on oikein pieni" ja sisällä ultrakuva sekä onnitteluteksti. Kovasti tykkäsivät, vaikka ei se meidän 7+1 viikoilla otettu ultrakuva kauhean selvä ollutkaan. :D Joku mötikkä siinä kuitenkin näkyi ja ne uutisethan siinä tärkeintä oli. :)

Helppo se on sanoa nyt, mutta nauti vaan siitä oireettomuudesta. Ei tämä väsymys ja närästys mitään herkkua ole, vaikka toki olen onnellinen, että olen säästynyt oksentelulta (ainakin toistaiseksi). Kyllä niitä oireita tosiaan ehtii tulla.

Viol: Mäkin mietin tuota Facebook-vihjailua. Jotain kuvia ajattelin kyllä sinne laittaa, mutta nehän saa rajattua niin, että näkyvät vain osalle kavereista ja muille ei ollenkaan. Mitään status-hehkuttelua en kyllä ajatellut aloittaa, se on jotenkin niin... blaah.

Löysin ruoka-aineen, joka hillitsee närästystä: kauramurot! :p Ostettiin eilen ihan ei-tarkoituksellisesti Cheerios-täysjyväkauramuroja, kun ne sattuivat olemaan tarjouksessa. Vaikutus oli erittäin positiivinen ja ilta sekä aamu sujuivat ihanasti ilman järkyttävää poltetta mahassa. :D Kamalaa sokerihöttöähän se on, vaikka mainostavatkin sitä täysjyvänä, mutta mieluummin mä niitä vetelen kuin kärsin ympärivuorokautisesta närästyksestä. Vielä kun kehtaisi ottaa paketillisen yliopistolle mukaan. Voisi natustella niitä aina luentotauoilla. :LOL:

-Pantsu 8+1
 
Pantsu: Koko ajan napostelu helpotti omaa oloa merkittävästi, mutta se ei ole aina mahdollista. Lisäksi se herättää huomiota... Minullakin oli närästysongelmia (ensimmäistä kertaa elämässä). Eivät tosin olleet ihan noin pahoja sinulla. Jokatapauksessa inhottava vaiva!
Laitan facebookkiin isomahaisen profiilikuvan joskus keskikesällä :D

Onko muilla tulossa asunnonvaihto ennen uuden perheenjäsenen syntymistä? Me etsimme isompaa asuntoa. Yksi unelmakoti on bogattu ja teemme siitä piakkoin tarjouksen. Eniten pelkään ettemme löydä sopivaa asuntoa (tai hinnasta ei päästä yhteisymmärrykseen myyjän kanssa) ajoissa. Haluaisin muuttaa mahdollisimman pian, kun olen vielä voimissani. Liian lähellä H-hetkeä muuttaminen on kamalaa... Muuttaminen muutenkin on kamalaa!
 
Moikka kaikille!

Lomilta on palattu ja täällä on ollut todella vilkasta keskustelua =) Lueskelin kyllä kaikki, mutta en muista mitä kukin kyseli jne. :/

Uusiakin oli tullut mukaan eli heille tervetuloa minunkin puolestani! :wave:

Myös hyviä ultrakuulumisia oli väellä ollut, onnittelut niistä =)

Joku kyseli asian kertomisesta. Eli me kerroimme vain yhdelle kaveripariskunnalle silloin jo hoitojen aikana asiasta. Ovat kiinnostuneina seuranneet asian etenemistä! Meillä kun oli se NT-ultra silloin ennen mun lomaa 3.4. ja kun asiat siellä olivat hyvin niin päätimme kertoa ilouutisen nyt pääsiäisen aikaan kummankin vanhemmille ja mieheni veljen perheelle. Näin asia onkin sitten hiukan kiirinyt eteenpäin sukulaisten keskuudessa. Kavereille kerrotaan, kun törmäilemme muissa merkeissä. Iloisiahan kaikki ovat olleet uutisen kuultuaan! Kuinkas muutenkaan :) Töissä en ole asiasta vielä kertonut...

Sitten joku kyseli seksistä. Eli vähentynyt on selvästi :( Nythän minulle siirrettiin PAS eli punktiota ei ole nyt ollut eli ei mitään arkuutta alapäässä. Siirron jälkeen vaan ajatteli, että onko hyväksi harrastaa?!? Varmaan viikko siirrosta niin harrastimme kyllä ja sillloin tällöin sitten siitä eteenpäin. Myöskin pahaolo on todellakin vaikuttanut asiaan. Lisäksi ääretön väsymys alkuvaiheessa, ei jaksanut olla hereillä töitten jälkeen. Erilaisuudesta mieheni ei kyllä ole puhunut mitään...

Muuta en muista mitä ihmiset ovat kyselleet...
 
Hei

Aloitanpa omilla kuulumisillani. Kävin tänään maksamassa Väestöliitossa labramaksun, joka oli vielä maksamatta, ja kävin samalla juttelemassa hoitajan kanssa. Halusin selvittää nyt kunnolla tuon, että miten nuo raskausviikot ja laskettu aika lasketaan. Niin se nyt kuulemma on, että punktion jälkeinen päivä on se, mikä lasketaan hedelmöittymispäiväksi ja kuukautisten viimeisellä alkamispäivällä ei ole alkionsiirtotapauksessa mitään merkitystä laskettua aikaa laskiessa.

Meillä punktio oli 18.3., eli 19.3. oli hedelmöittymispäivä. Siitä hoitaja laski lasketuksia ajaksi 11.12, perjantain :). Mistä johtuen uusi raskausviikko alkaa aina perjantaina. Eli tänään on menossa viikko 5+5. Hauskaa tietää oikeasti laskettu aika :) . Saamme kuulemma äitiyskortin Väestöliitosta sitten ensi viikon ultrakäynnillä. Jännittävää! Alan varmaan pillittää, kun saan sen.

Kysyin hoitajalta myös moottoripyöräilyn vaaroista. Neuvolan hoitajahan kielsi sen liian vaarallisena (kiihdytykset ja jarrutukset voivat irrottaa alkion) mutta VL:n hoitaja oli hyvin varma siitä, että alkio on niin hyvin suojassa kohdussa, että moottoripyöräilystä ei ole sille vaaraa ainakaan ennen kuin masu on iso ja pullea. Onnettomuusriski on ainoa riski hänen nähdäkseen. Ihanaa, tästä siis tulee kuitenkin vielä mp-kesä :)!!!

Viol

Jep, olin kyllä hiukan ihmeissäni, ettei neuvolaan annettu heti aikaa (Laakson terv. as.). Onneksi sitten sen kuitenkin viimein sain... Meillä on kummallakin sellainen työ, ettei aina välttämättä pysty järjestämään helposti lyhyellä varoitusajalla.

Meillä mies ei ole huomannut erilaisuutta ;). Itse kyllä olen huomannut silloin, kun Lugeja lykkäsin sisään. Oli jotenkin kovempi sieltä sisältä.

Hyvä tietää, että sairaala pitää ehkä valita jo ekalla kerralla. Minä taidan ehkä kallistua Naistenklinikan puoleen... ehkä. On lähempänä kotia ja Lastenklinikkaa. Vaikka toisaalta Kätilöopisto on mukavan näköinen. En minä niistä mitään muuta tiedä!


...jaahas, mies tulee kotiin ja lähdetään kauppaan. Jatkan myöhemmin :) .



 
heippa,

noista oireista ja oireettomuudesta: todellakin, kyllä se raskaus etenee hyvin ilman oireitakin,olkaa vaan tyytyväisiä! Muakin se alun oireettomuus vähän kyllä vaivasi, mutta ihan hyvin ollaan menty ilman voimakkaita oireiluakin. Tää on niin yksilöllistä,eikä se pahoinvointi välttämättä aina ole de fakto. Ymmärrän kyllä hyvin huolen, ihan samoja kävi mielessä alussa. Koitetaan kaikki nauttia olosta, oli oireita tai ei.

Mun ystävä totesi hauskasti, kun kerroin alkuraskauden vähä-oireisuudesta; sanoi, et eihän sitä kaikkia kärsimyksiä voi samaan pakettiin laittaa, varmaan raskauden loppuajasta kyl tulee muistutuksia raskaudesta ihan tarpeeksi :D Viittasi siis tähän kaksosuuteen ja loppuajan todennäköiseen lyllerrykseen... :D

Viol, meillä ei ole asunnonvaihto ajankohtainen, auto sen sijaan varmaan menee vaihtoon! Mies onkin saanut hyvän syyn bongailla uutta autoa, kriteerinä onkin nyt se, et kaksosten vaunut pitäis mahtua mukaan sujuvasti. Ohohhh,pitäisköhän ne vaunut hankkia ensin, ja sit vasta auto... en oo kyllä noita vaunuhankintojakaan YHTÄÄN vielä katsonut. Onneks mies on tosi innokas niissäkin tekemään erinäisiä tutkimuksia ja turvatutkimusten vertailuja! :heart: Oli jo Saksasta tilaamassa yksösvaunuja ennen tätä 2.kaksosuutista, onneks ei ehtiny tilaamaan. Oli kuulema voittanu kaikki maailman kolaritestivertailut! Ihana et se jaksaa, ite oon ihan pihalla vielä kaikista noista ominaisuuksista, mitä nois vaunuissakin on...
Mut onnea asunnon etsintään, nyt onkin ihan hyvä hetki ostaa, kun hinnat ovat tulleet alaspäin.

kuumetta, tolleen juuri ne punktion jälkeiset raskausviikot lasketaan. Hassua vain,et neuvolassa ne lasketaan edelleen vaan kuukautisten mukaan... munkin neuvolakortin mukaan raskaus on aina 4 pv enemmän, ja laskettu aikakin on siis 4pv aikaisemmin,eli mä aina pyöritän kahta päivämäärää mielessäni. Vaan eipä niillä neljällä päivällä taida loppupeleissä olla juuri merkitystä, joskus sitä vaan voi huvitella mielessään, et raskaus onkin jo näin monta päivää pidemmällä! :D
 
Viol: Meilläkään ei asunnonvaihto ole juuri nyt ajankohtainen. Asumme vielä halvalla opiskelijavuokrakaksiossa, eikä tästä ole kiire mihinkään. Voisimme toki hakea myös perheasuntoa, mutta mies valmistuu syksyllä, joten jos hän saa töitä, niin voi olla, että alamme katsella omaa asuntoa siinä vaiheessa. En haluaisi muuttaa montaa kertaa vuoden sisään, siksi ehkä odottelemme miehen työtilanteen varmistumista. Toisaalta, kaipaan kyllä jo vaihtelua, olemme asuneet tässä samassa asunnossa jo nelisen vuotta. :) Toivottavasti löydätte unelmakodin sopivaan hintaan! b=)d

Raitanen: Me ostimme uuden auton juuri viime keväänä. Perhefarmari nostatti silloin muutamia kulmakarvoja kaveripiirissä, mutta eiköhän syy selviä heille piakkoin. :D Hauskaa, että sun mies on jo innoissaan vertailemassa vaunuja. :) Onpa hassua, että neuvola laskee noin eri tavalla viikot! :eek: Mulla neuvolan terkka otti ihan itsestäänselvyytenä sen, että inssipäivä on hedelmöityspäivä ja siitä lasketaan viikot.

ON: Eilen oli ihanan normaali olo. Illasta tosin närästys nosti taas päätään, mutta ei kovin pahasti. Tänään on se "huvin vuoksi" ultra, jota en muistanut peruuttaa. Kivahan se on mennä katsomaan toukkaa, ja kuinka se on kasvanut. :D
 
Minusta tuli viime yönä kolmannen kerran täti! Pari vuotta nuorempi siskoni on nyt sitten kolmen lapsen äiti ja minä yritän tehdä vasta ensimmäistä. :D Toivoivat kovasti tyttöä ja sisko sanoikin, että on ihan tyttöolo, no yöllä tuli viesti, että tällä meidän tytöllä on nyt sitten pippeli! :LOL:

Viol: Asunnonvaihdosta, myimme talvella 2008 omakotitalomme Keski-Suomesta, kun muutimme miehen työn perässä Tampereelle. Ollaan asuttu tämä vähän reilut vuosi nyt sitten olosuhteen pakosta vuokralla. No maaliskuussa ostimme sitten tontin ja nyt olisi sitten tarkoitus tässä kohta puoliin ruveta rakentamaan, saas nähdä valmistuuko talo pikkuisen syntymään mennessä (toivotaan). Ja nyt sitten rahaa säästääksemme muutamme tilapäisesti 44 neliön kaksioon koiran kanssa, joten saas nähdä miten hermojen käy! :D No yritetään sopeutua, ukkeli voi sitten muuttaa vaikka työmaakoppiin, jos ei meikäläistä kestä! :p

Raitanen: Meilläkin ukkeli on jo valmiiksi rattaat katsonut, aloitti etsimisen samana päivänä kun plussasin! Ehkä hieman liian aikaista, mutta annan hänen rauhassa touhuta! =)

Kahvista: Oletteko kahvin juojat kokonaan lopettaneet juomisen? Meikäläinen on aikamoinen kahviaddikti ja aamu ei lähden käyntiin ilman pakollista kahvia. Töissä juon myös päivän aikana pari kuppia, että pysyy virkeänä. Enkä aio lopettaakkaan, iltaisin tosin ei enää maistu.

Irene rv 5+0
 
Asunnon vaihdosta eli asumme omakotitalossa eli ei ole tarvetta asuntoa vaihtaa.

Kahvista minua alkoi etomaan kahvi varmaan joskus viikoill 5-6. Oli kamalaa, kun kyläillessä oli ns. pakko juoda, koska aina olen kahvia juonut. Olisi herättänyt kysymyksiä, jos olisin sanonut ettei tee mieli... Nyt onneks voi sit juoda jotakin muuta...

Vanuista ja turvaistuimista niihin emme juurikaan ole vielä perehtyneet. Kertokaa joitakin vinkkejä te kenellä miehet tutkailevat hyviä ja turvallisia vaihtoehtoja. Oletteko ajatelleet ostaa uudet? Vai katseletteko käytettyjä?
 
Asunnon vaihdosta Asumme omakotitalossa eli ei ole tarvetta asuntoa vaihtaa.

Kahvista Minua alkoi etomaan kahvi varmaan joskus viikoill 5-6. Oli kamalaa, kun kyläillessä oli ns. pakko juoda, koska aina olen kahvia juonut. Olisi herättänyt kysymyksiä, jos olisin sanonut ettei tee mieli... Nyt onneks voi sit juoda jotakin muuta...

Vanuista ja turvaistuimista Niihin emme juurikaan ole vielä perehtyneet. Kertokaa joitakin vinkkejä te kenellä miehet tutkailevat hyviä ja turvallisia vaihtoehtoja. Oletteko ajatelleet ostaa uudet? Vai katseletteko käytettyjä?

Irene80 Hiukka nauratti tuo kommentti siskosi pippelillisestä tytöstä :LOL:
 
Päiviä kaikille!

Mun äiti on niin hössö, soittelee joka aamu kuinka voidaan, meinaakohan se tehdä sitä seuraavat 9kk... Eli sille kerrottiin heti koska tiesi hoidoistakin. Vannotettiin kyllä ettei asiasta saa puhua.

Eilen söin iltapalaksi tai siis piti syödä banaani, kaikki lensi vessan lattialle... eli kait niitä oireita alkaa sit tulemaan. Tuosta kahvista niin en ole pystynyt juomaan sitä siinä määrin kun ennen, ei vaan tee mieli.
Kyselin teiltä niistä alkuraskauden ultrista, nyt selvis sitten meidän käytäntö, eka ultra on 4.5. maanantaina klinikan puolesta. Oltais päästy jo viikkoo aikasemmin mutta mies on töistä komennuksella eikä pääsis mukaan (pirun puolustusvoimat) ja haluun ehdottomasti että mennään yhdessä. Meidän sairaalan lapsettomuushoitaja sano että viikot lasketaan siirtopäivästä, jos en väärin ymmärtänyt. Hassua että näin monta käytäntöä.

Mun rakas hevosharrastus jäi nyt pakolliselle tauolle, oon käynyt koko ajan ratsastamassa muistaakseni punktio viikolla vaan jäi välistä. Tiistaina olin tunnilla ja teki tisseihin ja vatsaan niin häijyä etten enää uskalla mennä tai siis en siitä nauttinut enää yhtään. Ihmeellistä että moottoripyöräilyssä kiihdytykset ja jarrutukset olis ne riskitekijät ja syy että alkio voi irrota, kun mulle lääkäri sanoi ettei ratsastustakaan tarvii jättää kun vasta sit jos siltä tuntuu tai sit viimeistään raskauden puolivälissä.

Me asutaan rivari kaksiossa (70 neliöö) ja meillä on kaks isoo koiraa että meillä on haaveissa oma talo ja mahottomasti tonttia. Olis ihanaa löytää jostain sivummalta joku iso tila jossa hevosen pito mahdollisuus. Rakentamiseen ei lähdetä, suhde ei kestäis sitä :LOL:

Irenelle tulee tiukka odotusaika jos taloa alatte pykäämään.
 
Hei kaikille!

Sopiiko, jos tulen mukaan joukkoonne kirjoittelemaan? Olisi niin mukavaa vaihtaa ajatuksia toisten kanssa, enkä tunne kuuluvani oikein noihin muihin pinoihin.

Eli meidän tarina on sellainen, että meillä on 9/07 1. IVF:n 5. PAS:sta syntynyt 1,5v tyttö, hoitojen syynä oli mun endometrioosi, joka oli kaikkien muiden tuhojen ohella tukkinut munatorvet (toisen kokonaan ja toisen lähes kokonaan). Nyt alkuvuodesta jätin ehkäisyn endon leviämisen uhallakin pois ja varasimme ajan elokuulle 2009 seuraavaa PASia varten, josko tyttömme saisi sisaruksen.

Kuinka ollakaan tein positiivisen raskaustestin alkukuusta, ja nyt mennään mahdollisesti jotain viikolla 5+5. Ensi viikolle on varattuna varhaisultra yksityiselle, jotta saa tietää, onko siellä mitään elämää edes. Kohdunulkoinen pelottaa, koska putkien piti olla tukossa.

Periaatteessa koen olevan liian aikaista edes kirjoitella mihinkään pinoihin, on niin vaikea uskoa että tällainen luomuihme voisi noin vaan onnistua meillä. Päätin kuitenkin, että koska todennäköisesti tämä raskaus menee miten menee tein sitten mitä tahansa tai intoilin miten paljon tahansa, voin aivan yhtä hyvin nauttia hetken aikaa siitä tunteesta, että ehkä tämä voisi onnistua kuitenkin.
 
Aurorae: Oikein paljon onnea luomuplussasta :heart: ja tervetuloa joukkoon! :wave:

Irene: Onnea kolminkertaiselle tädille! :flower: Tsemppiä talon rakentamiseen! Aiotteko ottaa jonkin valmiin paketin vai pykätä hartiavoimin alusta saakka? Minä olen muuten kotoisin Tampereelta, se on ihana kaupunki! :D

Kahvista: En juo yleensä kahvia muuta kuin kyläillessä, teetä sen sijaan lipittelin normaalisti kupin tai kaksi päivässä. Närästyksen takia kaikki kofeiinipitoiset juomat on jääneet, muistaakseni jo joskus viikolla 5 tai jotain.

Minäkin kaipailen vinkkejä Lionin tapaan vaunuihin ja turvakaukaloihin! Onko kaukaloissa sellainen Isofix-kiinnitys kaikkein turvallisin? Mielestäni meidän autoon saa sellaisen, mutta vain ikkunapaikoille. Keskelle ei saa, mutta onneksi meillä on siinä kolmipisteturvavyö, joten saahan sen niilläkin hyvin kiinni.

Hilma
: Toivottavasti oksentelusta ei tule tapa. Harmi, että joudut jättämään ratsastuksen, mutta nopeastihan raskausaika menee.

ON: Ultrassa tuli käytyä ja siellä se pikku toukka köllötteli. Pää erottui jo selvästi muusta vartalosta, jopa pienen pienet kädet ja jalat näkyi. Sydän sykki tiuhaan ja toukka jopa liikahteli hieman. :) Oli se niin sykähdyttävän ihanaa nähtävää. :heart: Huiman sentin verran oli tullut pituutta lisää ja koko vastasi viikkoja 8+6. Tänään siis laskujen mukaan 8+2, mutta tuo plus-miinus neljä päivää on se varianssi muutenkin. Harmi, ettei mies päässyt tähän ultraan mukaan, mutta nt-ultra onkin jo kolmen viikon päästä! Sinne onneksi ehtii mukaan.

Kuvotusta on koko eilisen päivän edestä, mutta onneksi väsymys on hieman hellittänyt. Paha olo vie kuitenkin työtehoja ihan kiitettävästi... :kieh:

-Pantsu 8+2
 
Tervetuloa kaikille uusille!! Paljon on täällä tapahtunu lyhyellä aikaa! :wave:

Kertominen Kerrottii porukoille jo ennen hoitoja tai siis jo aikojen alussa, mutta nyt uudelleen ku tää hoito tehtiin. Jotenki kivempi odottaa yhdessä. Nii, ja pomollekin kerroin, vaikka on iso firma.. ettei tuu ihmettelyjä hoitojen takia poissaoloista jne.

Vaunut yms Ei tod olla katseltu mitään..Mies ei innostunu koska tää alku ollu näin epävarmaa, enkä mä en halua/uskalla ennenku loppupäässä raskautta.. pessimisti ikuisesti :ashamed:

Kahvi ei kahvita enää entiseen tahtiin, loppui ehkä 5-6 viikolla niinku muillaki.. ehkä "välisin" voi 0-1 kuppia enää juoda päivässä.. ennen aika paljon enemmän :D

Asunto Kämppä on väliaikainen, vähä sama juttu/syy kun IRENELLÄ, 60 nelkkua, mutta eipä oo ajatusta ettii isompaa, kyllä tässä mahtuu vaikka olis kaksikin lasta ;) .. Auto on iso sedan mallinen, ja jo ihan riittävän kallis pitää yllä joten se saa riittää :p Vaikka mä olen tässä talossa se autointoilija aina ollut..

Loppuviikosta alkaa lääkkeiden vähennys. Jeeeee!!!

Kauniskuu 10+6
 
Nii...piti lisätä äsköseen vielä et farmariautoa ei tähän taloon tuu kun mun kuolleen ruumiin yli ;) (ei millään pahalla teitä farmariautoihmisiä kohtaan ) Yritin jopa ehdottaa urheilullisemman auton ostoa mutta mies on onneks tää järjen ääni B)
 
Nyt tämä väsymys on muuttunut ihan tolkuttomaksi. Tänään en meinannut päästä aamulla ylös sängystä ja kotiin tullessa en meinannut malttaa odottaa nokosille pääsyä... tunti kymmenen minuuttia myöhemmin oli äärettömän vaikea nousta jälleen ylös. Päivä sentään meni melko mukavasti, kun muutaman tunnin hereillä olon jälkeen vähän piristyin.

Nyt vaan joogaan, ei tästä muuten mitään tule ;) .

T.Kuumetta rv 5+6
 
Tännehän on tekstiä tullut vaikka millämitalla :eek: ei meinaa perässä pysyä :)

Asunto ja autoasiaan..... meillä farmari jo entuudestaan ja vuokralla asutaan kolmiossa. Omaa taloa ollaan katteltu jo vuoden verran joten ei olla tämän mahdollisen raskauden takia vaihtamassa.

Turva istuimista sen verran että tälläisen vertailu sivun löysin... http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/

Pantalaimon Onnea hienoista ultra kuulumisista

Aurorae Tevetuloa mukaan :flower:

(.) Vihlonta ja jomotus jatkuu vasemmalla puolella :ashamed: mitään muita oireita ei ole, aluksi oli närästystä ja huonovointisuutta, nyt pelottaa jo aikalailla että jos onkin kohdunulkoinen ( tai sitten tuulimuna tai mennyt jo kesken) huomenna soittoaika lääkärille....oispa se utra jo ens viikolla että sais mielenrauhan eikä tarvis pohtia mikä on tilanne.

T: tiinuli 5+3

 
Onnea Iikkutätiydestä =) Talon rakentamiseen kovasti tsemppia, toivottavasti on tukijoukkoja. Käsittääkseni se on sellainen parisuhteen koitinkivi ;) Kova urakka tosin tuo melkoisen mukavat oltavat!

Pantsu: Onnea ekasta ulrasta! Ihana nähdä, että siellä tosiaan on asukas eikä vain viiva testissä. Omaa mielenrauhaa tuo varhaisultra lisäsi suunnattomasti.
Väsymys + muut oireet vaihtelevat päivittäin. Mulla meni näin: 2-3 huonoa päivää + 1 hyvä päivä.

Aurorae: Ihana tarina ja toivottavasti tämä raskaus on oikeassa paikassa kehittymässä! Ihmeitä tapahtuu päivittäin =)

Kahvi oli tauolla jossakin välissä, riippuen aamun voinnista. En ole kova kahvinjuoja, mutta aamukahvin poisjäänti aiheuttaa mielettömän hedarin... Nyt nautiskelen edelleen ne kaksi vajaata teemakupillista aamuisin ja maistuu hyvin.

Vaunut yms Vaunujen malli on jo jollain tavalla tiedossa: 4 isoa rengasta ja täytyy mahtua auton konttiin. Väri ehkä ruskea! Siinäpä se tällä erää. Hyvät vaunut pitää hankkia, että ne kestävät numero kakkosen ja ehkä kolmosen (nelosen...?)

Asunto tarjous tehtiin eilen ja se kaatui heti alkumetreillä... Pidettävä kiinni omasta budjetista! Asutaan 48 neliön kaksiossa Helsingin keskustan lähellä. Nyt on kova hinku saada oma piha, joten siksi katselemme rivareita. Lisäksi sukua löytyy kohtalaisesti pohjoisen suunnasta ja haluan tarjota heille mukavan majoitukset, kun tulevat auttelemaan lapsenhoidossa :D (as if!) Joo ja perheeseen kuuluu jo 4 vuotias koira.

 
Täällähän on ollut tosi vilkasta!!

Kaikille uusille lämpimät tervetulotoivotukset :flower:

ASUNTO-ja AUTOG:Me ostettiin pikkusen reilu vuosi sitten omakotitalo ja mies sai remontinkin loppusyksystä valmiiksi, joten tilaa löytyis vaikka useammallekin lapselle...tosin tällä tahdilla tämä taitaa jäädä ainoaksi :/ Mutta onpahan marsuille, kilpparille ja koiralle tilaa. Asuttiin ennen rivarissa ja kyllästyttiin siihen jatkuvaan "kolhoosimeinkiin". Nyt saa itse päättää milloin haravoi ja tekee mitäkin.
Mulla on farkku tuon koiran takia ja miehellä normiauto. Eli ei tarvi autoakaan pistää vaihtoon.

Kahvi : Aamukahvin juon, koska pelkään muuten siitä auheutuvaa päänsärkyä, mutta muuten ei kahvi oikein ole maistunut, vaikka olen ollut aikamoinen kahvinlitkijä.

Vaunut Kaveri jolla on nuorin lapsi reilun vuoden ikäinen sanoi, että vois syksyllä luopua yhdistelmävaunuistaan, mitkä on olleet käytössä vain tällä nuorimalla. Ne sitten varmaan ostetaan, jos kaikki menee edelleen hyvin.

PANTSUlle onnittelut hyvistä ultranäkymistä =)

ON: Tänään otin viimeisen zumenonin ja viimeinen luge laitetaan alakertaan sunnuntaina. Tosi outoa, kun ei enää sit ole kuin noi kortisonit mitkä loppuu ens viikolla ja ASA, mitä syön sit vielä kuukauden päivät.
Huono olo vaivaa edelleen varsinkin iltaisin....tänäänkin iltavuoroon menossa ja ne on aina ihan syvältä. Joku ilta saattaa olla parempikin, mutta sitten tulee taas useampi huonompi ilta. Mut en valita. Ainakin voi ehkä päätellä, että kaverilla olis kaikki hyvin.. B)
Tuhru on taas pysytellyt poissa kohta viikon...varmaan se tänään taas alkaa sit kun rupesin kehumaan ;)
Odotan kauhunsekaisesti ensi viikon tiistain neuvolaa, kun saa taas kuunnella niitä sydänääniä. Jos ne kuuluu edelleen niin sit lupaan jo hiukkasen huokaista.
Kauheesti odotan, että maha alkais oikeasti kasvamaan. Nyt se on sellainen turvonneen näköinen pallo...joku vois luulla, et oon syöny vähän liikaa.
Kai se pitäis alkaa valmistautumaan duuninmenoa varten.

Bartsu ja toukka 11+1
 
Soittelin polille ja ultra on vasta 6.5....kun kaikki ajan ovat täynnä, käski soitella aiemmin jos jotain tulee niin sitten ultrataan ennempää..... nivuskipu ei ole kuulemma vakavaa, mutta jos kipuilu on kohdun alueella niin voi olla vakavaa. Ajattelin nyt kuiteskin soitella ehkä ens viikolla hoitajalle jos tää nivuskipu ei lopu siihen mennessä josko ultraisivat aiemmin. Lugeja jatketaan, annostusta pienenetään rv 7 lähtien. Ai niin uuden testinkin tein ja tummanpunainen toinen viiva pärähti ihan heti ruutuun, eikä ollut ees aamupissasta.
 
heippa, kivaa kun täällä on vilkasta!

aurorae, tervetuloa! Kerrohan sit ultrakuulumisia, eiköhän siellä yllätys-kyytiläinen kuitenkin ole mukana!

haltiako se kyseli jo aiemmin niistä repäisykivuista: mulla ne tosiaan nimensä mukaisesti tuntuu siltä, et ihan ko lihasta tai kudosta revittäis irti paikoiltaan. Mulla kivut ovat kyllä olleet hyvin nopeasti ohimeneviä, max. 10 sek. ne kestää. Sen jälkeen ei mitään. Onks sulla ton jälkeen vielä ollu noita kipuilukohtauksia?

Vähän hassua, terkkarit ja lääkärit on alkanu kyselemään, et tuntuuko supistuksia. Enhän mää tiedä miltä ne tuntuu, eka raskaus! :D Vahvati kyl luulen, et ei ne tuntemukset mulla kyl niitä onneksi ole ollut, nä kohdun kasvukivut on jatkuneet samanlaisina koko ajan, pikkasen voimakkampina ehkä nyt. Mut kuitenkin niin, etteivät haittaa elämää, eivätkä ole ylitsepääsemättömän kivuliaita lainkaan!

Bartsulle ja Kauniskuulle onnea lääkevähennyksistä! Mahtavaa, yksi etappi jälleen takana! :)

Pantsulle onnea ultrakuulumisista! On se vaan joka kerta yhtä ihanaa, eikö!

Autosta ja asunnosta: mäkään en mikään farkku-fani ole, mutta käytäntö kai sanelee nyt meidän autovalinnan! Ja mun pitää luopua mun PienestäPunaisestaPaholaisestani! :( Asutaan landella, joten meillä on oltava kaksi autoa. Tuo autoilu myös vaikuttaa pitkälti meidän turvakaukalo/istuin valintoihin, on oltava mobiili ja helposti liikuteltavaa mallia. Mies tosiaan selvitteli eri merkkejä, ja sai tietää, et Concord-merkkinen setti oli voittanut niitä vertailuja paljon. Se vaikuttikin ihan pätevältä. Ja vink-vink, Saksassa noi setit on todellakin paljon edullisempia. Saksa, autobaanojen luvattu maa... ja onhan se Euroopan sisällä CE-merkinnät oltava joka tuotteessa, joten jos energiaa riittää, voi sieltä tilata. Oon kyl sitä mieltä, ja miehellekin painottanu, et pitää niitä livenäkin jossain käydä tutkailee ennen hankintaa!

Irene, jaksamista, paljon jaksamista rakennusprojektin kanssa! Me raksattiin tää meidän talo pari vuotta sitten, ja kova puristus se oli. Tosin tehtiin oikein pitkän kaavan mukaan, puutkin piti talon paikalta kaataa ja ihan itse omin pikku kätösin niistä sitten sahattiin lautoja. Hullun hommaa se oli kesähelteillä... :eek: mut mielenkiintoinen projekti se oli, tosin huomattavasti helpompaa ilman lapsia se oli loppuunsaattaa, saati sitten ison mahan kans. No, ota rauhallisesti ja tee minkä kykenet! Mutta älkää vaan tehkö aikataulusta liian tiukkaa!!

Kahvista: mulla loppui kahvin juonti kuin seinään jo ennen kuin olin tehnyt plussatestiäkään! Yksi aamu vain huomasin, että kahvi oli kuppiin kylmenny, ei vaan kerta kaikkiaan maistunut! Ajattelin sit et jätetään suosiolla pois kun ei kerta maistu! Vihreetä teetä olen sen sijaan juonut, ja siitä makumaailmasta onkin löytynyt mahtavia makuja!

(.) tänään oli eka äitiyspolikäynti, niitä tulee nyt olemaan alussa n. kerran kuussa. Neuvolalääkärikäynnit jää kokonaan pois, ja nää tulee tilalle. Kiva oli käynti, ultrassa päästiin taas moikkaamaan pienokaisia! Viikossa olivat taas yli sentin kasvaneet molemmat, ovat molemmat jo n. 9 senttisiä! Ja painoakin arviolta yli 100 g! :heart: Ultraus oli tosi tarkka, tällä kertaa mittasi tarkkaan reisiluiden pituudet, päänympärykset, vyötäröt jne. Siitä yhteenlaskettuna tulee ne painoarviot. Mutta pääasia, että molemmat jaksaa hyvin ja kasvavat samaa tahtia! Hyvä uutisiakin tuli, istukat (molemmilla omat) ovat ihan eri puolilla kohtua, eli todennäköisesti ravinnonsaanti jatkossakin tulee olemaan molemmilla hyvin turvattu. Jos ovat lähekkäin saattavat kuulema kasvaa toisiinsa kiinni (!), jolloin jomman kumman kaksosen ravinnonsaanti vaikeutuu. Lääkärin sanoja lainatakseni: kaikki on niin hyvin kuin vain voi olla! Ihanaa ja miten helpottavaa!!!

Toinen kavereista tuntuu olevan varsinainen linssilude; poseerasi meille ihan kunnolla! Saatiin tosi hyvä profiilikuvakin hänestä mukaan! Toinen taas oli vähän ujompaa sorttia, siitä oli vaikempi saada kuvia ja mittoja. Varmaan tää oli just se, joka piileskeli siinä varhaisultrassakin! Mokoma! :heart:

Sukupuolesta: meille ei ole tärkeää saada sukupuolta selville etukäteen. Jos se tulee esille jossain vaiheessa, niin tieto otetaan kyllä vastaan. Meillä kyl tulee olemaan niin säännöllisesti noita ultria, et luulen, et jossain vaiheessa se kyl paljastuu helpostikin meillekin. Ja tänään juuri opimme, että itse asiassa kaksosten sukupuolet olisi hyväkin tietää, jotta voidaan oikealla tavalla suhtautua mahdollisiin painoeroihin. Jos eri sukupuolta, isommasta painoerosta ei ole silloin niin paljon "huolta". Toki siihen vaikuttaa sit yhteiset sikiöpussit ja istukatkin.

Toisaalta... näiden meidän yllätyskäänteiden jälkeen mikään ei enää yllätä, joten sukupuolikin selvinnee sitten vasta syntymän myötä satavarmasti! :D
 
Tervetuloa Aurorae Ihana luomuihme teillä. Toivottavasti kaikki on hyvin :)


Nyt täällä tapahtuu taas ihanan paljon. Mukava lukea teidän kuulumisia, kun itsekseen miettii omaa tilaansa. Me kerrottiin pääsiäisenä molempien vanhemmille ja sisaruksille raskaudesta. Ihan puhelimessa. Ollaan miehen kanssa molemmat vähän sellaisia, ettei kestetä sellaista hirveää hössötystä ja hykertelyä, mitä varsinkin äidit harrastaa, joten todettiin parhaaksi kertoa puhelimessa, jotta jää kaikille vähän aikaa sulatella uutisia. Omat vanhempani ja sisarukseni näimmekin pääsiäisenä ja ottivat asian oikein kivasti. Miehen vanhemmat kävivät äsken kylässä, ja ovat hieman iäkkäämpiä, ja tämä on heidän ensimmäinen lapsenlapsensa (myös minun vanhempien ensimmäinen) niin olivat hirveän innoissaan, varsinkin miehen äiti oli niin tohkessaan. Mutta hyvä niin, me haluttiin kertoa asiasta perheille ajoissa, koska raskaus kuitenkin vaikuttaa meidän tekemisiin ja suunnitelmiin jne, ja tuntuisi tyhmältä olla kertomatta, vaikka perheet arvaisivatkin, toisaalta myös jos nyt jotain ikävää kävisi, minusta olisi mukavaa, että perheet ovat tukena. muIlle ajateltiin kertoa ekan ultran jälkeen, ja sanottiin, että perheetkin saavat vasta myöhemmin jakaa uutista.

Autogalluppia uusi auto meidän tarvitsee ostaa, koska meillä on vain 2-hengen pakettiauto (miehen työn puolesta) ja liikumme kuitenkin paljon autola. Miehellä hirveä autokuume, ja nyt kun vauva tulossa niin onkin hyvä syy etsiä tilavaa, uutta ja turvallista autoa.. no joku farkku mekin varmaan ostetaan, eikä mulla mitään niitä vastaan olekaan. Sen sijaan mitään city-maasturia mä en halua, sen olen miehelle sanonut.

Asunnosta Asutaan isossa omakotitalossa vuokralla. Oma olisi kiva rakentaa tai ostaa, mutta koska kriteerit on, että täytyisi olla lyhyt matka Helgingin keskustaan (ja hyvät julkiset yhteydet) ja silti omaa pihaa ja rauhaa, sopivan intaisia vaihtoehtoja ei juuri ole. Saa nyt nähdä mitä tässä tapahtuu, mutta toistaiseksi ollaan tyytyväsiä, 4 lapselle olisi tilaa :heart:

Kahvin juonti Itse olen ollut hirveä kahvisieppo, mutta nykyään tee maistuu paremmin. Aamukahvin yritän juoda kai lähinnä tottumuksesta, mutta lähinnä se on sellaista maistelua, että poikkeuksetta jää puoli kuppia juomatta.

Tiinuli Toivon todella paljon, että sulla ja pienellä on kaikki hyvin. Kyllähän nivuskivut kuuluu ihan normaaleihin raskausoireisiin. Vai onko sulla ne jotenkin erityisen voimakkaita tms?

RaitanenMulla ei ole sen yhden kovan repäisyn jälkeen ollut samanlaisia. Jotain sellaisia pienempiä kuitenkin. Uskoisin tuon olleen jotain kohdunkannattimien löystymistä tms, koska mitään vuotoa tai muuta siihen ei liittynyt, ja raskausoireet on silti jatkunut. Se tosiaan tuntui todella repivältä. Ja olen niin innoissani seuraamassa sun kaksosraskautta. Itselläni on 11-vuotiaat ivf-kaksosserkut, joita hoidin todella paljon, kaksos arki on siksi tuttua. Olin heillä puolitoista vuotta kotihoitajana, kun olivat pieniä, ja heidän luomusisaruksensa syntyi yllätyksenä vuoden ikäerolla.

Ihanan usein teillä on ultria, ainakin pantsu ja raitanen kuullostaa niin ihanilta nuo teidän kokemukset. Ja muidenkin joita en nyt muista nimeltä.

ON: ultra lähestyy olisi sitten 22.4 eli ensiviikon keskiviikkona. Sitä odotan kyllä aivan kauhulla. Jotenkin se viimekerta järkyttää edelleen, kun lääkäri sanoi, että "musta näyttää, että täällä ei ole kaikki hyvin" kunpa niin ei enää tapahtuisi. Pahoinvointi on hyvin vaihtelevaa, kovia kohtauksia, ja sitten ei mitään, väsymys on lisääntynyt, ja kiukkuisuus, mulla ei meinaa hermot pitää ei sitten millään, ärsyynnyn ja väsyn helposti ja kiukkuan miehelle kaikesta turhasta. Myös itkuisuus on lisääntynyt. Saatan purskahtaa hillittömään itkuun, josta ei tule millään loppua, ja joka alkaa aivan mitättömästä asiasta (kuten, että mies totesi yhtenä iltana "miten sä näytät noin vanhalta tädiltä" olin jotenkin katsonut oudosti, ja mies vaan sanoi mitään ajattelematta niin, tarkoittamatta mitään erityisesti. Rinnat on kasvaneet, ja mieskin on huomannut sen, vielä mahtuu B-kuppi, mutta pullottaa kyllä kovasti. Tänään musta näytti, että vatsa olis sellainen pyöreämpi, eikä litteä, mutta ei se ole kasvanut yhtään. Kauhea palelu jatkuu edelleen. lisäyksenä vilä yksi oire: nälkä, joka yllättää hetkessä. En voi syödä kerralla paljon, mutta nykyään jos mulle tulee nälkä, niin sitä ruokaa on saatava HETI. ihan kamalan paha olo tulee, jos ei syö säännöllisesti jotain.

Mukavaa vikonloppua kaikille :)

Haltia ja Pikkupeiko 6 + 5 (ihanaa, että aika kuluu )
 
Tervetuloa mukaan Aurorae!

Pantsu: Juu, meille tulee kastellin talopaketti tarvikkeineen tontille ja suvun miehet sen sitten nostaa pystyyn. Auttelen sen minkä pystyn ja ainahan sinne ruoka kelpaa ja kahvi, että on mustakin sitten jossain apua. =)

Raitanen: Juu, pitkää pinnaahan se rakentaminen vaatii, mutta onneks ei ole aikataulua sidottu mihinkään. Täytyy olla joustava ja tiedostaa mihin omat rahkeet riittää! ;)

Tiinuli: Onneksi se plussa siihen testiin vielä ilmestyi! :D Olen miettinyt itsekin, että tekisin vielä yhden varmistustestin, kun minähän en siellä veritestissä sitten käynyt, kun eivät katsoneet VL:stä tarpeelliseksi. Tuntuu, että siihen ultraankin on vielä niin pitkä aika. Rinnat on tosin kasvattaneet kokoaan ja piti siirtyä jo C-kuppiin, kun pienemmät ei enää riitä, joten kai se on seurausta raskaudesta vaikka muita oireita ei olekkaan. Mies on todella tyytyväinen tähän käänteeseen! :p

Vaunuista: Ajattelimme ostaa uudet, jotta kestävät sitten tuleville sisaruksille. Pakkasessa nimittäin olisi vielä 13 sisarusta! :LOL:

Viol: Onnea oman kodin metsästykseen!

Irene rv 5+1
 
Viol: Tämä olikin jo meidän toinen ultra. Viime viikolla oli eka. Oli kyllä hienoa nähdä kuinka huimasti kehitystä ja kasvua tapahtuu viikossa tässä vaiheessa! Mulla kanssa menee pahoinvointi jännästi sykleittäin. Pari-kolme päivää on ikävä olo ja sitten yksi helpompi päivä välissä.

Raitanen: Varmasti helpottavaa kuulla, että istukat ovat vastakkaisilla puolilla. Molemmilla on hienosti tilaa kasvaa! :) Uskaltaisinkohan minäkin kokeilla vihreää teetä? Eikö siinä pitäisi olla vähän vähemmän kofeiinia, jos se ei sitten närästäisi niin kamalasti? Kaipaan kuumia juotavia. :ashamed:

Mulla on myös rinnat kasvaneet. Onneksi laatikossa oli vielä "pyöreämmiltä ajoilta" parit D-kupin rintsikat tallessa. Täytyy kyllä varmaan käydä ostamassa uusia jossain vaiheessa. Kaksilla rintaliiveillä ei oikein pärjää pitemmän päälle. :D Myös farkut ovat alkaneet kiristää. Turvotustahan se tässä vaiheessa vielä on. Onneksi housujen hivuttaminen alaspäin on tepsinyt toistaiseksi.

Olen ihmeen seesteinen. En ultrassakaan pillittänyt, lähinnä tuli sellainen valtava ilon ja onnen tunne. Toisaalta ärsytyskynnys on paaaaljon matalampi. Sellaiset ihmiset, joiden seurasta olen aiemmin pitänyt, saattavat ollakin nyt todella ärsyttäviä! :eek: Tuntuu myös aiempaa vaikeammalta peitellä negatiivisia fiiliksiä, hammasta puren vaan, niin että kirskuu. :kieh:

-Pantsu ja toukka 8+4
 
Aurorae: Tervetuloa porukkaan mukaan! :wave:

Asuntoasiasta
: muutettaisiin mielellämme omakotitaloon, jos sopiva löytyisi. Myös avaimet käteen periaatteella rakennettavaa taloa olemme harkinneet. Toistaiseksi otamme asian kuitenkin rauhallisesti. Autoakaan ei ole vielä kiire vaihtamaan, sillä on yksi farkku jo olemassa.

).( Neuvolaultrassa kävimme ja ihastelimme pikkuista jälleen. Hyvältä näytti. Niskaturvotusta emme kuitenkaan mittauttaneet. Jos siinä olisi ollut jotain selkeästi vialla, olisi hoitaja joutunut sen kertomaan. Aivopuoliskot näkyivät kauniisti kuvassa. Siellä se meidän pikkuinen köllöttelee. Odotan kovasti sitä, että alan tuntemaan liikkeet. Laskettuaika tarkentui, niin että se olisi 22.10. Joten nyt olisi sitten menossa 13+2 (ennen 13+4).

Sitten outo juttu: mä olen alkanut oksentamaan. Eilen töissä tuli aamupäivällä sellainen olo, että mulla on pahaolo... Menin vessaan ja pian sainkin kunnolla halata pönttöä, kun koko mahan sisältö tuli ulos. Olin hieman hämilläni, sillä en tiennyt oliko nyt iskenyt vatsatauti vai oliko tämä raskauteen liittyvää. Mietin pitäisikö soittaa miehelle, että tulee hakemaan kotiin. No, sen sijaan menin keittiöön ja söin evääni, koska tulin siihen tulokseen että vatsa ei ole kipeä, joten todennäköisesti tämä johtuu raskaudesta. No, ruoka pysyi hyvin sisällä. Mutta yllättäen tänä aamuna kävi sama juttu heti syötyäni aamupuuron. Hädin tuskin ehdin vessaan, kun kaikki tuli ulos. En tiedä, johtuuko tämä nyt sitten jotenkin siitä, että kohtu on alkanut nostaa vatsalaukkua ylöspäin. Mulla on herkkä vatsa ja joskus ollut vatsakatarrikin. Tuntuu vain oudolle, sillä en muuten kärsi pahoinvoinnista. Onneksi on neuvolalääkäri ensi viikolla.
 
Raitasen ultrakuulumisia oli ihana lukea, tuplaonnea! Tulin pitkästäaikaa hyvälle mielelle.

Eli siis oon viime yön rypenyt itsesäälissä ja itkeä tihrustanut, nytkin tulee kyyneleet silmiin. Mulle nyt vaan vaisto sanoo että jotain on vialla. Tein uuden testin muistaakseni perjantaina johon tuli tosi hyvät tummat viivat mutta kaikki oireet vaan pysyttelee pois, en tunne YHTÄÄN mitää paitsi kammottavaa tyhjyyttä. Mun mies ei halua kuullakaan mun tunteista, onneks se lähti johonkin kylille ettei tarvii sitäkin vielä katsella. Sori vaan että jauhan tätä samaa mutta en vaan voi olla kun järkyttävän pettynyt ja onneton. Ultrakin on vasta 4.5. ettei asialle saa varmistusta kun vasta sillon.

Onnea kaikille odottajille ja nauttikaa olostanne.
Mä siirryn taka vasemmalle ja palaan jos on aihetta, sitten joskus....
Aurinkoista kevättä
 

Yhteistyössä