+++ ALKUVUODESTA 2009 LAPSETTOMUUSHOIDOISTA PLUSSANNEET +++

Niin ja tiputtelusta, ystäväni synnytti juuri terveen pojan, vaikka hänellä oli jokseenkin runsastakin vuotoa raskauden 6 ensimmäistä kuukautta. Voimia vuodon kanssa painijoille, tiedän, että on kauhuntunteet. :hug: kaikki varmasti menee kuitenkin hienosti.
 
PANTSU joo, ymmärrän pointtisi.. Mitäpä sitä suotta selittämään, eihän se kellekää kuulu. Meillä ku vielä on tässä takana tää et lapsi on luovutetuilla munasoluilla "tulille"laitettu, nii vielä vähemmän haluan ett joku päivä joku puolituttu täti tulee ja tokaisee, et onkos tossa lapsessa oikeen äitinsä näköä tms. :| Pläh.. Nooo.. mutta eipä siinä. Mulle lapsi on oma ja oikea ja omalla tavallaan biologinen.
 
HALTIA toi on ihan totta.. eipä hirveesti ole ihmisiä kenen kanssa näistä fiiliksistä , peloista, tunteista juttelisi.. Nii hassua kun se onkin. Mutta ei se mitään, mä olen onnellinen että tää porukka on täällä jakamassa ajatuksia :heart:
Toisaalta tieto lisää tuskaa.. ilman nettiä tuskin kyttäisin kaikkia oireita ja juttuja näin paljoo.. Ja tottakai piti taas löytää sellanen pino, missä koko ajan vuotelevalla odottajalla oli kaikki ok viel 11 viikolla ja sit NP -ultrassa ei enää ollukaa :headwall: Pläääh-- näitä ei pitäis lukee.
 
Heipä hei

Kiitos tervetulotoivotuksista ja onnitteluista! Aika jännittävää, että olen nyt sitten tällä puolella :). Ennen tätä viikkoa en ole tänne odotuspuolelle edes kurkistanut.

haltia, ajatuksesi ja ihmettelysi kuulostavat kovin tutuille.

Minulle valkeni maanantaina, että tässähän saisi varata neuvolaan aikaa, siksi tänne odotuspuolellekin tulin kurkkimaan, että milloin muut ovat varanneet. Tarkistin vielä terveysaseman sivultakin ja siellä sanottiin, että heti kuukautisten jäätyä pois pitäisi varata aika rv 7-10:lle. Tänään sitten järjestelin niin, että pääsin aikaisin töistä ja kotiin soittamaan. Mikä pettymys, kun siellä sanottiin, että neuvolaan saa varata ajan vasta, kun kahdet kuukautiset ovat jääneet pois! Nyyh. Kerroin sitten, että olemme olleet alkionsiirrossa ja ajanvaraaja lupasi, että terveydenhoitaja soittaa minulle huomenna ja varmistaa, pitääkö silti odottaa kaksien kuukautisten poisjääntiä. Harmittaa, sillä olin kovasti odottanut tuota puhelua JA töissä on tosi hankala puhua ilman,e ttä kukaan kuulee. Lisäksi joudun hommaamaan jonkun tekemään töitäni kello 12-13 välillä, kun itse joudun (tai saan) odottaa sitä puhelua. Huoh. No, toivottavasti saan varattua huomenna ajan.

VL:lle meillä on ultra-aika 24.4.
 
Kuumetta, ihme juttu että ei edes aikaa saa vielä varata! Täälläpäin kai neuvolan sais varata vaikka heti kun testi positiivinen, ite soitin kuitenkin varhaisultran jälkeen (viikkoja 7). Ja siis tosiaan mustakin hankalaa tuo soittelu, täällä on hirveen joustamattomasti soittoaika vaan klo 12-13. Eka kerran kun yritin soittaa myöhemmin (koska töissä hankalaa soittaa tuohon aikaan), vihanen täti vastas suoraan vaan että "meillä on soittoaika sillon ja sillon", ei siis edes antanut tervehtiä / esittää asiaa ensin! Toka kerralla soitin soittoaikaan ja sillonkin sanottiin vaan että pitää soittaa tietylle hoitajalle, joka vastaa tästä alueesta, ja annettiin ymmärtää että jos en saa sitä kiinni ennen kuin soittoaika ohi, niin sitten seuraavana päivänä uudestaan! Palveluasenne kyllä aika heikkoa!!! :(

No siis, tänään kuitenkin oli se eka neuvolakäynti ja siitä vaikutelma ihan positiivinen =)
Testiarvot oli kaikki hyvät ja sydänäänetkin saatiin etsiskelyn jälkeen kuulumaan :heart:
Ihanaa saada taas varmistus, että siellä on varmasti joku!!! Ja sitten tuli mukaan pinkka papereita ja esitteitä. Sitä Helistimen dvd:tä mistä joku aiemmin puhui ei jaettu, varmaan ihan hyvä niin!

Mitenkäs Kauniskuulla meni?

Tänään ollaankin lähdössä lomalle, joten oon poissa maisemista ensi viikon loppuun asti. Hyvää pääsiäistä kaikille!
 
Heippa kaikki,

kuumetta, aika erikoista tosiaan, ettei neuvolaa edes saa varata tuota aiemmin. Mä soittelin neuvolaan jo rv 5+jotain, ja sainkin ajan jo rv 6. Myös eka varhaisultra tuli neuvolan kautta, mikä oli ihan mahtavaa, klinikan hoito-ohjelmaan kun se ei enää kuulunut. Luulen kyllä et otti ekalle käynnille niin aikaisin kun on ensimmäinen raskaus kyseessä ja nämä hoidot takana. Ilmeisesti täällä käytäntö on toisen raskauden ja sitä seuraavien kans mennä ekalle neuvolakäynnille vasta myöhemmillä viikoilla, mut kyllä niitä aikoja täällä silti varata saa...

Helinä22, Tämä pino on kuuluisa siitä, että monella on ollut koko alkuraskaus hyvin oireeton! Silti raskaudet etenee hienosti. Eli älä suotta murehdi liikoja! Mulla menossa rv 13+, eikä voimakkaita oireita väsymystä lukuunottamatta ole oikein kunnolla vieläkään! Siis tuskin tuleekaan. Ja mukana kaksoset.

(.) Käytiin tänään siis siinä tsekkaus-ultrassa niitä kadoksissa olleita sydänääniä kuuntelemassa. Ja siellähän ne molemmat kellivät, ja sydämetkin tykyttivät hurjana!
:heart: :heart: Olivat ilmeisesti niin limittäin ja lähekkäin eilen, että sydänääniä ei saatu kahta erillistä eriteltyä sillä neuvolan dopplerilla.

Kasvaneet olivat 1,5 viikossa taas yli sentin, toinen oli vähän yli, toinen vähän alle 7 cm! Taisi olla jumppahetki juuri menossa, liikkuivat ja pyörivät siellä pusseissaan kovasti, toinen välillä käänti selän, ja sitten taas kasvot meihin päin, niin, että todellakin kasvotkin näkyivät (siis kallon muoto, silmien paikat ja korvat). Ihan uskomatonta! Se on kerta kaikkiaan uskomatonta tuo pieni ihmiselämä, korvista, kylkiluista ja varpaista lähtien kaikki siellä on jo paikoillaan! Ja kyllä... tää taas vetisteli siellä kun pienokaisia tiirailin!

Mut ihanaa, nyt voi olla rauhallisin mielin pääsiäisen yli! Vaikka mä olinkin aika varma et kaikki on hyvin, kyllä se vähän mieltä vaivasi kuitenkin... viime yönä ei oikein uni tullut.

Iloista pääsiäisen aikaa kaikille kanssasiskoille! Mekin ollaan osin reissussa pääsiäispyhät, ja paljon kyläilijöitä tiedossa, joten määkin voin olla pois palstailemasta.

Voikaa hyvin!

-Raitasen ryhmä
 
TITONIA! Jahas. se on neuvola korkattu :) Aika hassu fiilis, ei ollu ihan sellanen kun "odotin"..

Joo, ei täälläkää saanu (onneks) mitää DVD juttuja, ja terkka oli mua nuorempi neito joka höpötti kokoajan ja ei katsonu oikeestaan mun hienoja esitäytettyjä lappuja :) Kysy vaan, et syöksä ihan monipuolisesti ja liikut jotain? Aha-no, ok! Siinäpä se.. Mä olin vaan et joooo.. syön kai..ja liikun..
Eikä mitää sydänääniä kuunneltu.. Tosin mieskin oli sitä mieltä että parempi nii, koska jos ei viel kuuluis, nii olisi ihan paniikki päällä.
No, homma kesti about 40 min ja pihalle.. Seuraava olis NP-ultra vk 12 ja sen jälkee lekuri viikoilla 15.. Onks tää normitahti? :)

RAITANEN Niin miekin vähä ajattelin, että aika hankala voi olla paikallistaa kaksia ääniä! Hyvä et kaikki ok!

HELINÄ JOs oot huomannu, nii täällä kaikki lähes oireettomia :) Itellä ei vieläkää juuri muutaku et joskus ällöttää jotku ruoat, mutta ei mitää muuta :) Joten ole huoleti, ei oireet kerro kaikkea!! :hug:

Joo, jonneki varmaan pääsiäiseks. Mies edelleen töissä ja mä tönötän yksin illat :'( Plääh. Mut ihanaa ja lämmintä pääsiäistä ketkä katoaa koneen ääreltä!! Nauttikaa ilmoista!!
 
Kauniskuu: Minulla on myös jonkin sortin palsta-addiktio. Käyn täällä monta kertaa päivässä kurkkimassa kuulumisia. :D Se tässä opiskelussa on huono puoli, että tulee roikuttua koneella vähän liian usein tekemässä "töitä".

Nyt tosin olen ihan oikeasti töissä, viimeisiä gradukoehommia ennen pääsiäisen viettoon lähtemistä. Graah! :kieh:

kuumetta: Minustakin kuulostaa tosi oudolta, ettei saa edes aikaa varata! :eek: Voisihan sen sitten varata sinne 8-9 rv:lle.

Raitanen: Oi, miten ihanalta kuulosti ultran näkymät! :heart:

Tänään tuli postissa kutsu nt-ultraan, ajan jo kyllä tiesin etukäteen, kun soittelin muissa asioissa neuvolan terkalle. 7.5. on se, samalla annetaan verikokeet seulaa varten. Onko muuten muita, joilla hemppa alhaalla? Mietin, että pitäisikö hakea jo nyt jotain rautavalmisteita, kun hb oli 122 ja hematokriitti anemian rajalla. :/ Voisi tehdä jotain tälle väsymyksellekin.

Me lähdemme huomenna pääsiäiseksi reissuun, joten voi olla hiljaista täällä päässä. Oikein rentouttavaa ja aurinkoista pääsiäistä kaikille! :flower:
 
PANTSU Mulla oli kans hempat 116, mutta terkan mukaan ei kannata välttämättä mitää rautalisää ellei painu noin 110 tuntumaan. Ei se raudan syönti kyllä kiellettyy ole todellakaan, ite ajattelin aloittaa koska tää väsy ei ainakaa parane noilla hempoilla ..

Ihanaa lomaa ja rentoilkaa koko rahan edestä :)!!
 
Täällä yksi, joka ei lähde pääsiäisenä kotoa minnekään - todennäköisesti. On ollut meillä molemmilla miehen kanssa niin kiireistä töissä, että päätettiin jättää sukuloinnit väliin, ja rentoutua kahdestaan kotona, lueskella, ulkoilla, katsoa elokuvia ja syödä hyvin jne. Joten minä saatan roukkua koneella pyhien yli :D

Ihania ultrakuulumisia Raitanen

Kuniskuu Toivottavasti neuvolatäti oli kuitenkin mukava, sitä jotenkin odottaa, että siellä tapahtuisi jotain ihmeellistä, kun ensimmäisen kerran pääsee neuvolaan, mutta ehkä se siitä kun raskaus ehtii pidemmälle :)

ON: Paha olo ja nälkä vain voimistuu. Nälkä yllättää ihmeellisesti ihan hetkessä, ja silloin on vaan saatava syötävää. Kaupassa oli pakko syödä karjalanpiirakka ennen kuin ehdin edes kassalle, ja tiskikoneen täyttö oli pakko keskeyttää koska ei vaan kestänyt enää syömättä. Mies on ihmeissään, kun makoilen nykyään rauhassa, ja lueskelen, kun ennen touhusin jatkuvasti, syynä muutokseen on jatkuva huono olo. Tänään kerroin yhdelle kaverille, että olen raskaana, tuntui ihanalta saada jakaa asia jonkun kanssa.

Rentouttavaa ja onnellista pääsiäistä kaikille :flower:
 
HALTIA Olihan se iha mukava.. :) Hassu vaan kun hössötti ja varmaan mietti, että ompa apaattiset vanhemmat kun ei innostu aiheesta niinkuin hän :D No ei vais.. vitsi ;)

KUUMETTA kyl sie sen neuvolan saat järkättyy :) Elä huoli! Aikaahan on kuitenki vielä reilusti! Miekin varasin sen vasta kun oltiin jo 9+3 menossa. Vaikka kuten sanottu, esim. NP-ultra-aikoja on helpompi saada sumplittua kun on ajoissa. :hug:

Jees poks. En osaa liittää kuvaa tänne.. Olisin laittanu jotain sööttiä iloksenne ;)

Kauniskuu 9+6 tai jotain sinne päin
 
KAUNISKUU: Onskut ekasta neuvolakäynnistä. Aika paljon noi käytännöt vaihtelee. me kun oltiin tosiaan se kaksi tuntia siellä...lekuri on tosiaan siinä main kyllä kun teilläkin ja mullahan on se NP-ultra 27.4 eli silloin mulla on jotain 12+4.

RAITASELLE onskut hyvistä ultranäkymistä. Samoin PANTSULLE!

HELINÄlle tervetuloa!! Mulla oli PP12 hcg 70! Huonoa oloa alkoi tulemaan vasta 6+ viikoilla ja se painottuu iltapuoleen ja jos on enemmän väsynyt. Ei sitäkään joka päivä. Väsymys on kyllä ollut jokapäiväistä...Ainoat oireet heti siinä alussa oli tissikipu, epämääräiset jomotukset mahassa(ja näitä mulla oli kyllä myös negakierroissa) ja sit maatemennessä tuo sydämen jumpsutus mikä on jatkunut.

KAIKILLE HYVÄÄ PÄÄSISÄISTÄ!

Itsellä on tänään vielä iltavuoro, mutta sit on onneksi kolme vapaata. Inhoan nykyään iltavuoroja sydämeni pohjasta, kun yl. niissä on niin huono olo.
Eilen alkoi Zumenonin vähennys ja luget alkaa myös kohta vähenemään. Hiukka jännittää tuleeko siitä mitään oireita.
Tuhrua edelleen, mutta sitähän on tullut jo kuukauden päivät.

Bartsu ja toukka 10+1

 
Täällä vietän rauhallista pääsiäistä kotosalla, ja vihdoin alkaa tuntumaan, että raskaus on totta. Muutamia kysymyksiä on tässä herännyt. Ensinnäkin harrastatteko te nyt raskausaikana normaalisti seksiä? Me ei olla uskallettu ollenkaan harastaa alkion siirron jälkeen seksiä, ja nyt mietityttää, että olisiko se jo turvallista. Järki sanoo, että eihän siitä haittaakaan voi olla, mutta jotenkin silti pelottaa.

Mitäköhän ne muut kysymykset oli, tuntuu, että muisti pätkii, no ehkä ne tulee myöhemmin mieleen. =)
 
Hyvää pääsiäistä kaikille! Me ollaan pääosin pääsiäinen kotona ja ihan kiva niin =)

haltia: Kyselit seksistä, täytyy myöntää, että me ei olla harrastettu seksiä sitten tammikuun, muutama päivä ennen punktiota viimeksi. Oman olotilan takia ei ole koko asia edes käynyt mielessä eikä huvittanut. Eikä mun mieskään ole tehnyt aloitetta. Mun mies on raskausaikana tosi varovainen seksin suhteen, täytyy nolona myöntää, että esikoista odottaessa emme harrastaneet seksiä kuin kerran, kun mies pelkäsi, että vahingoittaa sikiötä jotenkin, vakuuttelut siitä, että näin ei käy, ei auttaneet.

Raitanen: Hienoa, että molempien sikiöiden sydänäänet sitten kuuluivat!

Vauvan liikkeistä: Tämä kysymys on varmasti ihan liian aikainen, mutta oletteko tunteneet masussa vielä mitään liikettä? Mulla on nyt n. viikon ajan välillä tuntunut sellainen hellä hipaisu vasemmalla puolella masua, ihan kuin joku masun sisällä käden kanssa kevyesti hipaisisi masua. Välillä on myös tunne, että joku työntää tuolla masussa itseään kohti vatsanpeitteitä. Sellaisia epämääräisiä pieniä tuntemuksia on ollut. Mun on jotenkin tosi vaikea uskoa, että voisi tuntua vielä mitään vauvanliikkeitä, kun esikoisesta tunsin ekat liikkeet vasta joskus rv 20. Ja tälläkin kertaa istukka on etuseinämässä, minkä pitäisi laimentaa vielä tuntemuksia. Nämä tuntemukset ovat kuitenkin päivittäisiä, joten vähän mietityttää mitä ne on. Netistä kyllä luin, että jotkut ovat liikkeitä tunteneet jo tässä vaiheessa ja olihan se meidän sikiö np-ultrassa melkein viikon isompi kuin viikkojen mukaan.

Muuten olotila vaihtelee. Luulin jo pahoinvoinnin kadonneen lopullisesti, mutta kyllä se aina välillä nostaa päätään. Syödä ei onneksi enää tarvitse tunnin välein ;) Päänsärky on nyt ollut läsnä muutaman päivän - ei kiva. Ja uniongelmat vaivaa, en saa enää nukutuksi viiden jälkeen aamusta.
 
Huomenta kaikille, jos vaikka mahtuisin teidän joukkoon, johonkin tarvii päästä purkamaan tuntoja...

Eli tilanne on sellainen että meillä 1. ICSI takana (ensimmäinen hoito yleensä) ja testi päivä oli menneellä viikolla ja niin onnellisesti siinä kävi että neljä vuotta odotetut kaksi viivaa ilmaantui tikkuun. Nyt on aika kaks jakoiset fiilikset, onnellisia tietysti ollaan ja salaa käyn pieniä suunnitelmia mutta oikein ei uskalla asiasta innostua. Minkään valtakunnan oireita mulla ei ole joka vähän pelottaakin mutta se ilmeisesti ei ole mitenkään erikoista. En uskaltais vielä täälläkään asiasta kauheesti avautua mutta muutama kysymys olis, yritin teidän vanhoja keskusteluja lukea mutta en saanut vastausta, eli

onko aina lapsettomuusklinikan puolesta se varhaisultra tai kontrolloiko he mitenkään muuten alkanutta raskautta vai olenko nyt ihan "oman onnen nojassa"... Ollaan kunnallisella hoidossa, Tayssissa tehtiin punktio ja siirto mutta oman kunnan sairaalassa hormoonihoito ja ultrat. Nää pirun pyhät sotkee kaiken kun en pääse soittamaan ja kysymään. Sitten mulla olis toinenkin ongelma, Lugesteronit, mulla ne loppuu tiistai ja eikö niitä pitäis jatkaa nyt kun plussa tuli niin pidempään. Ja tietysti meidän kunnan lapsettomuuspoli on auki seuraavankerran vasta keskiviikkona.
 
Tervetuloa hilma ja onnittelut plussasta. :heart: kyllä tässä itse kukin vielä ihmettelee, että voiko se raskaus olla totta, niin kauan sitä on toivottu, ja toisin kuin luuli joskus, että plussan jälkeen olo olis helpottunut, plussasta se jännittämine vasta alka :) onnellista odotusta.

Kunnallisen pluolen alkuraskauden ultrasta en tiedä, meillä väestöliitossa on seurantana se rv 7 ultra, jossa kuunnellaan sydänäänet, siita se seuranta sitten alkaa kunnallisessa neuvolassa.

Ja luget mulla on ainakin lopetettu sekä ICSI:ssä, että tässä PAS:issa raskaustestipäivään. Jos PAS on ollut lääkkeellinen, lugeja jatketaan pidempään. Varmasti noi lääkkeiden määrät ja lopetukset on hyvin yksilöllisiä, joten ehkä on turvallisinta soittaa jonnekin ja kysyä asiaa, luultavasti joku sairaala teidän alueella päivystää? Voi kuitenkin olla, että saat lopettaa ne jo tiistaina turvalllisesti.

Angela Juu, meilläkin mies pelkään satuttavansa tai tökkivänsä vauvaa jotenkin, ja kun ei tässä nyt mitenkään haluaisi ottaa pienintäkään riskiä, ja kun viimeksi oli se tuulimuna niin haluaa olla mahdollisimman varovainen, ettei häiritse pientä. No ehkä sitä seksiä voi sitten joskus harrastaa turvallisesti, kun se tuntuu molemmista hyvältä ajatukselta.
 
Täällä myös joka plussasi tällä viikolla, tosin tunteet on myös pelonsekaiset...toisaalta on onnellinen mutta silti miettii että voiko tää olla ihan oikeasti totta? Ei todellakaan tunnu että olisin plussannut :/ Raskaustestien kanssa oli myös sohlausta, koko ajan näyttänyt vaan haamua pp 9-14, nyt en ole enää testannut kotona vaan pp 15 kävin veritestissä ja arvo oli 553. Millaisilla arvoilla te muut olette plussanneet? Täytyy varmaan viä kuitenkin kotona testata pyhien jälkeen ja toivoa että kunnon plussa tulisi.

Hilma78 samasta ivf/icsi -pinostahan ollaan :heart: Samaan aikaanhan oltiin punktiossa ja nyt vasta huomasin että samassa paikassahan oltiin myös =) Meillä sama juttu että punktio ja siirto tehtiin TAYSsissa ja muut omassa keskussairaalassa! Kysyin TAYSsista noista lugeista ja sanoivat että jatkaa ekaan ultraan asti. Mulla keskussairaalaasn soittoaika tiistaina, kysyn lääkärin mielipidettä lugeista, koska mulle ei oo kirjoitettu reseptiä kuin alkuviikkoon asti. Ainiin, kyllä täällä ainakin ultrataan polilla kans rv7 mais ja sittn siirrytään vasta normaaliin neuvolaan.
 
Hei

Pikaisesti vain omia kuulumisia. Meillä alkoi tänään rv 5+1 (jos siirtopäivä lasketaan 3+0:ksi kuten ilmeisesti VL:n laskutavan mukaan lasketaan). Koko viikon olen ollut tavallista väsyneempi. En mitenkään tolkuttoman väsynyt, mutta sen verran, että on haukotuttanut ja joka päivä on pitänyt ottaa torkut. Eilen jätin päiväunet väliin - ja simahdin totaalisesti jo puoli kymmenen jälkeen. Minä, joka en koskaan mene nukkumaan ennen yhtätoista arkenakaan! Nukuin lähes 12 tuntia :). Muina oireina on ollut ajoittaista vatsan vihlontaa ja nenän tukkoisuutta. Eilen huippasi muutaman kerran. Olen alkanut nähdä tavallista enemmän ja tapahtumarikkaampia unia- ja heräillä öisin, joskin nukahdan muutaman minuutin kuluttua melko helposti uudelleen. Toissayönä olin Barack Obaman kanssa myyjäisissä syömässä munkkeja ;) .

Viime yö (aamuyöstä aamuun) oli kamalan ahdistava. Minua sattui vatsaan ja alaselkään, ihan samanlaista kipua kuin kuukautisten aikaan. Kävin ottamassa särkylääkkeen ja ravasin vessassa tarkistuksilla. Näin toistuvasti unta keskenmenosta ja veren näkemisestä vessassa käynnillä. Onneksi, onneksi se oli vain unta!!!!!!!!!!!! Mutta miten kovin toden tuntuista! Nyt kipu on jo hellittänyt. Minulla oli samanlaista kipua ennen testaustakin, joten eiköhän se ole vain jotain asiaan kuuluvaa...

Olen niin kovin onnellinen, että uni oli vain unta.

Olemme miehen kanssa puhuneet viime päivinä paljon lapsen tuloon liittyvistä asioista. On tuntunut hyvälle jakaa ajatuksia- etenkin se, että molemmat tällä kertaa uskallamme haaveilla ja suunnitellakin ääneen enemmän kuin viimeksi (nyt olemme jo perästi viisi päivää pitemmällä kuin viimeksi- viimeksihän ilo päättyi melkein saman tien keskenmenoon). Tämä vauvanalku ei ole pelkkä solupallero, vaan mielessäni jo ihan oikea lapsi.

Jatkan myöhemmin :) .

Oikein hyvää vointia kaikille!


(muokkasin vähän, laitoin viikkoni väärin ensin)
 
HILMA: Onnea plussasta ja tervetuloa!! Ollankohan me samas sairaalassa hoidossa, kun meillä myös maksusitoumus TRE:eelle, mut ultrat sit keskussairaalassa. Meillä tää hoito tehtiin tosin AVA:lla, mutta ollaan oltu myös TAYS:ssa. Mulla oli sairaalassa ultra rv7 ja tsekattiin, että kaveri on oikeassa paikassa ja sydän lyö. Luget mulla edelleen käytössä ja nyt mulla on rv 10+2, tosin nyt alan niitä pikkuhiljaa vähentämään. Kandee tiistaina soittaa siihen gynen polin puolelle ja selittää tilanne niin eiköhän siitä joku leku voi uusia sen reseptin tai soittaa suoraan apteekkiin, että ei lääkkeet lopu kesken.

TIINULI: Mä kävin verikokeessa PP12 ja hcg oli 70. Periaatteessa tuolla arvolla sinänsä ei ole merkitystä vaan sillä, että se tuplaantuisi joka toinen/kolmas päivä...mä en saanut vielä PP17 edes Prediktorilla kun vain hailakan viivan tikkuun, mutta todistetusti raskaana ollaan :p Ilmeisesti se on aika yksilöllistä miten se hcg erittyy virtsaan kelläkin.

HALTIA: meillä myös ollut seksitaukoa siiron jälkeen, kun mulla on ollut tuota tuhrua niin ei olla uskallettu....kun tiedän,että se kuitenkin lisääntyy sit touhujen jälkeen kun limakalvot on niin turvoksissa. Mut jos ei vuotoja niin ei siitä haittaa ole.

KUUMETTA: mulla on ollut kanssa nyt raskauden aikana aika vaihdikkaita unia välillä....tuntuu, että näkee enemmän unia kuin ennen. Jaksuja väsymyksen kanssa taisteluun. Täällä kanssa yksi unikeko.

Omaan Napaan ei ihmeempiä. Kaikenlaisia nippailuja mahassa, mutta ilm. vain ihan hyvä merkki. Tuhrua välillä ei juuri lainkaan ja välillä sit jonkin verran.
Kai se pitäs alkaa siivoamaan, kun en ole jaksanut huushollin eteen tehdä mitään pitkään aikaan. Uni vie aina voiton...

Bartsu ja toukka 10+2
 
Kuumetta lasketaanko väestöliitola siirtopäivä 3 +0 ksi ? olen käsittänyt että se olisi 2 + 2, mitenköhän se voi vaihdella noin paljon, viljeltiinkö teidän alkioita viikon ikäisiksi?

Väsymys vaivaa myös minua. Olen kyllä hereillä ollessani usein hyvin pirteä, mutta säännöllisesti nukahdan joka ilta 8 - 10 välillä ja yöllä herään kahdelta ja kuudelta vessaan ja herään 9. minulle todella omituinen rytmi, kun olen normaalisti ihan yökyöpeli. Muutenkin vaikka luulen olevani pirteä, niin uni tulee parissa minuutissa, kun siirryn vaakatasoon.

Toiseksi rinnat on kipeät. Kun nousee sängystä särkee kävellessä niin paljon, että pitää ottaa käsillä kiinni. Niin ja mahassa tuntuu kyllä myös ihme nipistyksiä, mitkä välillä säkyttääkin.

Onko kenelläkään lapselle/lapsille nimiä vielä mietittynä? Meillä miehen kanssa on oikeastaan etunimet jo sekä tytölle, että pojalle, mutta saa nähdä miten käy kun saamme lapsen syliin, näyttääkö se yhtään nimeltään :)
 
haltia,

Sinun oireesi kuulostavat kovin tutuille :) . Tosin rintani eivät ole ihan noin kipeät.

Olen ollut niin haltioissani tästä raskaudesta että olen tainnut vähän sekoilla noitten viikkojen kanssa. Sinä taidat olla oikeassa, sillä kolmannen raskausviikon ensimmäinen päivähän on 2+0, eikö niin?

Väestöliitosta tosiaan sanottiin, että minulla alkaa 6. viikko (onko se sitten 5+0?) 10.4. perjantaina, ja siirtohan meillä oli tasan kolme viikkoa aiemmin 20.3. perjantaina. Minulle tuli ajatusvirhe ja laskin että nyt on menossa viikot 6+jotain mutta oikeastihan niitä on nyt sitten kai 5+2, kun kuudetta viikkoa eletään. Tällä sivustolla on mukavasti kerrottu, miten vanha alkio on milläkin raskausviikolla: http://www.vau.fi/templates/PeriodPage____66376.aspx . Meillä oli punktio keskiviikkona 18.3. joten munasolu lienee hedelmöittynyt silloin torstain tienoilla. (Siis silloinhan alkionsiirtopäivä olisi 2+1 tai 2+2). Itse asiassa nyt, kun tajusin, että olen muutaman päivän pitänyt (tosin hiukan itsekin hämmästyneenä) alkiota viikon vanhempana kuin hän onkaan, olen vähän pettynyt. Olisi niin ihanaa olla jo vaikka viikolla 13!

Voi, en millään malttaisi odottaa, että keskenmenon riski pienenee. Olen joka päivä enemmän tai vähemmän huolissani siitä, pysyykö pieni mukana. Tuntuu mahdottomalta ajatella, että voisimme menettää hänet. Hän on mielikuvissamme jo ihan oikea lapsi.

Laskeskelin äsken tuolla vau.fi:n laskurilla, senkin mukaan minulla olisi nyt viikko 5+2, jos siirtopäivä lasketaan hedelmöittymispäiväksi. Vaikka tosiasiassahan se on tapahtunut jo ainakin edellisenä päivänä. No, nämä selviävät sitten tarkemmin myöhemmin. Laskettu aika olisi tuon mukaan 11.12. Hauskaa, ehtisimme ehkä päästä kotiin jouluksi! Laskurin mukaan pikku sydän alkaisi pompottaa ensimmäisiä kertoja jo tiistaina :D ...

Minä olen myös tarvinnut enemmän unta tällä viikolla. Olen aina hereillä ollessani ihan pirteä (ja silti nukahdan heti, kun laitan pään tyynyyn) mutta nyt olen välillä ollut nuutunut silloinkin. Ja uni maistuu! Tosin en ole ollut mitenkään äärettömän väsynyt niin, että se haittaisi normaalielämääni.

Seksikysymykseesi, haltia.. Me taidettiin harrastaa pari kertaa alkionsiirron ja raskaustestin välisenä aikana. Ja sitten vasta nyt tällä viikolla. Jännitin hiukan, alkaako verenvuoto, mutta ei alkanut, joten eiköhän me normaalisti aleta elellä senkin puoleen :) .

Meillä ei nimiä ole vielä varsinaisesti mietittynä. Tai sanotaan näin, että minä olen aina ollut hyvin kiinnostunut lukemaan nimiä esim. Hesarista ja kommentoimaan niitä ääneen miehelle ;) . Siitä on virinnyt keskustelua ja tiedämme suunnilleen, minkälaisista nimistä kumpikin meistä tykkää. Joskus ihan alkuaikoina kävimme nimipäiväkalenterin läpi nopeasti tyyliin "Tykkään en tykkää" . Minulla on muutama suosikkinimi tytölle ja luulen, että miehenikin pitää niistä (puhuimme kai niistä jo ensimmäisinä kuukausina tutustuessamme). Toinen niistä nimistä on ollut suosikkini jo vuosia, toinen parisen vuotta. Olisin iloinen, jos mieskin pitäisi niistä niin paljon, että haluaisi sen omalle lapselleen (missään tapauksessa en meinaa sitä jyrätä läpi). Pojalle meillä taitaa olla yksi yhteinen suosikkinimi. Mutta vielä emme ole oikeasti kunnolla puhuneet nimistä. Myöhemmin sitten...


Oletteko miettineet kummeja lapselle? Minä heitin joskus pari vuotta sitten ilmaana jatuksen eräästä miehen ystävästä ja hänen vaimostaan (joita en tunne kovin hyvin mutta jotka ovat todella ihania ihmisiä ). Mies oli iloisen hämmästynyt, sillä hänkin oli salaa ajatellut että heitä voisi olla kiva pyytää sitten aikanaan kummeiski. Emme ole kuitenkaan vielä oikeasti puhuneet asiasta, myöhemmin sitten. Minusta olisi kiva, jos lapsella olisi yhdet kummit kummankin ystävistä tai sukulaisista.



bardolino,

eiköhän nyt saa hyvällä omallatunnolla jättää kodin kunnossapidon vähän sivuseikaksi ;) . Hyvää vointia!


Tiinuli,


Minä en edes huomannut kysyä millaiset arvot olivat, kunhan sain kuulla, että plussa tuli.. Toivottavasti sinun testisi pian päräyttää supervarman vastauksen!

Minua huolettaa nyt hiukan nuo Luget. Ekalla kertaa IVF:n jälkeen minulle sanottiin, että heti positiiviset tuloksen tultua ne saa lopettaa. Ja lopetin, siitä neljän vuorokauden kuluttua keskenmeno. Nyt niistä ei sanottu mitään, enkä huomannut kysyä, mutta lopetin kahden päivän kuluttua positiivisesta testistä. Mistä eri käytäntö johtuu, kun joillekin neuvotaan että lopeta ja joillekin että jatka? Eli samaa ihmettelen nyt näiden viestienne lukemisen jälkeen kuin Hilma, tosin haltiahan siihen jo vastasikin..


Hilma,

me olimme hoidossa Väestöliitossa ja sieltä varattiin ultra siksi päiväksi, jolloin alkaa kahdeksas viikko (tasan viisi viikkoa siirron jälkeen). Neuvolan varasin seuraavalle viikolle. Neuvolassa tosin ihmeteltiin kovasti, että eikö Väestöliitosta olla laskettu minulle laskettua aikaa ym. No ei ole, olen ainoastaan soittanut ja kysynyt verikokeen tuloksen. Itse asiassa, ehkä käyn ensi viikolla maksamassa sen labralaskun ja juttelemassa samalla hoitajan kanssa.



Angela

Ihanaa, että teidän pieni liikkuu jo! Sillä minä kyllä luulen, että nuo ovat niitä vauvanalun sipaisuja :) .


kauniskuu

Juu, sain lopulta varattua neuvolan :) . Onneksi.


Pantalaimon

Toivottavasti teillä on hauska pääsiäisreissu!


... teille ja kaikille muillekin joita en erikseen mainitse, hauskaa pääsiäisen jatkoa ja hyviä vointeja!
 
Hei!

Tulin vähä vakoilemaan tänne... Ihan vain muutama kysymys mielessä, jos joku vois vastailla, niin ISO kiitos :)

Meillä on menneillään 2.IVF:n piinaviikot :/ nyt VASTA pp3!
9.4. matkaan haettiin 2 top-alkiota, 4-soluinen ja 6-soluinen.

Tätä teidän palstaa lueskellessa, tuli mieleen, että
* minkä soluisina teidän pienet siirrettiin?
* 1 vai 2 alkiota?
* mikä pp oli kiinnittymistuntemuksia? (jos niitä oli...)
* millon alkoi raskausoireet? (jos niitä oli...)

Jos jotain muuta tulee mieleen, niin laittakaa toki tietoa :)

Tämä lähtee takasi piinaileen ja toivoo, että parin viikon päästä voi liittyä teidän joukkoon :)
 
Minä täällä kotona pyörin lomalla, joten on aikaa vastailla :D

Nuuskis Mulla siirrettiin 1 ICSI:n tuoresiirrossa muistaakseni 6 soluinen alkio, siitä alkoi raskaus, joka oli tuulimuna, ja täytyi keskeyttää rv 7 + jotain. Nyt ensimmäisessa PAS issa kahta 4 soluista alkiota viljeltiin 2 päivää lisää ja toinen kehittyi 6 ja toinen 8 soluiseksi. Se kehdeksansoluinen siirrettiin ja tänään alkoi seitsemäs raskausviikko. Ensimmäinen selkeä nipistys tuntui uimahallissa pp3 muita tuntemuksia ei juurikaan ollut. Luulin jo, että mitään ei tapahtunut, koska raskausoireitakaan ei aluksi ilmennyt. pp 9 tuli ensimmäisen kerran selvästi raskausoireita kuvotusta, oksetusta, ja vatsassa nipistelyä, tein postiivisen testin ekan kerran pp 10, kunnolla raskausoireet alkoi vasta varsinaisen testipäivän jälkeen.

Kuumetta itsekin olen hieman sekaisin, että miten nuo raskausviikot oikein merkitään ja sanotaan. Olen laskenut että tänään mulla olis 6 + 0 jos alkio oli siirrossa 18.3 kolmen päivän ikäinen. Nyt siis alkaisi 7 raskausviikko. huh, olenkin ollut ajatuksissani viikkoa jäljessä jotenkin. no ehkä se tarkka raskauden kesto selviää sitten siellä ultrassa. Odotan sitä kyllä aivan kauhun ja onnen sekaisin tuntein.

ON: tänään sattui päivällä vatsaan niin kovasti, että plkäsin jo keskenmenoa. Onneksi se loppui, kun lepäilin muutaman tunnin. Täytynee tästä taas siirtyä unten meille.

Niin ja kummeista olemme miettineet keitä otamme lapsiemme kummeiksi. Minustakin olisi kiva, jos lapsilla olisi molempien ystäviä/sukulaisia kummeina, ja olisi mukavaa, jos olisi yksi pariskunta ja yksi nuori tyttö tai poika kummeina, tarkasti emme ole vielä päättäneet ketkä otamme ensimmäisen kummeiksi, tulee varmaan paha mieli niille, jota ei valita :) no ei vaan, mutta hankala on päättää, kun olisi niin monta mieleistä vaihtoehtoa.
 

Yhteistyössä