+++ ALKUVUODESTA 2009 LAPSETTOMUUSHOIDOISTA PLUSSANNEET +++

Iltoja kaikille!
BATSU kaikki kuulostaa sulla olevan kohdallaan! Tosi ihana juttu :) Mä en ees tiedä paljon mä painoin "ennen raskautta"..heh.. mut tuntuu et turvottaa joka paikasta ja kun tuo eväskin maistuu :whistle: Noo.. vielä mahtuu kaikki päälle :)
SUKUPUOLIG: varmaan me koetetaan tihrustaa sukupuolta, muttei varmaan asiakseen aleta selvittää.. Tai eipähän sitä vielä tiedä miten innostuu :)
ÄITIYSPAKK.: Joo..mä en innostunu väreistä.. ainakaan sinisestä ollenkaan.. Noo..Mut kyl me varmaan paketti otetaan vaikka siskoilla on tenavia ja niiden kampetta vaikka kuinka entuudestaan..
ILLANISTUJAISET: Joo, kyl mäkin sen punkkulasin voisin naukkailla illan mittaan, jos vaan maistuis. Ei se varmasti vikaan vie..

Ruoan tai sallittujen /ei sallittujen juttujen kans mä en osaa olla mikään nipo.. Mä uskon siihen että terveitä lapsia syntyy ihan samalla lailla kyttääkö joka suupalaa vai ei. En nyt tietenkää tarkota et hyväksyn putkeen tupakoivia / kännejä ryyppääviä äitejä jne, en todellakaan!

Huokaus.. Hassua, vaikken monessakaan asiassa oo hysteerikko, en nipo, en perfektionisti, niin välillä iskee edelleen epäusko tähän tilaan.. Nii hassua kun se onkin.. omat siskot saaneet muksut tyyliin käymällä kerran ultrassa vasta ekassa neuvolassa jne.. Ite kytänny oireet ja oireettomuudet alkumetreiltä lähtien, ravattu ultrassa, todettu että kaikki on toistaseks ok, ja silti ei meinaa uskoo, että tää onni on totta. Jotenki pelkää, et jos mä nyt alan iloita, se viedään multa pois :ashamed:

Jeps. Mutta lauantai iltoja kaikille tasapuolisesti :heart:
 
PANTSU En o kattonu videoo, kun ei sitä oo, mutta voin vaan kuvitella millasta se on. Mä en kestä myöskää tollasta kuvaamaasi videon tyyliä, olkoonkin sitte mun puolelta jotain lapsettomuuden katkeruutta tai ei. No, jokainen tietty saa omata mielipiteensä. :heart:
 
Kiitos kaikille neuvoista ja vastauksista ruoka- ja juomaongelmissa. Itsekin päädyin siihen, että lipittelin sitä yhtä lasillista koko illan. Täytyy kyllä sanoa, että vaikka punaviinin ystävä olenkin, ei kyllä ollut mitään himoa juoda yhtään sen enempää, jotenkin tuntuu tämä raskaus niin suurelta onnelta, ettei sitä kyllä halua riskeerata. Vaikka en itsekään usko, että yksi punkkulasillinen silloin tälöin on pahasta (esim euroopan erilaiset tavat viinin suhteen jne) ei se juominen silti jotenkin musta raskauteen kuulu. Ja ihanaa, että juustojakin voi syödä. Homejuuston jätin kokonaan kylmänä väliin, mutta ihanaa, että muita justoja löytyy sellaisia, joita voi syödä, täytyykin tutustua kaupassa niiden tuoteselosteisiin tarkemmin.

Pantsu minustakin tuo video kuullostaa kammottavalta. Tulee aina jotenkin ärsyyntynyt olo, kun jossain annetaan ymmärtää, että raskaus alkaa vaan hups, iloisena yllätyksensä. Ja mun mielestä se voi olla vaikka lapsettomuuden aiheuttamaa katkeruutta, mutta aika harva raskaus kuitenkaan alkaa loppujen lopuksi niin. Ja varmasti siinä videossa on yritetty tavoittaa mahdollisimman monet katsojat, mutta tuollainen keskiluokkainen asettelu kyllä sulkee aika monet myös pois. (monella tavalla itseni mukaan lukien)

Itsellä tässä alkaa vähitellen olla huojentunut olo, että ainakaan vuotoa ei ole tullut samoina päivinä kuin viime raskaudessa. Myös erilaiset raskausoireet tuo mulle turvaa. Ihmettelen vaan miltä se kohdun kasvu tuntuu, että onko nää mun tuntemukset normaaleita, vai miltä niiden vatsakipujen kuuluisi tuntua. On tämä niin tylsää, kun ei voi vaan uskoa ja olla onnellinen.

 
Pikavastauksia:
Sukupuolesta, haluamme tietää etukäteen ja sen tiedon saammekin kun vko 15 on se lapsivesitutkimus. Esikoisen jäljiltä on kaapit täynnä mekkoa ja hörhelöä, haluan tietää onko niille käyttöä. Suurin osa lähtee kyllä myyntiin jos poika tulossa.
Kelan pakkauksen otan vaikka periaatteessa emme tarvitse, laitan hyväntekeväisyyteen ne mitä en ota mutta ainakin makuupussin haluan!
VAU.FI laskurin mukaan mun pahoinvointi helpottaa 3.4. ja uskokaa tai älkää mutta näin taitaa olla!! Olo on parempi.. ja maha isompi.. Olen kyllä lihonut ihan selvästi, ei 30 grammainen sikiö VOI tuoda 5 extrakiloa!!
 
Olipa "hauskaa" avata aamulehti ja lukea tällaista .. jotenki vaan sattuu tällainen:


"Minnan esikoinen huostaanotettiin parin viikon ikäisenä. Vasta seuraavien lasten kanssa Minna oppi päihteettömän arjen."

Tamperelainen kotiäiti Minna, 27, puhuu pehmeällä äänellä ja hymyilee kahvikuppinsa yli. Mistään ei voisi päätellä, että vasta muutama vuosi sitten sosiaaliviranomaiset hakivat hänen kaksiviikkoisen tyttövauvansa äidiltään turvaan.

- Se oli kiireellinen huostaanotto. Olin kyllä antanut vauvalle ruokaa, mutta ajoimme aineissa autolla yökaudet ympäriinsä. Meillä ei ollut hänen isänsä kanssa mitään päivärytmiä ja olimme pahasti sekaisin, Minna muistelee.
JNE JNE..

No joo, anteeksi tällainen "copy-paste" verkkolehdeltä, mutta mulla ainakin meinas mennä aamukahvi väärään kurkkuun..

Ihanaista alkuviikkoa kaikille
 
Huomenta!

Täällähän on ollut vilkasta keskustelua - hyvä niin!

Me saatiin perjantaina hyviä uutisia, eli tuli seerumiseulan tulos ja siinä ei ollut kohonnutta riskiä down-lapseen ja jatkotoimenpiteitä ei tarvita =) Olimme kyllä helpottuneita! Olin niin paniikissa jo asiasta, koska torstaina mulle oli tullut kännykkään puhelu tuntemattomasta numerosta ja aloin miettimään, että sehän voisi olla sairaalasta, kun ne numerot ei koskaan puhelimessa näy ja olisi ollut juuri se 3 päivää kokeen ottamisesta, mitä tuloksen saamiseen menee.

Sukupuolesta: Mä haluaisin tietää sukupuolen etukäteen, mutta mies ehkä haluaisi pitää asian jännityksessä synnytykseen asti. Esikoisesta emme tietäneet sukupuolta etukäteen, mies ei halunnut tietää, joten silloin emme ottaneet sukupuolta selville. Nyt olen miehelle sanonut, että haluaisin sukupuolen tietää, koska tämä jää meidän viimeiseksi lapseksi, eli jos olisi tyttö tulossa, lähtisi esikoisen vaatteet sitten myyntiin. Mies on nyt vähän lämmennyt ajatukselle, onhan tässä vielä aikaa miettiä mitä tehdään. Mulla on kyllä tälläkin kertaa hyvin vahvasti poikaolo, kuten oli esikoisesta. Mies toivoo selkeästi tyttöä, minustakin olisi kiva, jos tulisi tyttö, mutta toisaalta ajattelen, että ei saa toivoa kumpaakaan sukupuolta eritysesti, koska se olisi aika itsekästä tässä tilanteessa, kun ylipäänsä on niin vaikeaa tulla raskaaksi, niin pitää olla onnellinen tulee kumpi tahansa!

Äitiyspakkaus: Hyvin suurella todennäköisyydellä emme ota äitiyspakkausta. Meillä on tallella kaikki esikoisen pakkauksen tavarat ja vaatteet, joten vähän turhalta tuntuisi ottaa tuo uusi pakkaus.

RuokaG: Mulla ei erityisesti ole mitään himoja tai ällötyksen kohteita - enää. Muutama viikko sitten vielä oli niin, etten oikeastaan pystynyt juomaan vettä ollenkaan. Ja vihannekset ei oikein maistuneet lämpimän ruoan kanssa. Pari viikkoa söin lounaalla aina hapankorppuja, mutta nyt sekin on mennyt jo ohi, mutta voi tulla myöhemmin mukaan kuvioihin, kuten esikoisesta kävi. Nyt on pari päivää ollut vähän helpompaa syömisen suhteen muutenkin, ei tarvitse ihan koko ajan mättää safkaa naamaan. Toivottavasti tämä jatkuisi, koska mulle on tullut jo aika monta kiloa lisää vuoden alusta! Mahakin on alkanut kasvaa siihen malliin, että voi kohta olla vaikea peitellä sitä!

Vielä ruokien/juomien välttämisestä: mä olen kyllä alkoholin suhteen täysin nollalinjalla ollut tässä raskaudessa ja edellisissäkin ja tätä linjaa tulen jatkamaan. Ei edes tee mieli yhtään mitään alkoholipitoista. Vielä ei ole tullut eteen tilannetta, että olisi joutunut selittelemään juomattomuutta. Välttelen myös kaikki kiellettyjä ruokia ja olen siinä aika tarkka ja pesen ja desinfioin käsiä jatkuvasti. Mä en kestä ajatusta, että jollain mitä syön tai juon aiheuttaisin sikiölle jotain haittaa. Listeriaa pelkään aika paljon. Pitäisi osata relata, mutta kun en osaa!

Kerrottiin muuten perjantaina sitten mun vanhemmille, että olemme raskaana =) Mun äiti sanoi, että hän oli jo arvannut asian ja sanonut mun isälle silloin perjantaina päivällä, että taidamme odottaa lasta. Hän on niin tarkkasilmäinen ;) No joo. Hyvin ottivat uutisen, mutta tosiaan kun eivät olleet kovin yllättyneitä asiasta, niin ei mitään suuria tunteenpurkauksia tullut. Nyt sitten pitäisi saada kerrottua vielä miehen äidille ja mun parhaalle kaverille.

Meillä on esikoinen taas kipeänä, viime yönä nousi kova kuume ja hirveä yskä ja rohina. Kaveri nukkui meidän välissä koko yön, joten olen ihan pihalla! Omat unet jäi tosi vähälle. Töihin oli pakko kuitenkin tulla, ja mies hoitaa poikaa kotona. Huomenna on sitten mun vuoro. Varasi jo pojalle lääkärin, haluaisin saada pojan kuntoon pian, koska en nyt tässä tilassa taas haluaisi tulla itsekin kipeäksi. Noro-viruksen sairastamisesta ei ole kulunut kuin kuukausi! Olen nyt niin hysteerinen näiden sairasteluiden kanssa, kun pelkään sitä vesirokkoa, jota en ole itse sairastanut!

Kaikille hyvää masunkasvatusta ja hyviä vointeja :wave:
 
Heippa kaikille! :wave:

Tulin vierailemaan pinossanne tuolta marraskuun odottajista. Syynä vierailuun kysymys. Löytyykö täältä ketään pco-odottajaa? Lähinnä haluaisin tietää, vaikuttaa ko. diagnoosi mitenkään raskauteen? En ole moista tietoa mistään löytänyt, mutta silti asia mietityttää. (Mikähän asia ei mietityttäisi... :ashamed: )

Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii vastailla ja äärettömän onnellista odotusta teille kaikille! :flower:
 
KAUNISKUU: Onneksi meille ei tule mitään sanomalehtiä. Noi on tosi inho-juttuja...

VALKOLILJA: Ei PCO-mun mielestä mitenkään jo alkaneeseen raskauteen vaikuta.

ON: NP-ultra aika varattu. Se olis 27.4. Eli vielä kolme viikkoa....meillä päin ei ole käytössä vielä mitään veriseulajuttuja. Vain tuo ultraus. Tietty jos siinä poikkeavaa niin sit ilm. ottaisivat tuon verikokeen, jos haluaa.
Menen neuvolaan 21.4 noihin verikokeisiin missä otetaan nää hivit sun muut niin täytyy sit taas pyytää sitä terv.hoitajaa kuuntelemaan noita sydänääniä.
Pahoinvointi edelleen vaivaa varsinkin iltaisin.

Bartsu ja toukka 9+4
 
Samoilla linjoilla kuin Kauniskuu, en jaksaisi olla vältettävien ruokien suhteen kovin nipo. Esim. viikonloppuna en millään viitsinyt jättää väliin vanhempien luona tarjottua kylmäsavulohta, koska sehän on vain tosi terveellistä! Myös homejuustoa oon syönyt vähän salaatissa. Suomalaiset juustot, ainakin Valion, on tosiaan kaikki pastöroituja (pastöroimatonta saa varmasti kaupasta hakemalla hakea, paitsi tuontijuustot kuten ranskalainen Roquefort). Tosin en oo neuvolassa vielä ollut... mutta ihmettelen vaan millä promillen todennäköisyydellä sen listerian voi oikeasti saada?

SukupuoliG: Haluaisin tietää sukupuolen etukäteen, jos se normaaleissa ultratutkimuksissa näkyy. Ainakin yhdelle kaverille oli tosin tokaistu ihan kyselemättä että poikahan se siellä näkyy olevan...

Ellastiina, mun laskettu aika on 8.11., jos voit lisätä sen tuonne etusivun listaan.
 
Täällähän on taas tapahtunut viikonloppuna, kiva!

Taas on monilla hyviä ultrakuulumisia, onnea! Kyl se helpotus on suuri kun näkee et siellä se pienokainen/pienokaiset kellii hyvissä voimissa! Uskokaan vaan siskot, kaikesta epävarmuudesta huolimatta, et hyvin pienokaiset jaksaa kaikkien koettelemusten jälkeen!

(Noista koettelemuksista muuten tuli mieleen mun lääkärin kommentti "koeputkilapsista": joidenkin tutkimusten mukaan koeputkessa alkunsa saaneet lapset ovat jopa tavanomaista terveempiä. Selitti sitä sillä, et ne valikoidut ihmeet ovat jo ihan alkuvaiheessa joutuneet niin kovin taistelemaan olemassaolostaan sekä kokeneet jo ennen kohtuun istutusta niin paljon "stressitilanteita"! Mä ajattelin et onhan se totta, onhan se ihan solutasollakin aikamoinen koettelemus: punktio, lämpötilanvaihtelut labran ja lämpökaapin välillä, sitten se seikkailu "oljessa" ennen siirtoa ym... kovia ovat reppanat kokeneet jo ennen sikiövaihetttakaan!)


Pantsu, täällä päin ei tuota Helistin-dvd:tä jaeta, ja hyvä niin, mun reaktio olis varmaan ollu ihan samanlainen kuin sulla. :/

ja tuo Kauniskuun Aamulehti-postaus... mä tulen niiiiiiin surulliseksi noista tollaisista tapauksista. En tiedä onko hormoniasteikko kaakossa vai mikä, mut mä olen ollut aina tippa linssissä ton Unicefin Äiti-kampanjan kans. Maailmaassa on niin paljon lapsia, jotka vain haluavat turvaa, suojaa ja rakkautta.

Angela, hyvä, että ylimääräinen stressi siellä on lauennut! Ihana juttu!

Sukupuolesta: meille on "ihan sama" saadaanko kuulla sukupuoli, selviää jos selviää ultrassa. Todennäköisesti jossain vaiheessa selviää, nyt kaksosraskaudessa joutuu (pääsee?) sen verran usein ultrassa käymään. Hassulta tuntuu ajatella, et koska kyseessä ei ole identtinen kaksosuus, kaikki kombinaatiot ovat mahdollisia: tyttö-tyttö, poika-poika tai tyttö-poika! Aika jännää! :heart:

Juustoista ja muista syömisistä: mäkään en ihan neuroottinen ole syömisten kanssa. Sinihomejuustoa en ole syönyt, mutta esim. viikonloppuna upposi fetasalaatti hyvin. Pastoiroinnin olen alkanut tarkastamaan juustoista, pääsääntöisesti kaikissa suomalaisissa juustoissahan se on. Vakuumipakattua kalaa en syö, mutta sitä en syönyt aikaisemminkaan... mies savusti lohta viikonloppuna, ja aijai miten oli hyvää! :)
Alkoholin kans tosiaan olen ihan nollalinjalla, mutta en ole kyllä sitä kokenut ongelmaksi, et se on jäänyt pois kokonaan. En tiedä, en vaan koe sitä mitenkään tarpeelliseksi selitellä muille alkoholin käyttöäni- ylipäätään musta on kummallinen tää suomalainen tapa, et miten juomattomuutta pitäis jotenkin selitellä, miksi ihmeessä. Jokaisen valinta on juoko vai ei vaikka ei raskaana oliskaan. Tietty se halu olla selittelemättä raskaudesta on ihan ymmärrettävä, mä en vaan ole jotenkin tottunut siihen, et tollasia asioista nyt ylipäätään olis sopiva toisten ihmisten udella saati et niitä tarviis selitellä.
Ja hei, Espanjassa raskaana olevien pahoinvointiin lääkäri saattaa määrätä lasillisen punaviiniä... kohtuullinen alkoholin käyttö ei voi pientä vahingoittaa... tai sit ne etelän eläjät saavat kirjaimellisesti punkkua suoniinsa jo pienenä! :) Mutta valintoja, valintoja, kun näin pienistä määristä puhutaan! Itse sen ihan heti kyllä ajattelis punkun toimivan pahoinvointiin, päinvastoin! :)

äitiyspakkaus: me otetaan pakkaukset molemmille, mitään kun ei ole ennestään. Opin tuossa juuri, et kaksosita saakin kolme pakkausta: tuo kolmas varmaan otetaan sit rahana... onhan noita hankintoja lapsia varten sitten muita tulossa kyllä. Mies jo laskeskeli, et meidän pitää uusi autokin hankkia... :eek:
Kyl mä mietin kun äitiyspakkauksen sisälöä ihastelin, et miten hienosti täällä Suomessa yhteiskunta tukee! Mä olen aikaisemminkin ihan mielelläni maksanut veroeuroni (satunnaisesta valittelusta huolimatta), mutta etenkin nyt uuten neuvola-asiakkaana asia tulee vielä enemmän esille! Kyl ei ole montaa maata maailmassa, missä edut odotajille ovat näin mahtavan hyvät!
 
Kauniskuu kullostaa kamalalta tuo artikkeli lehdessä. Itse en oikein edes voi lukea tuollaisia, kun tulee niin paha mieli ja epäreiluolo, sekä itseä, että niitä lapsia kohtaan.

ON: sain tänään varattua klinikalle varhaisultraan ajan, joka on 22.4 eihän siihen olekaan enää kuin pari viikkoa. Jännittää kyllä jo ihan hirveästi. Ne viimeraskauden ultran huonot uutiset on niin päällimmäisenä muistissa. Tänään on ollut ihan kuukautisolo: vatsassa ja alaselässä on jomottanut kamalasti, ja välillä säteili jalkoihin asti. Jatkuvasti pelkään, että alkaakin joku vuoto. Muutenkin tuntuu niin uskomattomalta, että niitä lapsia ylipäätään syntyy, kun tämä kaikki on näin vaikeaa ja arvaamatonta.
 
Angela: Ihana kuulla, että saitte hyviä uutisia!!! On varmasti helpottunut olo!

Aika monelta näköjään puuttuu edelleen tuo laskettuaika tuolta etusivulta...

Äitiyspakkauksesta:
Se toppahaalari onkin harmaa, eikä vaaleansininen (viitaten aikaisempaan kommenttiini). Luin vauvalehdestä. Hmmm... Mun mielestä se viime vuotinen vaaleankeltainen oli nätti. Voihan tosin olla, että perin sen keltaisenkin sitten siskon vauvalta, joka syntyi vuodenvaihteen tienoilla.

Onko kukaan muu yhtä hassu, että nyt jo pohtisi päänsä puhki, minkälaiset vaunut hankkisi vauvalle? Mä olen tätä "tutkimusta" vaunuista itse asiassa tehnyt siitä asti, kun rupesimme vauvaa yrittämään. :ashamed: Onko kenelläkään vaunumerkki jo selvillä?
 
Äitiyspakkauksesta: harmaa haalari kuuullostaa minusta oikein kivalle. Sininen ei ole niin mieleinen väri, mutta harmaan kanssa sopii kaikki iloiset pipot jne. Me siis otamme kyllä äitiyspakkauksen, ei ole mitään vauvan perus tarvikkeita varastossa. Kavereilta kyllä on tulossa paljon kaikkea, mutta lähinnä kehto yms ei noita hoitovälineitä jne.

Vaunuista
: olen kyllä miettinyt pitkän aikaa minkälaiset vaunut ostetaan lapselle. Monet kerrat olen huuto-netistäkin katsonut. Merkkiä en ole vielä päättänyt, mutta suunnitelmissa olisi ostaa ensin ihan perus vaunut, ei yhdistelmiä tms, vaan vaunut, ne voisi olla jotkut retrotkin, mutta ehdottomasti puhtaat ja hyväkuntoiset, ei klenkkuvat ja epäturvalliset. Sitten lisäksi haluaisin uudet jotkut näppärät rattaat, joilla voisi liikkua kaupungilla, ja kun lapsi jo istuu välillä, voisi olla yhdistelmät. Brion rattaita olen ajatellut. Ne voisi sitten olla sellaiset pitkäikäiset.

Niin, ja mulle vois laittaa näin alustavasti lasketuksi ajaksi 6.12, tarkka päivä varmaan selviää sitten ultrassa.
 
Valkolilja: Muuta en osaa tuosta pco:sta sanoa, kuin että jos siihen liittyy insuliinirestistenssi, niin se voi altistaa raskausajandiabetekselle. Tietysti muitakin riskitekijöitä on, kuten ylipaino. Onnellista odotusta myös sulle! :flower:

Angelalle onnea hyvistä uutisista! :)

Kauniskuu: Aika kauhean kuuloinen artikkeli. :( Kaikilla lapsilla on oikeus syntyä rakastavaan perheeseen, mutta valitettavasti se ei aina toteudu.

Ellastiina: Mä en ole suonut vielä ajatustakaan vaunuille! :ashamed: No, sen verran olen miettinyt, että kolmipyöräisiä en halua. Esim. jotkut retrovaunut olisi kivat (mulla on ollut ihkut ruskeat vakosamettiset vuonna -83 :heart: ), mutta niistä pyydetään aika järkkyjä hintoja.

ON: TYKSistä soitettiin tänään ja kysyttiin, sopiiko jos ultraa aikaistetaan päivällä. No tottakai sopii! :D Jaiks! Se on sitten jo ylihuomenna. Näen sekä unia, joissa ultrassa todetaan tuulimuna että unia, joissa odotan kaksosia. :) Sekopäistä. Kaksosraskauden mahdollisuus tosin on ihan realistinen, sillä mulla oli seurantaultrassa ennen inssiä kaksi lähes samankokoista follia. Vähän harmittaa, kun inssin yhteydessä ei ultrattu, eikä siis ole tietoa, oliko molemmat vielä kasvaneet vai ei. Onneksi ei tarvitse enää kauaa jännittää.
 
Jee. Kaikilla tuntuu olevan leppoisan seesteinen vaihe menossa odottelun suhteen :heart: Ja PANTSULLE onnee ultraan!

Mä olen edelleen sen verta taikauskonen, etten uskalla uhrata ajatustakaan mihinkää baby-tarvikeostoksiin... Ehkä joskus rv 20 ja rakenneultran jälkeen uskaltaa jo miettii noita juttuja. Eikä "onneks" tarvii (saa) miettiä vaateasioitakaan.. Uskoisin et mun masu ei erotu vielä piiiitkään aikaan.. Mun systerit on samanlaisia hoikkasia kun minäkin, masu alko erottuu joskus 4kk kohdalla.. Mut siis rehellisesti sanottuna MÄ kyllä toivosin, että se näkyis mieluummi vaikka heti :heart: Jotenki mä jumaloin vauvamasuja
:heart: !!
Ainii.. ja neuvolaan pitäisi jo sitten torstaina :) Kiva oli täytellä noita esitietolomakkeita..
-Siiis mitä, pitääks näihin laittaa miten SÖIT vai miten SYÖT nytten??? Pikkasen kaks eri asiaa.. :p
-Ai, siis napostelenko hyvää kerran viikossa vai? No en?? Kaks kertaa päivässä, ainaki!!

Aurinkoa odotellessa, Kauniskuu 9+3 (ed.ulran mukaan..)
 
).( Täällä on ensimmäinen lääketön päivä menossa. Tähän asti olen laittanut Lugeja ja syönyt Zumeja. Viertoitusoireena on ollut mm. hiivakutina muutaman aamuna. Nyt illalla järkytyksekseni tuli sellainen sormenpään kokoinen ruskea klöntti ulos. Kai se on sitä hematooman hyytynyttä verta. Mitään vuotoa ei ole ollut pariin viikkoon. Hieman olen miettinyt, että pitäisikö soittaa huomenna lääkärille. Vähän sellaista menkkamaista särkyä on -- aavistuksen verran vain. Lääkäri sanoi mulle, että luget myös rauhoittavat kohtua ja estävät supistelua, mikä oli tärkeää kohdallani hematooman ja menehtyneen alkion tapauksessa, että kohtu ei lähtisi supistelemaan. Noh, ehkä meitin vauva on jo sen verran tiukassa tuolla kiinni, että sitä eivät pikku supistelu irroita... Mutta jälleen pientä hermoilua pinnalla. Huomenna alkaakin jo 13.raskausviikko!
 
Kauniskuu: Mä mietin samaa noissa syömisissä, koska aika oleellisesti syömistottumukseni ovat muuttuneet tässä raskauden alettua. Ennen söin pelkkiä hedelmiä aamupalaksi...

Mä odotan kanssa kovasti, että vauvamasu alkaisi näkyä. Ei kuitenkaan näy tuo masun kasvu pitävän kiirettä. Haaveilen kovasti siitä, että voisin työpaikalla sanoa, että by the way, mä jään sitten syyskuussa äippälomalle... Ehkä se ilmoitus pitäisikin antaa ennen kuin masu näkyy, sillä eihän se muuten ole mikään yllätys. Mä olen NIIN turhautunut työhöni, joka ei vastaa koulutustani. Toivottavasti ei lama aja niin alas, että tarvitsisi vastaavaan enää tyytyä.
 
Olettepas olleet ahkeria kirjoittajia tänään =)

Angela77, miten pitkään teillä meni verikokeesta tulosten saantiin? Mä olin siis viime tiistaina np-ultrassa ja verikokeessa. Sanoivat että pari päivää menee tulosten saantiin ja soittavat JOS riski on kohonnut. Vieläkään ei ole soittoa kuulunut....Huokaistako jo helpotuksesta? Lähettävät sitten kirjeen normaaleista tuloksista n. 2viikon sisään.

Valkolilja, olen saanut pco-dg jo teini-iässä. vain kerran olen ollut raskaana. Raskausajassa ei ole mitään erityistä pcon:n takia, siis niinku mitään erityisultria tai verikokeita. Mutta pco saattaa lisätä
a. alkuraskauden keskenmenoja
b. raskaudiabetes on yleisempää! Jos se puhkeaa, niin se sitten aiheuttaa paljonkin ylimääräistä tutkimista ja lekurikäyntejä ym. :/

Tuleekohan pantsusta pinon toinen tuplailija :D

Mullapa näkyy vauvamasu, tuo almepi "maharömpsä" on työntynyt eteenpäin ihan tässä viimepäivinä. :p Ja kun ylempi römpsä reagoi turvotukseen on kumpuni melkoinen. Muistuttaa 20+ viikkojen mahaa... Mun eno oli vkl kuulemma huomioinut sen, ei niin kauheesti yllättynyt kun tänään kerroin asiasta.
Nyt vauvan tulosta tietää mun vanhemmat, oma mummuni ja tuo eno. Esikko lmoitti ylpeanä kaikille että hänestä tulee isoveli :heart:
Seuraavan on vuorossa miehen suku ja parhaat ystävät.
En tiedä koska kerron työpaikalla, samat fiilikset kuin Ellastiinalla, turhauttaa |O

Täytyyköhän munkin katsoa tuo helistimen dvd. Mä kun laitoin sen saman tien kaappiin perimmäiseen nurkkaan...

Kuulkaas, se on tänään 12+0 B)
Voidaan kaikki oikein hyvin niin henkisesti kuin fyysisesti (oksentelua ei lasketa) :wave:
 
Kiitokset kaikille! :heart:

Täällä myös se iloinen tilanne, että varhaisultrassa näkyi kaksi pientä sykkivää sydäntä :heart: :heart: . Liekö sitten pco:n ansiota? Itse en koskaan ehtinyt tutkimuksiin monirakkulaisuuden kanssa. Lääkäri pyysi vielä ennen vastaanottoa tekemään raskaustestin ja sieltä putkahtikin suuri ja iloinen yllätys, luomuplussa. Nyt mennään rv 7+5 ja toivotaan, että molemmat pysyy kyydissä. =)

Yhä edelleen teille kaikille aurinkoista keväänjatkoa ja ihanaa odotusta! :hug: :flower:
 
Mitenkäs muiden esikoista odottavien vauvamasut ovat alkaneet näkyä ja ovatko alkaneet? Esikoisesta se kuitenkin pullahtaa näkyviin myöhemmin... Katselin tuolla sellaista ketjua, missä oli alkuraskauden masukuvia -- jollain oli jo äityishousut jalassa 6+0... ja "valtavia" masuja jo näillä viikoilla. Huomaan, että itse alan jo hermoilla, kun ei kunnon kasvua vielä ole tapahtunut.

Ellastiina (12+0)
 
Ellastiina.. Musta on lähinnä poikkeavaa, et masu näkyy selkeesti joskus 6+0 viikoilla..ja varmasti pääosin turvotusta. Kuten joskus jo sanoinki mun systereillä silmin havaittavaa kumpua alkoi tulla vasta 4kk paikkeilla.. Ja esim. taaksepäin kallistunu kohtu vaikuttaa asiaan. Mä en sinuna huolis jos ei mitään jalkapalloa vielä olekaan =) !! Kyl se kuule ehtii viel kesä helteellä oleen sellanen rumpu että muistelet haikeudella näitä viikkoja ;)
 
Valkolilja, mahtavaa, tuplasykkeet! :heart: :heart: Onneksi olkoon, ja onnellista odotusta! :)

Masuista: just ajattelin viritellä keskustelua ihan samasta aiheesta kuin Ellastiina :)
Mäkin veikkaan et ne ihan alkuviikkojen massut on vaan turvotusta... eihän se alle puolen sentin alkio VOI muutoin ulospäin näkyä laihallakaan odottajalla.

Mulla on ollu turvotusta alusta lähtien, Lugeja veikkasin siihen syyksi. Nyt viimeisen viikon aikana on tainut kyllä ihan vauvamassu pullahtaa esille! Mut kaveruksia onkin kaksi... Se aikaisemmin mainitsemani Expander Belt on käytössä, eikä farkkujen nappi mee kyl enää kiinni millään. Niin iso massu kuitenkaan ei vielä ole, et ulkopuoliset mitään huomaisivat. Varmaan vaan ajatteleevat, et onpa vähän lihonut :D Tosin tunikat ahkerassa käytössä, ja muutkin talviset vaatteet... ne hämää aika paljon ;)

Sain siskolta hyvän vinkin raskausarpien ehkäisyyn: suihkutettava vauvaöljy! Sitä mä olen itse asiassa käyttänyt jo parisen viikkoa joka päivä. Sisko välttyi raskausarvilta ihan kokonaan, ajattelin kokeilla nyt, vaikka voi olla et jossain vaiheessa massu todellakin repeilee liitoksistaan. En uskalla edes ajatella vielä miten iso paketti sitä vielä kesän korvilla ollaan... ja kattokaa vaan, niin tiedossa on vuosisadan kuumin ja helteisin kesä... ;)

Huomenna sit neuvolaa...

Raitanen ja kyytiläiset 13+0 *poksista poks*
 
Hei

Saisinko tulla mukaan? Ajattelin ensin, etten uskalla ihan vielä, mutta mieleni tekee kuitenkin..

Meillä on vauvahaaveita ollut jo pitkään, yritystä marraskuun lopulta 2006. Tutkimukset tehtiin syksyllä 2007 (ei mitään selittävää tekijää lapsettomuudelle) ja hoidot aloitettiin tammikuussa 2008. Vuonna 2008 tehtiin kolme inssiä (ei tulosta) ja loppuvuodesta lyhyen kaavan mukaan IVF, josta sain elämäni ensimmäisen plussan. Raskaus meni kesken alkuvaiheessa. Sain plussauutisen torstaina tasan kaksi viikkoa alkionsiirrosta ja seuraavan viikon maanantaina onni olikin jo ohi. Mikä lie raskausviikko ollut.

Tämän vuoden alussa halusimme heti uudelleen IVF:n mutta jouduin aloittamaan ensin kilpirauhaslääkityksen, sillä arvot olivat n. 4,89 ja noin 10. IVF pitkän kaavan mukaan meni hyvin, alkionsiirto oli 20.3. Yksi alkio siirrettiin ja alkioita jäi pakkaseen vielä kahteen eri kertaan (hieman heikompilaatuisia kuin tämä yksi hieno yksilö ).

Torstaina otimme varaslähdön ja testasimme kotona. Tuloksena plussa :D!! Perjantaina verikoe klinikalla varmisti asian.

Nyt elelen kauhun, ilon ja odotuksen sekaisin tuntein. Jospa tämä 33. kerta toden sanoisi... Vessassa ramppaan jatkuvasti tarkistuksilla, sillä pettymykset ovat jättäneet jälkeensä epäilyn, että miksi onni voisi meidän kohdallamme kestää, kun se ei ole suosinut meitä tähänkään asti vauva-asiassa...

Oireita on, kiitos jonkin ylemmän, jonkin verran: vihlaisuja vatsassa, nenän tukkoisuutta ja väsymystä. Pari päivää olin pirteämpi - ja kuin maani myynyt, koska ei ollut oireita.

Nyt alan lukea teidän muiden kuulumisia :) .
 
kuumetta: Tervetuloa ja onnittelut plussasta! :heart:

Meitähän alkaa olla kiva porukka koossa! Musta on mukavaa, kun täällä on jo vähän pidemmällä olevia ja sitten alussa tai melko alussa olevia. :)

Ellastiinan masugalluppiin: Mulla on lähinnä turvotusta iltaisin. Tuossa on tuota pömppistä muutenkin, joten näyttää kyllä "oikealta" vauvamasulta, mutta itse tiedän, että vararasvaa se vaan on. :D En kyllä malta odottaa sitä, kun maha oikeasti alkaa näkyä. Minulle on muuten gyne sanonut, ettei taaksepäin kallellaan olevalla kohdulla olisi merkitystä vauvamahan näkymiseen. Se kuulemma alkuraskauden aikana oikenee siellä, mutta mene ja tiedä. Itselläni on kohtu taaksepäin kallellaan, joten saapi nähdä.

Raitanen: Mäkin olen kuullut, että öljymäiset rasvat olisivat hyviä raskausarpien ehkäisyyn. Mulla noita arpia on jo rinnoissa ja reisissä ollut teini-iästä lähtien, mutta mahaan en kyllä niitä kaipaa. :ashamed:

ON: Aamulla oli huono olo, joka helpottui syömisen jälkeen. Sitten olikin tosi pitkään pirteä ja hyvä olo. Tottakai minä pönttö :headwall: jo siitä huolestuin, mutta turhaan. Pienten päiväunien jälkeen (vaikka söinkin juuri sitä ennen) oli taas tooosi huono olo. Vesijuoksussakin närästi niin, ettei siitä meinannut tulla yhtään mitään.

Huominen ultra jännittää hirmusti! Toisaalta on helpottavaa, koska tietty epätietoisuus päättyy. Joko jatkan onnellisena odotusta, tai... Kyllä mä niihin huonoihin uutisiin yritän itseäni henkisesti valmistaa, pessimisti ei pety. :ashamed: Vaikka eipä sitä kai koskaan voi täysin valmis olla kohtaamaan niin suurta pettymystä, joka huono uutinen tässä tapauksessa olisi. :(

-Pantsu tasan rv 7 *poks* :D
 

Yhteistyössä